'GVB verspilt miljoenen aan lege bussen'

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

'GVB verspilt miljoenen aan lege bussen'

Bericht door Daniel »

'GVB verspilt miljoenen aan lege bussen'
Geplaatst op: dinsdag 22 maart 2011 09:59
Laatst bijgewerkt: dinsdag 22 maart 2011 10:00


AMSTERDAM - Het openbaar vervoer in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag kan stukken efficiënter worden georganiseerd en daarmee veel geld besparen. Dat gebeurt niet omdat gemeentes geen veranderingen willen, zeggen directieleden van de vervoersbedrijven in de steden dinsdag in het Financieele Dagblad.
“We hebben buslijnen waar maar tien mensen per dag inzitten”, aldus Bolier tegen de krant. “Zo’n lijn moest er dan komen van de gemeente, terwijl wij allang wisten dat het niet zou lopen. Ik heb zelfs een lijn moeten beginnen die vier miljoen per jaar kost, waar niemand in zit.”
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'GVB verspilt miljoenen aan lege bussen'

Bericht door Suus »

Over welke buslijnen zou het hier gaan :|
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
030utrechtt
Berichten: 98
Lid geworden op: di 02 mar 2010, 21:53

Re: 'GVB verspilt miljoenen aan lege bussen'

Bericht door 030utrechtt »

zo ook de ret
tramlijn 7 tussen centraal en willemsplein, totaal overbodig, verbaast me dat die lijn nog steeds zn rondjes daar rijd.
lijn 7 kan makkelijk keren t.h.v. centraal. vind dat er naar schiedam ook veels te veel trams rijden die bijna altijd leeg rond rijden. het probleem is alleen dat je 2 eindpunten in schiedam moet bedienen. kort gewoon 1/2 van de ritten in tot marconiplein
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: 'GVB verspilt miljoenen aan lege bussen'

Bericht door Abracadabram »

030utrechtt schreef:zo ook de ret
tramlijn 7 tussen centraal en willemsplein, totaal overbodig, verbaast me dat die lijn nog steeds zn rondjes daar rijd.
lijn 7 kan makkelijk keren t.h.v. centraal.
Dat ben ik niet met je eens. Ik neem vaak op centraal lijn 7 richting Woudestein er verbaas me er dan over hoeveel mensen er tussen willemsplein en centraal station zijn opgestapt en willen uitstappen. Misschien dat centraal > willemsplein dan niet uit kan. Maar willemsplein > Centraal zeker wel, naar mijn idee. Die zit altijd wel goed vol.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: 'GVB verspilt miljoenen aan lege bussen'

Bericht door htm_tram »

Bee schreef:Over welke buslijnen zou het hier gaan :|
30, 31, 38, 46, 231, 232, 233, 237, 238, 239 , 245, 247

HTM Zal waarschijnlijk lijn 19 moeten gaan bezuinigen :neg:
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: 'GVB verspilt miljoenen aan lege bussen'

Bericht door Reiziger Delft »

Die is net geopend op het gloednieuwe tracé! Momenteel rijdt altijd een kwartierdienst; dat is al niet heel veel vergeleken met de rest van het net, maar wel voldoende. Volgens mij kan men dan beter Veolia lijn 62 schrappen, die rijdt voor een groot dezelfde route.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'GVB verspilt miljoenen aan lege bussen'

Bericht door Suus »

Bron voor die GVB-lijnen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: 'GVB verspilt miljoenen aan lege bussen'

Bericht door htm_tram »

Bee schreef:Bron voor die GVB-lijnen?
Ergens gelezen op internet.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: 'GVB verspilt miljoenen aan lege bussen'

Bericht door htm_tram »

Reiziger Delft schreef:Die is net geopend op het gloednieuwe tracé! Momenteel rijdt altijd een kwartierdienst; dat is al niet heel veel vergeleken met de rest van het net, maar wel voldoende. Volgens mij kan men dan beter Veolia lijn 62 schrappen, die rijdt voor een groot dezelfde route.
Bron binnen HTM.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: 'GVB verspilt miljoenen aan lege bussen'

Bericht door huibf »

Ze hebben het soms aan zichzelf te danken.
Er worden vaak lijnen geknipt omdat ze 'te ver' over de concessiegrens gaan. Gevolg is overstappen en dat kost minuten en dat kan 'net' aan beide kanten van de andere kant van het einde van de lijn betekenen dat de overstap op de trein wordt gemist of dat op de knip de bussen niet meer aansluiten en de achterlichten zijn wegrijden.
Niet alleen kost dit veel klachten en reizigers maar ook nog eens een hoop lege materiaalritten, zeker als de lijn erg ver ligt van stallingen (meer dan 25 km) van beide vervoerders !

Voorbeeld is lijn 26<>75 van SRE en Limburg !
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: 'GVB verspilt miljoenen aan lege bussen'

Bericht door robert55 »

Het artikel op de FD site is uitgebreider.

Een quote uit het interview met Pedro Peters van de RET:
Directeur Pedro Peters van het Rotterdamse RET ziet dat vooral buslijnen veel geld kosten. Trams en metro's kunnen zich in Rotterdam bijna bedruipen, maar bij bussen moet veel geld bij. 'Een stadsbus kost bij ons € 86 per uur. Dat is een marktconforme prijs. Slechts een derde daarvan betalen de reizigers, voor de rest is subsidie nodig.' Voor de metro en trams is volgens hem maar 20% subsidie nodig.
Een tijdje geleden beweerden Amsterdam en het GVB dat de tram zo duur was. Kennelijk rekenen ze in Rotterdam anders.
Toch een poging wat cijfers te combineren:
Uitgaand van die lijn bij het GVB die 4 miljoen zou kosten en de 86 uur die bij de RET een busuur zou kosten kan je gaan rekenen. 4M gedeeld door 365 dagen = 10958 per dag, gedeeld door 86 = 127 uur bus per dag. Stel dat er van 6 tot 1 gereden wordt een inzet van gemiddeld over de dag 6,7 bussen. Durft iemand een gok te doen op een lijn?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'GVB verspilt miljoenen aan lege bussen'

Bericht door Suus »

Van de lijnen 245 kan ik mij voorstellen dat dit een dure lijn is trouwens, lange uitruk vanaf Garage West naar Noord.
Lijn 247 is juist spotgoedkoop. Die bus rijdt maar een klein stukje om van Garage West op Lelylaan te komen, en kan nu ook reizigers meenemen. Zo wordt het aantal lege kilometers lager.
Lijn 249 is daarentegen weer stervensduur. Een gelede bus, begint in Duivendrecht redelijk in de buurt van Garage Zuid, rijdt daarna naar Weesp, en vervolgens midden in de ochtendspits leeg helemaal naar het eindpunt van lijn 22 in Oost!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'GVB verspilt miljoenen aan lege bussen'

Bericht door Geert »

robert55 schreef:Een quote uit het interview met Pedro Peters van de RET:
Directeur Pedro Peters van het Rotterdamse RET ziet dat vooral buslijnen veel geld kosten. Trams en metro's kunnen zich in Rotterdam bijna bedruipen, maar bij bussen moet veel geld bij. 'Een stadsbus kost bij ons € 86 per uur. Dat is een marktconforme prijs. Slechts een derde daarvan betalen de reizigers, voor de rest is subsidie nodig.' Voor de metro en trams is volgens hem maar 20% subsidie nodig.
Dank voor de link :) Ik vraag me af of 86 euro/uur een marktconforme prijs is. Deden de commerciële vervoerders dat niet voor minder geld (~ 50 euro/uur)?
Toch een poging wat cijfers te combineren:
Uitgaand van die lijn bij het GVB die 4 miljoen zou kosten en de 86 uur die bij de RET een busuur zou kosten kan je gaan rekenen. 4M gedeeld door 365 dagen = 10958 per dag, gedeeld door 86 = 127 uur bus per dag. Stel dat er van 6 tot 1 gereden wordt een inzet van gemiddeld over de dag 6,7 bussen. Durft iemand een gok te doen op een lijn?
Tja, dat zou betekenen dat er per uur ongeveer 6 a 7 bussen minder kunnen rijden, maar dat gemiddelde telt ook voor weekenddagen. Als je alleen wat gaat snoeien in spitslijntjes is dat niet genoeg denk ik, die rijden immers niet fulltime, de hierboven genoemde lijnen rijden soms zelfs maar een paar ritten per dag. Ik vrees dat Amsterdam er niet genoeg aan heeft om de spitsbussen te schrappen...
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: 'GVB verspilt miljoenen aan lege bussen'

Bericht door STF »

Zolang de bezuinigingen nog niet hebben plaatsgevonden doet GVB ook niet echt moeite om de leeg-materieel ritten een beetje kort te houden, lijn 354 mag dan op papier wel uit garage west rijden, maar in de praktijk wordt de eerste rit vanaf Amstelveen Waardhuizen naar Centraal Station regelmatig uit garage Noord gereden aldus de chauffeurs. Een tijdje terug toen find_your_spot en ik in Waardhuizen op de eerste nachtbus stonden te wachten kwam die rond 0.45 uur aanrijden en de chauffeur gaf aan precies om middernacht garage Noord te hebben verlaten... :shock:
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: 'GVB verspilt miljoenen aan lege bussen'

Bericht door find_your_spot »

Vergeet bijvoorbeeld ook niet dat lijn 354 ALTIJD met een gelede bus wordt gereden. Tevens komt de eerste 354 vaak om 1:01 met een hels kabaal voorbij gereden richting Galjoen om daar om 01:06 de eerste rit te beginnen.
Gebeurd eigenlijk meer regel dan uitzondering dat deze lijn dan ook pas 01:16 ipv 01:11 mijn halte passeert.

Vaak zit ik in de woonkamer en kan ik de 354 prima in de gaten houden. Het valt mij vaak op hoe deze lijn vooral tussen 03:00 en 05:00 met de grootste vertragingen uit stad komen.

Overigens geeft die artikel GVB de schuld terwijl die alleen maar uitvoeren wat zij opgelegd krijgen.
Daarom vind ik de titel stigmatiserend en misleidend.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'GVB verspilt miljoenen aan lege bussen'

Bericht door Vinny »

(~50 euro/uur)?
Dat kan alleen als je echt flink bezuinigd op de kosten voor het personeel. Op zich kost een manuur al snel rond de 55, 60 euro namelijk..., ik vermoed dat wanneer je dit wilt doen de vakbond weer vooraan in de rij gaat staan om te eisen dat de goudgerande arbeidsvoorwaarden niet moeten worden gedowngrade tot zilveromrande voorwaarden...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: 'GVB verspilt miljoenen aan lege bussen'

Bericht door Chauf21 »

Geert schreef:Dank voor de link :) Ik vraag me af of 86 euro/uur een marktconforme prijs is. Deden de commerciële vervoerders dat niet voor minder geld (~ 50 euro/uur)?
De kosten per dienstregelingsuur voor een standaardbus (ook wel DRU-kosten, hetgeen waar je waarschijnlijk naar zoekt) liggen tussen de €70 en €100. Personeelskosten zijn over het algemeen iets meer dan de helft van de DRU-kosten en de CAO bepaalt in de meeste gevallen het verschil in de kosten. 86 euro/uur is dus wel marktconform (wanneer duurdere vervoerbedrijven worden meegenomen in het gemiddelde), maar dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is om goedkoper uit te komen.

Het KPVV heeft overigens een mooi overzichtje om de kosten voor het OV globaal in te kunnen schatten: http://www.kpvv.nl/files_content/kennis ... len%20.pdf.

Mogelijk dat die 50euro/uur waar je het over hebt, refereert naar de DRU-tarieven. Die komen voort uit het rapport Efficiencygegevens regionaal stad- en streekvervoer (uitgevoerd door Twynstra Gudde i.o.v. ministerie I&M). Daar wordt inderdaad €50 / uur DRU-tarief voor landelijke gebieden gehanteerd (€40-€60 / uur voor stedelijke vervoer). Dat is echter de prijs die de concessieverlener betaalt. Deze subsidie en de inkomsten uit vervoerbewijzen samen dekken de DRU-kosten.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'GVB verspilt miljoenen aan lege bussen'

Bericht door Geert »

Ah, oke, dan was ik daarmee in de war. Bedankt voor de uitleg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'GVB verspilt miljoenen aan lege bussen'

Bericht door Suus »

GVB-directeur: 'Ik ga zelf met de auto'
Plaatsvervangend GVB-directeur Adrie Bolier ligt onder vuur vanwege een interview in het Financieele Dagblad dinsdag.

Bolier doet daarin zijn beklag over de lange reistijden in het openbaar vervoer. Hij geeft toe daarom zelf met de auto naar zijn werk te gaan. "Weet je hoe lang ik er anders over doe? Vijftig minuten!" Volgens de directeur kan het GVB veel goedkoper en efficiënter werken. Maar daartoe moeten er wel haltes en lijnen worden geschrapt.

De Amsterdamse PvdA-fractie is verbaasd over die uitspraak en heeft vragen ingediend bij het college over de kwestie. "Als je lijnen schrapt, raak je aan de afspraken die met het GVB zijn gemaakt vanuit de Stadsregio", zegt Myriam Bergervoet van de PvdA. "Er is een Programma van Eisen opgesteld door Stadsregio, waar het GVB zich aan moet houden. Dat programma stelt dat er binnen een afstand van hemelsbreed 400 meter van je woning een OV-halte moet zijn. Als je alleen gaat rijden waar geld verdiend kan worden, dan ben je natuurlijk gauw klaar, maar dat betekent dan dat je de eis dat iedereen gebruik kan maken van openbaar vervoer laat varen."

Meer op AT5.nl
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: 'GVB verspilt miljoenen aan lege bussen'

Bericht door huibf »

Bee schreef:GVB-directeur: 'Ik ga zelf met de auto'
zolang hij geen auto van de zaak krijgt of geen autoreiskosten vergoeding dan vindt ik het okay.
maar hij zal wel een dikke leasebak hebben.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: 'GVB verspilt miljoenen aan lege bussen'

Bericht door Daantje »

htm_tram schreef:HTM Zal waarschijnlijk lijn 19 moeten gaan bezuinigen :neg:
Tram 19 zit de laatste weken juist wel aardig vol in de spits hoor.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: 'GVB verspilt miljoenen aan lege bussen'

Bericht door STF »

find_your_spot schreef:Vergeet bijvoorbeeld ook niet dat lijn 354 ALTIJD met een gelede bus wordt gereden.
Daar zou inderdaad ook weleens wat meer over nagedacht kunnen worden want er rijden zo vreselijk veel nachtlijnen met gelede bussen terwijl dat bij bepaalde lijnen echt niet nodig is, vooral niet buiten het weekend.
Lijn 348 barst regelmatig uit zijn voegen in de richting Sloterdijk maar gelede-bussen inzetten ho maar, om vervolgens een gelede-bus op lijn 360 voorbij te zien komen waar hooguit twee reizigers in zitten...

Het toppunt was vorig jaar wel die keer dat we met lijn 358 meereden, de chauffeur moest de gelede-bus spookrijdend dat wijkje in Badhoevedorp insturen want met 18 meter kun je de vluchtheuvel niet aan de rechter kant passeren. Dat er overdag eens een keertje geen juiste bus beschikbaar is kan ik begrijpen maar in de nacht een gelede-bus inzetten op een lijn die er ten eerste route-technisch niet geschikt voor is maar ten tweede ook helemaal niet veel reizigers vervoert... Als er toen een paar auto's iets beroerder geparkeerd hadden gestaan waren we hopeloos vast gelopen in dat wijkje.

Voor lijn 355 is in het weekend zelfs een gelede-bus aan de krappe kant, terwijl de 357 die dezelfde kant uit gaat half leeg rondrijdt. Routes eens een beetje aanpassen wellicht? Chauffeurs geven allemaal aan dat het op en neer pendelen met de 357 naar Gaasperplas brandstofverspilling is, er is daar nog nooit iemand in of uitgestapt.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: 'GVB verspilt miljoenen aan lege bussen'

Bericht door Chauf21 »

Het inzetten van een gelede bus of standaardbus zal nou niet zo'n grote invloed op het exploitatiebudget hebben, zeker niet als je het hebt over een verschuiving in de inzet. Natuurlijk kan er geschaafd worden als je nog wat centen moet sparen, maar dit staat niet in relatie tot de miljoenen waar in dit topic over wordt gesproken.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'GVB verspilt miljoenen aan lege bussen'

Bericht door Vinny »

Plaatsvervangend GVB-directeur Adrie Bolier ligt onder vuur vanwege een interview in het Financieele Dagblad dinsdag.

Bolier doet daarin zijn beklag over de lange reistijden in het openbaar vervoer. Hij geeft toe daarom zelf met de auto naar zijn werk te gaan. "Weet je hoe lang ik er anders over doe? Vijftig minuten!" Volgens de directeur kan het GVB veel goedkoper en efficiënter werken. Maar daartoe moeten er wel haltes en lijnen worden geschrapt.
Jammer toch dat dit soort personen meteen onder vuur ligt bij bepaalde politieke partijen, terwijl hij dit keer de vinger heel mooi op de zere plek legt: Politici willen namelijk zelf dat buslijnen zinloze rondjes bejaardencentra rijden, waardoor de rijtijd van een buslijn tussen begin- en eindpunt gemakkelijk 3x de autorijtijd wordt tussen dezelfde punten. Ik heb al vaker geforumd dat het OV in de regio Amsterdam zodanig slecht is dat het tijd wordt om mijn OV-abonnement ritueel te verbranden na het aanschaffen van mijn eigen olieslurper. Het is echt zo jammer dat mensen niet door hebben dat de rest van de wereld precies hetzelfde denkt: Waarom opgepropt in de bus zitten en er nog geld voor betalen ook, als je met meer comfort en snelheid ook je eigen auto kunt gebruiken? En juist deze mensen heeft het OV zo hard nodig, omdat ze wel rijk genoeg zijn om de werkelijke kosten van het vervoer te betalen. Van scholieren moet je het niet hebben...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bram
Berichten: 149
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 23:08

Re: 'GVB verspilt miljoenen aan lege bussen'

Bericht door Bram »

030utrechtt schreef:zo ook de ret
tramlijn 7 tussen centraal en willemsplein
Je pikt net het enige stukje traject uit waar ik baat bij heb, als ik in Rotterdam ben.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten