Openbaar vervoer Amsterdam wordt flink duurder

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Openbaar vervoer Amsterdam wordt flink duurder

Bericht door Daniel »

Openbaar vervoer Amsterdam wordt flink duurder
Geplaatst op: vrijdag 11 maart 2011 08:43
Laatst bijgewerkt: vrijdag 11 maart 2011 08:44


AMSTERDAM - Reizen in tram, bus en metro wordt in en rond Amsterdam fors duurder. De Stadsregio wil de tarieven flink verhogen om de effecten van bezuinigingen op te vangen.
Dat schrijft Het Parool donderdag. Volgens het Amsterdamse dagblad zouden de tarieven eind dit jaar al tussen de 10 en 14 procent stijgen.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Openbaar vervoer Amsterdam wordt flink duurder

Bericht door VIRM »

Gaat de kwaliteit dan ook tussen de 10 en 14% omhoog?
Beul van de blindegeleidelijn
AOD
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 30 aug 2010, 14:27
Locatie: Renkum, voorheen Rijnmond.
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Amsterdam wordt flink duurder

Bericht door AOD »

Dat wordt fietsen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Amsterdam wordt flink duurder

Bericht door Suus »

14% stijging, dat valt op zich nog wel mee.

Dat is van 10,5 naar 12 cent per kilometer, conform het landelijk gemiddelde.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Openbaar vervoer Amsterdam wordt flink duurder

Bericht door Vinny »

Jan_Splinter schreef:Dat wordt fietsen.
Ja dat dubbeltje per enkele reis ga je ook echt missen :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Openbaar vervoer Amsterdam wordt flink duurder

Bericht door Caspar »

Nu is het toch al 2,50€ voor een los kaartje? Als dat 2,80€ of 2,90€ wordt dan lijkt het me een goede reden om te gaan fietsen ja, of een stuk te gaan lopen.
Ja dat dubbeltje per enkele reis ga je ook echt missen
Als je frequent reist, is iedere keer een dubbeltje per rit toch wel voelbaar in de portomonaie. Voor een dubbeltje tariefverhoging per rit heb je wel een erg korte rit overigens. Als ik een rit maak waarvan ik denk dat lopen me net te ver is, betaal ik meestal rond de 1,20€. Als dat dus wordt verhoogd komt er ingeveer 15 cent bovenop.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Openbaar vervoer Amsterdam wordt flink duurder

Bericht door willy84 »

Het OV wordt niet duurder, de reizigers krijgen minder subsidie en moeten meer zelf betalen.

Het lijkt mij overigens beter op (bijna) lege bussen te schrappen.
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Amsterdam wordt flink duurder

Bericht door Suus »

Die bijna lege bussen zorgen er echter wel voor dat ook mensen in de gebieden waar die bussen komen hun mobiliteit behouden. Denk hierbij niet alleen aan Amsterdam zelf, maar ook aan bijvoorbeeld de kleine dorpjes zoals Driemond en Landelijk Noord.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Openbaar vervoer Amsterdam wordt flink duurder

Bericht door Vinny »

Nu is het toch al 2,50€ voor een los kaartje? Als dat 2,80€ of 2,90€ wordt dan lijkt het me een goede reden om te gaan fietsen ja, of een stuk te gaan lopen.
Goed openbaar vervoer heeft zijn prijs. 2,80 kost een gemiddeld vaasje op het Leidseplein ook, dus ik begrijp echt nieta wat er "duur" aan is. De tijd dat je voor een euro de stad kon rondcrossen is gewoon voorbij: Diesel is een stuk duurder geworden, en de indirecte arbeidskosten voor het OV personeel is nog steeds erg hoog. Dit moet ergens van betaald worden..., en als er meer mensen gaan fietsen of lopen lijkt me dat ook niet persé slecht.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Openbaar vervoer Amsterdam wordt flink duurder

Bericht door jesse-cruzu »

Het lijkt wel of de meeste mensen hier het OV makkelijk kunnen betalen... :|

Ik blijf het belachelijk duur vinden, elk jaar stijgt de prijs voor het OV. NOOIT, maar dan echt ook nooit daalt de prijs. Aantrekkelijker wordt het er niet op. Bovendien kan je in de meeste buitenlandse steden veel goedkoper reizen, en daar maken ze massaal er gebruik van. Hier in Nederland gebruiken veel mensen ook het OV maar ik heb het gevoel dat dat snel minder wordt als het zo door gaat.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Openbaar vervoer Amsterdam wordt flink duurder

Bericht door Ruben »

jesse-cruzu schreef: Ik blijf het belachelijk duur vinden, elk jaar stijgt de prijs voor het OV. NOOIT, maar dan echt ook nooit daalt de prijs.
Het komt dan ook echt bijna nooit voor dat er deflatie is. En sinds het OV grotendeels met de inflatie meestijgt, en onlangs eens met de hogere dieselprijzen, heb je je antwoord op de vraag waarom het OV almaar 'duurder' wordt.
De OV-Chipkaart heeft dan wel weer een grootscheepse diefstalactie voor de reiziger veroorzaakt.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Openbaar vervoer Amsterdam wordt flink duurder

Bericht door Vinny »

Ik blijf het belachelijk duur vinden,
Feit is dat het openbaar vervoer nog lang niet kostendekkend is, en derhalve is het OV niet belachelijk duur, maar nog altijd "te goedkoop", de rest wordt bijgepast door de belastingbetaler ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Openbaar vervoer Amsterdam wordt flink duurder

Bericht door Gekko123 »

NS-Reiziger schreef: Het komt dan ook echt bijna nooit voor dat er deflatie is. En sinds het OV grotendeels met de inflatie meestijgt, en onlangs eens met de hogere dieselprijzen, heb je je antwoord op de vraag waarom het OV almaar 'duurder' wordt.
De OV-Chipkaart heeft dan wel weer een grootscheepse diefstalactie voor de reiziger veroorzaakt.
Tja, dat is nou eenmaal de definitie hier in Nederland: alles wordt altijd verhoogd tot net iets boven de loonstijging. In de praktijk komt het er dus op neer dat een gemiddelde Nederlander in enkele decennia een flinke koopkrachtvermindering heeft. Al die klanten zijn natuurlijk maar bijzaak tegenwoordig, want die managers willen het liefste zelf de gehele omzet ontvangen.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Openbaar vervoer Amsterdam wordt flink duurder

Bericht door willy84 »

Bee schreef:Die bijna lege bussen zorgen er echter wel voor dat ook mensen in de gebieden waar die bussen komen hun mobiliteit behouden. Denk hierbij niet alleen aan Amsterdam zelf, maar ook aan bijvoorbeeld de kleine dorpjes zoals Driemond en Landelijk Noord.
Als de Nederlandse staatschuld met iets van 100 miljoen euro per dag(!) stijgt dan moet je wat doen. Dan moet je bezuinigen en dat doet dit kabinet dus ook. Dan lijkt het mij dus heel goed te billijken dat je bussen die voornamelijk lucht vervoeren, schrapt. Ik snap niet wat iemand daar op tegen zou kunnen hebben. Tenzij je natuurlijk net die ene passagier bent natuurlijk.

Concreet: lijn 25 kan iig s'avonds geschrapt worden. Met lijn 4 heb je een prima alternatief. Lijn 40 vs lijn 65 idem dito. En zo zijn er nog veel meer lijnen.
immer kwaliteits posts
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Openbaar vervoer Amsterdam wordt flink duurder

Bericht door willy84 »

jesse-cruzu schreef:Het lijkt wel of de meeste mensen hier het OV makkelijk kunnen betalen... :|

Ik blijf het belachelijk duur vinden, elk jaar stijgt de prijs voor het OV. NOOIT, maar dan echt ook nooit daalt de prijs. Aantrekkelijker wordt het er niet op. Bovendien kan je in de meeste buitenlandse steden veel goedkoper reizen, en daar maken ze massaal er gebruik van. Hier in Nederland gebruiken veel mensen ook het OV maar ik heb het gevoel dat dat snel minder wordt als het zo door gaat.
Ja ik kan het ov makkelijk betalen ja. Maar ik besef dan ook dat de man achter het stuur ook zijn huur/hypotheek moet betalen. Dat bussen niet op gratis diesel rijden. Dat chauffeurs ook ieder jaar extra geld willen.

Die hele "gratis" cultuur verpest m.i mensen. Iets is niet gratis. Gratis OV voor ouderen bestaat niet. Iets kost geld en vraag is wie wat betaald.

Als buitenlandse overheden bepalen dat zij het vervoer voor 70% willen subsidieren (in Belgie is dat zo geloof ik) dan is dat hun keuze. Wij kunnen een andere maken.
immer kwaliteits posts
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Openbaar vervoer Amsterdam wordt flink duurder

Bericht door Caspar »

Ja of niet :wink: Ik ben soms de ene van het handje vol reizigers dat om 23.30 nog blij is dat er een bus rijdt in Hoorn. Ik snap ook wel dat het dan een dure rit is, maar overdag zitten er genoeg mensen in de bus om dat een beetje te compenseren. Mijns inziens is er wel al genoeg gesneden de afgelopen 20 jaar in de OV dienstverlening. Misschien moet het AOW of pensioenstelsel maar eens flink op de schop, dat kost op de huidige manier veel meer dan wat bussen laten rijden. Maar nee daar wil de politiek niet aan omdat het allemaal mensen zijn die zelf bijna aan hun pensioen toe zijn (inclusief hun actieve achterban ook voornamelijk 50 plussers) en de jongeren dus het nakijken hebben. (omdat ze alleen maar met de waan van de dag bezig zijn, en nog niet 20 of 40 jaar vooruit willen kijken).
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Openbaar vervoer Amsterdam wordt flink duurder

Bericht door hauptbahnhof »

Willen jullie mijn lijn, lijn 25 met rust laten? :wink:

Wat ze kunnen doen is wel de frequentje op bepaalde momenten een klein beetje verlagen. Als we bijv naar tram 9 kijken, rijdt die om de 7,5 min. buiten de spits. Dit is absoluut niet nodig. Volgens mij volstaat een frequentie van elke 10 min op door de weekse dagen prima. Weekend mag blijven zoals het nu is. Zelfde geldt voor lijn 26. Buiten de spits mag deze gewoon om de 10 min rijden...

Afschaffen is in ieder geval niet handig.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Openbaar vervoer Amsterdam wordt flink duurder

Bericht door Vinny »

Volgens mij is tram 26 nu al één van de frequentste tramlijnen en waarschijnlijk ook de best renderende tramlijn van Amsterdam...

Tja, dat is nou eenmaal de definitie hier in Nederland: alles wordt altijd verhoogd tot net iets boven de loonstijging. In de praktijk komt het er dus op neer dat een gemiddelde Nederlander in enkele decennia een flinke koopkrachtvermindering heeft. Al die klanten zijn natuurlijk maar bijzaak tegenwoordig, want die managers willen het liefste zelf de gehele omzet ontvangen.
Dan wil ik jou de vraag stellen hoe je denkt dat het mogelijk is om enerzijds het loon van het OV personeel te laten stijgen met meer dan het inflatieniveau en aan de andere kant om de prijsstijgingen beperkt te houden tot onder het inflatieniveau?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Openbaar vervoer Amsterdam wordt flink duurder

Bericht door Klaasje »

Ik kan me niet voorstellen dat lijn 26 zo renderend is. Ik me namelijk voorstellen dat die lijn nogal éénzijdig verspitst is. 's Ochtends van IJburg naar CS en 's middags andersom. Als er in de tegenrichting weinig mensen meerijden krijg je qua rendabiliteit hetzelfde verhaal als heen en weer crossen met halfvolle trams.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Openbaar vervoer Amsterdam wordt flink duurder

Bericht door Vinny »

In het Oostelijk Havengebied heb je best wat kantoren. Pas ter hoogte van de Piet Heijntunnel wordt dat natuurlijk anders. Maar dankzij het strand zijn er ook veel recreatieve reizigers :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Amsterdam wordt flink duurder

Bericht door Suus »

Lijn 26 is de drukste tramlijn van Amsterdam, heeft de hoogste frequentie maar ook de hoogste gemiddelde snelheid per rit. Het vervoer is wel behoorlijk verspitst, maar met een enkele reis van 19 minuten valt de omloopsnelheid behoorlijk mee.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: Openbaar vervoer Amsterdam wordt flink duurder

Bericht door Oud forumgebruiker »

hauptbahnhof schreef:Wat ze kunnen doen is wel de frequentje op bepaalde momenten een klein beetje verlagen. Als we bijv naar tram 9 kijken, rijdt die om de 7,5 min. buiten de spits. Dit is absoluut niet nodig. Volgens mij volstaat een frequentie van elke 10 min op door de weekse dagen prima. Weekend mag blijven zoals het nu is. Zelfde geldt voor lijn 26. Buiten de spits mag deze gewoon om de 10 min rijden...

Afschaffen is in ieder geval niet handig.
Of om en om inkorten tot de Parklaan of Tropencircuitje. In ieder geval vanaf CS tot aan Artis lijkt de huidige frequentie mij niet overbodig. Voor Watergraafsmeer/Diemen kan het wel wat minder...

Lijn 25: Feit is wel dat deze met de huidige constructie tot aan de Ceintuurbaan (zon 60% van de route?) gelijk rijdt met lijn 4... Eigenlijk zou het objectiever zijn als zowel de 4 (Utrechtsestraat) als de 25 (Ferdinand Bol) hun originele route weer zouden rijden om te kijken hoeveel passagiers de lijn nu eigenlijk trekt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Amsterdam wordt flink duurder

Bericht door Suus »

Dan rijdt lijn 25 nog steeds vanaf CS tot de Ceintuurbaan dezelfde route als lijn 24, en bijna de volledige route gelijk aan lijn 16. Ik denk toch dat lijn 25 de zwakke broeder blijft, ook omdat de Pijp en Rivierenbuurt voor het station ook kan uitwijken naar het Amstelstation (lijn 12), en de rechtstreekse verbinding naar het centrum slechts voor een klein deel zal wegvallen (te compenseren met een overstap van lijn 12 op lijn 24 of de NZL)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: Openbaar vervoer Amsterdam wordt flink duurder

Bericht door Oud forumgebruiker »

Nou ja, in de nieuwe opzet zou de 25 het alleenrecht op de Churchilllaan en Ferdinand Bolstraat Zuid (beneden Ceintuurbaan) hebben en de 12 zou over de Rijn- en Van Woustraat -> Ceintuurbaan gaan.

Als dat nog door gaat tenminste.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Amsterdam wordt flink duurder

Bericht door Suus »

Ik ga er niet vanuit dat die wijziging nog doorgaat als ik eerlijk ben, maar de wegen van de SRA zijn af en toe ondoorgrondelijk.

Ik zit nog steeds te wachten op een overzicht n.a.v. de uitspraken van de wethouder dat er 6 tramlijnen en 20 buslijnen geschrapt zouden worden eigenlijk, want ik vind het nogal moeilijk voor te stellen hoe dat zou moeten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten