Nieuw station Epse- Noord

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Nieuw station Epse- Noord

Bericht door Wubbo »

Nieuw station Epse- Noord
zaterdag 21 juni 2008 | 04:13

DEVENTER/EPSE - Pal bij de afslag Deventer-Oost komt een nieuw treinstation.
Het wordt geen onbeduidend perronnetje waar af en toe en trein stopt met een wachthuisje. Nee, het station wordt onderdeel van een transferium. De plannen zijn al zover gevorderd dat Prorail inmiddels aan het tekenen is geslagen. Ook Rijkswaterstaat is akkoord. Dat was noodzakelijk omdat de op- en afrit van de afslag Deventer-Noord (richting Twente) moeten worden verlegd.

Als de plannen doorgaan maken de automobilisten een ruimere bocht. Zo wordt de ruimte gecreëerd voor de aanleg van het transferium en het bijbehorende station aan de lijn Deventer-Zutphen. Station Epse/Deventer-Oost komt dan ook direct bij de entree richting het nieuwe bedrijventerrein A1 te liggen en niet enkele honderden meters noordelijker aan de Siemelinksweg, zoals ooit het plan was.

De Nederlandse Spoorwegen willen sinds kort 'transferia nieuwe stijl'. Deze liggen pal aan de snelweg, op een strategisch punt waar (nog) geen filevorming optreedt. Zodat automobilisten vlak voordat ze file inrijden alsnog voor de trein kunnen kiezen. Bij Veenendaal is bijvoorbeeld al een dergelijk transferium gerealiseerd. Een naadloze aansluiting tussen snelweg en trein: een veilig parkeerterrein, actuele treininformatie en zelfs winkeltjes. Wethouder Gerrit Berkelder is alvast enthousiast. Hij spreekt over een prachtige voorziening. "Ik zie vooral ook de waarde voor de mensen uit de omgeving van Deventer. Zij kunnen daar parkeren en dan snel en comfortabel met de trein hun reis voorzetten."

Bron: De Stentor
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nieuw station Epse- Noord

Bericht door webguy »

Nee, tussen Deventer en Zutphen? Zijn ze helemaal? Dat betekent dat de 'nieuwe' s7500 (7600?) tussen Nijmegen en Zutphen moet worden doorgetrokken naar Deventer, wat me vrij kansloos lijkt. Laat je de s3700 stoppen, dan kan je net zo goed de boel opheffen: "Intercity Roosendaal - Zutphen daarna door als Stoptrein in de richting Zwolle"
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nieuw station Epse- Noord

Bericht door Wubbo »

"Stopt ook in Nijmegen Lent, Elst en Arnhem Zuid". Mooie Intercity inderdaad.

Stoptrein doortrekken lukt met de huidige dienstregeling inderdaad niet: het biedt wel kansen voor een doorgaande stoptrein Arnhem - Zwolle in combinatie met een versnelde IC (die dan Olst en Wijhe kan overslaan).
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Nieuw station Epse- Noord

Bericht door BR628 »

Vaak is er voldoende tijd voor de s3700 uit Zutphen ri Zwolle. Staat regelmatig voor het rooie te Dvge omdat het spoor in Dv nog bezet is. Dan zou een extra stop evt wel kunnen. Of je het moet willen is een 2e.. :roll:
Laatst gewijzigd door Cookie op zo 22 jun 2008, 12:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: 's' voor treinserie gezet t.b.v. mouse-over
waldo79
Berichten: 7638
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Nieuw station Epse- Noord

Bericht door waldo79 »

Krijg je dan niet weer van die Amersfoortse toestanden? De aansluitende trein in Dv rijdt dan net voor je neus weg. Het lijkt me dat dit transferium bedoeld is voor reizigers die verder richting het westen willen :x
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Nieuw station Epse- Noord

Bericht door Thijs »

BR628 schreef:Vaak is er voldoende tijd voor de s3700 uit Zutphen ri Zwolle. Staat regelmatig voor het rooie te Dvge omdat het spoor in Dv nog bezet is. Dan zou een extra stop evt wel kunnen. Of je het moet willen is een 2e.. :roll:
Je weet niet waar je het over hebt. De s3700 is in de spits een extreem vertragingsgevoelige trein, die problemen heeft door een vertraagde s3600 en een s2000 die er tussendoor huppelt. Een stop tussen Zutphen en Deventer lijkt mij sterk onwenselijk, zeker als de situatie van de treinenloop in Deventer kent rond de knoop.

Sowieso word ik erg moe van dit soort acties, de 'wij als gemeente willen extra stations ziekte'. Eerst maar eens Deventer-Olst verdubbelen en dan eens kijken of er een verlengde stoptrein is in te leggen die de robuustheid niet aantast.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Nieuw station Epse- Noord

Bericht door BR628 »

Thijs schreef:De s3700 is in de spits een extreem vertragingsgevoelige trein, die problemen heeft door een vertraagde s3600 en een s2000 die er tussendoor huppelt.
Huidige situatie ja, zoals je wellicht weet verandert er per drgl2009 al het een en ander tussen Ah en Nm.

En gaarne de volgende keer iets meer respect aub... :roll:
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Nieuw station Epse- Noord

Bericht door Thijs »

BR628 schreef:Huidige situatie ja, zoals je wellicht weet verandert er per drgl2009 al het een en ander tussen Ah en Nm.
Ja uiteraard, maar denk je dat de vertragingen tussen Arnhem en Zwolle kleiner zullen worden doordat de 3600 wordt doorgetrokken? Juist die serie is de oorzaak daarvan...
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Nieuw station Epse- Noord

Bericht door Freek »

Dat alles hangt af van de buffer op Arnhem, wanneer deze groot genoeg blijkt te zijn kan het, gaat daar mis, dan ontstaat er een nog groter probleem als nu
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Nieuw station Epse- Noord

Bericht door Thijs »

Freek schreef:Dat alles hangt af van de buffer op Arnhem, wanneer deze groot genoeg blijkt te zijn kan het, gaat daar mis, dan ontstaat er een nog groter probleem als nu
Huidige DRGL 3600:
.13/.43 Nijmegen A
.14/.44 Nijmegen V
.34/.04 Arnhem A

Huidige DRGL 3700:
.28/.58 Nijmegen V
.41/.11 Arnhem A
.42/.12 Arnhem V

Straks DRGL 3600:
.13/.43 Nijmegen A
.15/.45 Nijmegen V
.35/.05 Arnhem A
.40/.10 Arnhem V

De buffer is verdeeld in een minuutje extra in Nijmegen (1) plus 5 minuten stop in Arnhem (5) plus 2 minuten eerder weg in Arnhem (2) is 8 minuten.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Nieuw station Epse- Noord

Bericht door Frank »

Vergeet verder niet dat zelfs met ICRm de reistijd Nijmegen - Elst nogal ruim is (10 minuten). De s2000 doet het zonder tussenstop in Nml in zes minuutjes. Hierdoor is de s3600 al regelmatig te vroeg uit Elst vertrokken (ja dat kan :lol: ). Tussen Nm en Ah hangt veel af ook van het op tijd rijden van de s31100...
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Nieuw station Epse- Noord

Bericht door Thijs »

Frank schreef:Vergeet verder niet dat zelfs met ICRm de reistijd Nijmegen - Elst nogal ruim is (10 minuten). De s2000 doet het zonder tussenstop in Nml in zes minuutjes. Hierdoor is de s3600 al regelmatig te vroeg uit Elst vertrokken (ja dat kan :lol: ). Tussen Nm en Ah hangt veel af ook van het op tijd rijden van de s31100...
Kan ik hierdoor stellen dat als de s3600 bijv. met x aantal minuten te laat uit Nijmegen vertrekt richting Arnhem, de s3600 met x-y minuten aankomt in Arnhem door de rijtijdspeling die er is? Hebben we het dan over 1 a 2 minuten?

En wat is precies de factor van de s31100?
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Nieuw station Epse- Noord

Bericht door Frank »

Hopende dat ik niet teveel offtopic ga, als de s3600 vertrekt uit Nijmegen kan hij met een beetje doorrijden iets van één minuut pakken bij vertrek in Elst. Precies weet ik het niet, maar ik leg Nijmegen - Elst regelmatig in minder dan negen of zelfs acht minuten af. In die richting moet je dus denken.
Het probleem met de s31100 is dat hij, zeker in de spits, makkelijk vertragingen veroorzaakt. Als hij met +5 uit Tiel te Elst aankomt, nemen achtereenvolgens de s3600, s2000 en s3700 die vertraging (of misschien één of twee minuutjes minder) over. Ik zie het zelden gebeuren dat de s31100 op één van de andere treinen moet wachten. Eigenlijk heeft de lijn in de spits iets van 2 of 3 minuten rijtijd meer nodig, zou stukken schelen (maar vermoedelijk niet passen).
waldo79
Berichten: 7638
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Nieuw station Epse- Noord

Bericht door waldo79 »

Eigenlijk heeft de lijn in de spits iets van 2 of 3 minuten rijtijd meer nodig, zou stukken schelen (maar vermoedelijk niet passen).
Dan heb je te weinig keertijd in Ah. Je zou dan de complete drgl rondom Ah weer op de schop moeten gooien :o
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuw station Epse- Noord

Bericht door reisthijs »

De s31100 stopt niet voor niets niet in Arnhem Zuid.
De dientsregeling rond Arnhem gaat nu toch al op de schop, dus dit is een mooi moment op dat op te lossen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten