Nieuwe vertrekstaten en lijnnummers spoorlijnen
Nieuwe vertrekstaten en lijnnummers spoorlijnen
Het viel me vanmiddag op dat op station Amersfoort een nieuwe netkaart hangt. Hierop hebben alle spoorlijnen lijnnummers en kleur toegewezen gekregen, die erg lijken op de treinnummers. Zo is IC 5 (geel?) de trein Groningen-Den Haag en lijn S304 (grijs) de trein Groningen-Nieuweschans.
Iedere treinserie heeft een eigen kleur en lijntje gekregen op de kaart, dus tussen Groningen-Zwolle lopen 3 lijnen: 1x van IC 5 (s500), 1x IC 7 (s700) en 1x S91 (s9100).
Ook de vertrekstaten zijn aangepast: op de plek waar alle tussengelegen stations staan, staat nu ook het lijnnummer (in de eigen kleur). Daarnaast staat onder elk station de patroonaankomsttijd.
(heb het trouwens even een eigen topic gegeven, omdat het toch wel een erg opvallende verandering is en over lijnnummers best een discussie mogelijk is)
Iedere treinserie heeft een eigen kleur en lijntje gekregen op de kaart, dus tussen Groningen-Zwolle lopen 3 lijnen: 1x van IC 5 (s500), 1x IC 7 (s700) en 1x S91 (s9100).
Ook de vertrekstaten zijn aangepast: op de plek waar alle tussengelegen stations staan, staat nu ook het lijnnummer (in de eigen kleur). Daarnaast staat onder elk station de patroonaankomsttijd.
(heb het trouwens even een eigen topic gegeven, omdat het toch wel een erg opvallende verandering is en over lijnnummers best een discussie mogelijk is)
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6471
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Nieuwe vertrekstaten en lijnnummers spoorlijnen
Ik heb het nog nooit ergens gezien maar ik zal er eens op gaan letten of het op andere stations ook al zo is. Ben wel benieuwd.
Re: Nieuwe vertrekstaten en lijnnummers spoorlijnen
Ah, het Duitse systeem... Daar hebben de regionale treinen (RegionalBahn, RegionalExpress) ook lijnnummers, die zowel op de vertrekstaten, treinen als ook bij de omroep van de treinen gebruikt worden.
Re: Nieuwe vertrekstaten en lijnnummers spoorlijnen
Groningen had wel nieuwe vertrekstaten met de aanpassingen van 15 juni erop, maar nog met de oude lay-out/zonder lijnnummers+aankomsttijden. Het lijkt dus een proef te zijn in Amf ;) .Daantje schreef:Ik heb het nog nooit ergens gezien maar ik zal er eens op gaan letten of het op andere stations ook al zo is. Ben wel benieuwd.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Nieuwe vertrekstaten en lijnnummers spoorlijnen
Sowieso was er in Amf al een proef met een ander drukprocede van vertrekstaten. Maar dit klinkt wel erg goed! :) Zeker bij verstoringen en werkzaamheden is dit wel een fijn systeem, dan kun je gewoon zeggen dat lijn IC5 niet rijdt en dat reizigers om kunnen reizen met lijn IC88 en IC22, ofzo.
Op Somda werden ook al twee foto's gepost: http://img79.imageshack.us/img79/7035/img0734bf7.jpg en http://img293.imageshack.us/img293/9308/img0733sx5.jpg.
Pluspunten:
- bundeling van vertrekuren (uren van 19 t/m 22 uur gebundeld, bijvoorbeeld)
- weergave van patroon-aankomsttijden op stations
- werken met lijnnummers
Minpunten/verbeterpunten:
- ontbreken van lijnnummer bij de treinen zelf
- routestrips kunnen duidelijker wat mij betreft.
Op Somda werden ook al twee foto's gepost: http://img79.imageshack.us/img79/7035/img0734bf7.jpg en http://img293.imageshack.us/img293/9308/img0733sx5.jpg.
Pluspunten:
- bundeling van vertrekuren (uren van 19 t/m 22 uur gebundeld, bijvoorbeeld)
- weergave van patroon-aankomsttijden op stations
- werken met lijnnummers
Minpunten/verbeterpunten:
- ontbreken van lijnnummer bij de treinen zelf
- routestrips kunnen duidelijker wat mij betreft.
Re: Nieuwe vertrekstaten en lijnnummers spoorlijnen
Grootste minpunt: ontbreken van vertrekperron. Dat is zowaar de enige reden dat ik die dingen gebruik...
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Nieuwe vertrekstaten en lijnnummers spoorlijnen
Daar ben ik het deels mee eens. Maar de vertreksporen zoals ze er nu op staan vind ik ook maar niks; het levert een berg uitzonderingen en voetnoten waar je niet goed van wordt. Maar iets als op Schiphol wordt gebruikt (spoor 1/2, spoor 3/4 of spoor 5/6 in plaats van de exacte sporen) zou ook al een hoop schelen. En uitzonderingen kun je ook omroepen in plaats van perse willen publiceren natuurlijk :)
Re: Nieuwe vertrekstaten en lijnnummers spoorlijnen
En daar ben ik het dan weer niet mee eens: waarom zou je, als je weet dat een trein op zondag van een ander spoor vertrekt dan op zaterdag, dat niet al publiceren?
Wel moet je volgens mij de feestdagen-uitzonderingen niet willen publiceren: volsta met de melding dat op [huppelepup] feestdagen de treinen rijden als op zondag, en hang op die feestdag zelf gewijzigde vertrekstaten op. Dat scheelt je 90% van je voetnoten.
Wel moet je volgens mij de feestdagen-uitzonderingen niet willen publiceren: volsta met de melding dat op [huppelepup] feestdagen de treinen rijden als op zondag, en hang op die feestdag zelf gewijzigde vertrekstaten op. Dat scheelt je 90% van je voetnoten.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Nieuwe vertrekstaten en lijnnummers spoorlijnen
Omdat je dan allerlei uitzonderingen krijgt, met als ultieme voorbeeld waarschijnlijk wel het nachtnet (waarbij ik dan aan de vertrekstaat in Utrecht denk, maar voor andere stations zal het niet veel beter zijn).Wubbo schreef:En daar ben ik het dan weer niet mee eens: waarom zou je, als je weet dat een trein op zondag van een ander spoor vertrekt dan op zaterdag, dat niet al publiceren?
Maar goed, als er een manier is om daar wat aan te doen ben ik voor het publiceren van vertreksporen hoor :)
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Nieuwe vertrekstaten en lijnnummers spoorlijnen
Eigenlijk zou je dit dus moeten invoeren tegelijk met de invoering van vertrekstaten op een groot plat scherm, zoals dat ooit in het NS-panel voorgelegd werd. Dan kan je immers per dag een andere vertrekstaat tonen en heb je al die uitzonderingen niet nodig
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Nieuwe vertrekstaten en lijnnummers spoorlijnen
Maar dat is wat men in Amf ook doet, daar hangen overal van die schermen met actuele vertrektijden en sporen :)
Ik vind die nieuwe vertrekstaten een hele verbetering :D
Ik vind die nieuwe vertrekstaten een hele verbetering :D
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Nieuwe vertrekstaten en lijnnummers spoorlijnen
Alleen kloppen die CTAs lang niet altijd: als het een beetje een troepje is in Amf (wat te vaak is) dan kloppen de CTAs ook niet... Erg frustrerend soms...
Re: Nieuwe vertrekstaten en lijnnummers spoorlijnen
Men wil van vaste vertreksporen af. Het heeft dan ook geen zin om dat aan te geven op 'vaste' vertrekborden, aangezien ze per dag kunnen wijzigen...Frank schreef:Grootste minpunt: ontbreken van vertrekperron. Dat is zowaar de enige reden dat ik die dingen gebruik...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Nieuwe vertrekstaten en lijnnummers spoorlijnen
Maar dan zou je bijvoorbeeld (net als in Schiphol) twee vertreksporen aan kunnen geven. Voor de NoordOost richting Rotterdam en Den Haag zou je dan in Utrecht kunnen volstaan met "spoor 8/9" en ben je van een hoop uitzonderingen op het patroon verlost.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Nieuwe vertrekstaten en lijnnummers spoorlijnen
Nee, dat is wat anders Het idee waarover je ooit in het NS Panel je mening kon geven betrof het tonen van de complete vertrekstaat op een groot beeldscherm (dus niet alleen de eerstvolgende treinen zoals op die schermpjes in Amf) Dan kan je dus steeds actuele vertreksporen aangeven en heb je geen voetnoten meer nodig.Mark schreef:Maar dat is wat men in Amf ook doet, daar hangen overal van die schermen met actuele vertrektijden en sporen :)
Maargoed, vanmiddag zelf even in Amersfoort wezen kijken en daar viel me nog wat op aan die nieuwe vertrekstaten: de s140 staat erop alsof het een tot Hengelo rijdende IC16 is... voor de gemiddelde reiziger duidelijk zat, maar echt kloppen doet 't natuurlijk niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Nieuwe vertrekstaten en lijnnummers spoorlijnen
Ja, maar anders wordt het een IC1,4
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Nieuwe vertrekstaten en lijnnummers spoorlijnen
Nee een IC01
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Nieuwe vertrekstaten en lijnnummers spoorlijnen
Maakt niet uit. Dan vind ik het een probleem dat men van de vaste vertreksporen afwil. Je verschuift daarmee de oorzaak van het probleem, zonder het daadwerkelijk op te lossen .Vinny schreef:Men wil van vaste vertreksporen af. Het heeft dan ook geen zin om dat aan te geven op 'vaste' vertrekborden, aangezien ze per dag kunnen wijzigen...Frank schreef:Grootste minpunt: ontbreken van vertrekperron. Dat is zowaar de enige reden dat ik die dingen gebruik...
Re: Nieuwe vertrekstaten en lijnnummers spoorlijnen
Maar wil de reiziger dat?Vinny schreef:Men wil van vaste vertreksporen af
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Re: Nieuwe vertrekstaten en lijnnummers spoorlijnen
Beetje jammer dat het lijnnummer niet bij de tijden zelf staat aangegeven. Verder is het aangeven van lijnnummers mijn inziens wel een goede ontwikkeling.
Het is een spectrum.
Re: Nieuwe vertrekstaten en lijnnummers spoorlijnen
Discussie over Dordrecht afgesplitst naar hier
Re: Nieuwe vertrekstaten en lijnnummers spoorlijnen
Potverdikkeme. Was ik gisteren in Amersfoort, ben ik nog vergeten te kijken naar die dingen. Ze staan geloof ik niet overal toch?
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ach, zak er toch allemaal in
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: Nieuwe vertrekstaten en lijnnummers spoorlijnen
Ze waren toch alweer weggehaald, en vervangen door de oude?
Re: Nieuwe vertrekstaten en lijnnummers spoorlijnen
In ieder geval stonden ze op spoor 1/2.
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Re: Nieuwe vertrekstaten en lijnnummers spoorlijnen
Dan zijn ze blijkbaar weggehaald, ik zag ze inderdaad niet op spoor 1-2, waar ik dus stond...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ach, zak er toch allemaal in
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 164 gasten