Rover waarschuwt voor “wisselsanering” ProRail
Rover waarschuwt voor “wisselsanering” ProRail
Rover is zeer verontrust over de ideeën van ProRail om het aantal wissels in het Nederlandse spoorwegnet drastisch te verminderen. Dit schrijft de reizigersvereniging in een brief aan de Tweede Kamer, die woensdag het functioneren van het spoor bespreekt. Volgens Rover kunnen de gevolgen van de voorgenomen “wisselsanering” door ProRail vergaand zijn en moet hierover een open discussie worden gevoerd voordat er een onomkeerbaar besluit wordt genomen.
Woensdag 16 maart spreekt de Kamer over het functioneren van het spoor. Rover is tevreden met de eerder aangekondigde maatregelen door de minster om het spoor te verbeteren, maar plaats hier nog wel enkele kanttekeningen bij. Zo ziet Rover meer problemen dan slechte informatievoorziening en traag herstel van de treindienst na een storing: volgens Rover moeten de problemen bij de bron worden aangepakt door de storingsgevoeligheid van het spoor en het snel defectraken van materieel te bestrijden.
Lees verder op de site van ROVER
Woensdag 16 maart spreekt de Kamer over het functioneren van het spoor. Rover is tevreden met de eerder aangekondigde maatregelen door de minster om het spoor te verbeteren, maar plaats hier nog wel enkele kanttekeningen bij. Zo ziet Rover meer problemen dan slechte informatievoorziening en traag herstel van de treindienst na een storing: volgens Rover moeten de problemen bij de bron worden aangepakt door de storingsgevoeligheid van het spoor en het snel defectraken van materieel te bestrijden.
Lees verder op de site van ROVER
Re: Rover waarschuwt voor “wisselsanering” ProRail
Wat een heerlijk tegenstrijdige mening heeft Rover toch weer.
Tegen het verminderen van het aantal wissels zijn, maar wel voorstanden van het verminderen van het aantal storingen aan de infrastructuur. Face it: Wissels zijn storingsgevoeliger dan rechte rails...
Tegen het verminderen van het aantal wissels zijn, maar wel voorstanden van het verminderen van het aantal storingen aan de infrastructuur. Face it: Wissels zijn storingsgevoeliger dan rechte rails...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Rover waarschuwt voor “wisselsanering” ProRail
Maar meer wissels zorgen er tegelijk voor dat je om een gestoord wissel heen kunt rijden. Dat gaat lastig worden als het gestoorde wissel het enige is dat er nog ligt
Jammergenoeg staat de toekomstige sporenlayout van Utrecht Centraal niet meer op sporenplan.nl (heeft er wel in gestaan): als ik me niet vergis kon daarin één defect wissel de complete NoordOost tussen Gouda en Amersfoort plat leggen (of nouja, dan had je alleen nog een optie tot gesplitste bediening met binnenkomst uit Rtd/Gvc op 18/19 en vertrek naar Amf van 1 t/m 4, dat lijkt me een aardige bijsturingsklus als je wilt voorkomen dat het personeel steeds een halve marathon door de stationshal moet lopen)
Jammergenoeg staat de toekomstige sporenlayout van Utrecht Centraal niet meer op sporenplan.nl (heeft er wel in gestaan): als ik me niet vergis kon daarin één defect wissel de complete NoordOost tussen Gouda en Amersfoort plat leggen (of nouja, dan had je alleen nog een optie tot gesplitste bediening met binnenkomst uit Rtd/Gvc op 18/19 en vertrek naar Amf van 1 t/m 4, dat lijkt me een aardige bijsturingsklus als je wilt voorkomen dat het personeel steeds een halve marathon door de stationshal moet lopen)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Rover waarschuwt voor “wisselsanering” ProRail
De grap is alleen: Een wissel dat je niet gebruikt kan ook niet een storing geven. Het is dus dikke onzin dat wissels voor storingen zorgen. Bovendien, als je wissels weghaalt om onderhoudskosten te besparen, moet de je overige veel minder storingsgevoelig maken en beter onderhouden om de kwaliteit van het spoor omhoog te houden. Dat kost ook geld, daar horen we Prorail helaas nooit over. In Japan (het grote voorbeeld van Prorail) hebben ze bij het grootste station van Tokio 24 uur per dag monteurs voor de wissels.Bee schreef:Wat een heerlijk tegenstrijdige mening heeft Rover toch weer.
Tegen het verminderen van het aantal wissels zijn, maar wel voorstander van het verminderen van het aantal storingen aan de infrastructuur. Face it: Wissels zijn storingsgevoeliger dan rechte rails...
Re: Rover waarschuwt voor “wisselsanering” ProRail
Je weet dat Shinjuku 16 perronsporen heeft waarover dagelijks 1,5 miljoen reizigers van JR East worden afgehandeld? Daar kan je gewoon geen storing gebruiken, want dan krijg je dergelijke hoeveelheden reizigers gewoon nooit meer weg.
In vergelijking, het hele Nederlandse spoorwegennet zet een dergelijke hoeveelheid reizigers nog niet weg in een dag.
In vergelijking, het hele Nederlandse spoorwegennet zet een dergelijke hoeveelheid reizigers nog niet weg in een dag.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Rover waarschuwt voor “wisselsanering” ProRail
En dat met een gemiddelde vertraging van 18 seconden las ik vandaag in het AD... blijkt dat er net tijdens de aardbeving een delegatie van NS op werkbezoek was bij de door jou genoemde spoorwegmaatschappij.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Rover waarschuwt voor “wisselsanering” ProRail
Dan is er een nieuwe delegatie heen of is een gedeelte langer gebleven, want een collega van mij is daar twee weken geleden heen gegaan met een delegatie van NS en Prorail en hij is gelukkigerwijs een paar dagen voor de ramp teruggevlogen.Daniel schreef:En dat met een gemiddelde vertraging van 18 seconden las ik vandaag in het AD... blijkt dat er net tijdens de aardbeving een delegatie van NS op werkbezoek was bij de door jou genoemde spoorwegmaatschappij.
Vallend blad maakt rails glad.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Rover waarschuwt voor “wisselsanering” ProRail
Pak net de krant erbij om het artikel te zoeken, maar kan 't niet meer vinden...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Rover waarschuwt voor “wisselsanering” ProRail
Ongeacht wat je vindt / hoopt /denkt wat de uitkomst moet zijn: dit is een zinvol onderwerp voor een politieke discussie. Kloppen de aannames van ProRail, hoe ver moet je gaan met corridor rijden, wat mag het kosten
Re: Rover waarschuwt voor “wisselsanering” ProRail
Ik vind wel dat het spoornet over een bepaalde basisflexibiliteit moet blijven beschikken. Tijdens verstoringen zal je er anders steeds meer en meer tegenaan lopen dat je treinen van/naar bepaalde richtingen persé op bepaalde perronsporen moet behandelen en 'even' omrijden via een andere route wordt ook stukken bewerkelijker zoniet onmogelijk.
Vallend blad maakt rails glad.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Rover waarschuwt voor “wisselsanering” ProRail
Elk wissel moet in ieder geval eens per 24 uur bereden worden (roestrijden), en je zult net zien dat tijdens het roestrijden het wissel stuk gaat. Wil je een wissel dus (af en toe) kunnen gebruiken ontkom je er niet aan om het regelmatig om te slaan, wat weer een storing kan opleveren.Klaasje schreef:De grap is alleen: Een wissel dat je niet gebruikt kan ook niet een storing geven. Het is dus dikke onzin dat wissels voor storingen zorgen.
Re: Rover waarschuwt voor “wisselsanering” ProRail
Je hebt natuurlijk wisselsaneringen en wisselsaneringen. Kan iemand mij uitleggen wat al die wissels op bijvoorbeeld Gouda uitspoken? En waarom ik tussen Zwolle en Groningen maarliefst 9x (Herfte, Dedemsvaart, Meppel, Koekange, Hoogeveen, Beilen, Assen, Onnen Noord en Groningen Losplaats) kan wisselen tussen het linker en het rechterspoor (en dan sla ik de overlopen in een richting bij Meppel Aansluiting, Vam Aansluiting en Onnen Zuid maar even over)?
Re: Rover waarschuwt voor “wisselsanering” ProRail
Klopt, dat wordt dan onmogelijk. Maar met een frequente diensteregeling is dat geen enkel probleem. Stel Amsterdam- Utrecht ligt eruit, dan kan je met een simpele overstap in Hilversum met een kwartiertje extra reistijd alsnog in Utrecht zijn. Zo redeneert althans men in de Inktpot. Waarom zou je dan een trein om laten rijden? ''Reizigerstromen kan je omleiden, geen treinen''. Dat zou een mooie slagan zijn.Dexter schreef:Ik vind wel dat het spoornet over een bepaalde basisflexibiliteit moet blijven beschikken. Tijdens verstoringen zal je er anders steeds meer en meer tegenaan lopen dat je treinen van/naar bepaalde richtingen persé op bepaalde perronsporen moet behandelen en 'even' omrijden via een andere route wordt ook stukken bewerkelijker zoniet onmogelijk.
Dit is iets waarvan niemand op de werkvloer snapt waarom het moet, maar wat van hogerhand wordt opgelegd.
Dit zijn nou net wissels waar je nooit last van hebt. De wissels die voor noemenswaardige storingen zorgen zijn rondom Amsterdam bij de Asra, Duivendrecht aansluiting West, Amsterdam Bijlmer, Gpda en een veel voorkomende is het wissel op Hoofddorp opstel. Dat zijn toch echt de wissels die juist niet gesaneerd kunnen worden. Maar het juist door het intenstieve gebruik soms af laten weten.Wubbo schreef:Je hebt natuurlijk wisselsaneringen en wisselsaneringen. Kan iemand mij uitleggen wat al die wissels op bijvoorbeeld Gouda uitspoken? En waarom ik tussen Zwolle en Groningen maarliefst 9x (Herfte, Dedemsvaart, Meppel, Koekange, Hoogeveen, Beilen, Assen, Onnen Noord en Groningen Losplaats) kan wisselen tussen het linker en het rechterspoor (en dan sla ik de overlopen in een richting bij Meppel Aansluiting, Vam Aansluiting en Onnen Zuid maar even over)?
Re: Rover waarschuwt voor “wisselsanering” ProRail
Het gaat niet om wissels waar je nooit last van hebt, het gaat om de kosten om ze in bedrijf te houden. Nu moet je misschien 50 wissels door 1 monteur laten onderhouden, straks zijn dat misschien 30 wissels op 1 monteur en kan je materieelkosten besparen.
Er zijn gewoon veel wissels die nooit worden gebruikt en die best een keer opgeruimd mogen worden.
Er zijn gewoon veel wissels die nooit worden gebruikt en die best een keer opgeruimd mogen worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Rover waarschuwt voor “wisselsanering” ProRail
BEE zal ik je ff uit je dromen helpen... Er zijn vele wissels die jaren geen onderhoud krijgen die dat op papier wel zou moeten ;-) Gelukkig kan ik je ook vertellen dat ze het onder andere over die wissels waarover ik het had pas gelede zijn vervangen. En dat op een dood terrein zonder seinen maar waar wel treinen rijden. Heel de rails is zelfs vervangen voor langgelaste rails... Terwijl het spoor daar eindigd. Zijn wat rangeer spoortjes.
Ze moete natuurlijk de subsidie opmaken maar gebruik het in goedmaak voor goede hekken en niet voor domme projecten
Ze moete natuurlijk de subsidie opmaken maar gebruik het in goedmaak voor goede hekken en niet voor domme projecten
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Re: Rover waarschuwt voor “wisselsanering” ProRail
Ik weet wel wat je bedoelt, maar kom alsjeblieft niet met benamingen als "dood terrein" aanzetten. Daar gaan mijn haren van overeind staan. En ik geloof er niet zo veel van dat er wissels zijn die geen onderhoud krijgen terwijl dat wel zou moeten zijn...
@ Bee,
@ Bee,
Een voorbeeldje is Amsterdam Muiderpoort, daar kan je nu ook minder gemakkelijk even om de sprinter heen rijden. Zulk soort situaties zullen zich wel steeds meer voordoen. Een of ander vastgeroest wissel in de middle of nowhere mag best weggehaald worden. Maar ik heb het idee dat er bijvoorbeeld ook aan de Westzijde van Amsterdam wat zal worden weggehaald, zodat de vrije baan naar Halfweg in feite al begint bij het Westelijk eiland (daar waar de ICE gestofzuigd wordt). Naar Haarlem kan je dan alleen nog maar vanaf spoor 1 tot en met 8 vertrekken, en richting Zaandam kan je niet meer over spoor SB rijden. Zou zo maar kunnen.Er zijn gewoon veel wissels die nooit worden gebruikt en die best een keer opgeruimd mogen worden.
Re: Rover waarschuwt voor “wisselsanering” ProRail
@Casper
Hoe moet ik het dan noemen. Er zit geen beveiliging op behalve 1 dwerseintje richting de kap. Hoe moet ik het dan noemen. En als volgens jou wel onderhoud krijgen, hoe kan het gebeuren dat een bepaalde wissel 3 jaar niet is gerepareerd. Ti's nou al vervangen omdat alles vervangen werd. Die wissel kon je alleen met een ijzeren staafje omdraaien als hij hem pakte.
Hoe moet ik het dan noemen. Er zit geen beveiliging op behalve 1 dwerseintje richting de kap. Hoe moet ik het dan noemen. En als volgens jou wel onderhoud krijgen, hoe kan het gebeuren dat een bepaalde wissel 3 jaar niet is gerepareerd. Ti's nou al vervangen omdat alles vervangen werd. Die wissel kon je alleen met een ijzeren staafje omdraaien als hij hem pakte.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Re: Rover waarschuwt voor “wisselsanering” ProRail
Ik bedoelde ook vooral je zin:
Wat jij beschrijft is een NCBG, voluit: niet centraal bediend gebied. Ik weet niet zeker hoe de situatie daar in Haarlem is, maar die wissels die voorbij het laatst bediende sein liggen worden dus niet centraal aangestuurd. Er staat dan ook doorgaans een Stop bord met een opdracht voor de machinist eronder. (iemand bellen als ie verder wil rijden).
Als een wissel niet goed is onderhouden, en zoals jij beschrijft alleen met een stuk metaal kan omlopen, dan wordt het in ieder geval niet gebruikt voor de reguliere treindienst, dan zal het afgekeurd worden en komt er in het ergste geval jarenlang een verhindering op, zodat het niet gebruikt wordt.Er zijn vele wissels die jaren geen onderhoud krijgen die dat op papier wel zou moeten
Wat jij beschrijft is een NCBG, voluit: niet centraal bediend gebied. Ik weet niet zeker hoe de situatie daar in Haarlem is, maar die wissels die voorbij het laatst bediende sein liggen worden dus niet centraal aangestuurd. Er staat dan ook doorgaans een Stop bord met een opdracht voor de machinist eronder. (iemand bellen als ie verder wil rijden).
Re: Rover waarschuwt voor “wisselsanering” ProRail
Die wisselstoringen (op niet-centraal bediend gebied) worden vaak niet veroorzaakt door slecht onderhoud maar door klungelig rangeerwerk
(zo we zijn toch al aan het moddergooien, dus dan kan mijn frustratie er ook wel bij)
(zo we zijn toch al aan het moddergooien, dus dan kan mijn frustratie er ook wel bij)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Rover waarschuwt voor “wisselsanering” ProRail
Zijn we wel lief voor elkaar?
Overigens heeft een geniale afdeling binnen Prorail bedacht dat er juist extra wissels bij moeten komen, "voor de veiligheid". In plaats van een boogje naar het wissel komt er een wissel en kopspoor van een paar meter bij. Dat heet flankbeveiliging. *O*
Edit: Fankbeveiliging -> flankbeveiliging
Overigens heeft een geniale afdeling binnen Prorail bedacht dat er juist extra wissels bij moeten komen, "voor de veiligheid". In plaats van een boogje naar het wissel komt er een wissel en kopspoor van een paar meter bij. Dat heet flankbeveiliging. *O*
Edit: Fankbeveiliging -> flankbeveiliging
Laatst gewijzigd door Klaasje op ma 21 mar 2011, 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Rover waarschuwt voor “wisselsanering” ProRail
fLankbeveiliging, lijkt mij
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: Rover waarschuwt voor “wisselsanering” ProRail
Zoals je zelf al zegt: Dat is veiliger. Een trein schiet dan niet zomaar het hoofdspoor op. Deze wissels dragen niets bij aan de capaciteit, dus wat dat betreft vormt het geen oplossing voor het door Rover geschetste probleem...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Rover waarschuwt voor “wisselsanering” ProRail
Wissels voor een flankbeveiliging zijn ook wissels en kunnen dus weldegelijk in storing raken. Als deze wissels niet functioneren, is het evenmin mogelijk om een rijweg in te stellen.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: Rover waarschuwt voor “wisselsanering” ProRail
Je beschrijft vrij excact de prioriteitsstelling in de spoorwereld:
1. Veiligheid. 2. Kosten. 3. Storingsgevoeligheid. 15. Reisgemak voor de reiziger
1. Veiligheid. 2. Kosten. 3. Storingsgevoeligheid. 15. Reisgemak voor de reiziger
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 198 gasten