Roemenië- Hoorn, deel 2

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Roemenië- Hoorn, deel 2

Bericht door Caspar »

Roemenië- Hoorn, deel 2

In deel 1 was ik geëindigd in Hunedoara, een stad met een mooi kasteel maar vooral veel industrie, zoals hoogovens.
Vanuit hier ben ik met een taxi naar Deva gegaan, wat eigenlijk best betaalbaar bleek. Het kilometer tarief ligt zo rond de 40 cent. Zo schoot het tenminste een beetje op, want de eerst volgende trein kwam pas over een paar uur toen ik op het station kwam om verder te reizen. De taxi was een oude Dacia, die met 110 kilometer per uur over een twee baans weg vol gaten en hobbels reed. Die gaten waren soms wel halve meter diep en een of 2 vierkante meter groot. Af en toe werden we nog ingehaald en bijna van de weg afgedrukt door een dikke Mercedes. In het verkeer geldt soms het recht van de sterkste in dit soort landen.

Afbeelding
Uitzicht vanaf balkon van hotelkamer in Deva, waar het langzaam begon te betrekken en een stevige onweersbui los barste, en dat in maart.

Afbeelding
Station Deva, met straandhonden. Een zo'n hond was op sterven na dood, en piepte alleen nog maar wat. Zodra ie op probeerde te staan zakte de hond meteen weer door zijn poten. Best een heel naar gezicht.

Afbeelding
Weer zo'n voormalig Duitse bus.

Afbeelding
Even een kerk ertussen door. Volgens mij is dit een nieuwbouw pand. In Nederland zie je niet meer dat er nog christelijke kerken worden gebouwd. Op de voorgrond een bescheiden monument voor de gebeurtenissen in 1989.

Toen ik na het uitchecken van het hotel weer naar het station wandelde om verder te reizen, bleek dat er een staking was van de spoorwegen. Ik hoorde het aan het loket waar men zei dat het tot 11uur zou duren. Een paar reizigers zeiden dat het waarschijnlijk om 9uur alweer zou gaan rijden.
Toen ik op een bankje wat ben gaan lezen om te tijd te doden, kwam er een meid naar me toe of ze me wat mocht vragen voor de lokale krant in verband met een reportage over de spoorstaking. Dat resulteerde in dit stukje:
Afbeelding

Afbeelding
De journaliste moest natuurlijk ook even op de foto.

Afbeelding
Desiro als trein Deva- Targu Mures

Afbeelding
Nachttrein Wenen- Bucuresti staat hier ook te wachten tot de staking is afgelopen. Mooi opgeknapte loc voor de trein.
Roemenen hebben wel smaak voor wat mooi kan zijn sinds Ceaocescu er niet meer is, alleen ontbreekt het denk ik aan geld om alles aan te pakken.

Afbeelding
Een stoptrein.

Afbeelding
Ik vind dit wel een stoere locomotief.

Afbeelding
Een wegroestende werktrein.

Om 8u50 was de staking al afgelopen en vertrok als eerste de nachttrein weer.

Ik had de trein naar Arad die als nachttrein afkomstig was uit Constanta aan de Zwarte zee. Deze trein kwam met 100 minuten vertraging aan.

Paar stations onderweg:
Afbeelding
Ik vind het altijd leuk om te zien hoe doe stationsopzichters(?) altijd keurig staan te poseren op hun netjes aangeharkte en schoon geveegde perron voor de voorbij rijdende treinen. Ook viel me op dat ieder station wel twee wc's heeft. Een dames en heren exemplaar. En dat terwijl er op een hoop van dit soort kleine stations volgens mij niet eens iedere dag iemand naar een van die wc's gaat. Zelfs de geplaatste eco-toiletten hier zijn dubbel uitgevoerd voor man en vrouw.

Afbeelding

Wat spoorwerkers onderweg:
Afbeelding
Die vrouw op de foto stond als een kenau te rammen met haar houweel terwijl die man met bolle buik maar een beetje stond uit te puffen. Een paar kilometer verderop was ook zo'n groepje, alleen die lagen te slapen in het ballast. Zal wel soort siësta zijn.

Afbeelding
Oude Duitse railbusjes. Volgens mij is de bijnaam 'Verkeltaxen' o.i.d.?

Afbeelding
Een voormalig Frans treinstel in Arad, althans dat denk ik.

Afbeelding
Zelfde treinstel, maar dan vanaf het punt waar ook mijn forum-plaatje 3 jaar geleden is gemaakt.

Afbeelding
Tram in Arad.

Afbeelding

Afbeelding
De tramhalte voor het station in Arad is sinds de drie jaar dat ik er eerder was geweest totaal vernieuwd. Ook de bovenleiding etc is helemaal nieuw zo te zien.

Vanuit Arad met de IC naar Budapest gegaan, en het viel me op zodra ik Roemenië uitreed het weer meteen omsloeg en ontzettend druilerig werd. Bij vertrek uit Arad was de vertraging 105 minuten. Bij aankomst in Budapest nog ''maar'' 65 minuten. Door de snellere loc wissel en snelle douane was er aardig wat ingelopen. De douane vindt het wel nodig om in ieder rijtuig in de wcs de plafondplaten los te halen om te kijken of er wat boven zit verstopt.
Het Hongaarse deel van het traject is vanaf de grens tot aan de stad Szolnok helemaal gemoderniseerd. Met het treurige weer, en het eindeloze grijze vlakke landschap van Hongarije heeft het traject tot aan Budapest wat deprimerends.
Wat me verder op viel in Hongarije is dat er om de X aantal kilometer er een bordje staat dat de tractie moet worden uitgeschakeld van de trein. Alsof er om de 10 kilometer een spanningsluis is of iets dergelijks. Heeft iemand enig idee waarom dat is? Er was in geen geval een beweegbare brug te bekennen.

Afbeelding
Station Budapest Keleti

Afbeelding
Uitzicht vanaf mijn hotelkamer aldaar.

Afbeelding
Railjet 62 naar Salzburg klaar voor vertrek.

Omdat ik zag dat de tweede klas aardig vol gereserveerd was heb ik gevraagd wat een overgang naar de 1e klas kost bij de conducteur. Dat was 12 euro voor 178 kilometer. Dat had ik er wel voor over. Heerlijk rust en ruime stoelen:
Afbeelding

Ik vind de Railjet een prachtige trein, waar alles aan klopt. Beenruimte, reisinformatie, service aan boord, interieur etc.
Zou uitermate geschikt zijn voor onze HSL met max. snelheid van 230kmu.

Afbeelding
Reisinformatie aan boord, je kan prima zien welke aansluitingen moeilijk worden bij vertraging.
Overigens kwam de snelheid in Hongarije nooit boven de 158km/u Alleen tussen St Polten en Linz in Oostenrijk werd 200km/u gereden.

Afbeelding
Wien West, hier maakt de trein kop.
Het Oostenrijkse gedeelte koste de overgang van 2e naar 1e klas overigens maar 14,10€ voor een stuk van 265 kilometer. De conducteur schreef me een overgang met 50% korting uit. In Wenen liep de 1e klas helemaal vol met toeristen, vooral Amerikaanse. Na het rondje van de conducteur bleven er van de 30 reizigers er nog 10 over, de rest werd naar de 2e klas gestuurd.

Laatste stad die ik aandeed was Passau, dit is het stationsgebouw:
Afbeelding

Afbeelding
Vanuit de badkamer had ik prachtig uitzicht over de dom van Passau en vanuit de hotelkamer zelf uitzicht over de Donau, waar zojuist een schip met auto's langs vaart. Tsja de olieblikslaaf moet ook voorzien worden.

Afbeelding
De aanwijzer met de ICE die ik zou gaan nemen tot Würzburg Hbf. Links een Oostenrijkse trein.

Afbeelding

Afbeelding
Oostenrijke loc.
Afbeelding
Inzoom op de Oostenrijkse loc. Hier gaat dus onze staatssteun heen.

Afbeelding
De ene na de andere goederen trein denderd door Passau heen...

En tot slot mijn ICE naar Würzburg Hbf.
Afbeelding

Ik had ook via Frankfurt kunnen reizen, maar de ICE naar Amsterdam vertrekt op een ongunstig moment, namelijk 5 minuten voor aankomst van de ICE uit Wenen, Neurenberg en Würzburg. Daarom ben ik via Kassel en Hannover gereden. De ICE kwam stil te staan op de HSL in een tunnel. Op een gegeven moment voelde ik gewoon in mijn hele lichaam druk verschil, en zag je de wanden van de trein een stukje in elkaar gedrukt worden. Een seconde of 10 later raasde er een ICE met 280 km/u ons langs. Het zou me niets verbazen als je met een SLT hier had gestaan, dan er wat ruiten naar binnen waren gedrukt en gesneuveld door de enorme druk die zo'n trein oplevert als ie de tunnelbuis in knalt. Daarna stukje links over de HSL en vervolgens met bijna 10 minuten vetraging in Hannover aangekomen. Met een beetje hollen haalde ik nog de IC naar Hilversum om daar naar Hoorn over te stappen. Vlak voor Hannover belde mijn vader me nog op, dat het in Noord Duitsland bij de Waddenzee mooi weer was... Eventjes had ik het overwogen om door de reizen naar het Noorden voor nog twee dagen, maar ben toch afgehaakt.

Zo, hoop dat het een duidelijk verslag is geworden.


Tot slot nog even enkele treinkaartjes die ik heb gebruikt:
Afbeelding

Route kaart volgt nog!
Laatst gewijzigd door Caspar op do 31 mar 2011, 00:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Roemenië- Hoorn, deel 2

Bericht door Dexter »

Gave foto's en een leuk verslag, het moet een hele avontuurlijke reis geweest zijn. En leuk dat je in de krant hebt gestaan, je bent nu in een klap een local celeb! 8-)
Vallend blad maakt rails glad.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Roemenië- Hoorn, deel 2

Bericht door Stefan »

Inderdaad, een erg leuk verslag! Krijg zelf ook gelijk de kriebels om gelijk de trein in te stappen.. :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Roemenië- Hoorn, deel 2

Bericht door Caspar »

Roemeense deel van de route:
Afbeelding

Hongaarse deel van de route:
Afbeelding
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Roemenië- Hoorn, deel 2

Bericht door Ronald »

Heel erg leuk om een verslag te lezen/bekijken van zo'n interessante reis :pos: . Het lijkt me best wel bijzonder om zo'n eind terug in de tijd te worden gegooid, met nogal extreme verschillen tussen ouwe zooi en mooi opgeknapt spul :P .
En een beetje avontuurlijke insteek bij zo'n reis kan volgens mij ook geen kwaad. Nogmaals, erg interessant :Y .
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Roemenië- Hoorn, deel 2

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag. :D :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Roemenië- Hoorn, deel 2

Bericht door Caspar »

Bedankt voor de reakties. Heeft iemand enig idee waarom er bij bijna ieder station (dus ook waar de trein niet stopt) een opzichter mer zo´n spiegelei (weet niet hoe die dingen officiëel heten) staat, ondanks dat er gewoon electronische beveiliging is?
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Roemenië- Hoorn, deel 2

Bericht door tsov »

Verborgen werkeloosheid? Dat is in veel voormalige Oostbloklanden nog aardig normaal...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Roemenië- Hoorn, deel 2

Bericht door Suus »

Die mensen doen dat tot hun pensioen en daarna komt er geen opvolger, simpele manier om van bepaald personeel af te komen zonder dan je direct grote werkloosheidscijfers hebt. En zoveel zullen die mensen ook wel niet verdienen denk ik.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Pallice
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 17:46

Re: Roemenië- Hoorn, deel 2

Bericht door Pallice »

Mooi verslag. Rijdt de nachttrein uit Wenen naar Boekarest niet meer vanuit Munchen?
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Roemenië- Hoorn, deel 2

Bericht door Caspar »

Ik geloof alleen Wien Westbahnhof- Bucuresti Nord.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Roemenië- Hoorn, deel 2

Bericht door Dexter »

Caspar schreef:Bedankt voor de reakties. Heeft iemand enig idee waarom er bij bijna ieder station (dus ook waar de trein niet stopt) een opzichter mer zo´n spiegelei (weet niet hoe die dingen officiëel heten) staat, ondanks dat er gewoon electronische beveiliging is?
Waarschijnlijk geeft die toestemming om het vertrekbevel te geven aan de chef van de trein. Daar hebben wij hier in Nederland op de meeste perrons die witte vertrekseinlichten voor. In Spanje doen ze dat op kleine stationnetjes aan regionale lijnen ook met een spiegelei, maar dan met een kruis erop. Zelfs aan sommige Cercanias-lijnen, waar S-Bahn-achtige voorstadstreinen met éénmansbediening rijden.
Vallend blad maakt rails glad.
Pallice
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 17:46

Re: Roemenië- Hoorn, deel 2

Bericht door Pallice »

Caspar schreef:Ik geloof alleen Wien Westbahnhof- Bucuresti Nord.
Apart, ik zat afgelopen trein gedurende gehele route. Kan echter wel voorstellen dat deze trein ingekort is! Wel jammer dat zo'n lange route wegvalt.
Reiziger Delft
Berichten: 1199
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Roemenië- Hoorn, deel 2

Bericht door Reiziger Delft »

In Rusland hebben ze ook nog perronwachters met speigelei. Je vraagt je soms echter af of dit nog nuttig is voor bepaalde treinen. :lol: (Let op rechts in beeld)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=cdBPvxGXIjQ[/youtube]
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Roemenië- Hoorn, deel 2

Bericht door Fles »

:D dat ziet er wel een beetje koddig uit inderdaad :D
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Roemenië- Hoorn, deel 2

Bericht door Geert »

Lekker op tijd ook :lol:
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Roemenië- Hoorn, deel 2

Bericht door Dexter »

Zou die beste man nou niet doorhebben dat het totaal geen nut heeft? :lol:

Maar zo zijn er ook hier baanwerkers die pas hun hand opsteken als ik met de neus van mijn trein al bij ze ben. :roll:
Vallend blad maakt rails glad.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Roemenië- Hoorn, deel 2

Bericht door Caspar »

Op een hoop stations waar de sneltreinen in Roemenië met zo'n 100 of 120 km/u langsrijdt staat ook nog zo'n man. Dan heeft het toch ook totaal geen nut zou ik zeggen, aangezien er gewoon seinen staan. Zag trouwens dat er een hele hoop van die kastjes stonden van Ansaldo Breda langs de baan in Roemenië :roll:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Roemenië- Hoorn, deel 2

Bericht door Geert »

Ansaldo levert toch ook ECTS? Schijnen ze nog best goed in te zijn, overigens.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Roemenië- Hoorn, deel 2

Bericht door Dexter »

Dan zijn ze tenminste nog ergens goed in. In het fabriceren van betrouwbare treinen, trams en metro's blinken ze in ieder geval niet bepaald uit en in het op tijd leveren ervan al helemaal niet. :roll:
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Roemenië- Hoorn, deel 2

Bericht door Vinny »

Mooie reportages :D
Je ziet duidelijk dat ze in Oost-Europa aan het moderniseren zijn, maar wel in een langzaam tempo. :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Roemenië- Hoorn, deel 2

Bericht door Freek »

Geert schreef:Ansaldo levert toch ook ECTS? Schijnen ze nog best goed in te zijn, overigens.
Of ze goed zijn weet ik niet, maar als ik de berichten volg zie ik ze inderdaad geregeld aanbestedingen winnen. Niet helemaal een goede indicator, maar het kan wat zeggen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten