ProRail investeert 2 miljard

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

ProRail investeert 2 miljard

Bericht door Wubbo »

ProRail investeert 2 miljard
Geplaatst op: donderdag 24 maart 2011 21:05
Laatst bijgewerkt: donderdag 24 maart 2011 21:06


ProRail investeert ook dit jaar 2 miljard euro in onder meer de bouw van nieuwe stations en vernieuwing van het spoor. Dat maakte de spoorwegbeheerder donderdag bekend.

Het staatsbedrijf brengt in de periode tot 2013 ongeveer 220 projecten op de markt, waarop aannemers kunnen inschrijven.
Lees verder
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: ProRail investeert 2 miljard

Bericht door Caspar »

Een hele hoop van die projecten zullen wel het wegsaneren van wissels zijn lijkt me zo. De nieuwe president directeur Claudia Zuiderwijk was vandaag in Amsterdam op de post om te kijken, ook ivm het weghalen van wissels.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: ProRail investeert 2 miljard

Bericht door Wubbo »

Ik denk dat ook de grote stationsprojecten een flink budget zullen hebben. Als ik me niet vergis hebben we volgend jaar een project in Zwolle, Amersfoort, Utrecht Centraal, Amsterdam Centraal, Den Haag Centraal, Rotterdam Centraal, Breda, 's-Hertogenbosch en Eindhoven. Dat is nogal wat...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ProRail investeert 2 miljard

Bericht door Vinny »

Ter nuancering, er wordt meestal zo rond de 1 miljard per jaar in het spoorwegnet geinvesteerd. Nu de grote projecten als de HSL zuid, de Betuweroute en de Hanzelijn min of meer teneinde lopen, is 2 miljard euro in een jaar niet eens zo heel veel meer...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: ProRail investeert 2 miljard

Bericht door VIRM »

Oh gat, gaat Amsterdam CS nog verder op de schop?

Overigens mis ik in het artikel een overzichtje van de belangrijkste/meest opvallende projecten.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ProRail investeert 2 miljard

Bericht door Suus »

Amsterdam Centraal ligt nu toch nog maar een klein beetje op de schop toch? Ik bedoel, er stonden wat hoogwerkers boven de trapgaten (en ze reden een beetje heen en weer met steigers voor zover dat ging, ze waren net 2cm te hoog om onder de CTA's door te kunnen :P ) en de middentunnel is een beetje in tijdelijke fase, maar het moet allemaal nog komen hoor.

Zo moeten de Oost en Middentunnel er net zo uit komen te zien als de Westtunnel, en ook moeten er allerlei dwarsverbindingen komen zodat het een grote ruimte is. Daarnaast worden alle perrons vervangen omdat die nu een beetje sjofel eruit zien en last but not least wordt natuurlijk vanaf 1 april het busstation aan de achterzijde afgebouwd met de 4e kap :D
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: ProRail investeert 2 miljard

Bericht door Dexter »

Met andere woorden: We lopen in 2030 nog steeds tussen de houten schotten daar... :|
Vallend blad maakt rails glad.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: ProRail investeert 2 miljard

Bericht door Gekko123 »

Bij Amsterdam CS zou je het beste er van uit kunnen gaan dat die houten schotten er nog steeds staan in het jaar 2130 (ondertussen verplaatst/vervangen etc.)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ProRail investeert 2 miljard

Bericht door Suus »

Dexter schreef:Met andere woorden: We lopen in 2030 nog steeds tussen de houten schotten daar... :|
Zover ik weet is het busstation eind volgend jaar volledig in gebruik, het metrostation in 2017 en het treinstation in 2019.

Een deel van de werkzaamheden gebeuren overigens buiten het station, zo wordt er een extra tunnel gemaakt voor de fietsers van Noord naar het centrum en v.v, zodat die niet meer zover om hoeven te fietsen. Handig als ik bij tsov langs wil :P

--

Voeg Rotterdam Alexander trouwens ook maar aan het lijstje toe, daar gaat men ook verbouwen voor het vaderland *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: ProRail investeert 2 miljard

Bericht door Wubbo »

Vinny schreef:Ter nuancering, er wordt meestal zo rond de 1 miljard per jaar in het spoorwegnet geinvesteerd. Nu de grote projecten als de HSL zuid, de Betuweroute en de Hanzelijn min of meer teneinde lopen, is 2 miljard euro in een jaar niet eens zo heel veel meer...
Het is het dubbele ten opzichte van normaal, dat vind ik toch wel behoorlijk veel meer...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ProRail investeert 2 miljard

Bericht door Vinny »

Het is 2.000 euro per "dagelijkse" treinreiziger. Eens kijken of die kosten ooit worden terugverdiend... :P
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: ProRail investeert 2 miljard

Bericht door tsov »

Bee schreef:Handig als ik bij tsov langs wil :P
Tegen de tijd dat die tunnel af is hoop ik toch al afgestudeerd te zijn en hier dus niet meer te wonen ;) Overigens wordt vanaf volgende week élke avond/nacht de De Ruijterkade afgesloten vanwege het hijsen voor die busstationskap en dat duurt tot ergens in december. Dat wordt leuk als je vanaf de pont naar het KNSM-eiland ofzo wil fietsen: dan moet je heel het station rond...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: ProRail investeert 2 miljard

Bericht door willy84 »

Die projecten bij Amsterdam CS zijn voornamelijk in het kader van de NZ lijn en vallen derhalve onder de gemeente Amsterdam en dus buiten de genoemde 2 miljard.
immer kwaliteits posts
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: ProRail investeert 2 miljard

Bericht door Wubbo »

Dat is niet waar. Een aantal van de stationsprojecten valt gewoon onder ProRail.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ProRail investeert 2 miljard

Bericht door Vinny »

Het hangt ervanaf welke projecten. De kap van het busstation valt inderdaad onder de gemeente ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: ProRail investeert 2 miljard

Bericht door willy84 »

Daarom schreef ik ook voornamelijk op. De gemeente doet veel projecten op CS betalen. Andere zijn uiteraard Prorail.
immer kwaliteits posts
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten