Geen WC's in nieuwe Sprinter-treinen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Geen WC's in nieuwe Sprinter-treinen

Bericht door find_your_spot »

NS-reiziger moet plas toch ophouden

In alle 131 nieuwe stoptreinen van de NS komen toch geen toiletten.

Te duur
De Tweede Kamer had daar wel om gevraagd. Maar volgens minister Schultz van Infrastructuur en Milieu is het te duur. Eind vorig jaar nam de Kamer een motie aan waarin Schultz werd opgeroepen toiletten in alle treinen verplicht te stellen. Maar die motie legt zij nu naast zich neer, blijkt uit een brief aan de Kamer.

Minder wc's op stations
In alle nieuwe stoptreinen die de NS heeft besteld, zitten geen wc’s. Het achteraf inbouwen daarvan kost een slordige 90 miljoen euro, zo heeft NS berekend. En dat vindt de minister - in een tijd waarin ook de NS moet bezuinigen - veel te gortig. Als alternatief wil ze extra wc's op 40 stations. Daarmee wordt een eerdere ambitie, extra wc's op 108 stations, verlaagd.

Wel wc's in intercity's
Schultz wil wel toiletten in alle intercity's. In stoptreinen moet een toilet aanwezig zijn 'in treinen waarin meer dan eenderde van de reizigers langer dan 30 minuten reist'. Dat betekent dat NS de stoptreinen zonder toiletten alleen nog in kan zetten op bepaalde trajecten.

Check wc-trein via internet
Het bouwen van nieuwe toiletten op 40 stations gaat naar schatting ruim drie jaar duren en 9,1 miljoen euro kosten. Op ongeveer tien stations komen tijdelijke toiletten. De minister wil het mogelijk maken dat reizigers thuis al kunnen zien of de trein die ze willen nemen een toilet heeft of niet. Hoe dit precies gerealiseerd gaat worden, is nog niet bekend.

Toiletgebruik treinreizigers
De minister schrijft in haar brief uitgebreid over het toiletgebruik van treinreizigers. Ga d'r eens rustig voor zitten...

http://www.rtl.nl/%28/actueel/rtlnieuws ... houden.xml
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS-reiziger moet plas toch ophouden

Bericht door Suus »

Op pagina 30 staat de lijst met stations die als eerste toiletten gaan krijgen als ik het goed begrijp, en dat is een subgroep van de selectie van pagina 29. Op pagina 28 staat een lijst met stations die al toiletten hebben, misschien dat is wel interessant om in de wiki te verwerken :idea:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS-reiziger moet plas toch ophouden

Bericht door VIRM »

Acteraf inbouwen kost 90 miljoen. Er vanuit gaande dat er nu 90 treinstellen rondrijden (want de NS zouden de nieuwe lading Sprinters voorzien van WC's, toch?), zou dat op 1 miljoen euro per achteraf ingebouwde wc neerkomen.
Als je het rekensommetje uitvoert voor 131 treinstellen kom je uit op ongeveer 687,000 euro per wc.

Voor een station is dit dan slechts (9,1/40) ongeveeer 227000 euro per wc. Deze investering zou je overigens wel terug kunnen verdinenen door er betaalde wc's van te maken.

Nu kan ik mij best voorstellen dat wc's inbouwen in treinen wel geld kosten. Maar dit is toch een tikkeltje aan de hoge kant? Zou iemand het toe kunnen lichten?
Beul van de blindegeleidelijn
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS-reiziger moet plas toch ophouden

Bericht door Ennes »

VIRM schreef:Acteraf inbouwen kost 90 miljoen. Er vanuit gaande dat er nu 90 treinstellen rondrijden (want de NS zouden de nieuwe lading Sprinters voorzien van WC's, toch?), zou dat op 1 miljoen euro per achteraf ingebouwde wc neerkomen.
Als je het rekensommetje uitvoert voor 131 treinstellen kom je uit op ongeveer 687,000 euro per wc.

Voor een station is dit dan slechts (9,1/40) ongeveeer 227000 euro per wc. Deze investering zou je overigens wel terug kunnen verdinenen door er betaalde wc's van te maken.

Nu kan ik mij best voorstellen dat wc's inbouwen in treinen wel geld kosten. Maar dit is toch een tikkeltje aan de hoge kant? Zou iemand het toe kunnen lichten?
Met alleen een WCpot ben je er niet, het is namelijk niet meer toegestaan om op de rails te lozen bij nieuwe toiletten, onder alle treinen moeten dus bioreactoren komen (ik weet niet of dat eenvoudig is te realiseren bij een SLT), en er moeten locaties gebouwd worden om die bioreactoren te legen, En daaraan gelden ook weer strenge milieu maatregelen.

Maar wat een reëel bedrag zou zijn, ik heb geen flauw idee.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: NS-reiziger moet plas toch ophouden

Bericht door Gekko123 »

Die locaties om de bioreactoren te legen moeten er toch al komen. Ik meen me te herinneren dat de ICMm ook bioreactoren heeft.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: NS-reiziger moet plas toch ophouden

Bericht door Freek »

Bee schreef:Op pagina 30 staat de lijst met stations die als eerste toiletten gaan krijgen als ik het goed begrijp, en dat is een subgroep van de selectie van pagina 29. Op pagina 28 staat een lijst met stations die al toiletten hebben, misschien dat is wel interessant om in de wiki te verwerken :idea:
Die lijst is al niet helemaal meer up-to-date. Geldermalsen heeft namelijk sindskort een tiolet, maar staat nog in de lijst van pagina 29 en 30.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: NS-reiziger moet plas toch ophouden

Bericht door Fles »

Hebben ze net met veel bombarie die restauratie in Winterswijk gesloten, moet er nu voor 227.000 alsnog een nieuwe kakpot neergezet worden :')

En, jawel, dat is omdat dat het _goedkoopste_ was :')

Laat die Schuld van Hagen een ei gaan bakken alsjeblieft zeg.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: NS-reiziger moet plas toch ophouden

Bericht door Fles »

Gekko123 schreef:Die locaties om de bioreactoren te legen moeten er toch al komen. Ik meen me te herinneren dat de ICMm ook bioreactoren heeft.
Klopt, VIRM4 ook.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS-reiziger moet plas toch ophouden

Bericht door Ennes »

Fles schreef:
Gekko123 schreef:Die locaties om de bioreactoren te legen moeten er toch al komen. Ik meen me te herinneren dat de ICMm ook bioreactoren heeft.
Klopt, VIRM4 ook.
Alleen is dat met de huidige locaties makkelijker in de omloop te plannen als met de stoptreinen.

maar op termijn zullen er zeker nieuwe locaties moeten bijkomen.


Daarnaast vraag ik me toch af wat voor merk luier het treinpersoneel gaat krijgen. In het artikel staat een reistijd van 35 min als maximum, maar personeel zit er toch zeer regelmatig langer dan 3,5 uur op. En dan is een toilet op een station een leuke optie, maar met soms 6 - 7 min keertijd :roll:
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: NS-reiziger moet plas toch ophouden

Bericht door huibf »

VIRM schreef:...
Als je het rekensommetje uitvoert voor 131 treinstellen kom je uit op ongeveer 687,000 euro per wc.
...
Nu kan ik mij best voorstellen dat wc's inbouwen in treinen wel geld kosten. Maar dit is toch een tikkeltje aan de hoge kant? Zou iemand het toe kunnen lichten?
Klopt helemaal.
Waarom ?
De overheid (en VOORAL gemeenten) zal het geen snars interesseren wat het allemaal gaat kosten. Immers degene die de opdracht geeft kost het zelf geen rooie cent.
Ik weet wel als de verantwoordelijke het grapje zelf moest betalen (alsof het een prive-opdracht was) dan zal ie wel degelijk rondkijken naar 'de markt'.
Gemeenten zijn nog wel wat erger.... en bushalte ophogen kost 9.000 euro per halte !!!! Zou jij dat thuis prive uitgeven aan het ophogen van een halte.... nee, je kijkt rond en zal tot de conclusie komen dat het ook voor 3000 kan !
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS-reiziger moet plas toch ophouden

Bericht door VIRM »

Punt is dat geen enkele marktpartij belang heeft bij het ophogen van een halte. Dan doet de overheid hat maar en die besteed het weer aan (lijkt mij handig voor grotere gemeenten als zij zelf een team hebben dat klein bestratingswerk kan doen voro de helft van de prijs).

Maar als we uitgaan van die 131 Sprinters: het bedrag dat daar per treinstel mee gemoeid gaat... daar kun je toch wel een aardig optrekje van kopen om in te wonen. Als alle installaties bij rangeer/opstelterreinen er al zijn (de ICMm en VIRM4 hebben ze en die komen toch wel op aardig wat plaatsen), dan vind ik het nog steeds raar dat je een pot, wasbakje, schot en bio-installatie bijna 7 ton moet gaan kosten per treinstel, tenzij je de halve trein moet gaan verbouwen natuurlijk.
Beul van de blindegeleidelijn
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS-reiziger moet plas toch ophouden

Bericht door Ennes »

VIRM schreef:Punt is dat geen enkele marktpartij belang heeft bij het ophogen van een halte. Dan doet de overheid hat maar en die besteed het weer aan (lijkt mij handig voor grotere gemeenten als zij zelf een team hebben dat klein bestratingswerk kan doen voro de helft van de prijs).

Maar als we uitgaan van die 131 Sprinters: het bedrag dat daar per treinstel mee gemoeid gaat... daar kun je toch wel een aardig optrekje van kopen om in te wonen. Als alle installaties bij rangeer/opstelterreinen er al zijn (de ICMm en VIRM4 hebben ze en die komen toch wel op aardig wat plaatsen), dan vind ik het nog steeds raar dat je een pot, wasbakje, schot en bio-installatie bijna 7 ton moet gaan kosten per treinstel, tenzij je de halve trein moet gaan verbouwen natuurlijk.
volgens dat stuk kost het zo'n 360.000 per WC incl bijkomende kosten, zoals het tijdelijk buiten dienst zijn van het treinstel, vermindering van zitplaatsen. overigens is men in de berekening uitgegaan van 2 toiletten in de zesjes.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: NS-reiziger moet plas toch ophouden

Bericht door Dexter »

VIRM schreef:dan vind ik het nog steeds raar dat je een pot, wasbakje, schot en bio-installatie bijna 7 ton moet gaan kosten per treinstel, tenzij je de halve trein moet gaan verbouwen natuurlijk.
Het komt wel zowat neer op een halve verbouwing, aangezien onze SLT's totaal niet ontworpen zijn om een toilet aan boord te hebben. Het moet ook zoals al gezegd een technisch ingewikkelde bio-toilet worden en daarnaast is het tegenwoordig verplicht minimaal een rolstoeltoegankelijk toilet per treinstel te hebben, dus wordt dat een enorm hok.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Geen WC's in nieuwe Sprinter-treinen

Bericht door Vinny »

Misschien...misschien worden er wel teveel eisen gesteld :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Geen WC's in nieuwe Sprinter-treinen

Bericht door Ennes »

Vinny schreef:Misschien...misschien worden er wel teveel eisen gesteld :roll:
je vergeet de regeltjes :wink:
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: NS-reiziger moet plas toch ophouden

Bericht door Fles »

Ennes schreef:volgens dat stuk kost het zo'n 360.000 per WC incl bijkomende kosten, zoals het tijdelijk buiten dienst zijn van het treinstel, vermindering van zitplaatsen. overigens is men in de berekening uitgegaan van 2 toiletten in de zesjes.
Hoe is dat een kostenpost? :?:
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS-reiziger moet plas toch ophouden

Bericht door Ennes »

Fles schreef:
Ennes schreef:volgens dat stuk kost het zo'n 360.000 per WC incl bijkomende kosten, zoals het tijdelijk buiten dienst zijn van het treinstel, vermindering van zitplaatsen. overigens is men in de berekening uitgegaan van 2 toiletten in de zesjes.
Hoe is dat een kostenpost? :?:
Ik hwb hwt niet verzonnen hoor, maar als je iets echt niet wil, dan bereken je toch al het mogelijke door om het onhaalbaar te maken.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Geen WC's in nieuwe Sprinter-treinen

Bericht door VIRM »

Lijkt mij dat er bij buitendienststelling toch gewoon reservematerieel kan worden ingezet? Wat doen al die Plan V'tjes de hele dag aan de oostzijde van Amsterdam CS?

Overigens, is het niet een optie om de SGMm'etjes te voorzien van WC's en die in te zetten op de langere trajecten die momenteel door SLT's worden uitgevoerd?
Beul van de blindegeleidelijn
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Geen WC's in nieuwe Sprinter-treinen

Bericht door Dexter »

VIRM schreef:Overigens, is het niet een optie om de SGMm'etjes te voorzien van WC's en die in te zetten op de langere trajecten die momenteel door SLT's worden uitgevoerd?
De SGMm III-tjes die hebben een wc in de middenbak. Men was van plan om die eruit te halen, maar intussen heeft iemand het licht gezien (of de krant gelezen, of het nieuws gekeken) en blijven ze van de wc's af.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Geen WC's in nieuwe Sprinter-treinen

Bericht door Suus »

Wel grappig trouwens dat bijna niemand weet dat er een toilet in SGM-III zit. Hoe vaak ik in die trein wel niet heb gehoord: Er zit hier geen toilet in toch... (A)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Geen WC's in nieuwe Sprinter-treinen

Bericht door Dexter »

Dat komt omdat ie helemaal weggestopt zit in een hoekje op een soort tussenbalkon bij de bakovergang. Het zijn dan ook de meest schone toiletten die je in NS-treinen kan aantreffen. Omdat ze simpelweg bijna onvindbaar zijn. :lol:
Vallend blad maakt rails glad.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Geen WC's in nieuwe Sprinter-treinen

Bericht door Ennes »

VIRM schreef:Lijkt mij dat er bij buitendienststelling toch gewoon reservematerieel kan worden ingezet? Wat doen al die Plan V'tjes de hele dag aan de oostzijde van Amsterdam CS?

Overigens, is het niet een optie om de SGMm'etjes te voorzien van WC's en die in te zetten op de langere trajecten die momenteel door SLT's worden uitgevoerd?
Ach als ik straks als het 30 graden is moet kiezen tussen een lange afstand in een SLT met Airco, of een oventje met een WC, dan kies ik toch voor de SanitairLozeTrein hoor
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Geen WC's in nieuwe Sprinter-treinen

Bericht door Daantje »

Afgelopen zondag zat ik in de Benelux-trein van Antwerpen naar Rotterdam. Bij aankomst werd omgeroepen dat er helaas maar een werkend toilet in de trein aanwezig was en dat er een alternatief reisadvies beschikbaar was voor mensen die dat een probleem vonden (s2100 nemen die daarna kwam). Waarom vinden we dat nu ineens een probleem terwijl er nu zat treinen zijn waarin helemaal geen toilet is? En ja, in de s4000 van Rotterdam naar Amsterdam zit ik nagenoeg even lang als van Antwerpen naar Rotterdam.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Geen WC's in nieuwe Sprinter-treinen

Bericht door Klaasje »

Voor de liefhebbers van de poephokdiscussie is er een brief met bijlage over poephokken en de achtergrond daarvan. *O*
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Geen WC's in nieuwe Sprinter-treinen

Bericht door Suus »

Spuit 11, zie eerdere posts :idea:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten