Nieuwe vertrekstaten en lijnnummers spoorlijnen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Nieuwe vertrekstaten en lijnnummers spoorlijnen

Bericht door Cookie »

Het viel me vanmiddag op dat op station Amersfoort een nieuwe netkaart hangt. Hierop hebben alle spoorlijnen lijnnummers en kleur toegewezen gekregen, die erg lijken op de treinnummers. Zo is IC 5 (geel?) de trein Groningen-Den Haag en lijn S304 (grijs) de trein Groningen-Nieuweschans.

Iedere treinserie heeft een eigen kleur en lijntje gekregen op de kaart, dus tussen Groningen-Zwolle lopen 3 lijnen: 1x van IC 5 (s500), 1x IC 7 (s700) en 1x S91 (s9100).

Ook de vertrekstaten zijn aangepast: op de plek waar alle tussengelegen stations staan, staat nu ook het lijnnummer (in de eigen kleur). Daarnaast staat onder elk station de patroonaankomsttijd.

(heb het trouwens even een eigen topic gegeven, omdat het toch wel een erg opvallende verandering is en over lijnnummers best een discussie mogelijk is)
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Nieuwe vertrekstaten en lijnnummers spoorlijnen

Bericht door Daantje »

Ik heb het nog nooit ergens gezien maar ik zal er eens op gaan letten of het op andere stations ook al zo is. Ben wel benieuwd.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Nieuwe vertrekstaten en lijnnummers spoorlijnen

Bericht door Ronald »

Ah, het Duitse systeem... Daar hebben de regionale treinen (RegionalBahn, RegionalExpress) ook lijnnummers, die zowel op de vertrekstaten, treinen als ook bij de omroep van de treinen gebruikt worden.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Nieuwe vertrekstaten en lijnnummers spoorlijnen

Bericht door Cookie »

Daantje schreef:Ik heb het nog nooit ergens gezien maar ik zal er eens op gaan letten of het op andere stations ook al zo is. Ben wel benieuwd.
Groningen had wel nieuwe vertrekstaten met de aanpassingen van 15 juni erop, maar nog met de oude lay-out/zonder lijnnummers+aankomsttijden. Het lijkt dus een proef te zijn in Amf ;) .
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe vertrekstaten en lijnnummers spoorlijnen

Bericht door Geert »

Sowieso was er in Amf al een proef met een ander drukprocede van vertrekstaten. Maar dit klinkt wel erg goed! :) Zeker bij verstoringen en werkzaamheden is dit wel een fijn systeem, dan kun je gewoon zeggen dat lijn IC5 niet rijdt en dat reizigers om kunnen reizen met lijn IC88 en IC22, ofzo.

Op Somda werden ook al twee foto's gepost: http://img79.imageshack.us/img79/7035/img0734bf7.jpg en http://img293.imageshack.us/img293/9308/img0733sx5.jpg.

Pluspunten:
- bundeling van vertrekuren (uren van 19 t/m 22 uur gebundeld, bijvoorbeeld)
- weergave van patroon-aankomsttijden op stations
- werken met lijnnummers

Minpunten/verbeterpunten:
- ontbreken van lijnnummer bij de treinen zelf
- routestrips kunnen duidelijker wat mij betreft.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Nieuwe vertrekstaten en lijnnummers spoorlijnen

Bericht door Frank »

Grootste minpunt: ontbreken van vertrekperron. Dat is zowaar de enige reden dat ik die dingen gebruik...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe vertrekstaten en lijnnummers spoorlijnen

Bericht door Geert »

Daar ben ik het deels mee eens. Maar de vertreksporen zoals ze er nu op staan vind ik ook maar niks; het levert een berg uitzonderingen en voetnoten waar je niet goed van wordt. Maar iets als op Schiphol wordt gebruikt (spoor 1/2, spoor 3/4 of spoor 5/6 in plaats van de exacte sporen) zou ook al een hoop schelen. En uitzonderingen kun je ook omroepen in plaats van perse willen publiceren natuurlijk :)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe vertrekstaten en lijnnummers spoorlijnen

Bericht door Wubbo »

En daar ben ik het dan weer niet mee eens: waarom zou je, als je weet dat een trein op zondag van een ander spoor vertrekt dan op zaterdag, dat niet al publiceren?
Wel moet je volgens mij de feestdagen-uitzonderingen niet willen publiceren: volsta met de melding dat op [huppelepup] feestdagen de treinen rijden als op zondag, en hang op die feestdag zelf gewijzigde vertrekstaten op. Dat scheelt je 90% van je voetnoten.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe vertrekstaten en lijnnummers spoorlijnen

Bericht door Geert »

Wubbo schreef:En daar ben ik het dan weer niet mee eens: waarom zou je, als je weet dat een trein op zondag van een ander spoor vertrekt dan op zaterdag, dat niet al publiceren?
Omdat je dan allerlei uitzonderingen krijgt, met als ultieme voorbeeld waarschijnlijk wel het nachtnet (waarbij ik dan aan de vertrekstaat in Utrecht denk, maar voor andere stations zal het niet veel beter zijn).

Maar goed, als er een manier is om daar wat aan te doen ben ik voor het publiceren van vertreksporen hoor :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe vertrekstaten en lijnnummers spoorlijnen

Bericht door Daniel »

Eigenlijk zou je dit dus moeten invoeren tegelijk met de invoering van vertrekstaten op een groot plat scherm, zoals dat ooit in het NS-panel voorgelegd werd. Dan kan je immers per dag een andere vertrekstaat tonen en heb je al die uitzonderingen niet nodig :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Nieuwe vertrekstaten en lijnnummers spoorlijnen

Bericht door Mark »

Maar dat is wat men in Amf ook doet, daar hangen overal van die schermen met actuele vertrektijden en sporen :)

Ik vind die nieuwe vertrekstaten een hele verbetering :D
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nieuwe vertrekstaten en lijnnummers spoorlijnen

Bericht door webguy »

Alleen kloppen die CTAs lang niet altijd: als het een beetje een troepje is in Amf (wat te vaak is) dan kloppen de CTAs ook niet... Erg frustrerend soms...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nieuwe vertrekstaten en lijnnummers spoorlijnen

Bericht door Vinny »

Frank schreef:Grootste minpunt: ontbreken van vertrekperron. Dat is zowaar de enige reden dat ik die dingen gebruik...
Men wil van vaste vertreksporen af. Het heeft dan ook geen zin om dat aan te geven op 'vaste' vertrekborden, aangezien ze per dag kunnen wijzigen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe vertrekstaten en lijnnummers spoorlijnen

Bericht door Geert »

Maar dan zou je bijvoorbeeld (net als in Schiphol) twee vertreksporen aan kunnen geven. Voor de NoordOost richting Rotterdam en Den Haag zou je dan in Utrecht kunnen volstaan met "spoor 8/9" en ben je van een hoop uitzonderingen op het patroon verlost.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe vertrekstaten en lijnnummers spoorlijnen

Bericht door Daniel »

Mark schreef:Maar dat is wat men in Amf ook doet, daar hangen overal van die schermen met actuele vertrektijden en sporen :)
Nee, dat is wat anders :wink: Het idee waarover je ooit in het NS Panel je mening kon geven betrof het tonen van de complete vertrekstaat op een groot beeldscherm (dus niet alleen de eerstvolgende treinen zoals op die schermpjes in Amf) Dan kan je dus steeds actuele vertreksporen aangeven en heb je geen voetnoten meer nodig.

Maargoed, vanmiddag zelf even in Amersfoort wezen kijken en daar viel me nog wat op aan die nieuwe vertrekstaten: de s140 staat erop alsof het een tot Hengelo rijdende IC16 is... voor de gemiddelde reiziger duidelijk zat, maar echt kloppen doet 't natuurlijk niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Nieuwe vertrekstaten en lijnnummers spoorlijnen

Bericht door Mark »

Ja, maar anders wordt het een IC1,4 :mrgreen:
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe vertrekstaten en lijnnummers spoorlijnen

Bericht door Daniel »

Nee een IC01 :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Nieuwe vertrekstaten en lijnnummers spoorlijnen

Bericht door Frank »

Vinny schreef:
Frank schreef:Grootste minpunt: ontbreken van vertrekperron. Dat is zowaar de enige reden dat ik die dingen gebruik...
Men wil van vaste vertreksporen af. Het heeft dan ook geen zin om dat aan te geven op 'vaste' vertrekborden, aangezien ze per dag kunnen wijzigen...
Maakt niet uit. Dan vind ik het een probleem dat men van de vaste vertreksporen afwil. Je verschuift daarmee de oorzaak van het probleem, zonder het daadwerkelijk op te lossen :wink: .
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Nieuwe vertrekstaten en lijnnummers spoorlijnen

Bericht door Mark »

Vinny schreef:Men wil van vaste vertreksporen af
Maar wil de reiziger dat?
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Nieuwe vertrekstaten en lijnnummers spoorlijnen

Bericht door Karl »

Beetje jammer dat het lijnnummer niet bij de tijden zelf staat aangegeven. Verder is het aangeven van lijnnummers mijn inziens wel een goede ontwikkeling.
Het is een spectrum.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe vertrekstaten en lijnnummers spoorlijnen

Bericht door Wubbo »

Discussie over Dordrecht afgesplitst naar hier
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Nieuwe vertrekstaten en lijnnummers spoorlijnen

Bericht door Justin »

Potverdikkeme. Was ik gisteren in Amersfoort, ben ik nog vergeten te kijken naar die dingen. Ze staan geloof ik niet overal toch?
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Nieuwe vertrekstaten en lijnnummers spoorlijnen

Bericht door STF »

Ze waren toch alweer weggehaald, en vervangen door de oude?
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Nieuwe vertrekstaten en lijnnummers spoorlijnen

Bericht door Mark »

In ieder geval stonden ze op spoor 1/2.
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Nieuwe vertrekstaten en lijnnummers spoorlijnen

Bericht door Justin »

Dan zijn ze blijkbaar weggehaald, ik zag ze inderdaad niet op spoor 1-2, waar ik dus stond...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten