CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door Geert »

meltrain schreef:Waarom staat er nou weer dat hij verder naar Gouda rijdt? :roll: Rotterdam wordt weer erg ondergewaardeerd. :evil:
Dat is het niet; eerder dat Rotterdam veel sneller met een overstap in Amsterdam te bereiken is ;)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door Meltrain »

Weet ik. :wink:
Maar rechtstreekse treinen zouden toch helemaal aangegeven worden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door Vinny »

meltrain schreef:O ja, stom van me. :oops:
Maar waar kan dat flapje dan van zijn? :?
Ik vermoed een oude internationale trein die na Amersfoort alleen in Hengelo stopte voor grensformaliteiten.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door Mark »

Locwissel dus, wat in Hgl gebeurde vroeger :)
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door Geert »

meltrain schreef:Weet ik. :wink:
Maar rechtstreekse treinen zouden toch helemaal aangegeven worden?
Nee hoor, kijk maar naar de s5000/s5700: in Utrecht aangegeven als stoptrein naar Weesp, vanaf Uto als stoptrein naar Shl en Ledn (en verder weer als stoptrein naar Dordt). In Rtd wordt de s4000 volgens mij niet verder aangegeven dan Asd, en vanaf Gouda (of was het Rta al?) wordt-ie aangegeven met "verder stoptrein". Kortom: dat van die rechtstreekse treinen valt dus wel te bezien ;-)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door Daniel »

Je vermoeden voor de s4000 te Rotterdam Centraal klopt inderdaad, dacht dat'ie zelfs op Woerden nog met verder stoptrein aangekondigd staat.

De s5000/s5700 de andere kant op wordt juist weer tot aan Den Haag toe als trein tot Leiden aangekondigd, met op Den Haag HS de aparte vermelding (CTA-ruimte is voldoende om het volledig neer te zetten): "Leiden Centraal, verder stoptrein Schiphol"
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door waldo79 »

webguy schreef:Het komt nog uit de tijd dat de "andere" IC wel stopte in Voorburg, maar niet in Gouda... Dat is inmiddels inderdaad 2 DRGL'en terug ;)
En het fraaie is dat je vanuit Db en Ed sowieso al moest overstappen als je naar Vb wilde. Tot in de jaren '90 bestond er wel een rechtstreekse stoptrein vanuit Ah naar Gvc :roll:
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door Chauf21 »

Voor een gemiddelde reiziger is een intercity een intercity. En als de intercity op Vb stopt, stopt de intercity -van waar dan ook- op Vb. Die stop is nu vervallen en het regeltje is nu extra informatie voor de onwetende reiziger. De tekst klopt, het tonen kost vrijwel niets extra's en verdringt ook geen andere informatie. Niets mis mee dan, toch? :roll:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door Geert »

Behalve dan dat er op het flapje met stations die de trein aandoet ook Voorburg staat ;)
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door IC3 »

Vandaag, spoor 1 op Dordt Zuid de aankondiging dat de stoptrein naar Den Haag Centraal niet in De Vink stopt...

(Beginnen de CTA's op dat station nu alweer te ontregelen? :roll: )
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door Daniel »

Hebben ze er ooit goed gewerkt dan? :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door Vinny »

IC3 schreef:Vandaag, spoor 1 op Dordt Zuid de aankondiging dat de stoptrein naar Den Haag Centraal niet in De Vink stopt...

(Beginnen de CTA's op dat station nu alweer te ontregelen? :roll: )
Doet dat ding toch ook niet? :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door Mark »

Chauf21 schreef:Voor een gemiddelde reiziger is een intercity een intercity. En als de intercity op Vb stopt, stopt de intercity -van waar dan ook- op Vb. Die stop is nu vervallen en het regeltje is nu extra informatie voor de onwetende reiziger. De tekst klopt, het tonen kost vrijwel niets extra's en verdringt ook geen andere informatie. Niets mis mee dan, toch? :roll:
Maar waarom staat die tekst dan weer op geen enkel station waar de s500 danwel s1700 stopt op de CTA, die er nota bene t/m 2006 gestopt hebben? :wink:
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door Chauf21 »

Dat is Proraillogica, jeweettoch... ;)
Nee, dat weet ik ook niet. Wat ik wel weet is dat de heer Sierts weer een hilarisch stukje over het verdwijnen van de treintaxi op station Voorburg in verband brengt met het schrappen van de IC aldaar heeft geschreven. En ik ben het nog met 'm eens ook :) (online-editie van de krant is nog even niet beschikbaar)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door Vinny »

Dat is Proraillogica, jeweettoch...
Tja die CTA-bakken...
Flapjes met 'Schweizz express' en 'Holland Scandinavië express' blijven er rustig in hangen :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door Mark »

TEE-trein met toeslag, vorige week nog in Borne te aanschouwen! :D Had alleen geen tijd om een foto te nemen ;)
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door Reiziger Delft »

Mark schreef:Maar waarom staat die tekst dan weer op geen enkel station waar de s500 danwel s1700 stopt op de CTA, die er nota bene t/m 2006 gestopt hebben? :wink:
Voorburg was een IC-station, waar dus in principe alle treinen zouden moeten stoppen. Kijk maar op de vertrekstaten: bij sneltreinstations stoppen alle stoptreinen en sneltreinen, bij IC-stations alle treinen. Echter, in de oude dienstregeling stopten de sneltreinen Arnhem --> Den Haag niet in Voorburg. Een uitzondering op de regel dus. Daarom stond op de CTA's van de stations langs deze sneltrein dit extra flapje. Vergelijk het met een flapje: ''stopt niet in....'' van een stoptrein.

Nu Voorburg geen IC-station meer is, is dit flapje dus inderdaad eigenlijk niet meer nodig.
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door Marc »

Deze kwam ik gistermorgen in Maastricht tegen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door Suus »

Reiziger Ddrs schreef:Je vermoeden voor de s4000 te Rotterdam Centraal klopt inderdaad, dacht dat'ie zelfs op Woerden nog met verder stoptrein aangekondigd staat.
In Gouda geeft de CTA voor de s4000 in ieder geval al Uitgeest, met daarbij het flapje "Stopt na Amsterdam Centraal op alle tussengelegen stations". Dit wordt ook omgeroepen door de automatische omroep als er iets aan de hand is met de s4000.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door STF »

rijdt na Chèvremont verder als intercity :P
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door mb90 »

Er zit zelfs een dubbele fout in die CTA van spoor 6b in Maastricht. Station Heerlen de Kissel staat namelijk niet op een flapje.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door Dubbele P »

Die staat nergens op de CTA, althans niet bij die treinserie. Bij de trein naar Aken wordt het station wel netjes genoemd, maar daar ontbreek Eygelshoven Markt dan weer... Waarschijnlijk zal het wel nooit kloppend worden voordat er digitale CTA's hangen...
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door Marc »

Er is één trein waar beide stations vermeldt worden: de stoptrein van 9:28 (trein t8911), omdat deze alleen naar Stolberg rijdt (en er dus genoeg plaats is op de CTA).

Gisteren kwam ik trouwens weer twee CTA's tegen waarbij de trein een klein eindje omrijdt (rijden die treinen altijd zo ver om als ik in de buurt ben :mrgreen:):

Den Haag HS, de sneltrein naar Breda die even via Tilburg en Eindhoven gaat:
Afbeelding
En ja wat moet ik denken van de CTA op Utrecht Centraal...:
Afbeelding
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door Dubbele P »

Haha, die eerste CTA heeft er niet eens 'vertrek' staan. Is er tekst dat niet op een boekje staat en dus niet gevoelig is voor storingen, ontbreekt het nog :mrgreen:

De laatste CTA is wel vet, ik weet zeker dat er serieus reizigers zijn die dat geloven. Als je alleen al bedenkt dat ik bijna wekelijks mensen in Heerlen aantref die denken dat ze in Maastricht zijn, omdat ze op het bord in Den Bosch, Eindhoven, etc. iets van 'Maastricht' hadden zien staan.

Afgelopen week nog een vrouw die in de stoptrein richting Kerkrade Centrum vroeg of het de trein naar Maastricht was :P Ik vertel haar dat dat niet het geval is. Vervolgens stapt ze in Heerlen de Kissel uit om er tien minuten later door dezelfde trein (dan wel richting Maastricht) weer opgepikt te worden :P Treinreizen is heel eenvoudig, je moet alleen even weten hoe het zit ;)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door Wubbo »

Je wil ook niet weten wat je mensen wijs kan maken. Ik heb het geprobeerd met Marseille St. Charles in plaats van Tiel, en het werkt echt :mrgreen:
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten