Wat het in de trein betreft, moeten wij het ook doen met de informatie die wij krijgen, en regelmatig lijken die rechtstreeks gekopieerd uit "Het Grote Smoezenboek II" (deel I is dat deel welke reizigers gebruiken)VIRM schreef:Helemaal mee eens met het 'eerlijkheid'. Als je het niet weet, zeg het dan gewoon en vertel dat je (diegene die omroept) het ook gaat uitzoeken. Geen smoesjes. :)
Zo'n OPA-principe is ook heel erg mooi, maar vaak lijkt het alsof er willekeurig lettertjes worden gepakt.
Overigens, wat ook irritant is bij omroepen: als er een storing is worden er soms bandjes ingesproken die worden herhaald. "Dames en heren, wegens een storing rijden er geent treinen van A naar B. Let u op de omroepberichten". En dan hoor je verder alleen dezelfde herhaling.
Eerlijkheid en OPA zijn denk ik uit oogpunt van de reiziger prima. :)
'Conducteurs bang voor boze reizigers'
Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'
Is dat hetzelfde boek wat alle persvoorliegers mee krijgen?Ennes schreef: Wat het in de trein betreft, moeten wij het ook doen met de informatie die wij krijgen, en regelmatig lijken die rechtstreeks gekopieerd uit "Het Grote Smoezenboek II" (deel I is dat deel welke reizigers gebruiken)
For Your Railroad Adventures
Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'
Nee, dat is deel IV. Deel III is van de ICT-afdeling als ze weer eens proberen te demonstreren hoe je computers moet repareren :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'
Nee dat van ons is dynamisch, de inhoud is veranderlijk al naar gelang er reizigers met een iPhone in de buurt zijn of dat we moeten terugvallen op de info die onze eigen oh zo up-to-date-zijnde hulpmiddelen ons verschaffen. :Nfind_your_spot schreef:Is dat hetzelfde boek wat alle persvoorliegers mee krijgen?Ennes schreef: Wat het in de trein betreft, moeten wij het ook doen met de informatie die wij krijgen, en regelmatig lijken die rechtstreeks gekopieerd uit "Het Grote Smoezenboek II" (deel I is dat deel welke reizigers gebruiken)
Vallend blad maakt rails glad.
Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'
Gelukkig heb ik tegenwoordig ook een smartphone waar ik op kan terugvallen in een aantal gevallenDexter schreef:Nee dat van ons is dynamisch, de inhoud is veranderlijk al naar gelang er reizigers met een iPhone in de buurt zijn of dat we moeten terugvallen op de info die onze eigen oh zo up-to-date-zijnde hulpmiddelen ons verschaffen. :Nfind_your_spot schreef:Is dat hetzelfde boek wat alle persvoorliegers mee krijgen?Ennes schreef: Wat het in de trein betreft, moeten wij het ook doen met de informatie die wij krijgen, en regelmatig lijken die rechtstreeks gekopieerd uit "Het Grote Smoezenboek II" (deel I is dat deel welke reizigers gebruiken)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'
Ik snap dat dat niet altijd even makkelijk is, maar als je in Duitsland met de trein gaat dan hoor je: "Sehr geachte damen und heren, wir bitten um entschuldigung weil wir ein verspäterung haben, grund hierfür ist:". In Nederland worden sowieso beleefdheidsfrasen weggelaten en mag je blij zijn dat er uberhaupt iets omgeroepen wordt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'
Het is in Nederland nu eenmaal geen cultuurgebruik om excuses aan te bieden, of pas als het echt niet anders kan. Het feit dat de meestgebruikte woorden hiervoor, sorry en excuses leenwoorden zijn geeft dat al een beetje aan natuurlijk...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'
Hoewel de Duitse omroepberichten soms wel heel slijmerig-beleefd zijn, vind ik dat in Nederland botte onbeleefdheid vaak de boventoon viert. Het zou al enorm helpen wanneer de omroepberichten iets anders geformuleerd worden:
"Dames en heren, tot onze spijt moeten we medelen dat we een vertraging hebben opgelopen door [oorzaak], wij zullen [tijd] later aankomen. Dan nog een advies voor reizigers naar: [advies]"
"Dames en heren, tot onze spijt moeten we medelen dat we een vertraging hebben opgelopen door [oorzaak], wij zullen [tijd] later aankomen. Dan nog een advies voor reizigers naar: [advies]"
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'
Moet je eens op een Duits station staan als er een echte verstoring is. Heb een keer op station Dortmund gestaan na blikseminslag ergens, en er werd gewoon niets omgeroepen. De trein die werd omgeroepen dat ie ging vertrekken, werd ook 3x spoorwijzigd door de omroep. Niets geen excuses maar een oververmoeide mannenstem die er doorheen zat.Vinny schreef:Ik snap dat dat niet altijd even makkelijk is, maar als je in Duitsland met de trein gaat dan hoor je: "Sehr geachte damen und heren, wir bitten um entschuldigung weil wir ein verspäterung haben, grund hierfür ist:". In Nederland worden sowieso beleefdheidsfrasen weggelaten en mag je blij zijn dat er uberhaupt iets omgeroepen wordt.
De Duitsers zijn er goed in als er 1 trein 10 minuten vertraging heeft om die dan 3x om te roepen inclusief een heel slijm verhaal erom heen. Maar als het er 10 zijn of er rijdt helemaal niets, dan laten ze het ook echt afweten!
Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'
Klopt, ook ervaren na de ontsporing bij Zevenaar eerder dit jaar. In Düsseldorf nergens informatie te zien, alleen te verkrijgen bij de balie in de stationshal. Daar werden we naar Mönchengladbach gestuurd, en daar is het vervolgens ruim anderhalf uur stil geweest over de ICE, pas 5 minuten voor aankomst (dat was met 100 minuten vertraging ofzo) werd er wat omgeroepen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'
Naar mijn idee zitten reizigers tijdens de zoveelste verstoring in een paar weken tijd ook niet echt te wachten op een slijmerig "excuses voor het ongemak" En hij/zij zal ook echt niet minder boos zijn als de aansluiting voor de derde keer in de week niet gehaald wordt omdat we weer eens met een onbekende oorzaak voor een rood sein hebben gestaan, of achter een vertraagde trein hebben gereden.
Neemt niet weg dat je een omroepbericht wel zakelijk en netjes moet plaatsen. (ik hou het daarbij meestal op een "helaas")
Neemt niet weg dat je een omroepbericht wel zakelijk en netjes moet plaatsen. (ik hou het daarbij meestal op een "helaas")
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'
*Kuch* Dat is dan wederzijds. *Kuch* Als ik op een groot station naast mijn trein sta, dan groet ik de instappende reizigers altijd netjes en als er dan 250 langslopen, dan groeten er op zijn hoogst 3 terug. :NVinny schreef:In Nederland worden sowieso beleefdheidsfrasen weggelaten en mag je blij zijn dat er uberhaupt iets omgeroepen wordt.
Net nog sta ik een moeder met kinderwagen te verwijzen naar het fietsenbalkon, komt er een oh zo netjes uitziende freule van middelbare leeftijd aan, die dwars door het gesprek en midden in mijn gezicht brult: "GAAT DEZE NAAR DORDRECHT?? We kunnen het natuurlijk ook omdraaien: De klant moet zich netjes gedragen voor een dito behandeling.
Verder zie ik niet in waarom ik mijn excuses namens NSR zou moeten aanbieden, als ik vertraging oploop doordat Prorail een goederentrein voor me het baanvak opstuurt. Maar ik doe het natuurlijk wél altijd, uit beleefdheid voor de klant.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'
Helemaal met je eens Dexter, ik heb vandaag 6x goedemorgen tegen hetzelfde oudere echtpaar gezegd, die ook maar bleven doortetteren of dit de trein naar Utrecht was. uiteindelijk kwam er een " Ja ook goedemorgen" is dit de trein naar Utrecht?Dexter schreef:*Kuch* Dat is dan wederzijds. *Kuch* Als ik op een groot station naast mijn trein sta, dan groet ik de instappende reizigers altijd netjes en als er dan 250 langslopen, dan groeten er op zijn hoogst 3 terug. :NVinny schreef:In Nederland worden sowieso beleefdheidsfrasen weggelaten en mag je blij zijn dat er uberhaupt iets omgeroepen wordt.
Net nog sta ik een moeder met kinderwagen te verwijzen naar het fietsenbalkon, komt er een oh zo netjes uitziende freule van middelbare leeftijd aan, die dwars door het gesprek en midden in mijn gezicht brult: "GAAT DEZE NAAR DORDRECHT?? We kunnen het natuurlijk ook omdraaien: De klant moet zich netjes gedragen voor een dito behandeling.
Verder zie ik niet in waarom ik mijn excuses namens NSR zou moeten aanbieden, als ik vertraging oploop doordat Prorail een goederentrein voor me het baanvak opstuurt. Maar ik doe het natuurlijk wél altijd, uit beleefdheid voor de klant.
(waarop ik het niet kon laten om mijn antwoord te beperken tot " Nee mevrouw, goedemorgen" waarop ik mijn vertrek proces in werking ging stellen.
En verder beperk ik mijn berichten in situaties waar ik geen enkel invloed op heb meestal tot een " Helaas " aangevuld met een reden en een gevolg.
(Helaas heeft de treindienstleider besloten een goederentrein voor ons uit te laten rijden, hierdoor lopen wij enkele minuten vertraging op.[en zodra we er voorbij kunnen of bij station aankomen het aantal vertragings minuten erbij] )
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'
Sommige NS'ers hebben er wel een handje van om modder te gooien in hun omroepberichten in de trein. Die laten duidelijk hun eigen frustratie horen in de berichtjes. Zo van: U heeft het misschien al gezien, maar die treindienstleider gooit er weeeeer een trein voor. En dan met name de manier hoe het woordje weeeeer er vaak tussen wordt geplakt maakt het er niet prettiger op. Ook wel eens gehoord: Dames en heren, onze vrienden van Prorail werken wéér eens niet mee... en dan de inhoudelijke mededeling.
Maar de meeste berichten zijn wel prettig, zakelijk of op een spontane manier gebracht. :)
Maar de meeste berichten zijn wel prettig, zakelijk of op een spontane manier gebracht. :)
Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'
Dat is weer het andere uiterste en zo hoort het natuurlijk niet. Al is het wel vaak de waarheid en kan ik er wel begrip voor opbrengen dat sommige collega's hardop op deze manier redeneren doordat ze voor de zoveelste keer door Prorail gefrustreerd worden. Maar het is natuurlijk niet de goede manier en uiteindelijk koopt de reiziger er ook niets voor.Caspar schreef:Sommige NS'ers hebben er wel een handje van om modder te gooien in hun omroepberichten in de trein. Die laten duidelijk hun eigen frustratie horen in de berichtjes. Zo van: U heeft het misschien al gezien, maar die treindienstleider gooit er weeeeer een trein voor. En dan met name de manier hoe het woordje weeeeer er vaak tussen wordt geplakt maakt het er niet prettiger op. Ook wel eens gehoord: Dames en heren, onze vrienden van Prorail werken wéér eens niet mee... en dan de inhoudelijke mededeling.
Maar aan de andere kant ben ik wel blij dat de reizigers en de media jaren na de splitsing eindelijk het verschil tussen NS en Prorail weten. Tot voor kort werd alle schuld maar gemakshalve op het bordje van 'de NS' gedumpt.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'
Met modder zal ik niet gooien ( treinen zien er toch al zo smerig uit) en zal mijn berichten altijd netjes kort en zakelijk houden, maar ik ga geen waarheden verbloemen of lulverhalen ophangen.Caspar schreef:Sommige NS'ers hebben er wel een handje van om modder te gooien in hun omroepberichten in de trein. Die laten duidelijk hun eigen frustratie horen in de berichtjes. Zo van: U heeft het misschien al gezien, maar die treindienstleider gooit er weeeeer een trein voor. En dan met name de manier hoe het woordje weeeeer er vaak tussen wordt geplakt maakt het er niet prettiger op. Ook wel eens gehoord: Dames en heren, onze vrienden van Prorail werken wéér eens niet mee... en dan de inhoudelijke mededeling.
Maar de meeste berichten zijn wel prettig, zakelijk of op een spontane manier gebracht. :)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'
Daar heb je helemaal gelijk in, bovendien is het de waarheid dus waarom zou dat niet gezegd mogen worden?Ennes schreef:Met modder zal ik niet gooien ( treinen zien er toch al zo smerig uit) en zal mijn berichten altijd netjes kort en zakelijk houden, maar ik ga geen waarheden verbloemen of lulverhalen ophangen.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'
Dat is wel waar. Maar als er een Benelux is uitgevallen omdat de machinist zich heeft verslapen, dan kan je als Prorail omroeper toch niet maken om dat in een omroepbercht op de stations te vertellen als reden? Dus dan zeg je logistieke redenen, en dan begint iedereen weer te morren.
Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'
Hahaha, nou ik denk wel dat de reizigers die niet naar Belgie hoeven er wel om zouden kunnen lachen. Maar even goed begrijp ik wel wat je bedoeld: Het is een beleefdheidsvorm tussen Prorail en NS om elkaar niet publiekelijk af te vallen en je mag verwachting dat dat wederzijds is. (Al was daar na de winterperikelen even niet echt sprake van)
Vallend blad maakt rails glad.
Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'
"Wie goed doet, goed ontmoet" zeg ik wel eens. Wat mij betreft zijn omroepberichten zakelijk, beleefd en gespeend van enige zwartmakerij dan ook.
Overigens worden personeels- en materieelsproblemen bij de vervoerder wel eens genoemd op die AGROS borden. Een verslapen machinist wordt dan iets als: "Vanwege een gebrek aan personeel rijden er minder treinen op de trajecten A-B en F-G". Soms wordt wel eens erg krampachtig de schuld bij een derde gelegd: "Als gevolg van een gebroken bovenleiding vanwege een aanrijding door het wegverkeer rijden er geen treinen tussen 't Harde en Nunspeet en minder treinen tussen Zwolle en Amersfoort". Deze volzin heb ik ook wel eens zien staan...
Overigens worden personeels- en materieelsproblemen bij de vervoerder wel eens genoemd op die AGROS borden. Een verslapen machinist wordt dan iets als: "Vanwege een gebrek aan personeel rijden er minder treinen op de trajecten A-B en F-G". Soms wordt wel eens erg krampachtig de schuld bij een derde gelegd: "Als gevolg van een gebroken bovenleiding vanwege een aanrijding door het wegverkeer rijden er geen treinen tussen 't Harde en Nunspeet en minder treinen tussen Zwolle en Amersfoort". Deze volzin heb ik ook wel eens zien staan...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'
Er is nog altijd meer begrip te krijgen voor waarheden als voor inhoudsloze opmerkingen zoals "in verband met logistieke problemen" (dat was ook een tijdje de standaard).Vinny schreef:"Wie goed doet, goed ontmoet" zeg ik wel eens. Wat mij betreft zijn omroepberichten zakelijk, beleefd en gespeend van enige zwartmakerij dan ook.
Overigens worden personeels- en materieelsproblemen bij de vervoerder wel eens genoemd op die AGROS borden. Een verslapen machinist wordt dan iets als: "Vanwege een gebrek aan personeel rijden er minder treinen op de trajecten A-B en F-G". Soms wordt wel eens erg krampachtig de schuld bij een derde gelegd: "Als gevolg van een gebroken bovenleiding vanwege een aanrijding door het wegverkeer rijden er geen treinen tussen 't Harde en Nunspeet en minder treinen tussen Zwolle en Amersfoort". Deze volzin heb ik ook wel eens zien staan...
Als ik geen Mcn heb, dan roep ik om dat er nog geen Mcn voor deze trein is,
en als er een technische storing aan de trein is roep ik om dat er een technisch probleem met de trein is,
als ze een vertraagde trein voorlangs laten kruisen, dan roep ik dat om,
Gaat er eerst een LM beweging voorlangs dan zal dat via de omroep klinken. enz. enz.
Volgens mij heeft dat niets met zwartmaken van welke partij dan ook te maken.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'
Er is natuurlijk een verschil tussen "Er is nog geen machinist beschikbaar voor deze trein" en "die flapdrol had zich verslapen" ;)
Okee, beetje overdreven voor het voorbeeld :)
Okee, beetje overdreven voor het voorbeeld :)
Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'
Maar je bedoelt hetzelfdeFles schreef:Er is natuurlijk een verschil tussen "Er is nog geen machinist beschikbaar voor deze trein" en "die flapdrol had zich verslapen" ;)
Okee, beetje overdreven voor het voorbeeld :)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'
Het eerste kan je gerust omroepen en het tweede is de conclusie die de reizigers vervolgens zelf wel trekken.Fles schreef:Er is natuurlijk een verschil tussen "Er is nog geen machinist beschikbaar voor deze trein" en "die flapdrol had zich verslapen" ;)
Vallend blad maakt rails glad.
Re: 'Conducteurs bang voor boze reizigers'
Ennes schreef:Maar je bedoelt hetzelfdeFles schreef:Er is natuurlijk een verschil tussen "Er is nog geen machinist beschikbaar voor deze trein" en "die flapdrol had zich verslapen" ;)
Okee, beetje overdreven voor het voorbeeld :)
Nee hoor :) In het eerste geval laat je in het midden waar het door komt. Er kan altijd een legitieme reden zijn natuurlijk :)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 gasten