Kamer wil roze ov-kaart voor ouderen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Kamer wil roze ov-kaart voor ouderen

Bericht door VIRM »

Kamer wil roze ov-kaart voor ouderen

Een meerderheid van de Tweede Kamer wil dat er een speciale ov-chipkaart komt voor ouderen.

Op voorstel van GroenLinks zou het een roze kaart moeten worden, dezelfde kleur als de huidige strippenkaart voor 65-plussers.

Ouderen kunnen met de gewone ov-chipkaart al met korting reizen, maar alleen als ze hun persoonsgegevens registreren.

GroenLinks Tweede Kamerlid Ineke van Gent zegt dat ouderen het vaak te ingewikkeld vinden en weerstand voelen om hun persoonlijke gegevens door te geven. De oplossing is volgens haar een speciale chipkaart die 65-plussers anoniem kunnen kopen.

Kaartlezers
Door hem roze te maken, zou niet gevreesd hoeven worden dat reizigers die jonger zijn dan 65 jaar de kaart gebruiken.

Met ingang van vandaag kan ook in Groningen en Drenthe worden gereisd met de ov-chipkaart. Daarmee is de kaart nu in heel Nederland te gebruiken, behalve op de treintrajecten van Syntus in het oosten van het land.

Het was de bedoeling de chipkaart eind vorig jaar al in de twee noordelijke provincies in te voeren, maar de kaartlezers konden niet op tijd geleverd worden.


http://nos.nl/artikel/225960-kamer-wil- ... deren.html
Beul van de blindegeleidelijn
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Kamer wil roze ov-kaart voor ouderen

Bericht door Fles »

VIRM schreef:Ouderen kunnen met de gewone ov-chipkaart al met korting reizen, maar alleen als ze hun persoonsgegevens registreren.

GroenLinks Tweede Kamerlid Ineke van Gent zegt dat ouderen het vaak te ingewikkeld vinden en weerstand voelen om hun persoonlijke gegevens door te geven. De oplossing is volgens haar een speciale chipkaart die 65-plussers anoniem kunnen kopen.

Door hem roze te maken, zou niet gevreesd hoeven worden dat reizigers die jonger zijn dan 65 jaar de kaart gebruiken.
Wat is dit nu weer voor aperte onzin? Dus omdat ouderen weerstand voelen om hun persoonlijke gegevens door te geven hoeven ze dat niet te doen? Ik voel die weerstand ook hoor. :neg:
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Kamer wil roze ov-kaart voor ouderen

Bericht door Klaasje »

de 12-min en 65-plus korting kan alleen met een persoonlijke kaart. Bij het kiezen van een anonieme kaart krijgen ze dus geen korting. Dit voorstel is voor een anonieme kortings-ov-chipkaart. Jij kan allang met een anonieme kaart reizen zonder grote nadelen.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Kamer wil roze ov-kaart voor ouderen

Bericht door webguy »

K vind 7,50 anders een groot nadeel...
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Kamer wil roze ov-kaart voor ouderen

Bericht door Klaasje »

Straks betaal je voor iedere kaart de normale prijs......... :X (7,50)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Kamer wil roze ov-kaart voor ouderen

Bericht door Vinny »

Door hem roze te maken, zou niet gevreesd hoeven worden dat reizigers die jonger zijn dan 65 jaar de kaart gebruiken.
Nee een chipkaartpoortje ziet ook dat de houder er van 65 jaar of ouder is. Fail. :X
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Kamer wil roze ov-kaart voor ouderen

Bericht door Chauf21 »

Door hem roze te maken, zou niet gevreesd hoeven worden dat reizigers die jonger zijn dan 65 jaar de kaart gebruiken.
Wanneer je dat pasje in je portemonnee laat zitten, ziet ook niemand welke kleur dat ding heeft :X
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Kamer wil roze ov-kaart voor ouderen

Bericht door webguy »

Het slaat overigens allemaal nergens over, want de ouderen die reizen met het OV hebben een VDU met seniorenkaartjes. In de groten steden misschien minder, maar die oudjes zijn al om, en de rest heeft genoeg geld om met de auto te gaan, of de volle mep te betalen als ze toch met het OV gaan...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kamer wil roze ov-kaart voor ouderen

Bericht door Suus »

In Rotterdam en Amsterdam hebben ouderen vrijreizen gehad, en zijn ze praktisch allemaal voorzien van een persoonlijke kaart.

Overigens mag er bij een roze strippenkaart ook gevraagd worden naar een identificatiebewijs als het rechtvaardige gebruik ervan in twijfel wordt getrokken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Kamer wil roze ov-kaart voor ouderen

Bericht door Fles »

Klaasje schreef:de 12-min en 65-plus korting kan alleen met een persoonlijke kaart. Bij het kiezen van een anonieme kaart krijgen ze dus geen korting. Dit voorstel is voor een anonieme kortings-ov-chipkaart. Jij kan allang met een anonieme kaart reizen zonder grote nadelen.
Zonder korting ja. Dat is precies het hele idee.
borsjea
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 16:09

Re: Kamer wil roze ov-kaart voor ouderen

Bericht door borsjea »

Chauf21 schreef: Wanneer je dat pasje in je portemonnee laat zitten, ziet ook niemand welke kleur dat ding heeft :X
Bij het in en uitcheken verschillende tonen toepassen bij een normale en roze kaart lost dit probleem op
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Kamer wil roze ov-kaart voor ouderen

Bericht door Vinny »

Nee :')

Je hebt piediepiep voor een "correcte incheck"
Padiepap voor een "roze incheck"
Plopperdeplop voor een "foute incheck"
en
Jippieeeeejajee voor de "speciale aanbieding van de week: 2 busreizen voor de prijs van 1"
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Kamer wil roze ov-kaart voor ouderen

Bericht door STF »

Vergeet je de melodie voor de Gold-Card hobbyisten-OVC niet?

RIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIING
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Kamer wil roze ov-kaart voor ouderen

Bericht door find_your_spot »

Zelf vind ik het nogal onzin, in het verleden is er belachelijk veel gefraudeerd door 60 t/m 64 mensen die illegaal op een roze strippenkaart reisde.
Toen al waren ze allemaal verplicht hun 65+ pas te kunnen tonen of een geldig identiteitsbewijs om te kunnen bewijzen dat ze recht hadden op reductie.

Valt mij al jaren vies dat bejaarden ook denken geen identiteitsbewijs te hoeven hebben als ze de straat op gaan...
De jeugd krijgt er dood leuk 50 euro boete voor en die oudjes doen alsof ze dit land hebben opgebouwd en de staat er maar voor moet zorgen.



Overigens reis ik zelf met een Platinum OV-chipkaart, welk geluid krijg ik?
For Your Railroad Adventures
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Kamer wil roze ov-kaart voor ouderen

Bericht door Ennes »

Dan heb ik liever een Roze strippenkaart om leuke Homo's te kunnen herkennen :X

OT: wat is er mis aan om alleen op een persoonlijke kaart korting te krijgen?

In het ov mag er ineens niets van pers. gegevens bekend zijn om van korting gebruik te kunnen maken, maar ondertussen hebben ze wel een portemonnee vol met bonuskaart, airmiles, karweikaart, ikea familypas enz enz.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kamer wil roze ov-kaart voor ouderen

Bericht door Geert »

Ennes schreef:OT: wat is er mis aan om alleen op een persoonlijke kaart korting te krijgen?
Waarom moet korting perse op een persoonlijke kaart dan? Zeker met al die kortingsproducten van de regionale vervoerders waar je voor 1 cent een jaar lang korting krijgt, vraag ik me af waarom dat alleen met een persoonlijke kaart zou kunnen. Het is niet een voordeelurenkaart die op naam staat ofzo.
In het ov mag er ineens niets van pers. gegevens bekend zijn om van korting gebruik te kunnen maken, maar ondertussen hebben ze wel een portemonnee vol met bonuskaart, airmiles, karweikaart, ikea familypas enz enz.
Bonuskaart is ook anoniem te krijgen.
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: Kamer wil roze ov-kaart voor ouderen

Bericht door Abracadabram »

Ennes schreef:Dan heb ik liever een Roze strippenkaart om leuke Homo's te kunnen herkennen :X
Helemaal voorstander van :P
Ennes schreef:
OT: wat is er mis aan om alleen op een persoonlijke kaart korting te krijgen?

In het ov mag er ineens niets van pers. gegevens bekend zijn om van korting gebruik te kunnen maken, maar ondertussen hebben ze wel een portemonnee vol met bonuskaart, airmiles, karweikaart, ikea familypas enz enz.
Ik snap het ook meestal het gezeur niet. Als ze mijn gegevens opzoeken dan zien ze dat ik bij de tramhalte voor mijn huis incheck (maar ze weten al waar ik woon dus dat is geen schokkende nieuwe persoonlijke informatie) en dan ik bij de tramhalte bij de universiteit weer uitcheck (aangezien de overheid het betaald, mag ik hopen dat ze weten dat ik daar studeer). Nou poeh, laat ze geen misbruik maken van deze kennis.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Kamer wil roze ov-kaart voor ouderen

Bericht door Ennes »

Geert schreef:
Ennes schreef:OT: wat is er mis aan om alleen op een persoonlijke kaart korting te krijgen?
Waarom moet korting perse op een persoonlijke kaart dan? Zeker met al die kortingsproducten van de regionale vervoerders waar je voor 1 cent een jaar lang korting krijgt, vraag ik me af waarom dat alleen met een persoonlijke kaart zou kunnen. Het is niet een voordeelurenkaart die op naam staat ofzo.
Omdat het geven van korting geen gunst is van een bedrijf, elk bedrijf wil er iets voor terug, hetzij meer omzet, gebruiksgegevens enz enz
In het ov mag er ineens niets van pers. gegevens bekend zijn om van korting gebruik te kunnen maken, maar ondertussen hebben ze wel een portemonnee vol met bonuskaart, airmiles, karweikaart, ikea familypas enz enz.
Bonuskaart is ook anoniem te krijgen.
De bonuskaart toevallig wel, maar veel andere klantenkaarten niet, en die nemen de mensen toch vanwege het voordeel wat ze er mee krijgen, ondanks dat ze daar gegevens voor moeten prijsgeven. Zo ook bij allerlei prijzenfestijnen, zegeltjes acties en noem maar op.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Kamer wil roze ov-kaart voor ouderen

Bericht door Vinny »

Het punt is dat zolang de korting afhankelijk is van persoonskenmerken je deze kenmerken wel moet kunnen bewijzen... :roll:

Dus of je voert een "roze" kaart voor iedereen in die korting wil (zeg maar een soort voordeelurenkaart) of je vereist dat mensen zich moeten kunnen legitimeren bij aanschaf en/of controle van die kaart.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Kamer wil roze ov-kaart voor ouderen

Bericht door find_your_spot »

Vinny schreef: Dus of je voert een "roze" kaart voor iedereen in die korting wil
Ik begrijp niet waar jullie je druk om maken, als ik wil kan ik altijd korting krijgen op mijn OV reis.

Zelf namelijk een kaart met Queen Elizabeth II op zak met verjaardag 21 april 1926. Zolang er geen fysieke controle is hoor je er geen haan naar kraaien. :')

Kwestie van slim om gaan met het systeem.
For Your Railroad Adventures
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Kamer wil roze ov-kaart voor ouderen

Bericht door Ennes »

find_your_spot schreef:
Vinny schreef: Dus of je voert een "roze" kaart voor iedereen in die korting wil
Ik begrijp niet waar jullie je druk om maken, als ik wil kan ik altijd korting krijgen op mijn OV reis.

Zelf namelijk een kaart met Queen Elizabeth II op zak met verjaardag 21 april 1926. Zolang er geen fysieke controle is hoor je er geen haan naar kraaien. :')

Kwestie van slim om gaan met het systeem.
Als ik jou met een dergelijke kaart tegen zou komen, dan gaat je reis toch iets langer duren als dat je van plan was :wink: dus helemaal werken gaat dat niet.
Vinny schreef:Het punt is dat zolang de korting afhankelijk is van persoonskenmerken je deze kenmerken wel moet kunnen bewijzen... :roll:

Dus of je voert een "roze" kaart voor iedereen in die korting wil (zeg maar een soort voordeelurenkaart) of je vereist dat mensen zich moeten kunnen legitimeren bij aanschaf en/of controle van die kaart.
Dan zou je met een niet persoonsgebonden kaart dus altijd moeten legitimeren bij elke controle, want het kan net zo goed de kaart zijn van Tante Toos, die haar kaart doorgeeft omdat die wel net recht heeft op korting.

Gewoon heel simpel, wil je kortingsrecht, dan gewoon een persoonlijke kaart. voort wat hoort wat.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Kamer wil roze ov-kaart voor ouderen

Bericht door Vinny »

Overigens reis ik zelf met een Platinum OV-chipkaart, welk geluid krijg ik?
Zelf namelijk een kaart met Queen Elizabeth II op zak met verjaardag 21 april 1926. Zolang er geen fysieke controle is hoor je er geen haan naar kraaien.
Speciaal voor Find-your-Spot:
De FYS-Check in
"Kukelekuu ku kuuu!" voor de kraaiende haan en:
"woeefwoeefwooef waf waf!" om slapende honden wakker te schudden :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Kamer wil roze ov-kaart voor ouderen

Bericht door find_your_spot »

Ennes schreef:Als ik jou met een dergelijke kaart tegen zou komen, dan gaat je reis toch iets langer duren als dat je van plan was :wink: dus helemaal werken gaat dat niet.
Je hebt nog niet gereageerd op mijn PB, een eenmalige kans.
For Your Railroad Adventures
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten