Controle kluisjes personeel -uit:Overval op busremise Veolia

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Plaats reactie
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Controle kluisjes personeel -uit:Overval op busremise Veolia

Bericht door playertwo »

STF schreef:Of je daar nou rijk van wordt? Bij mijn laatste stagebedrijf moest ik zo nu en dan met de moeder-sleutel alle personeelskluisjes controleren op verboden dingen e.d. Nou wat ik zo vluchtig even zag, was weinig waardevols in zo'n kluisje. Vooral in de nacht zal er niet veel inzitten bij de meeste bedrijven.
Dat mag je niet eens zomaar doen, zonder dat er een ernstig vermoeden bestaat dat er verboden spullen in het kastje liggen. Ook dient daarbij het betrokken personeelslid aanwezig te zijn. Is hij niet aanwezig, dan tenminste iemand van de ondernemingsraad en een leidinggevende.

Naughty boy :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Ruben op do 19 jun 2008, 00:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Topictitel aangepast, ik dacht dat ik dubbel zag.
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: Overval op busremise Veolia

Bericht door Linkerspoor »

Zolang vooraf is aangegeven dat er af en toe controles worden gehouden mag dat gewoon hoor.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Overval op busremise Veolia

Bericht door playertwo »

Nee hoor. Kastjes openen, is gelijk aan (een poging tot) wederrechtelijke toe-eigening van een goed (in gewoon Nederlands (poging tot) diefstal). Voorts is het een ernstige inbreuk in de vertrouwensrelatie tussen werknemer en werkgever. Werknemers gaan ook niet zomaar in het kantoor van hun baas rondneuzen. Doe je dit toch, dan is de kans op ontslag zeer groot.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Overval op busremise Veolia

Bericht door STF »

Tja ik kreeg het ook maar als taak, Frank ga jij eens...
Dus voer het maar gewoon uit.
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: Overval op busremise Veolia

Bericht door Linkerspoor »

playertwo schreef:Nee hoor. Kastjes openen, is gelijk aan (een poging tot) wederrechtelijke toe-eigening van een goed (in gewoon Nederlands (poging tot) diefstal).
Nee hoor, want het kastje is van de werkgever... Maar zoals ik al zei, er moet dan wel van te voren aangegeven zijn dat controle mogelijk is.
playertwo schreef:Voorts is het een ernstige inbreuk in de vertrouwensrelatie tussen werknemer en werkgever.
Ondanks dat ik meestal juist degen ben die tegen dit soort dingen is, heb ik er in dit geval om de een of andere reden weer geen moeite mee als mijn werkgever mijn kluisje controleert.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Overval op busremise Veolia

Bericht door Ruben »

STF schreef:Tja ik kreeg het ook maar als taak, Frank ga jij eens...
Dus voer het maar gewoon uit.
Heerlijk de leer van het functionele daderschap; jij bent er dus niet voor verantwoordelijk geweest, maar degene die jou de opdracht gaf des te meer. ;)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Controle kluisjes personeel -uit:Overval op busremise Veolia

Bericht door playertwo »

Dan is het aanzetten tot, levert weer 1/3 bonus aan strafverzwaring op.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Overval op busremise Veolia

Bericht door Chauf21 »

STF schreef:Tja ik kreeg het ook maar als taak, Frank ga jij eens...
Dus voer het maar gewoon uit.
*Mompelt iets over springen en een sloot...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Overval op busremise Veolia

Bericht door Vinny »

playertwo schreef:Nee hoor. Kastjes openen, is gelijk aan (een poging tot) wederrechtelijke toe-eigening van een goed (in gewoon Nederlands (poging tot) diefstal). Voorts is het een ernstige inbreuk in de vertrouwensrelatie tussen werknemer en werkgever. Werknemers gaan ook niet zomaar in het kantoor van hun baas rondneuzen. Doe je dit toch, dan is de kans op ontslag zeer groot.
Vreemd: op mijn middelbare school werd dit toch expliciet in de huurcontracten meegenomen, namelijk dat de school bevoegd was om kluisjes te openen van de leerlingen en zou dit dus moeilijk als poging tot diefstal worden aangemerkt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Overval op busremise Veolia

Bericht door Ruben »

Chauf21 schreef:
STF schreef:Tja ik kreeg het ook maar als taak, Frank ga jij eens...
Dus voer het maar gewoon uit.
*Mompelt iets over springen en een sloot...
Nou ja, in een werksfeer ligt dat toch geheel anders. Vaak wordt het nog als eigenwijs gezien als je een order niet opvolgt ook!
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Overval op busremise Veolia

Bericht door Daantje »

Vinny schreef:Vreemd: op mijn middelbare school werd dit toch expliciet in de huurcontracten meegenomen, namelijk dat de school bevoegd was om kluisjes te openen van de leerlingen en zou dit dus moeilijk als poging tot diefstal worden aangemerkt.
Als het in je huurcontract staat en jij daarvoor tekent en er dus mee akkoord gaat, lijkt het me sowieso geen probleem?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Controle kluisjes personeel -uit:Overval op busremise Veolia

Bericht door Vinny »

nou er wordt hier behoorlijk op los gespeculeerd over diefstal etc... :roll: :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Controle kluisjes personeel -uit:Overval op busremise Veolia

Bericht door Ruben »

Nou ja, zo'n beding in een huurcontract is niet zonder meer geldig. Een bepaling als dit zou in strijd kunnen komen met de openbare orde of goede zeden, en ja, dan is ie nietig. Het kan dus enkel geldig zijn als het voldoende gerechtvaardigd is dat het gebeurt, er moet dus wel een ernstig vermoeden zijn dat er in kluisjes dingen liggen die niet mogen en een doel als pure preventie valt daar niet onder.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: Controle kluisjes personeel -uit:Overval op busremise Veolia

Bericht door Linkerspoor »

Toen ik nog op de middelbare school zat werden de kluisjes samen met iemand van de politie gecontroleerd. Lijkt me toch niet dat die zijn baan kwijt wil raken (wat wel zou kunnen als ie het onrechtmatig doet...)
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Controle kluisjes personeel -uit:Overval op busremise Veolia

Bericht door STF »

Bij mij op school werden alle leerlingkluisjes minimaal twee keer per maand gecontroleerd door de concierges.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Controle kluisjes personeel -uit:Overval op busremise Veolia

Bericht door Ruben »

Linkerspoor schreef:Toen ik nog op de middelbare school zat werden de kluisjes samen met iemand van de politie gecontroleerd. Lijkt me toch niet dat die zijn baan kwijt wil raken (wat wel zou kunnen als ie het onrechtmatig doet...)
En zo hoort dat. De politie is de bevoegdheid gegeven dit soort zaken uit te voeren, de school heeft als normaal "persoon" een verbod om dit soort zaken op eigen houtje te ondernemen.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Controle kluisjes personeel -uit:Overval op busremise Veolia

Bericht door Geert »

Bij ons werd rond de kerst altijd door de concierge gecontroleerd of er vuurwerk in lag. Volgens mij werd dat nooit officieel aangekondigd...
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: Controle kluisjes personeel -uit:Overval op busremise Veolia

Bericht door Linkerspoor »

NS-Reiziger schreef:En zo hoort dat. De politie is de bevoegdheid gegeven dit soort zaken uit te voeren, de school heeft als normaal "persoon" een verbod om dit soort zaken op eigen houtje te ondernemen.
Kan iemand dan eens een wetsartikel geven waar dat in staat... ;)
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Controle kluisjes personeel -uit:Overval op busremise Veolia

Bericht door htm_tram »

*
Laatst gewijzigd door htm_tram op wo 10 sep 2008, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Controle kluisjes personeel -uit:Overval op busremise Veolia

Bericht door Mark »

Om de 4 weken :shock:

Bij mij op school is nog nooit onderzocht, en ik geloof ook niet dat er verboden spul in de kluisjes ligt.
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Controle kluisjes personeel -uit:Overval op busremise Veolia

Bericht door webguy »

Inderdaad, ik heb nooit kluisjes zien worden gecontroleerd :P
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: Controle kluisjes personeel -uit:Overval op busremise Veolia

Bericht door IC3 »

Mark schreef:Bij mij op school is nog nooit onderzocht, en ik geloof ook niet dat er verboden spul in de kluisjes ligt.
Ik kan me ook niet herinneren dat het op mijn oude school ooit is gebeurd. Wellicht grote-stedenproblematiek? In Oudenbosch speelde het in ieder geval niet. :)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Controle kluisjes personeel -uit:Overval op busremise Veolia

Bericht door Geert »

Mijn school stond in een suburb van Rotterdam en in een van de slechtste buurten daarvan, dus grotestedenproblematiek zou je daar wel verwachten. En toch was die jaarlijkse controle alleen maar voor het vuurwerk. Ik denk dat er meer factoren zijn :)
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Controle kluisjes personeel -uit:Overval op busremise Veolia

Bericht door playertwo »

Linkerspoor schreef:Kan iemand dan eens een wetsartikel geven waar dat in staat... ;)
Diefstal: art. 310 + 311 (lid 1, jo. 4 + 5) WvSR
- In normaal NL: Iemand die iets weggneemt, om dit zich eigen te maken pleegt (indien hij hiervoor wordt veroordeeld door de rechter) diefstal
- Onder een valse sleutel kan ook een loper worden verstaan; de smoes "ik moest het van die en die doen"; een vals kostuum wordt dus de bevoegde politie bedoeld de politiewet.

Kan diefstal niet worden bewezen, dan kan er altijd nog verduistering van worden gemaakt (artikel 322 WvSR):

De strafrechtelijke handhaving van de openbare orde (controle op bijv. steekwapens en vuurwerk) dient door de politie te geschieden, die onder gezag staat van de (hulp)officier van justitie, aldus artikel 13 Politiewet (voor militaire politie en bijzondere opsporingsambtenaren gelden andere regels). Niemand anders is - zonder bevelschrift van de minister van Binnenlandse Zaken, dan wel op grond van de Wet - bevoegd de strafrechtelijke handhaving van de openbare orde te doen plaatsvinden.

Het openen van een kluis zonder toesteming van een 'huurder', is een (algemene) voorwaarde die als dusdanig bezwarend voor de consument kan worden gezien, dat van deze redelijkerwijs niet kan worden verlangt hiermee akkoord te gegaan. Deze algemene voorwaarden kunnen - in het geval van consumenten - nietig (niet te hebben bestaan) worden verklaard, dan wel achteraf vernietigd worden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 43 gasten