'Conducteurs bang voor boze reizigers'

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'

Bericht door Ennes »

VIRM schreef:Helemaal mee eens met het 'eerlijkheid'. Als je het niet weet, zeg het dan gewoon en vertel dat je (diegene die omroept) het ook gaat uitzoeken. Geen smoesjes. :)

Zo'n OPA-principe is ook heel erg mooi, maar vaak lijkt het alsof er willekeurig lettertjes worden gepakt.

Overigens, wat ook irritant is bij omroepen: als er een storing is worden er soms bandjes ingesproken die worden herhaald. "Dames en heren, wegens een storing rijden er geent treinen van A naar B. Let u op de omroepberichten". En dan hoor je verder alleen dezelfde herhaling.

Eerlijkheid en OPA zijn denk ik uit oogpunt van de reiziger prima. :)
Wat het in de trein betreft, moeten wij het ook doen met de informatie die wij krijgen, en regelmatig lijken die rechtstreeks gekopieerd uit "Het Grote Smoezenboek II" (deel I is dat deel welke reizigers gebruiken)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'

Bericht door find_your_spot »

Ennes schreef: Wat het in de trein betreft, moeten wij het ook doen met de informatie die wij krijgen, en regelmatig lijken die rechtstreeks gekopieerd uit "Het Grote Smoezenboek II" (deel I is dat deel welke reizigers gebruiken)
Is dat hetzelfde boek wat alle persvoorliegers mee krijgen?
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'

Bericht door Suus »

Nee, dat is deel IV. Deel III is van de ICT-afdeling als ze weer eens proberen te demonstreren hoe je computers moet repareren :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'

Bericht door Dexter »

find_your_spot schreef:
Ennes schreef: Wat het in de trein betreft, moeten wij het ook doen met de informatie die wij krijgen, en regelmatig lijken die rechtstreeks gekopieerd uit "Het Grote Smoezenboek II" (deel I is dat deel welke reizigers gebruiken)
Is dat hetzelfde boek wat alle persvoorliegers mee krijgen?
Nee dat van ons is dynamisch, de inhoud is veranderlijk al naar gelang er reizigers met een iPhone in de buurt zijn of dat we moeten terugvallen op de info die onze eigen oh zo up-to-date-zijnde hulpmiddelen ons verschaffen. :N
Vallend blad maakt rails glad.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'

Bericht door Ennes »

Dexter schreef:
find_your_spot schreef:
Ennes schreef: Wat het in de trein betreft, moeten wij het ook doen met de informatie die wij krijgen, en regelmatig lijken die rechtstreeks gekopieerd uit "Het Grote Smoezenboek II" (deel I is dat deel welke reizigers gebruiken)
Is dat hetzelfde boek wat alle persvoorliegers mee krijgen?
Nee dat van ons is dynamisch, de inhoud is veranderlijk al naar gelang er reizigers met een iPhone in de buurt zijn of dat we moeten terugvallen op de info die onze eigen oh zo up-to-date-zijnde hulpmiddelen ons verschaffen. :N
Gelukkig heb ik tegenwoordig ook een smartphone waar ik op kan terugvallen in een aantal gevallen
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'

Bericht door Vinny »

Ik snap dat dat niet altijd even makkelijk is, maar als je in Duitsland met de trein gaat dan hoor je: "Sehr geachte damen und heren, wir bitten um entschuldigung weil wir ein verspäterung haben, grund hierfür ist:". In Nederland worden sowieso beleefdheidsfrasen weggelaten en mag je blij zijn dat er uberhaupt iets omgeroepen wordt. :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'

Bericht door Suus »

Het is in Nederland nu eenmaal geen cultuurgebruik om excuses aan te bieden, of pas als het echt niet anders kan. Het feit dat de meestgebruikte woorden hiervoor, sorry en excuses leenwoorden zijn geeft dat al een beetje aan natuurlijk...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'

Bericht door Vinny »

Hoewel de Duitse omroepberichten soms wel heel slijmerig-beleefd zijn, vind ik dat in Nederland botte onbeleefdheid vaak de boventoon viert. Het zou al enorm helpen wanneer de omroepberichten iets anders geformuleerd worden:
"Dames en heren, tot onze spijt moeten we medelen dat we een vertraging hebben opgelopen door [oorzaak], wij zullen [tijd] later aankomen. Dan nog een advies voor reizigers naar: [advies]"
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'

Bericht door Caspar »

Vinny schreef:Ik snap dat dat niet altijd even makkelijk is, maar als je in Duitsland met de trein gaat dan hoor je: "Sehr geachte damen und heren, wir bitten um entschuldigung weil wir ein verspäterung haben, grund hierfür ist:". In Nederland worden sowieso beleefdheidsfrasen weggelaten en mag je blij zijn dat er uberhaupt iets omgeroepen wordt. :roll:
Moet je eens op een Duits station staan als er een echte verstoring is. Heb een keer op station Dortmund gestaan na blikseminslag ergens, en er werd gewoon niets omgeroepen. De trein die werd omgeroepen dat ie ging vertrekken, werd ook 3x spoorwijzigd door de omroep. Niets geen excuses maar een oververmoeide mannenstem die er doorheen zat.
De Duitsers zijn er goed in als er 1 trein 10 minuten vertraging heeft om die dan 3x om te roepen inclusief een heel slijm verhaal erom heen. Maar als het er 10 zijn of er rijdt helemaal niets, dan laten ze het ook echt afweten!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'

Bericht door Suus »

Klopt, ook ervaren na de ontsporing bij Zevenaar eerder dit jaar. In Düsseldorf nergens informatie te zien, alleen te verkrijgen bij de balie in de stationshal. Daar werden we naar Mönchengladbach gestuurd, en daar is het vervolgens ruim anderhalf uur stil geweest over de ICE, pas 5 minuten voor aankomst (dat was met 100 minuten vertraging ofzo) werd er wat omgeroepen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'

Bericht door Ennes »

Naar mijn idee zitten reizigers tijdens de zoveelste verstoring in een paar weken tijd ook niet echt te wachten op een slijmerig "excuses voor het ongemak" En hij/zij zal ook echt niet minder boos zijn als de aansluiting voor de derde keer in de week niet gehaald wordt omdat we weer eens met een onbekende oorzaak voor een rood sein hebben gestaan, of achter een vertraagde trein hebben gereden.

Neemt niet weg dat je een omroepbericht wel zakelijk en netjes moet plaatsen. (ik hou het daarbij meestal op een "helaas")
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'

Bericht door Dexter »

Vinny schreef:In Nederland worden sowieso beleefdheidsfrasen weggelaten en mag je blij zijn dat er uberhaupt iets omgeroepen wordt. :roll:
*Kuch* Dat is dan wederzijds. *Kuch* Als ik op een groot station naast mijn trein sta, dan groet ik de instappende reizigers altijd netjes en als er dan 250 langslopen, dan groeten er op zijn hoogst 3 terug. :N

Net nog sta ik een moeder met kinderwagen te verwijzen naar het fietsenbalkon, komt er een oh zo netjes uitziende freule van middelbare leeftijd aan, die dwars door het gesprek en midden in mijn gezicht brult: "GAAT DEZE NAAR DORDRECHT?? We kunnen het natuurlijk ook omdraaien: De klant moet zich netjes gedragen voor een dito behandeling.

Verder zie ik niet in waarom ik mijn excuses namens NSR zou moeten aanbieden, als ik vertraging oploop doordat Prorail een goederentrein voor me het baanvak opstuurt. Maar ik doe het natuurlijk wél altijd, uit beleefdheid voor de klant.
Vallend blad maakt rails glad.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'

Bericht door Ennes »

Dexter schreef:
Vinny schreef:In Nederland worden sowieso beleefdheidsfrasen weggelaten en mag je blij zijn dat er uberhaupt iets omgeroepen wordt. :roll:
*Kuch* Dat is dan wederzijds. *Kuch* Als ik op een groot station naast mijn trein sta, dan groet ik de instappende reizigers altijd netjes en als er dan 250 langslopen, dan groeten er op zijn hoogst 3 terug. :N

Net nog sta ik een moeder met kinderwagen te verwijzen naar het fietsenbalkon, komt er een oh zo netjes uitziende freule van middelbare leeftijd aan, die dwars door het gesprek en midden in mijn gezicht brult: "GAAT DEZE NAAR DORDRECHT?? We kunnen het natuurlijk ook omdraaien: De klant moet zich netjes gedragen voor een dito behandeling.

Verder zie ik niet in waarom ik mijn excuses namens NSR zou moeten aanbieden, als ik vertraging oploop doordat Prorail een goederentrein voor me het baanvak opstuurt. Maar ik doe het natuurlijk wél altijd, uit beleefdheid voor de klant.
Helemaal met je eens Dexter, ik heb vandaag 6x goedemorgen tegen hetzelfde oudere echtpaar gezegd, die ook maar bleven doortetteren of dit de trein naar Utrecht was. uiteindelijk kwam er een " Ja ook goedemorgen" is dit de trein naar Utrecht?

(waarop ik het niet kon laten om mijn antwoord te beperken tot " Nee mevrouw, goedemorgen" waarop ik mijn vertrek proces in werking ging stellen.

En verder beperk ik mijn berichten in situaties waar ik geen enkel invloed op heb meestal tot een " Helaas " aangevuld met een reden en een gevolg.
(Helaas heeft de treindienstleider besloten een goederentrein voor ons uit te laten rijden, hierdoor lopen wij enkele minuten vertraging op.[en zodra we er voorbij kunnen of bij station aankomen het aantal vertragings minuten erbij] )
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'

Bericht door Caspar »

Sommige NS'ers hebben er wel een handje van om modder te gooien in hun omroepberichten in de trein. Die laten duidelijk hun eigen frustratie horen in de berichtjes. Zo van: U heeft het misschien al gezien, maar die treindienstleider gooit er weeeeer een trein voor. En dan met name de manier hoe het woordje weeeeer er vaak tussen wordt geplakt maakt het er niet prettiger op. Ook wel eens gehoord: Dames en heren, onze vrienden van Prorail werken wéér eens niet mee... en dan de inhoudelijke mededeling.
Maar de meeste berichten zijn wel prettig, zakelijk of op een spontane manier gebracht. :)
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'

Bericht door Dexter »

Caspar schreef:Sommige NS'ers hebben er wel een handje van om modder te gooien in hun omroepberichten in de trein. Die laten duidelijk hun eigen frustratie horen in de berichtjes. Zo van: U heeft het misschien al gezien, maar die treindienstleider gooit er weeeeer een trein voor. En dan met name de manier hoe het woordje weeeeer er vaak tussen wordt geplakt maakt het er niet prettiger op. Ook wel eens gehoord: Dames en heren, onze vrienden van Prorail werken wéér eens niet mee... en dan de inhoudelijke mededeling.
Dat is weer het andere uiterste en zo hoort het natuurlijk niet. Al is het wel vaak de waarheid en kan ik er wel begrip voor opbrengen dat sommige collega's hardop op deze manier redeneren doordat ze voor de zoveelste keer door Prorail gefrustreerd worden. Maar het is natuurlijk niet de goede manier en uiteindelijk koopt de reiziger er ook niets voor.

Maar aan de andere kant ben ik wel blij dat de reizigers en de media jaren na de splitsing eindelijk het verschil tussen NS en Prorail weten. Tot voor kort werd alle schuld maar gemakshalve op het bordje van 'de NS' gedumpt.
Vallend blad maakt rails glad.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'

Bericht door Ennes »

Caspar schreef:Sommige NS'ers hebben er wel een handje van om modder te gooien in hun omroepberichten in de trein. Die laten duidelijk hun eigen frustratie horen in de berichtjes. Zo van: U heeft het misschien al gezien, maar die treindienstleider gooit er weeeeer een trein voor. En dan met name de manier hoe het woordje weeeeer er vaak tussen wordt geplakt maakt het er niet prettiger op. Ook wel eens gehoord: Dames en heren, onze vrienden van Prorail werken wéér eens niet mee... en dan de inhoudelijke mededeling.
Maar de meeste berichten zijn wel prettig, zakelijk of op een spontane manier gebracht. :)
Met modder zal ik niet gooien ( treinen zien er toch al zo smerig uit) en zal mijn berichten altijd netjes kort en zakelijk houden, maar ik ga geen waarheden verbloemen of lulverhalen ophangen.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'

Bericht door Dexter »

Ennes schreef:Met modder zal ik niet gooien ( treinen zien er toch al zo smerig uit) en zal mijn berichten altijd netjes kort en zakelijk houden, maar ik ga geen waarheden verbloemen of lulverhalen ophangen.
Daar heb je helemaal gelijk in, bovendien is het de waarheid dus waarom zou dat niet gezegd mogen worden?
Vallend blad maakt rails glad.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'

Bericht door Caspar »

Dat is wel waar. Maar als er een Benelux is uitgevallen omdat de machinist zich heeft verslapen, dan kan je als Prorail omroeper toch niet maken om dat in een omroepbercht op de stations te vertellen als reden? Dus dan zeg je logistieke redenen, en dan begint iedereen weer te morren.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'

Bericht door Dexter »

Hahaha, nou ik denk wel dat de reizigers die niet naar Belgie hoeven er wel om zouden kunnen lachen. :lol: Maar even goed begrijp ik wel wat je bedoeld: Het is een beleefdheidsvorm tussen Prorail en NS om elkaar niet publiekelijk af te vallen en je mag verwachting dat dat wederzijds is. (Al was daar na de winterperikelen even niet echt sprake van) :wink:
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'

Bericht door Vinny »

"Wie goed doet, goed ontmoet" zeg ik wel eens. Wat mij betreft zijn omroepberichten zakelijk, beleefd en gespeend van enige zwartmakerij dan ook.

Overigens worden personeels- en materieelsproblemen bij de vervoerder wel eens genoemd op die AGROS borden. Een verslapen machinist wordt dan iets als: "Vanwege een gebrek aan personeel rijden er minder treinen op de trajecten A-B en F-G". Soms wordt wel eens erg krampachtig de schuld bij een derde gelegd: "Als gevolg van een gebroken bovenleiding vanwege een aanrijding door het wegverkeer rijden er geen treinen tussen 't Harde en Nunspeet en minder treinen tussen Zwolle en Amersfoort". Deze volzin heb ik ook wel eens zien staan...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'

Bericht door Ennes »

Vinny schreef:"Wie goed doet, goed ontmoet" zeg ik wel eens. Wat mij betreft zijn omroepberichten zakelijk, beleefd en gespeend van enige zwartmakerij dan ook.

Overigens worden personeels- en materieelsproblemen bij de vervoerder wel eens genoemd op die AGROS borden. Een verslapen machinist wordt dan iets als: "Vanwege een gebrek aan personeel rijden er minder treinen op de trajecten A-B en F-G". Soms wordt wel eens erg krampachtig de schuld bij een derde gelegd: "Als gevolg van een gebroken bovenleiding vanwege een aanrijding door het wegverkeer rijden er geen treinen tussen 't Harde en Nunspeet en minder treinen tussen Zwolle en Amersfoort". Deze volzin heb ik ook wel eens zien staan...
Er is nog altijd meer begrip te krijgen voor waarheden als voor inhoudsloze opmerkingen zoals "in verband met logistieke problemen" (dat was ook een tijdje de standaard).

Als ik geen Mcn heb, dan roep ik om dat er nog geen Mcn voor deze trein is,
en als er een technische storing aan de trein is roep ik om dat er een technisch probleem met de trein is,
als ze een vertraagde trein voorlangs laten kruisen, dan roep ik dat om,
Gaat er eerst een LM beweging voorlangs dan zal dat via de omroep klinken. enz. enz.


Volgens mij heeft dat niets met zwartmaken van welke partij dan ook te maken.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'

Bericht door Fles »

Er is natuurlijk een verschil tussen "Er is nog geen machinist beschikbaar voor deze trein" en "die flapdrol had zich verslapen" ;)

Okee, beetje overdreven voor het voorbeeld :)
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'

Bericht door Ennes »

Fles schreef:Er is natuurlijk een verschil tussen "Er is nog geen machinist beschikbaar voor deze trein" en "die flapdrol had zich verslapen" ;)

Okee, beetje overdreven voor het voorbeeld :)
Maar je bedoelt hetzelfde :lol:

:wink:
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'

Bericht door Dexter »

Fles schreef:Er is natuurlijk een verschil tussen "Er is nog geen machinist beschikbaar voor deze trein" en "die flapdrol had zich verslapen" ;)
Het eerste kan je gerust omroepen en het tweede is de conclusie die de reizigers vervolgens zelf wel trekken. :wink:
Vallend blad maakt rails glad.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'

Bericht door Fles »

Ennes schreef:
Fles schreef:Er is natuurlijk een verschil tussen "Er is nog geen machinist beschikbaar voor deze trein" en "die flapdrol had zich verslapen" ;)

Okee, beetje overdreven voor het voorbeeld :)
Maar je bedoelt hetzelfde :lol:

:wink:

Nee hoor :) In het eerste geval laat je in het midden waar het door komt. Er kan altijd een legitieme reden zijn natuurlijk :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten