Infra-reportage: het dubbelspoor bij Dordrecht Stadspolders

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Infra-reportage: het dubbelspoor bij Dordrecht Stadspolders

Bericht door Daniel »

Al vanaf vlak voor de zomer vinden op het traject van Dordrecht Stadspolders-aansluiting tot net voorbij Dordrecht Stadspolders werkzaamheden plaats voor de realisatie van het dubbelspoor wat uiteindelijk, samen met een passeerspoor bij Boven-Hardinxveld, een kwartiersdienst tussen Dordrecht en Gorinchem mogelijk moet maken. Aangezien dit traject direct langs de buurt waar ik woon loopt leek het me wel de moeite waard de werkzaamheden te volgen. In dit topic zal ik om de zoveel tijd dan ook foto's gaan plaatsen van de voortgang.

Maar om te beginnen een visualisatie van de toekomstige situatie die overigens niet geheel juist is: na het ingetekende wissel, wat overigens de verkeerde kant op is ingetekend, loopt het dubbelspoor niet verder.
Afbeelding

Vlak voor de zomer hebben uitsluitend kleine werkzaamheden plaatsgevonden zoals het bovengronds leggen van alle kabels en leidingen en het plaatsen van veiligheidshekken langs het spoor. Op 12 juli zag het te verdubbelen traject er als volgt uit.

Een blik van het puntje perron van Dordrecht Stadspolders ri. Dordrecht...
Afbeelding

Op de plek van het huidige perron komt het tweede spoor te liggen...
Afbeelding

Het viaduct over de Stadspolderring is, net als de andere twee spoorviaducten in Stadspolders (van de drie stuks komt op slechts twee stuks daadwerkelijk dubbelspoor te liggen), al sinds de bouw in de jaren '80 voorbereid op dubbelspoor. Net voorbij het sein dat te zien is zal het dubbelspoor in enkelspoor overgaan...
Afbeelding

Het aanzicht van het station zal ook flink veranderen. Zoals op de visualisatie te zien is blijft het betonnen deel redelijk in stand, maar zal het voormalige loket (links) en de al goeddeels verdwenen wachtruimte ernaast verdwijnen net als de huidige overkapping...
Afbeelding

Ook de achterkant van het station zal aanzienlijk veranderen door de bouw van het nieuwe perron aan het bestaande spoor...
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Infra-reportage: het dubbelspoor bij Dordrecht Stadspolders

Bericht door Daniel »

En gelijk een vervolg met de situatie van vandaag. Inmiddels is het zandlichaam voor het tweede spoor vrijwel volledig aangebracht waarbij de spoordijk, ondanks dat deze altijd al op dubbelspoor voorbereid was, een stukje breder is gemaakt.

Een blik van net voorbij het viaduct over de Hastingsweg (dat vlak na Dordrecht Stadspolders-aansluiting gelegen is) in de richting van Station Stadspolders...
Afbeelding

Tussen de locatie van de vorige foto en het viaduct over de Hastingsweg in zijn de werkzaamheden nog in volle gang, hier vanaf de andere kant van de dijk gezien...
Afbeelding

GTW 10.501 passeert de werkzaamheden onderweg als t32556 van Dordrecht Stadspolders naar Dordrecht...
Afbeelding

Een blik op het bijna gereed zijnde werk aan de spoordijk langs de Groenezoom...
Afbeelding

En net als in het vorige deel weer een blik op de werkzaamheden vanaf het perron van station Stadspolders richting Dordrecht. Zoals te zien op de foto staat er nog wel het een en ander in de weg...
Afbeelding

Aan de andere kant van het station is alleen nog de begroeiing van de spoordijk verwijderd en zijn de paaltjes geplaatst die markeren tot waar het zandbed moet gaan komen...
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Infra-reportage: het dubbelspoor bij Dordrecht Stadspolders

Bericht door JWM »

Reiziger Ddrs schreef:Het viaduct over de Stadspolderring is, net als de andere twee spoorviaducten in Stadspolders (van de drie stuks komt op slechts twee stuks daadwerkelijk dubbelspoor te liggen), al sinds de bouw in de jaren '80 voorbereid op dubbelspoor.
Reiziger Ddrs schreef:Op de plek van het huidige perron komt het tweede spoor te liggen
Dat stationnetje is neem ik aan uit dezelfde tijd als die viaducten? Enig idee waarom de viaducten wel en het station bij aanleg niet voorbereid zijn op dubbelspoor?
Oud forumgebruiker

Re: Infra-reportage: het dubbelspoor bij Dordrecht Stadspolders

Bericht door Oud forumgebruiker »

Hahha, op dat visuele plaatje is het vet futuristisch allemaal en grote gebouwen alles hypermodern. kijk je de foto's: gewoon een woonwijkje met wat rijtjeshuizen :").
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Infra-reportage: het dubbelspoor bij Dordrecht Stadspolders

Bericht door Caspar »

Ja dat dacht ik ook al te zien, als die torens van dat plaatje er komen, moeten die appartementen complexen worden gesloopt van de foto's lijkt me. Terwijl het eruit ziet alsof het eind jaren 80 bouw is daar :roll:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Infra-reportage: het dubbelspoor bij Dordrecht Stadspolders

Bericht door Daniel »

@JWM: stationnetje is van 1992 als ik me niet vergis, de viaducten zijn van ergens rond 1988. Het station is destijds gebouwd op het deel van de spoordijk dat bedoeld was voor een eventueel tweede spoor, dat was toen immers de makkelijkste manier om het te realiseren.

@Caspar: aan de niet-perronzijde is het begin jaren '80 bouw, da's de plek waar men begonnen is met het bouwen van de wijk. De bebouwing aan de perronzijde is nieuwer, die is voor een flink deel zelfs pas van na de bouw van het station.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Infra-reportage: het dubbelspoor bij Dordrecht Stadspolders

Bericht door JWM »

Dus als ik het goed begrijp ging men in 1988 nog uit van toekomstig dubbelspoor en 4 jaar later juist niet omdat dan het perron een paar gulden goedkoper zou uitvallen :roll:

Maar leuke reportage :pos:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Infra-reportage: het dubbelspoor bij Dordrecht Stadspolders

Bericht door Vinny »

Als ik me goed herinner is in de jaren '80 de spoorlijn Dordrecht - Geldermalsen geëlectrificeerd. Destijds was het de bedoeling om zwaar in te zetten op goederenvervoer van de Rotterdamse haven naar Duitsland. Hiervoor was dubbelspoor nodig, maar begin jaren '90 is besloten om hiervoor een aparte spoorlijn te bouwen (langs de A 15). De noodzaak om dit (toen nog) secundaire lijntje te verdubbelen verdween...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Infra-reportage: het dubbelspoor bij Dordrecht Stadspolders

Bericht door Daniel »

Vinny schreef:Als ik me goed herinner is in de jaren '80 de spoorlijn Dordrecht - Geldermalsen geëlectrificeerd.
Maak daar maar jaren '90 van :wink: Dordrecht Stadspolders is nog met een Plan U geopend en werd de eerste jaren alleen door de treinen naar Geldermalsen bediend, aannemelijk omdat de diesels anders de korte kering in Gorinchem niet zouden halen.

Overigens: de nieuwe viaducten over de genoemde Betuweroute en de A15 heen bij Sliedrecht zijn ook slechts op enkelspoor gebouwd. Maargoed, hier zijn dan ook nu nog geen verdubbelingsplannen.
De huidige Wantijbrug in Dordrecht is ook niet meer op dubbelspoor voorbereid, de pijlers van de Beneden Merwedebrug zijn dat wel. (En het viaduct over de Baanhoekweg trouwens ook, maar da's flink wat ouder als heel Stadspolders)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Infra-reportage: het dubbelspoor bij Dordrecht Stadspolders

Bericht door Dubbele P »

Oei, dat oude kaartverkoophokje moet wel even vastgelegd worden hoor! :P Er stond nog een tafel in, als ik me goed herinner... :mrgreen:
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Infra-reportage: het dubbelspoor bij Dordrecht Stadspolders

Bericht door Daan »

Leuke reportage :-) Wanneer moeten de werkzaamheden afgerond zijn?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Infra-reportage: het dubbelspoor bij Dordrecht Stadspolders

Bericht door Daniel »

Indienststelling staat gepland voor m.i.v. dienstregeling 2011 volgens ProRail. Alleen lopen ze nu al achter op de planning, want het zandlichaam had voor de zomer al aangelegd moeten worden...

Edit: hmm, ik zie nu dat er een rare aanpassing in de planning is gemaakt... de spooruitbreiding in december 2010 in dienst, maar het spoorwerk, de bovenleiding, de beveiliging en de perrons wordt tot in het eerste kwartaal 2011 aan gewerkt :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Infra-reportage: het dubbelspoor bij Dordrecht Stadspolders

Bericht door playertwo »

Zal wel een typefout zijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Infra-reportage: het dubbelspoor bij Dordrecht Stadspolders

Bericht door Daniel »

Nadat het een tijdje stil was met werkzaamheden en nieuws nu weer wat nieuwe ontwikkeling. De verbouwing van 't station blijkt toch wat meer voeten in de aarde te hebben aangezien de tunnel onder het station door verstevigd moet worden. En leuk dat ze een transferplein voor o.a. de bus voor het station willen aanleggen... d'r komt al zo'n 10 jaar geen bus meer op het plein voor Dordrecht Stadspolders (die stopt nu aan de ring t.h.v. het uiteinde van het perron), betwijfel dat daar verandering in komt aangezien het meer bussen kost.

Nieuw station Stadspolders
Dubbelspoor, dubbele perrons en een nieuwe tunnel

Het station Stadspolders in Dordrecht gaat compleet op de schop. De halte langs de Merwede Lingelijn krijgt dubbelspoor om de kwartiersdienst tussen Dordrecht en Gorinchem mogelijk te maken. Aan beide zijden van het spoor komen nieuwe perrons met nieuwe, doorzichtige wachtruimten.
Al bij de bouw van het station en tunneltje in 1989 was rekening gehouden met een verdubbeling van het spoor, maar uit nieuwe berekeningen blijkt dat het spoordek volgens de huidige normen niet sterk genoeg is. Er wordt daarom een nieuw dek bovenop het bestaande spoordek geplaatst. De tunnel wordt hierbij iets langer en krijgt betere verlichting ter verbetering van de sociale veiligheid. De nieuwe perrons zullen bestaan uit prefab onderdelen zodat ze snel gebouwd kunnen worden.

Oorspronkelijk artikel uit AD/De Dordtenaar, 15-2-2010
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Infra-reportage: het dubbelspoor bij Dordrecht Stadspolders

Bericht door Dexter »

Hee leuk topic, ik ontdek het net pas. :oops: Station Dordrecht-Stadspolders is in 1990 geopend, idd nog met Plan U. In 1992 is de lijn geëlektrificeerd.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Infra-reportage: het dubbelspoor bij Dordrecht Stadspold

Bericht door Daniel »

Weer wat nieuws over het nieuwe station Stadspolders vandaag in de Polderkrant:
- 1e weekend van juni een 50-urige buitendienststelling i.v.m. heiwerkzaamheden voor het nieuwe zuidelijke perron
- 2e weekend van juli weer zo'n buitendienststelling voor verder werkzaamheden aan het perron en werk aan de bovenleiding (d'r staan nog enkele portalen op plekken waar 't tweede spoor moet komen)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Infra-reportage: het dubbelspoor bij Dordrecht Stadspold

Bericht door Daniel »

Inmiddels zijn de werkzaamheden echt losgebarsten (dat is één reden waarom er deze week geen treinen tussen Dordrecht en Gorinchem rijden). Zelf zit ik er niet bepaald meer in de buurt, maar met dank aan m'n vader hier eerst nog maar een paar plaatjes van het inmiddels voormalige station...

Een blik op het station van de kant waar het nieuwe perron gaat komen...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De oude overkapping met voormalig loket en wachtruimte...
Afbeelding

De betonvoeten voor de extra benodigde bovenleidingsportalen staan al klaar...
Afbeelding

Het station vanaf de trap naar de bouwkeet van de aannemer die de boel gaat verbouwen...
Afbeelding

En het vooraanzicht wat drastisch zal gaan veranderen...
Afbeelding

Later vanavond nog een serie foto's van de sloopwerkzaamheden van afgelopen weekend.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Infra-reportage: het dubbelspoor bij Dordrecht Stadspold

Bericht door Daniel »

De sloop en nieuwbouw - deel 1

De oude overkapping wordt langzaam kleiner...
Afbeelding

Vanaf het perron gezien: links funderingswerk voor het nieuwe perron, rechts de sloop van het oude perron...
Afbeelding

Nog meer sloopwerk...
Afbeelding

En sloop en nieuwbouwwerk...
Afbeelding

Vergelijk deze met de foto uit dit standpunt in de vorige serie en het wordt duidelijk dat een stuk perron verdwenen is...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Infra-reportage: het dubbelspoor bij Dordrecht Stadspold

Bericht door Daniel »

Nog een filmpje van RTV Dordrecht erbij...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=q0uDj3Kp ... r_embedded[/youtube]
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Infra-reportage: het dubbelspoor bij Dordrecht Stadspold

Bericht door Daniel »

Deel 2

Een blik op wat eens het stationsgebouwtje was. De kaartautomaat is naar het straatniveau verplaatst, let ook op de kabel die via de trap naar de oude plek van de automaat op het perron loopt...
Afbeelding

Rechts in beeld de helft van het oude perron die nog is blijven liggen, links het nieuwe perron langs spoor 1 in aanbouw aan de andere kant van het spoor...
Afbeelding

Een blik vanaf de andere kant op 't nieuwe perron in aanbouw...
Afbeelding

Wel makkelijk, zo'n prefab-perron...
Afbeelding

Al staat er soms nog wat in de weg...
Afbeelding

Een serie perrondeel leggen...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ooit bevond zich hier de wachtruimte...
Afbeelding

Het deel waar het loket zich bevond staat er echter nog wel, al mist 't een stukje dak...
Afbeelding

Waarom moeilijk doen met een busdienstregeling als je ook het busboekje onder 't kopieerapparaat kunt leggen...
Afbeelding

Een assortiment stationsmeubilair...
Afbeelding

Een blik van de andere kant op 't nieuwe perron. Op de voorgrond de fundering voor het toekomstige spoor 2...
Afbeelding

Ook de ingang van station Dordrecht is momenteel een bouwput...
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Infra-reportage: het dubbelspoor bij Dordrecht Stadspold

Bericht door Daniel »

Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Infra-reportage: het dubbelspoor bij Dordrecht Stadspold

Bericht door Daniel »

Weer een nieuwe aflevering betreffende de werkzaamheden van dit weekend.

Het oude perron verdwijnt nu definitief. Opvallend detail: het betonblok met oranje pilon erop op de voorgrond was een voorbereiding voor chipkaartlezers die dit perron nooit gehad heeft...
Afbeelding

Vanaf morgen stappen de reizigers aan de andere kant in...
Afbeelding

Afbeelding

Perronkeerwanden kennen de nieuwe perrons niet, da's een complete prefab-constructie. Echter worden ze wel gebruikt voor het eerste stuk van de hellingbaan...
Afbeelding

Het stuk beton met boog rechts in beeld is in de nacht van zaterdag en zondag boven de toegang tot de tunnel gehesen net zoals dit aan de andere kant (al sinds de opening) aanwezig is...
Afbeelding

Een blik op het nieuwe perron...
Afbeelding

...waarvan nog een stukje mist...
Afbeelding

En de andere helft...
Afbeelding

...nog even ingezoomd op de stationsklok. Een van de eersten in het land in de stijl van de digitale CTA's zo te zien...
Afbeelding

De trap naar het nieuwe perron. Niet op de foto zichtbaar is dat die nog rust op de bekisting ondersteund met houten balken, de grond eronder ontbrak nog...
Afbeelding

Een blik op de hellingbaan in aanbouw...
Afbeelding

Aan de andere kant van het station is het voormalige stationsgebouwtje inmiddels compleet verdwenen...
Afbeelding

Mededeling van Arriva...
Afbeelding

Deze twee forse blokken beton moeten het nieuwe spoordek van de tunnel gaan vormen...
Afbeelding

Tot slot nog een laatste blik langs het verdwijnende perron...
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Infra-reportage: het dubbelspoor bij Dordrecht Stadspold

Bericht door microshit »

...nog even ingezoomd op de stationsklok. Een van de eersten in het land in de stijl van de digitale CTA's zo te zien...
Heb ze ook al op Htn en Htnc zien hangen ;)

Overigens een erg leuke reportage!
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Infra-reportage: het dubbelspoor bij Dordrecht Stadspold

Bericht door Daantje »

Op Delft hangen ook van die nieuwe stationsklokken. Is dat niet gewoon op alle stations waar ook nieuwe CTA's hangen?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Infra-reportage: het dubbelspoor bij Dordrecht Stadspold

Bericht door Daniel »

Heb ze in Amersfoort nog niet gezien, maargoed, dat was natuurlijk ook een van de pilot-stations voor de digitale CTA's. Op andere stations met TBP's zal ik ze wel gemist hebben ofzo...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten