Vanaf woensdag 16 maart landelijke dekking ov-chipkaart

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Vanaf woensdag 16 maart landelijke dekking ov-chipkaart

Bericht door Fles »

Vanaf woensdag landelijke dekking ov-chipkaart

Reizigers met het openbaar vervoer kunnen vanaf woensdag met de ov-chipkaart door heel Nederland reizen.

Met de officiele invoering van de pas in Groningen en Drenthe kent de ov-chipkaart dan een landelijke dekking, zo maakte het OV-bureau Groningen Drenthe dinsdag bekend.
Bron en meer

Zal mij benieuwen of ik donderdag dat bandje over de Valleilijn nog hoor op Ede-Wageningen.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Vanaf woensdag 16 maart landelijke dekking ov-chipkaart

Bericht door webguy »

Ja, en Syntus heeft in de treinen ook nog geen OVC...

Edit: en het bericht is aangepast na een mailtje naar de redactie, maar Syntus staat er nog niet in... Artikel loopt nu ook niet meer...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Vanaf woensdag 16 maart landelijke dekking ov-chipkaart

Bericht door Vinny »

Zo, zo mooi nieuws. Ik heb wel mijn weddenschap verloren, ik heb ooit gezegd dat de V250 eerder in reizigerdienst was als een landelijke dekking van de chipkaart... :oops:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Vanaf woensdag 16 maart landelijke dekking ov-chipkaart

Bericht door Fles »

Vinny schreef:Zo, zo mooi nieuws. Ik heb wel mijn weddenschap verloren, ik heb ooit gezegd dat de V250 eerder in reizigerdienst was als een landelijke dekking van de chipkaart... :oops:
Welnee, het kan nog altijd :pos:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vanaf woensdag 16 maart landelijke dekking ov-chipkaart

Bericht door Daniel »

webguy schreef:Ja, en Syntus heeft in de treinen ook nog geen OVC...
Arriva op de MerwedeLingeLijn ook nog niet... En wat te denken van de jaarkaarthouders die nog nieteens met de chipkaart bij NS kunnen reizen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vanaf woensdag 16 maart landelijke dekking ov-chipkaart

Bericht door reisthijs »

De titel van dit bericht klopt dus niet, ze bedoelen dat je vanaf woensdag in alle bussen met de chipkaart kan reizen. dus niet in alle treinen!

Over de Valleilijn staat er:
Vervoerder Connexxion verwacht dat de invoering pas in 2012 een feit zal zijn.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Vanaf woensdag 16 maart landelijke dekking ov-chipkaart

Bericht door Daantje »

Ik kan nog altijd niet met mijn jaartrajectabonnement reizen in de trein bij NS (niet in het geldigheidsgebied van m'n abonnement maar ook niet erbuiten), ik kan nog altijd niet in en uitchecken met mijn sterabonnement bij Veolia en HTM dus dit nieuwsbericht slaat wat mij betreft echt nergens op. Onder landelijke dekking versta ik toch dat ik overal waar ik kom in Nederland m'n kaart voor dat ding kan houden en dat er dan berekend wordt wat er berekend zou moeten worden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Vanaf woensdag 16 maart landelijke dekking ov-chipkaart

Bericht door Wubbo »

Arriva Ameland accepteert nog geen OV-Chipkaart, las ik donderdagochtend nog op een A4-tje op de bus.

Ja, het is maar een kleine vlek op de kaart, maar toch. Ben ook benieuwd hoe ze dat op Schiermonnikoog doen met al die varianten van buslijnen die ze daar hebben.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Vanaf woensdag 16 maart landelijke dekking ov-chipkaart

Bericht door find_your_spot »

Komt erop neer dat ik dat hele persbericht en dan vooral de titel zeer misleidend vind.

Kan ook niet begrijpen dat media het tegenwoordig zo klakkeloos maar over nemen van elkaar, weg unieke journalistiek.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Vanaf woensdag 16 maart landelijke dekking ov-chipkaart

Bericht door Vinny »

met al die varianten van buslijnen die ze daar hebben.
:shock:
Mensenlief, op Schiermonnikoog loopt maar 1 weg, maar toch wel buslijnvarianten...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Vanaf woensdag 16 maart landelijke dekking ov-chipkaart

Bericht door MdJ »

Op Vlieland, Terschelling ,Ameland en Schiermonnikoog komt er ook geen OV-chipkaart...
"Invoering van het chipkaartsysteem op de Waddeneilanden zou te duur worden. Eilandbezoekers kunnen straks via internet een kaartje kopen (eventueel in combinatie met het bootretour), waarmee de bus op het eiland tijdens het verblijf onbeperkt kan worden gebruikt. Dit geldt ook voor Schiermonnikoog, waar Arriva al rijdt. Staatssecretaris Huizinga moet deze barst in de bruikbaarheid van de OV-chipkaart nog wel goedkeuren. " Aldus Rover.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vanaf woensdag 16 maart landelijke dekking ov-chipkaart

Bericht door Geert »

Ik zag wel chipkaartlezers zitten in de bussen op Ameland. Beetje zonde om die die niet te gaan gebruiken dan, lijkt me. En hoe wil men - zonder de chipkaart in te voeren - verchipte abonnementen gaan controleren op de eilanden?
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Vanaf woensdag 16 maart landelijke dekking ov-chipkaart

Bericht door Ronald »

Geert schreef:Ik zag wel chipkaartlezers zitten in de bussen op Ameland. Beetje zonde om die die niet te gaan gebruiken dan, lijkt me. En hoe wil men - zonder de chipkaart in te voeren - verchipte abonnementen gaan controleren op de eilanden?
Het lijkt me dat het hele tariefsysteem geheel losgekoppeld zal worden van de rest van Nederland. Dus hooguit "eigen" abonnementen en geen sterabonnementen meer.
Daantje schreef:en dat er dan berekend wordt wat er berekend zou moeten worden.
Ik vraag me sterk af of dat er ooit van komt. En dan bedoel ik natuurlijk het feit dat de chipkaart niets meer afschrijft als het tarief van bijvoorbeeld een dal- of dagkaartje bereikt is.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Vanaf woensdag 16 maart landelijke dekking ov-chipkaart

Bericht door Vinny »

"Invoering van het chipkaartsysteem op de Waddeneilanden zou te duur worden.
Flauwekul natuurlijk. In de rest van Nederland komen ook oplaadpunten en kaartlezers, die kun je ook op de waddeneilanden neerzetten... :|
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vanaf woensdag 16 maart landelijke dekking ov-chipkaart

Bericht door Geert »

Ronald schreef:Het lijkt me dat het hele tariefsysteem geheel losgekoppeld zal worden van de rest van Nederland. Dus hooguit "eigen" abonnementen en geen sterabonnementen meer.
Ik neem aan dat landelijke abonnementen en bijvoorbeeld ov-studentenkaarten nog steeds geldig blijven op de Wadden. Als men fraude enigszins tegen wil gaan zal er toch een kaartlezer in de bus moeten zitten om dat te kunnen controleren. Dat er naast de chipkaart ook papieren kaartjes worden verkocht (voor de toeristen) is toch geen probleem...
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Vanaf woensdag 16 maart landelijke dekking ov-chipkaart

Bericht door Daantje »

Er schijnen ook mobiele kaartlezers te zijn die eruit zien als een soort railpocket. Wellicht komt er wel zoiets in de bus. Die dingen worden nu ook gebruikt op buslijnen waar ze met van die kleine taxibusjes rijden.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Vanaf woensdag 16 maart landelijke dekking ov-chipkaart

Bericht door Ronald »

Toevallig vroeg ik me vandaag af hoe ze dat bij belbussen doen die door busjes van een taxibedrijf gereden worden. Dan is een mobiele lezer wel een oplossing inderdaad.
TomSteyl
Berichten: 304
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Vanaf woensdag 16 maart landelijke dekking ov-chipkaart

Bericht door TomSteyl »

Toevallig was ik de afgelopen week ook op Ameland. Ik heb het berichtje in de bus ook gelezen, zoals Wubbo al beschreef. De OV-Chipkaart komt er helemaal niet (m.u.v. OV-Jaarkaart en OV-Studentenkaart), de gebruikelijke Eiland-enkeltjes, -retourtjes en 10-rittenkaarten en tot slot een E-ticketing-systeem (hoogstwaarschijnlijk in samenwerking met Wagenborg).

Er hangen in de bussen overigens wel diverse aanzetten tot de OV-Chipkaart, maar dit waren overblijfsels uit de tijd dat de aardgasbussen nog niet op Ameland reden. Dit ziet er hetzelfde uit als de chipkaartlezers in de treinen van Veolia Transport die er toch niet kwamen.

De OV-Chipkaart wordt overigens ook niet ingevoerd vanwege de hoge kosten voor, met name, de toeristen.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Vanaf woensdag 16 maart landelijke dekking ov-chipkaart

Bericht door Chauf21 »

MdJ schreef:Op Vlieland, Terschelling ,Ameland en Schiermonnikoog komt er ook geen OV-chipkaart...
"Invoering van het chipkaartsysteem op de Waddeneilanden zou te duur worden. Eilandbezoekers kunnen straks via internet een kaartje kopen (eventueel in combinatie met het bootretour), waarmee de bus op het eiland tijdens het verblijf onbeperkt kan worden gebruikt. Dit geldt ook voor Schiermonnikoog, waar Arriva al rijdt. Staatssecretaris Huizinga moet deze barst in de bruikbaarheid van de OV-chipkaart nog wel goedkeuren. " Aldus Rover.
Van wanneer is dat bericht? Als Huizinga er (nog) over moet oordelen, kan het nog wel even duren ;)
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Vanaf woensdag 16 maart landelijke dekking ov-chipkaart

Bericht door MdJ »

21 december 2008 :oops:
http://www.stormfront.org/forum/t759049/ zegt dat de OVchip dus ook niet op de Waddeneilanden (excl Texel) geldig is; 23 novemer 2010.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vanaf woensdag 16 maart landelijke dekking ov-chipkaart

Bericht door Suus »

Dan hebben we het ook wel over een zeer dubieuze website als ik heel eerlijk ben :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Vanaf woensdag 16 maart landelijke dekking ov-chipkaart

Bericht door MdJ »

Treinreiziger.nl? Dat bericht komt daar letterlijk vandaan (excuus, ik keek niet ver genoeg)
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Vanaf woensdag 16 maart landelijke dekking ov-chipkaart

Bericht door Vinny »

Ik ben het er dus principieel niet mee eens. Ik vind dat de vervoerders/provincie gewoon verplicht moeten worden om de chipkaart als geldig vervoersbewijs te accepteren - ook op de waddeneilanden. Ik heb niet voor niets 7,50 uitgegeven aan dat pokkeding, dan wil ik er ook gebruik van kunnen maken :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Vanaf woensdag 16 maart landelijke dekking ov-chipkaart

Bericht door Klaasje »

Overigens klopt de redenering "over de toeristen" niet. Je kan toch best wegwerpchipkaarten en kaartjes voor losse ritten blijven verkopen.? Tegelijkertijd kan de chipkaart voor vaste ov-reizigers toegevoegde waarde hebben.
Los daarvan: Waarom zou je eigenlijk een landelijk systeem willen weigeren?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vanaf woensdag 16 maart landelijke dekking ov-chipkaart

Bericht door Geert »

Precies, dat vind ik ook. Het invoeren van de chipkaart staat niet de losse kaartverkoop in de weg. Op Schiermonnikoog worden bijvoorbeeld heel veel losse kaartjes verkocht omdat die voordeliger zijn dan een blauwe strippenkaart, maar als je zou willen kun je daar ook gewoon reizen met een strippenkaart. Zo'n combinatie van landelijk systeem en eigen kaartjes kan ook gewoon ingevoerd worden icm de ov-chipkaart.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten