De meest nutteloze OV-verbinding van Nederland!

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

De meest nutteloze OV-verbinding van Nederland!

Bericht door hidihi »

Er staan in de toekomst steeds meer bezuinigingen voor OV op de rol.
Nu is mijn vraag kennen jullie lijnen die volgens jullie wel weg bezuinigd mag worden.
Dus een lijn die geen nut/behoefte vervuld.
ik nodig julie uit om de meest nutteloze OV lijn te benoemen, want ik ben nieuwsgierig ofer veel nutteloze Ov verbinding zijn in deze zware tijden.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: De meest nutteloze OV-verbinding van Nederland!

Bericht door MdJ »

Op het moment komt lijn 18 (Apeldoorn Busstation/NS-Zonnehoeve) daar voor in aanmerking.

Is alleen voor hen die naar de Zutphensestraat (al die 2 mensen) en het Omnissportcentrum. De hele wijk Zonnehoeve gaat voorlopig nog niet door, dus daarvoor hoef je hem niet te laten rijden.
Bij twijfel: gebruik beton.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: De meest nutteloze OV-verbinding van Nederland!

Bericht door Mark »

In Twente zijn er gelukkig geen nutteloze ov-lijnen. Er zijn er pas geleden een paar geschrapt, maar die waren niet nutteloos. :neg:
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De meest nutteloze OV-verbinding van Nederland!

Bericht door Suus »

Nouja, de stadsdienst van Schagen is al opgeheven, dus dat is weer een goede kandidaat minder :mrgreen:
Ook lijn 116 in Hilversum is gelukkig opgeheven, nu 114 en 115 (stadsdienst Huizen) nog :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De meest nutteloze OV-verbinding van Nederland!

Bericht door Daniel »

De twee ritten die lijn 389 nog heeft van Papendrecht naar Utrecht kan je op zich ook zo opheffen... bus is vanaf Bleskensgraaf niks anders dan een lijn die de paar mensen die 388 gemist hebben nog op kan pikken en bij Papendrecht N3 kan je ook prima van 16 op 388 overstappen (de 389 biedt diezelfde overstap maar dan op het busstation een paar honderd meters verderop.
Indien voor het reizigersaantal nodig zou je de bewuste rit 388 nog met een gelede kunnen rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: De meest nutteloze OV-verbinding van Nederland!

Bericht door Klaasje »

In die opzet was lijn 700 wel nutteloos ja. Alleen wanneer die wel in Almere zou starten en zou rijden naar Utrecht met gewone vervoersbewijzen had het best een succesvolle lijn kunnen worden. Er reizen dagelijks veel mensen tussen Almere en Utrecht. Op deze verbinding is er momenteel alleen de treinserie s4900 die nogal traag is, en daardoor niet interessant is als je in niet in het centrum van Utrecht moet wezen. De model-split op Almere - Utrecht zegt wat dat betreft genoeg: Maar 10 % van de reizen tussen deze steden wordt met het OV gemaakt ten opzichte van ruim 30% op Almere-Amsterdam.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: De meest nutteloze OV-verbinding van Nederland!

Bericht door Ronald »

Ik ben er een beetje voorzichtig mee, maar ik zou denk ik toch wel lijn 400 op de Veluwe nomineren. Vooral in de winter, in het toeristenseizoen wil ik het nog wel een kansje geven. Ik heb echter geen idee van reizigersaantallen, dus puur gebaseerd op gevoel (misschien iemand een idee van de bezetting tot nu toe)?
Mede door de zware inzet die nodig is om de lijn te exploiteren (8 bussen als ik het goed heb geteld) en het feit dat er veel overlap is met andere lijnen, zou de capaciteit waarschijnlijk beter ten goede kunnen komen aan de bestaande lijnen (en aan tijdstippen waarop meer behoefte is aan vervoer).
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: De meest nutteloze OV-verbinding van Nederland!

Bericht door STF »

GVB nachtbus 360 Centraal Station - Buikslotermeerplein, op zomerse weekendnachten. Daar zit dus echt niemand in, aangezien de 361 dezelfde route aflegd tussen Centraal Station en het Buikslotermeerplein...
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: De meest nutteloze OV-verbinding van Nederland!

Bericht door willy84 »

Ik zou de stadsdienst van Huizen willen nomineren.
immer kwaliteits posts
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: De meest nutteloze OV-verbinding van Nederland!

Bericht door Klaasje »

Lijn 2 in Almere 's avonds na 20:00. Lijn 152 is een goed alternatief.
Lijn 3 op het trajectdeel Almere Centrum-Molenbuurt Nrd scoort op zaterdag bij mij ook hoge ogen.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: De meest nutteloze OV-verbinding van Nederland!

Bericht door hidihi »

Naar mijn mening mogen deze lijnen genomineerd wordt:

[wiki]http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... ntrum_West[/wiki]
[wiki]http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... w-Krispijn[/wiki]

Maar de absolute winnaar in mijn ogen is:

De waterbus tussen Dordrecht en Rotterdam
Deze lijn moest een snelle verbinding met Rotterdam maken en concurrent van de auto zijn, als je naar de reistijd kijkt wint de bus vaak nog van de boot. Het is geen wonder dat die waterbus al een keer failliet is gegaan. Ik lees nu geen berichten over financiële problemen meer en volgens mij komt het door de dagjes mensen die met de fiets in de zomer een tochtje met de boot maken. Kijk hoewel er dagjes mensen op af komen wordt de route van de boot eigenlijk gewoon vervult door de bus en de trein en zorgt niet zoals ooit bedoelt is om consumenten van de auto naar de boot te krijgen.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: De meest nutteloze OV-verbinding van Nederland!

Bericht door Ronald »

hidihi schreef: en volgens mij komt het door de dagjes mensen die met de fiets in de zomer een tochtje met de boot maken. Kijk hoewel er dagjes mensen op af komen wordt de route van de boot eigenlijk gewoon vervult door de bus en de trein en zorgt niet zoals ooit bedoelt is om consumenten van de auto naar de boot te krijgen.
Ik vindt de definitie "nutteloos" iets anders dan "een lijn die alleen dagjesmensen vervoert". Toeristen kunnen ook een doelgroep zijn. Het voorbeeld van de Veluwelijn 400 die ik heb aangegeven, is nutteloos als hij geen of zeer weinig reizigers vervoert (wat ik verwacht van de winter-weekenden). Als zo'n lijn echter toeristen trekt en de bereikbaarheid verbetert, is hij zeker niet nutteloos.
Als je alle "lijnen-die-dagjesmensen-vervoeren" als nutteloos zou bestempelen, moet je ook geen strandlijnen en bussen op de waddeneilanden rijden, die toch juist wel bijdragen aan de bereikbaarheid van de toeristische bestemmingen.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: De meest nutteloze OV-verbinding van Nederland!

Bericht door hidihi »

Ik heb op zich niets tegen toeristen vervoer, alleen zijn er al zoveel andere lijnen die sneller gaan dan de waterbus.
Bijvoorbeeld de trein tussen Dordrecht en Rotterdam gaat 4 tot 5 sneller dan de boot en Dordrecht heeft een mooie binnenstad maar die binnen stad is niet zo groot dat je een fiets nodig hebt.
Dus ik heb niks tegen toeristen lijnen maar als er al lijnen zijn die sneller zijn of een beter bereik geven dan een toeristen lijn(waterbus) vindt ik het zonde om er subsidie aan uit te geven.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De meest nutteloze OV-verbinding van Nederland!

Bericht door Daniel »

hidihi schreef:Naar mijn mening mogen deze lijnen genomineerd wordt:

http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... w-Krispijn
Ach, die lijn 6 rijdt precies in de tijd dat de bus normaal op het station stond te keren. Is dus eigenlijk juist heel efficiënt en kost weinig terwijl de bejaarden er wel blij mee zijn.
Hoewel een "rollend tapijt" vanaf Thureborgh door de stationstunnel heen naar het busstation wellicht net zo effectief en mogelijk nog goedkoper zou zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: De meest nutteloze OV-verbinding van Nederland!

Bericht door Dexter »

Die lijn 6 bediend behalve Thureborgh ook een aanzienlijk deel van de wijk Nieuw-Krispijn en begraafplaats De Essenhof.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De meest nutteloze OV-verbinding van Nederland!

Bericht door Daniel »

Weinig ervaring met lijn 6, wel met lijn 21 die hier bij SVD enige tijd reed: 99% van de reizigers komt van Thureborgh. Begraafplaats Essenhof levert verrassend weinig reizigers op.

Nieuw-Krispijn tussen Nassauweg en Krispijnseweg wordt natuurlijk ook geschampt door de vele malen frequentere lijn 5 en vanuit het deel waar lijn 6 rijdt is 't over het algemeen hooguit een kwartier lopen naar het station.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De meest nutteloze OV-verbinding van Nederland!

Bericht door Suus »

Daniel schreef:Weinig ervaring met lijn 6, wel met lijn 21 die hier bij SVD enige tijd reed: 99% van de reizigers komt van Thureborgh. Begraafplaats Essenhof levert verrassend weinig reizigers op.
Vind je dit vreemd? De meeste begraafplaatsen zijn uitgestorven op onderhoudsmedewerkers na. En doden gaan al helemaal niet met de bus. Zodoende zijn de meeste bushaltes bij begraafplaatsen dus ook heel erg rustig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: De meest nutteloze OV-verbinding van Nederland!

Bericht door MdJ »

Maar er komen wel nabestaanden naar zo'n graf... (maar ik kan me voorstellen dat je dan niet met de bus gaat :X )
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De meest nutteloze OV-verbinding van Nederland!

Bericht door Daniel »

Nee vindt het niet vreemd op zich. Of toch ook weer wel omdat er eerst geklaagd wordt dat er geen bus heen gaat en je er vervolgens niemand ziet uitstappen nu er wel een bus vlakbij komt :roll:
Al was de oude dienst op lijn 21 (ma-za een uurdienst van 9.00 tot 17.00 uur) nog altijd beter dan de dienst waarmee lijn 6 begon (ma-vr van 10.00 tot 14.00 uur elke 61 :Y minuten). Nu zit er halverwege die laatstgenoemde dienst ook nog een gat van 2 uur tussen twee ritten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De meest nutteloze OV-verbinding van Nederland!

Bericht door Suus »

Het aantal nabestaanden op een begraafplaats is vaak op een hand te tellen, ook op reusachtige begraafplaatsen als de Nieuwe Ooster in Amsterdam. Een keer geweest om het internationale uitvaartmuseum te bezoeken, maar het is er echt uitgestorven (behalve dan de mensen die voor een crematie of een begrafenis komen)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: De meest nutteloze OV-verbinding van Nederland!

Bericht door Chauf21 »

hidihi schreef:Ik heb op zich niets tegen toeristen vervoer, alleen zijn er al zoveel andere lijnen die sneller gaan dan de waterbus.
Bijvoorbeeld de trein tussen Dordrecht en Rotterdam gaat 4 tot 5 sneller dan de boot en Dordrecht heeft een mooie binnenstad maar die binnen stad is niet zo groot dat je een fiets nodig hebt.
Van begin- tot eindpunt is de bootverbinding wellicht niet het snelst, maar dat geldt voor heel veel bus- en tramlijnen. Het voordeel van de verbinding zit 'm vooral in de tussenliggende aanlegplaatsen en de mogelijkheid om snel het water te kunnen oversteken. Daarnaast is het natuurlijk ook een ontspannen vorm van reizen, dat is ook wat waard.

Meer on-topic: de eerder genoemde lijn 65 Leiden - Den Haag zou ik ook willen nomineren.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De meest nutteloze OV-verbinding van Nederland!

Bericht door Daniel »

Om nog een laatste keer op de waterbus terug te komen: m'n moeder doet daar Dordrecht - Ridderkerk mee en is dan bv. sneller dan de bus, vooral ook omdat de waterbushalte dichterbij haar werk is (behalve vanmorgen want toen was de boot kapot :P )
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten