Bus & tram Koninginnedag

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Plaats reactie
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Bus & tram Koninginnedag

Bericht door Milco »

Op 30 april is het weer Koninginnedag.
In Amsterdam rijden er dan weer speciale tramlijnen, in Utrecht rijden er dan weer nachtbussen die alleen tijdens Koninginnedag (of de nacht van 29 op 30 april) rijden.
Is het misschien een idee om de bus- en tramlijnen die jaarlijks met Koninginnedag rijden in de Wiki op te nemen, en een pagina te maken waar alle links staan naar de Koninginnedaglijnen (ongeacht bus of tram)?
Zoals bij het GVB de tramlijnen, bij het GVU diverse buslijnen (met een K voor het lijnnummer) vanaf Utrecht CS, en we hebben lijn 371, welke vanaf Amsterdam Marnixstraat via de snelweg / Schipholtunnel naar Alphen aan de Rijn rijdt.
Op de pagina's van de Koninginnedaglijnen kunnen we dan natuurlijk aangeven dat de lijn alleen met Koninginnedag rijdt, of ook de dag ervoor (29 april).
(Of evt. een speciale infobox met in plaats van 'spits', 'dal', etc. 'Koninginnedag' of '29 april' en '30 april'.)

De Koninginnedaglijnen van Connexxion (lijn 371) en het GVU zijn nu al (!) bekend.

Wat vinden jullie hiervan?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Bus & tram Koninginnedag

Bericht door find_your_spot »

Milco1995 schreef: Wat vinden jullie hiervan?
Goed, kan iedereen zich geestelijk voorbereiden.

Zoals bij GVB dat de informatie 4 dagen voor Koninginnedag op de site verschijnt is niet altijd wenselijk.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Bus & tram Koninginnedag

Bericht door Vinny »

Zolang het GVB het voor elkaar krijgt om een OV kaart in de folder te zetten die verouderd is (een aantal keer meegemaakt dat er een onberijdbare route voor bussen instond) maak ik me geen enkele illusie over de correctheid van officiele bronnen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Bus & tram Koninginnedag

Bericht door Etienne »

Is het in deze categorie dan niet handig om bijvoorbeeld een sjabloon: ELijnInfo te maken? (E = Evenement). :?: :?:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bus & tram Koninginnedag

Bericht door Suus »

Ik dacht eerder aan TLijnInfo voor zowel Tijdelijke lijnen als Evenementenlijnen. Daarbij kan je dan zowel periode als reden aangeven :idea:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Bus & tram Koninginnedag

Bericht door Etienne »

Dat is ook een mogelijkheid, dan zou daaronder ook tijdelijke lijnen t.b.v. werkzaamheden kunnen zetten. Maar dan moet er ook een VTLijnInfo komen. :)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Bus & tram Koninginnedag

Bericht door Chauf21 »

Bee schreef:Ik dacht eerder aan TLijnInfo voor zowel Tijdelijke lijnen als Evenementenlijnen. Daarbij kan je dan zowel periode als reden aangeven :idea:
Dat lijkt me wel een goede toevoeging, ja :)
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Bus & tram Koninginnedag

Bericht door Etienne »

Ik heb hier alvast iets geprobeerd. Ik weet niet of het allemaal klopt zo, kan iemand dat controleren?
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Bus & tram Koninginnedag

Bericht door Chauf21 »

Ik heb de periode toegevoegd.
Daarnaast vraag ik me af of de reden wel in de infobox thuishoort. Is het niet handiger om dat (uitgebreider) bij het artikel zelf te plaatsen? Allebei kan natuurlijk ook :)
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Bus & tram Koninginnedag

Bericht door Milco »

Hoe moet ik nu de frequenties invullen? Want koninginnedag valt deze keer op een zaterdag, maar lijn 371 (waarmee ik bezig ben), rijdt de hele dag door verschillende frequenties. Wat moet ik dan doen? Kunnen we in de 'tijdelijke lijn-infobox' bij de frequenties 'zaterdag' en 'zondag' niet beter weghalen, en gewoon doen alsof er een soort spits en dal is?
Want nu rijdt lijn 371 het minste 2x/uur, maar het vaakste 8x/uur, en moet ik bij zaterdag 2-8x/uur invullen.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Bus & tram Koninginnedag

Bericht door Vinny »

Koninginnedag valt dienstregelingtechnisch altijd op een zaterdag... :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Bus & tram Koninginnedag

Bericht door find_your_spot »

Vinny schreef:Koninginnedag valt dienstregelingtechnisch altijd op een zaterdag... :lol:
Geen flauw idee wat voor dag het is, kan mij na koninginnenacht vaak niks meer herrineren...

Wie weet al wat hij gaat doen met Koninginnedag? De hobbyist uithangen of lekker feesten met vrienden?
For Your Railroad Adventures
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Bus & tram Koninginnedag

Bericht door BR628 »

Koninginnedag en 5 mei zit ik standaard bij onze Oosterburen. Ik heb niks met al dat oranje gedoe.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Bus & tram Koninginnedag

Bericht door Milco »

Maar moet ik, aangezien Koninginnedag dit jaar op een zaterdag valt, de frequenties bij 'zaterdag' zetten, of doen alsof er een spits, dal etc. is?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Bus & tram Koninginnedag

Bericht door Mark »

find_your_spot schreef:Wie weet al wat hij gaat doen met Koninginnedag? De hobbyist uithangen of lekker feesten met vrienden?
's ochtends moet ik werken. 's middags naar Amsterdam. Barbecueën in het Westerpark, is vorig jaar ook uitstekend bevallen. *O*
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Bus & tram Koninginnedag

Bericht door webguy »

Even on topic mensen, je plannen voor koninginnedag zijn redelijk irrelevant in dit topic...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Bus & tram Koninginnedag

Bericht door Vinny »

Milco1995 schreef:Maar moet ik, aangezien Koninginnedag dit jaar op een zaterdag valt, de frequenties bij 'zaterdag' zetten, of doen alsof er een spits, dal etc. is?
Dus, omdat op Koninginnedag de basisdienstregeling is als op zaterdag - dan moet je dus standaard koninginnedag als "zaterdag" met een aantal extratjes zien. En in Amsterdam een compleet andere dienstregeling dus.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Bus & tram Koninginnedag

Bericht door gkw1969 »

Iedere concessie heeft zo zijn eigen afspraken met betrekking tot Koninginnedag. De meeste Connexxion Concessies rijden als op zaterdag. In de omgeving van o.a. Amsterdam en Utrecht is er een volledig andere dienstregeling mogelijk.

Het lijkt mij niet echt handig om voor 1 dag per jaar een complete aanpassing van de pagina's te maken. We doen dat ook niet met Carnaval, 5 mei en sportwedstrijden, zoals de Rotterdam Marathon, van Dam tot Dam loop, 4-daagse van Nijmegen en Twethe Marathon(waarbij een groot deel van de dag de stadsdienst Enschede niet rijdt) bijvoorbeeld. Dus waarom zouden we Koninginnedag anders behandelen.

In Twente wordt de basis zaterdag gereden aangevuld met een aantal versterkingsbussen. En dat zal voor de meeste gebieden gelden.
When you're tired of London, you're tired of life
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Bus & tram Koninginnedag

Bericht door Mark »

Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Bus & tram Koninginnedag

Bericht door hauptbahnhof »

Het plan voor dit jaar is om niet met de 70-serie aan lijnen te rijden maar de lijnen onder hun eigen lijnnummer te laten rijden en dan in het centrum te wisselen. Benieuwd of dat automatisch kan.

Verder willen ze lijn 5 anar het Surinameplein laten rijden.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Bus & tram Koninginnedag

Bericht door STF »

Haha ze zijn ook elke keer het wiel opnieuw aan het uitvinden he, in 2003 reden ze volgens mij voor het laatst onder hun eigen nummer met dat wisselen in het centrum inderdaad, in 2004 met letters en sinds 2005 met de 70-serie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bus & tram Koninginnedag

Bericht door Suus »

Het zoveel mogelijk behouden van de eigen lijnnummers wil wel helpen de verwarring die elke keer weer ontstaat met de lijnnummers te beperken. Alleen heb ik altijd het idee dat mensen sowieso niet lezen waar de tram heengaat, want als je op lijn 9 Plantage Parklaan zet wordt alsnog iedereen boos dat ze er bij Artis uit worden gezet :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Bus & tram Koninginnedag

Bericht door hauptbahnhof »

En het is nu bekend hoe de trams in Amsterdam gaan rijden:

Tijdens Koninginnedag rijden de trams zoveel mogelijk de zaterdagse dienstregeling. De meeste trams rijden niet hun normale routes. Zo rijden alleen tram 3 en 12 hun eigen route, de trams 5, 7, 10 en 14 hebben omleidingen of inkortingen. Daarnaast zijn er samengestelde lijnen, koppels van twee bestaande lijnen: 1 en 2, 4 en 9, 13 en 17, 16 en 25. Bijvoorbeeld: tram 1 rijdt van Osdorp De Aker tot aan de 1e Constantijn Huygensstraat / Van Baerlestraat, en daarvandaan als tram 2 (met lijnnummer 2) via de Willemsparkweg over de route van tram 2 naar Nieuw Sloten v.v. Zo zijn er koppelingen gemaakt tussen tram 1 en 2, tram 4 en 9, tram 13 en 17 en tram 16 en 25. Elke tram van zo’n koppel rijdt dus van het eigen begin/eindpunt de eigen route tot aan de rand van het centrum en dan met het andere nummer naar het andere begin/eindpunt, en weer terug. Tram 24 rijdt helemaal niet. Hieronder een overzicht.

* Tram 1- 2: Osdorp De Aker - route tram 1 tot Overtoom/1e Constantijn Huygensstraat - 1e Constantijn Huygensstraat - Van Baerlestraat/Willemsparkweg (1 wordt 2) - Koninginneweg - route tram 2 - Nieuw Sloten v.v.
* Tram 3: normale route Zoutkeetsgracht - Muiderpoortstation v.v.
* Tram 4 - 9: RAI - route tram 4 tot Westeinde - Frederiksplein - Sarphatistraat - Weesperplein - Sarphatistraat - Roetersstraat - Plantage Middenlaan (4 wordt 9) - route tram 9 - Diemen v.v.
* Tram 5: Amstelveen Binnenhof - eigen route tot Beethovenstraat - Stadionweg - Amstelveenseweg - Haarlemmermeercircuit v.v.
* Tram 7: Flevoparkbad - eigen route tot Frederiksplein - Westeinde - Van Woustraat - Ceintuurbaan - Roelof Hartstraat - Van Baerlestraat - 1e Constantijn Huygensstraat - Bilderdijkstraat - Kinkerstraat - eigen route Sloterparkbad v.v.
* Tram 10: Van Hallstraat - eigen route tot Marnixstraat - Rozengracht - De Clercqstraat - Bilderdijkstraat - 1e Constantijn Huygensstraat - Van Baerlestraat - Roelof Hartstraat - Ceintuurbaan -Van Woustraat - Westeinde - Frederiksplein - eigen route naar Azartplein v.v.
* Tram 12: normale route Station Sloterdijk - Amstelstation v.v.
* Tram 13 - 17: Geuzenveld - route tram 13 tot De Clercqstraat / Rozengracht - Marnixstraat (13 wordt 17) - Elandsgracht - route tram 17 - Osdorp Dijkgraafplein v.v.
* Tram 14: Flevoparkbad – normale route tot Plantage Middenlaan - Roetersstraat - Sarphatistraat - Weesperplein - Sarphatistraat - Frederiksplein - Westeinde - Van Woustraat -Ceintuurbaan - Roelof Hartstraat - Van Baerlestraat – 1e Constantijn Huygensstraat – Bilderdijkstraat – De Clercqstraat – eigen route Sloterparkbad v.v.
* Tram 16 - 25: VU medisch centrum (Gustav Mahlerlaan) - route tram 16 tot De Lairessestraat - Van Baerlestraat - Roelof Hartstraat - Ceintuurbaan - Ferdinand Bolstraat (16 wordt 25) - route tram 25 - Pr. Kennedylaan v.v.
* Tram 24 rijdt niet.
* Tram 26: IJburg - eigen route tot Zeeburg (opstelplaats bij Zuiderzeeweg). Pendelbusdienst 326 rijdt tussen Zeeburg en CS: IJburglaan - Piet Heintunnel - Piet Heinkade - Kattenburgerstraat -Prins Hendrikkade - Oosterdoksdam - CS oostzijde v.v.

Bron: GVB
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Bus & tram Koninginnedag

Bericht door hauptbahnhof »

Heel apart, op een dienstmededeling over de Koninginnedag staat dat lijn 5 doorrijdt naar het Surinameplein (Bollenveld).

Ik neem aan dat dat de juiste mededeling is... :roll:
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Bus & tram Koninginnedag

Bericht door huibf »

Omleiding bussen Eindhoven Koniginnedag 2011

Afbeelding
in pdf:
http://www.frankefort.nl/dump/kaart_201 ... nnedag.pdf
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten