Eerste nieuwe VIRM in Nederland

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Eerste nieuwe VIRM in Nederland

Bericht door Jurjen »

Gaat u allen eens kijken in ICL; dat heeft nog kluisjes on board (voor zover niet verwijderd).

Ik mag trouwens hopen dat de oude VIRM stellen spoedig een revisie zullen ondergaan. Soms wel, soms niet aanbieden van stopcontacten in hetzelfde materieel lijkt me niet geheel klantvriendelijk.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Eerste nieuwe VIRM in Nederland

Bericht door webguy »

2012 krijgen de oude stellen een midlife-revisie, tot die tijd een paar kleine, technische beurten om ze tot die tijd vol te laten houden :) (aldus Somda eerder vandaag...)
Duvel
Berichten: 3
Lid geworden op: di 06 mei 2008, 20:52

Re: Eerste nieuwe VIRM in Nederland

Bericht door Duvel »

Woepje schreef: De nieuwe VIRM's zullen niet gelijk zijn aan de oude VIRM's (EX DD-IRM) met die vreselijke pieptonen dat de apparatuur aan boord maakt. Het lijkt mij dat men de boel net zo geisoleerd heeft als de 8700 en de 9500 serie van de meuk die nu rondrijdt of nog meer geisoleerd heeft zodat je bijna geen piepje meer hoort.
De aandrijving in de nieuwe VIRMs was een generatie nieuwer dan DD-IRM, en dat hoor je. Ik denk dat ze in deze levering niet wéér een nieuwe aandrijving verzonnen hebben, zou wel vervelend zijn voor het onderhoud. Aan de andere kant: als de rest toch al anders is...
Hier staat een toffe sig.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Eerste nieuwe VIRM in Nederland

Bericht door playertwo »

Met mat'64, plan V heb je toch ook 9 verschillende versies en leveringen gehad?
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Eerste nieuwe VIRM in Nederland

Bericht door timtrein »

Plan V1 t/m Plan V13 waren qua techniek vrijwel allemaal gelijk volgens mij. Alleen de laatste paar leveringen hadden schijfremmen op de loopdraaistellen in plaats van blokkenremmen. Veel meer kan ik niet bedenken, afgezien van de kleur van het interieur en het al dan niet aanwezig zijn van een post-/bagageruimte...
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Eerste nieuwe VIRM in Nederland

Bericht door Dubbele P »

Ik was afgelopen week in een boekhandel even door een spoortijdschrift aan het bladeren en daar stonden foto's van de productie van de nieuwe VIRM's in. Wat me opviel was dat men tussen de bakken ook een Scharfenbergkoppeling gebruikt. Een beetje vreemd, want ik kan me niet voorstellen dat er tussen de huidige VIRM's, Plan T/V's, Sprinters, Koplopers etc. een Scharfenbergkoppeling zit. Lijkt me ook weinig voordelen hebben, want die bakken gaan haast nooit uit elkaar en dan lijkt zo'n koppeling me juist extra storingsgevoelig. Ik kan me verkeken hebben, maar ik meen het toch echt gezien te hebben... :) Iemand die hier meer van weet?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Eerste nieuwe VIRM in Nederland

Bericht door reisthijs »

Het idee van VIRM als 'treinstam' is dat (in tegenstelling tot een echt treinstel) de bakken vaak van elkaar gaan, als er één bak defect is kan je die er uithalen, ruilen voor een andere en zo een nieuwe stam maken. Als bij een treinstel een bak defect is, gaat het hele stel aan de kant.

Het gebruik van een automatische koppeling lijkt dan wel logisch. De bestaande VIRM's moeten dan ook wel zo'n koppeling hebben, oude en nieuwe bakken zijn namelijk uitwisselbaar.

_edit_: Op de site van Nico Spilt is (onder "Nog meer schadegevallen") op een foto te zien dat het oude IRM inderdaad ook Scharfenbergkoppelingen heeft tussen de bakken.

Nou ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe dit zit bij DDAR?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Eerste nieuwe VIRM in Nederland

Bericht door Dubbele P »

Maar dan neem ik aan dat dat beperkte Scharfenbergkoppelingen zijn, zonder elektrische koppeldoos? Want als ik me goed herinner lopen er ook leidingen/slangen/kabels tussen de bakken van VIRM.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Eerste nieuwe VIRM in Nederland

Bericht door Geert »

Die koppeling tussen VIRM-bakken is voor zover ik weet in ieder geval semi-automatisch. Door het stambedrijf kan het dus ook gebeuren dat je een oude stam (86xx/94xx) met "te veel" nieuwe bakken hebt of andersom. Er schijnt ook een stam rond te rijden met een 86xx-nummer (oude VIRM-VI dus) met 5 nieuwe bakken. De enige oude bak is toevallig de nummergevende bak :lol:
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Eerste nieuwe VIRM in Nederland

Bericht door Daan »

reisthijs schreef:Nou ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe dit zit bij DDAR?
Volgens mij gewoon schroefkoppelingen tussen de bakken.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Eerste nieuwe VIRM in Nederland

Bericht door Bastiaan »

DDAR heeft schroefkoppelingen en buisbalgen tussen de bakken, IRM heeft semi-automatische koppelingen met vouwbalgen tussen de bakken. En omdat het dus geen 'permanent' vastgemaakte bakken zijn, worden officieel gezien als treinstam in plaats van treinstel.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Eerste nieuwe VIRM in Nederland

Bericht door Caspar »

Zag de 2 nieuwe Virms in Amf staan net, en volgens mij zijn de stoelen in de 2e klas exact dezelfde als die er nu in zitten (stoffe) alleen ze zijn in het blauw uitgevoerd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Eerste nieuwe VIRM in Nederland

Bericht door Daniel »

Filmpje van o.a. het interieur is hier te bekijken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Eerste nieuwe VIRM in Nederland

Bericht door webguy »

De, in mijn ogen veel betere foto's staan hier, op OVNieuws.info.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Eerste nieuwe VIRM in Nederland

Bericht door Daan »

Ziet er zeer goed uit :D
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Eerste nieuwe VIRM in Nederland

Bericht door Jurjen »

Eerste klas is echt top uitgevoerd. Ook de kleuren zijn een stuk verbeterd zo. :-)
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Eerste nieuwe VIRM in Nederland

Bericht door M57 »

De balkons komen wel wat grauw op me over. De sticker die aangeeft dat fietsen voorrang hebben, is overigens recent in álle VIRM-stellen verschenen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Eerste nieuwe VIRM in Nederland

Bericht door Meltrain »

Ziet er inderdaad mooi uit en vooral die eerste klas spreekt me heel erg aan. :D
Ik moet eerlijk zeggen dat ik (van wat ik op de foto's zie) de eerste klas zelfs nog mooier vind dan bij ICRm. 8-)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Eerste nieuwe VIRM in Nederland

Bericht door playertwo »

Eerste klas ziet er inderdaad niet verkeerd uit. Hopelijk zitten de stoelen wel beter dan in de huidige IRM / VIRM stammen (geldt dan met name voor de 2e klas). De balkons komen nogal 'wit' over. Heeft NS Jan des Bouvrie ingehuurd voor de styling? :mrgreen:.

Nog een opvallend ding, de maximaal toegestane snelheid is 'slechts' 160km/h. De treinen zijn toch gebouwd om met een hogere snelheid overweg te kunnen?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Eerste nieuwe VIRM in Nederland

Bericht door reisthijs »

Waarom zou je een toelating regelen (kost allemaal tijd en geld) voor hogere snelheden, als die treinen toch nergens snelle mogen dan 140km/u? Van meer dan 160km/u zal onder 1500V toch nooit sprake zijn, het idee van VIRM met 200km/u was bedoeld voor onder 25kV (met mogelijke inzet op de HSL in gedachten - jammer dat dat niet meer gaat gebeuren). 25kV op de gewone lijnen komt er voorlopig (=komende 10 jaar) toch niet.

Wat anders: het blauw van de tweede klas lijkt hier wel erg licht, waarom is dat niet gewoon hetzelfde stofje als in ICMm?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
dvdhoven
Berichten: 134
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 07:09
Contacteer:

Re: Eerste nieuwe VIRM in Nederland

Bericht door dvdhoven »

M57 schreef:De sticker die aangeeft dat fietsen voorrang hebben, is overigens recent in álle VIRM-stellen verschenen.
Erg goed, maar of het veel helpt, is maar de vraag. De fietsplekken zijn tamelijk populair ook bij niet fiets mee nemende reizigers. En mijn ervaring is, dat je tich stickers kunt plakken, maar ze blijven gewoon zitten als je met een fiets binnen komt. :(
Dick van den Hoven
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Eerste nieuwe VIRM in Nederland

Bericht door Jurjen »

dvdhoven schreef:Erg goed, maar of het veel helpt, is maar de vraag. De fietsplekken zijn tamelijk populair ook bij niet fiets mee nemende reizigers. En mijn ervaring is, dat je tich stickers kunt plakken, maar ze blijven gewoon zitten als je met een fiets binnen komt. :(
Tuurlijk blijven ze zitten, maar:

> Pardon, willen jullie opstaan, dan kan ik mijn fiets neerzetten.
< Hoezo?
> Nou, dit is een fietsplek.
< Sure. Er staan toch klapstoeltjes?
> Kom maar kijken, op de buitenkant van de trein zie je een fiets-icoon staan.
*fluit*
> Shit, dat kan dus niet meer. Maar het is echt zo!
< Ja hoor, en mijn vader is de paus.

Óf:

> Pardon, willen jullie opstaan, dan kan ik mijn fiets neerzetten.
< Hoezo?
> Deze plek is met voorrang gereserveerd voor fietsers. Kijk maar naar de sticker boven je plek.
< Oh, okay, sorry. Ga je gang!
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Eerste nieuwe VIRM in Nederland

Bericht door Dubbele P »

Ik mis de bestemmingsdisplays aan de uiteinden van de compartimenten. Waarom zou men die niet meer ingebouwd hebben?
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Eerste nieuwe VIRM in Nederland

Bericht door Jurjen »

Dubbele P schreef:Ik mis de bestemmingsdisplays aan de uiteinden van de compartimenten. Waarom zou men die niet meer ingebouwd hebben?
Zitten er gaatjes in de muren? Voorbereid voor tv-scherm-info. ;-)
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Eerste nieuwe VIRM in Nederland

Bericht door Bastiaan »

Jurjen schreef:> Pardon, willen jullie opstaan, dan kan ik mijn fiets neerzetten.
< Hoezo?
> Deze plek is met voorrang gereserveerd voor fietsers. Kijk maar naar de sticker boven je plek.
< Oh, okay, sorry. Ga je gang!
Was het maar zo! Mijn eerste ervaring met de fiets in de trein was toch anders.

> Hallo, zou ik mijn fiets hier mogen neerzetten? Deze plek is bestemd voor fietsen.
< Nou, wij zitten hier goed hoor!
> Ik moet toch echt mijn fiets ergens kwijt.
*geen antwoord*

Boven dat stel burgertrutten-dagjes-uit-tuig stond DUIDELIJK dat hun plaats bestemd was voor fietsen. Bovendien was het op een zondag, dus buiten de spits.
Maar misschien helpt het wat meer als er staat dat fietsen "voorrang hebben", in plaats van dat "de plaats bestemd is voor fietsen".
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten