Discussie routestrips

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Routestrip discussie

Bericht door fogeltje »

Nu blijkt alleen dat ik verkeerd gekeken heb en ik dit ding in mijn huidige probleem niet nodig heb. Ik kan me wel herinneren dat ik voor andere routestrips ook ooit deze gezocht heb, dus wellicht kan ik hem nog ergens gaan gebruiken.

Specifiek gaat het om http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... ch_Station bij "Heesch, Kruispunt". Ik wil aangeven dat sommige ritten die in Heesch beginnen via Gemeentehuis rijden en dan de route via Geffen en enkele spitsritten niet via Gemeentehuis en de route via Vinkel. En dat wilde ik doen zonder er een kolom links bij te maken. Ik vind het altijd zo een lompe oplossing om voor een punt alles naar rechts op te schuiven (en dus bij elke halte een rer er voor te moeten zetten). Ik dacht dit op lossen door een lege aftakking erin te zetten, maar dan sluit de "hoofdlijn" niet aan en daar had ik niet aan gedacht.

Oh wel, ik laat het zoals het is voor nu, ik heb geen zin om alles op te gaan schuiven. Wellicht kan ik het er gewoon uitslopen, de tekst legt het wel uit, maar ik probeer de routestrippen altijd zo accuraat mogelijk te maken, maar het gaat slechts om twee of drie ritten per richting.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Routestrip discussie

Bericht door fogeltje »

Ik heb hem toch weten te gebruiken en de nieuwe strip is net wat eleganter dan mijn vorige oplossingen ik heb nog steeds niet alles naar rechts hoeven op te schuiven voor 1 dingetje:

http://wiki.ovinnederland.nl/w/index.ph ... ldid=67918 met de nieuwe

http://wiki.ovinnederland.nl/w/index.ph ... ldid=67916 mijn eerste oplossing
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Routestrip discussie

Bericht door Daniel »

Verzoeknummers zijn altijd mogelijk, hoe vindt je 'm nu?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Routestrip discussie

Bericht door huibf »

Daniel schreef:Verzoeknummers zijn altijd mogelijk, hoe vindt je 'm nu?
mooi, maar ik vindt de eerste oplossing beter (en is ook korter).

Maar zo moeilijk als http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... ze_Station kan ie niet zijn
8-)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Routestrip discussie

Bericht door Suus »

Die kan simpeler door de rechterlijn naar het midden te plaatsen en de middelste lijn aan de rechterkant. Omdat alle aftakkingen halverwege op de middelste lijn uitkomen heb je dan minder knikken nodig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Routestrip discussie

Bericht door fogeltje »

Daniel schreef:Verzoeknummers zijn altijd mogelijk, hoe vindt je 'm nu?
Perfect! Dank :)
huibf schreef:
Maar zo moeilijk als http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... ze_Station kan ie niet zijn
8-)
Oh ja, die ken ik :mrgreen: Ik zal morgen eens naar de suggestie van Bee kijken, wellicht dat ik het wat kan versimpelen. Maar ik maak wel een screenshot, want je hebt er veel werk in zitten volgens mij, Huib.

Ik snap overigens de rationale wel. De "middelste" (eigenlijk tweede van links) is de "hoofdlijn", het merendeel van de ritten rijdt zo. Als je die helemaal buiten neerzet dan zou je kunnen denken dat dit een alternatieve route is.
"Een touringcar is geen bus"
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Routestrip discussie

Bericht door huibf »

Bee schreef:Die kan simpeler door de rechterlijn naar het midden te plaatsen en de middelste lijn aan de rechterkant. Omdat alle aftakkingen halverwege op de middelste lijn uitkomen heb je dan minder knikken nodig.
Hij zal inderdaad makkelijker kunnen, maar net als je klaar bent, denk je.... Verhip ik ben een aftakking vergeten.
Kortom. eerst alles op papier zetten, dagje laten liggen en dan nog eens een keer bekijken....
en dan pas definitief maken
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Routestrip discussie

Bericht door fogeltje »

huibf schreef:
Bee schreef:Die kan simpeler door de rechterlijn naar het midden te plaatsen en de middelste lijn aan de rechterkant. Omdat alle aftakkingen halverwege op de middelste lijn uitkomen heb je dan minder knikken nodig.
Hij zal inderdaad makkelijker kunnen, maar net als je klaar bent, denk je.... Verhip ik ben een aftakking vergeten.
Kortom. eerst alles op papier zetten, dagje laten liggen en dan nog eens een keer bekijken....
en dan pas definitief maken
Het is inderdaad even goed uitvogelen. Eigenlijk moet het sowieso compacter kunnen. Het enige verschil tussen de "stamlijn" en de meest rechtse is volgens mij dat die meest rechtse vanaf Heeze rechtstreeks naar Sterksel, Kerk rijdt, dus wellicht dat het op een of andere manier compacter kan en er geen twee lijnen nodig zijn die hetzelfde weergeven vanaf dat punt.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Routestrip discussie

Bericht door fogeltje »

Om het geheel compleet te maken heb ik nog een verzoekje (nu niet meteen nodig, maar volgens had ik daar in het verleden ook wel eens profijt van kunnen hebben), een doorgaande versie van http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Besta ... e_rarl.svg (http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Besta ... _ra0lr.svg <- die maar dan naar links, zou dat dan ra0ll.svg moeten zijn?). Dan is dat setje compleet.
"Een touringcar is geen bus"
Xanland
Berichten: 302
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 22:35
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Routestrip discussie

Bericht door Xanland »

Dan heb ik ondertussen een ander vraagje als het niet erg is:
1. Bij Lijn 90s Apeldoorn Busstation/NS - Zwolle Busstation/NS (68191) had ik aangegeven dat de laatste rit niet verder ging dan die halte. Weet niet of dat in de richting gaat van TMI of niet. Daarnaast vind ik het ook zo duidelijk dat ie stopt op de heenweg als ie links staat, ok - dat ding maar dan rechts kan in principe ook.
2. Op dezelfde pagina geef ik ook een overstap aan, misschien is dat wel handig. Want het is wel een bedoeling. Dan kan ik eventueel in het stukje erboven iets bij zetten van hoelaat die overstap dan is?

Hoe denken anderen hier over...
Was dagelijkse reiziger Veluwelijn 201 (vroeger 294) Apeldoorn - Zwolle, nu werkzaam in Deventer mbv de duivel van het OV: de auto. Daarnaast ook Veluwe-concessiekenner.
Vragen daarover staat ofcourse vrij en mag altijd. :P
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Routestrip discussie

Bericht door Etienne »

Volgens mij was hier al eens een discussie over, maar ik ben van mening dat het vermelden van overstappen de pagina alleen maar voller stopt. Dus van mij hoeft het niet.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Routestrip discussie

Bericht door Chauf21 »

Xanland schreef:Dan heb ik ondertussen een ander vraagje als het niet erg is:
1. Bij Lijn 90s Apeldoorn Busstation/NS - Zwolle Busstation/NS (68191) had ik aangegeven dat de laatste rit niet verder ging dan die halte. Weet niet of dat in de richting gaat van TMI of niet. Daarnaast vind ik het ook zo duidelijk dat ie stopt op de heenweg als ie links staat, ok - dat ding maar dan rechts kan in principe ook.
In principe worden er in de routestrip alleen de belangrijkste eindpunten vermeld. Dat er een eerste of laatste rit elders kan beginnen of eindigen is niet heel schokkend. Om duidelijkheid en overzichtelijkheid te bevorderen, hadden we eerder afgesproken om de routestrip te beperken tot de belangrijkste eindpunten.
Xanland schreef:2. Op dezelfde pagina geef ik ook een overstap aan, misschien is dat wel handig. Want het is wel een bedoeling. Dan kan ik eventueel in het stukje erboven iets bij zetten van hoelaat die overstap dan is?
Kenmerken van de Wiki zijn duidelijkheid en betrouwbaarheid. Hoe meer dingen je gaat toevoegen, hoe rommeliger de pagina kan worden. Daarnaast zorgt het toevoegen van extra informatie er ook voor dat de informatie bij wijzigingen moet worden aangepast. Wanneer je overstappen gaat toevoegen, wordt de pagina dus onoverzichtelijker en moet worden gewaarborgd dat veranderingen juist en op tijd worden doorgevoerd. Mocht een overstap een belangrijk onderdeel uitmaken van het OV-aanbod (bijvoorbeeld de NoordOost bij Amersfoort), kan je de overstapmogelijkheid toevoegen. Is het niet meer dan een mogelijke overstap tussen twee lijnen die toevallig bij elkaar komen, kan je het wellicht beter weglaten :)
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Routestrip discussie

Bericht door Chauf21 »

fogeltje schreef:Het is inderdaad even goed uitvogelen. Eigenlijk moet het sowieso compacter kunnen. Het enige verschil tussen de "stamlijn" en de meest rechtse is volgens mij dat die meest rechtse vanaf Heeze rechtstreeks naar Sterksel, Kerk rijdt, dus wellicht dat het op een of andere manier compacter kan en er geen twee lijnen nodig zijn die hetzelfde weergeven vanaf dat punt.
Misschien nog een tip voor diegene die zijn of haar vingers aan die lijn wil gaan branden:
Die gedachte tot Sterksel, Kerk had ik ook. Vanaf daar kan je de routevariant aanmaken door de (huidige) meest rechtse lijn tussen de tweede en derde lijn van links in te plakken. Daarmee haal je gelijk de kronkel van de derde lijn weg bij de Pastoor Thijssenlaan.
De vraag die ik dan nog heb, is of de halte Heeze, De Boelakkers door alle routevarianten kan worden aangedaan of dat 'ie bij een bepaalde andere routevariant hoort? Daarmee kan je namelijk bepalen of het 'samenknopen' bij Ginderover handig is of om daar gewoon vier/vijf routelijnen te hebben.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Discussie routestrips

Bericht door Wubbo »

Voor de overstappen lijkt het me trouwens handiger om haltepagina's aan te maken. Sjablonen daarvoor zijn er al, en als je consequent verwijst vanaf alle buslijnen levert dat ook minder werk op dan dat je bij al die buslijnen moet gaan kijken (je hebt dan immers altijd een verwijzing van de halte).
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Discussie routestrips

Bericht door Frank »

Haltepagina's moeten wel elke dienstregeling bijgewerkt worden. Voor sommige regio's zal dat misschien geen probleem zijn, maar bijvoorbeeld in Nijmegen is het nog niet overal gedaan voor afgelopen dienstregeling (zelf ben ik er voorstander van haltepagina's zoveel mogelijk te beperken tot bus- en treinstations, maar daar was geloof ik niet iedereen het helemaal mee eens :wink: ). Maar goed, overstaps goed weergeven blijft denk ik een moeilijk iets. Ik denk dat het op veel plekken niet genoemd hoeft te worden; dat je op station Nijmegen over kunt stappen op veel andere buslijnen lijkt me redelijk logisch. Is er wel een belangrijke overstap bij een halte waar je het misschien niet verwacht kun je het altijd nog in de begeleidende tekst erbij zetten.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Discussie routestrips

Bericht door fogeltje »

Er is nog iets wat me stoort. Bij sommige haltes worden er wel eens dingen bijgezet, bijvoorbeeld bij eenrichtingshaltes die een busstation icoon hebben (omdat daar geen eenrichting icoon voor bestaat). Dat werd er vroeger altijd bijgezet buiten de }} van die rij. Op een gegeven moment is dat alle routestrips gaan verneuken omdat op die punten opeens boven en onder de strip van die halte een lege witregel kwam. Dat is makkelijk aan te passen door de tekst binnen de accolades te halen. Echter is het bijna niet te doen om alle lijnen na te lopen en te kijken waar dit speelt (ik los het op als ik het toevallig een keer zie). Kan misschien een bot dit doen? Kijken of er op een regel tekst buiten de sluitingsaccolades staat en zo ja, naar binnen verplaatsten? Of is dat niet te doen door een bot?

Even concreet voorbeeld van wat ik bedoel:
http://wiki.ovinnederland.nl/w/index.ph ... ldid=68115
{{ RouteRij | [[Afbeelding:Route_rsBr.svg|35px]] | [[Nijmegen Plein 1944|Nijmegen, Plein 1944]] ''(Richting Wijchen)''}}

In de oude brakke versie http://wiki.ovinnederland.nl/w/index.ph ... ldid=65450:
{{ RouteRij | [[Afbeelding:Route_rsBr.svg|35px]] | [[Nijmegen Plein 1944|Nijmegen, Plein 1944]] }} ''(Richting Wijchen)''

Ik hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel.

Maar soms, vooral bij lange haltenamen of als veel plek in beslag genomen wordt omdat er meerdere aftakkingen zijn, dan treed dat weer op omdat dan simpelweg niet meer alles op een regel past. Soms kun je wat doen door de tekst tussen "small" tags te plaatsen. Maar ook dat helpt niet altijd. Is er geen makkelijkere manier om eenrichtingshaltes aan te geven op plekken waar het reguliere icoon daarvoor niet gebruikt kan worden? Bijvoorbeeld een pijl omhoog of omlaag achter de haltenaam (ik heb dat ooit gezien, maar ik zou niet meer weten welk artikel, dus ik kan dat niet kopiëren en ik weet niet hoe ik zo een pijl moet maken, kopiëren uit Word?).
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Discussie routestrips

Bericht door Daniel »

Voor die pijlen heb ik wel 'n tip: zoek even in Google op ASCII-codes, daar staan diverse vormen van pijltjes tussen. Simpelweg in te voegen met Alt+code :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Xanland
Berichten: 302
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 22:35
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Discussie routestrips

Bericht door Xanland »

Chauf21 schreef:
Xanland schreef:Dan heb ik ondertussen een ander vraagje als het niet erg is:
1. Bij Lijn 90s Apeldoorn Busstation/NS - Zwolle Busstation/NS (68191) had ik aangegeven dat de laatste rit niet verder ging dan die halte. Weet niet of dat in de richting gaat van TMI of niet. Daarnaast vind ik het ook zo duidelijk dat ie stopt op de heenweg als ie links staat, ok - dat ding maar dan rechts kan in principe ook.
In principe worden er in de routestrip alleen de belangrijkste eindpunten vermeld. Dat er een eerste of laatste rit elders kan beginnen of eindigen is niet heel schokkend. Om duidelijkheid en overzichtelijkheid te bevorderen, hadden we eerder afgesproken om de routestrip te beperken tot de belangrijkste eindpunten.
Ok, ik denk dat ik ook een beetje in de war was met de ritten die wel voor een deel daar eerder stopte of begon. Maar wat vinden jullie dan van links of rechts ivm een eventueel stop daar.
Chauf21 schreef:
Xanland schreef:2. Op dezelfde pagina geef ik ook een overstap aan, misschien is dat wel handig. Want het is wel een bedoeling. Dan kan ik eventueel in het stukje erboven iets bij zetten van hoelaat die overstap dan is?
Kenmerken van de Wiki zijn duidelijkheid en betrouwbaarheid. Hoe meer dingen je gaat toevoegen, hoe rommeliger de pagina kan worden. Daarnaast zorgt het toevoegen van extra informatie er ook voor dat de informatie bij wijzigingen moet worden aangepast. Wanneer je overstappen gaat toevoegen, wordt de pagina dus onoverzichtelijker en moet worden gewaarborgd dat veranderingen juist en op tijd worden doorgevoerd. Mocht een overstap een belangrijk onderdeel uitmaken van het OV-aanbod (bijvoorbeeld de NoordOost bij Amersfoort), kan je de overstapmogelijkheid toevoegen. Is het niet meer dan een mogelijke overstap tussen twee lijnen die toevallig bij elkaar komen, kan je het wellicht beter weglaten :)
De overstap in dit geval met 90 & 294 is echt zo gepland. Ze "moeten"/behoren daar een overstap te maken.
Was dagelijkse reiziger Veluwelijn 201 (vroeger 294) Apeldoorn - Zwolle, nu werkzaam in Deventer mbv de duivel van het OV: de auto. Daarnaast ook Veluwe-concessiekenner.
Vragen daarover staat ofcourse vrij en mag altijd. :P
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Discussie routestrips

Bericht door Chauf21 »

fogeltje schreef:Bijvoorbeeld een pijl omhoog of omlaag achter de haltenaam (ik heb dat ooit gezien, maar ik zou niet meer weten welk artikel, dus ik kan dat niet kopiëren en ik weet niet hoe ik zo een pijl moet maken, kopiëren uit Word?).
De codes weet ik niet uit m'n hoofd, ik kopieer ze altijd van een andere pagina ;) Dit zijn ze: ↓ ↑.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Discussie routestrips

Bericht door fogeltje »

Bedankt, scheelt me weer opzoeken. Ik kopieer ze naar mijn wiki gebruikerspagina, dan heb ik ze altijd paraat :)
"Een touringcar is geen bus"
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Discussie routestrips

Bericht door gkw1969 »

Ik heb een voorbeeldje gemaakt om eventuele overstappen, die toch van belang zijn, in een apart blokje te vermelden.
Ik wil niet zeggen dat het voor alle lijnen moet gebeuren, maar voor buurtbus lijnen en taxiliners e.d. die afhankelijk zijn van de overstappen lijkt me dit nog wel een goede optie.
Wat is jullie mening? http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... meentehuis
When you're tired of London, you're tired of life
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Discussie routestrips

Bericht door Milco »

Ik vind het er wel goed uitzien. :pos:
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Discussie routestrips

Bericht door Milco »

Ik heb nog een tip voor het vermelden van de overstappen.
Je kunt een overstaphalte noemen en daaronder de buslijnen + routes. Maar wat ik zou doen:
Overstaphalte noemen en daarachter alleen het lijnnummer (+ link natuurlijk). Dat houdt het misschien overzichtelijker.
Dus bijvoorbeeld:
Overstappen
Weerselo, Gemeentehuis: 1, 3, 23. (met links naar de buslijnpagina's)
(En dit bij iedere overstaphalte.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Discussie routestrips

Bericht door huibf »

Ik zie soms achter aan eindhalte of station een pijltje staan, waarin de rijrichting wordt weergegven. Waar dat ik ik nu niet zo snel vinden. Ik ken de Ascicode dan nu ook niet.

Maar kunnen we om te beginnen niet een symbool maken voor start en eindpunt met halte links of rechts.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Discussie routestrips

Bericht door fogeltje »

huibf schreef:Ik zie soms achter aan eindhalte of station een pijltje staan, waarin de rijrichting wordt weergegven. Waar dat ik ik nu niet zo snel vinden. Ik ken de Ascicode dan nu ook niet.

Maar kunnen we om te beginnen niet een symbool maken voor start en eindpunt met halte links of rechts.
Ik ook niet, daarom heb ik ze op mijn gebruikerspagina staan en kopieer ze steeds van daar :)

http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Gebru ... tje#Pijlen
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten