Prijs Utrechtse buskaartjes flink omhoog

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Prijs Utrechtse buskaartjes flink omhoog

Bericht door Daniel »

Prijs Utrechtse buskaartjes flink omhoog
Geplaatst op: dinsdag 29 maart 2011 21:25
Laatst bijgewerkt: dinsdag 29 maart 2011 21:26


UTRECHT - De bus en tram in de stadsregio Utrecht worden volgend jaar fors duurder.

Het Bestuur Regio Utrecht (BRU) heeft een tekort van maar liefst 94 miljoen euro op de begroting. Volgens het BRU moet de prijs met minstens 5 procent ook omhoog omdat anders de kwaliteit achteruit gaat.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Oud forumgebruiker

Re: Prijs Utrechtse buskaartjes flink omhoog

Bericht door Oud forumgebruiker »

Ze hadden bij het BRU zeker gedacht te kunnen besparen met de nieuwe vervoerder en nu dit niet doorgaat moeten toch ergens de inkomsten vandaan komen.
Dus dan maar de prijzen voor reizen omhoog gooien.

Leve de marktwerking.

Dan moeten mensen bijv. tussen Vianen en Utrecht straks echt gaan bekijken met wie ze reizen, omdat de prijsverschillen tussen de 3 vervoerders op dit traject wel aardig zullen gaan verschillen.
Een cent per kilometer verschil kan op jaarbasis al aardig wat uitmaken of je beter de Arriva of Veolia kan reizen of met Cxx...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Prijs Utrechtse buskaartjes flink omhoog

Bericht door Daniel »

Mja het scheelt nu nog 0,1 cent/km tussen XX en Arriva (waarbij Arriva door de route zowiezo goedkoper uitvalt voor Utrecht - Vianen). Dat verschil zou met 5% stijging oplopen tot 0,7 cent/km.
Veolia is nog 0,4 ct/km goedkoper (hebben die echt geen hoger tarief voor de Brabantliner?)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Prijs Utrechtse buskaartjes flink omhoog

Bericht door Geert »

Zelfs tussen CXX-lijnen zit behoorlijk verschil. Voor een ritje van het busstation bij de Lekbrug naar Utrecht CS betaal je met lijn 63 € 2,45 en met lijn 74 € 2,65, terwijl het begin- en eindpunt precies hetzelfde zijn. In de dure bus zit je alleen wat langer omdat die overal in Nieuwegein stopt. Met de Arriva Interliner kost € 3,09 naar het Jaarbeursplein en met Veolia (Brabantliner) betaal je € 2,56. Lang leve tariefdifferentiatie :P

Zou het verlies van BRU overigens ook gerelateerd zijn aan het mislukken van de aanbesteding en de verwachte extra kosten daarvoor?

Ah, zie het al: het tekort wordt voornamelijk veroorzaakt door bezuinigingen op de BDU... http://www.regioutrecht.nl/Bestuur_en_O ... egelen.pdf
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Prijs Utrechtse buskaartjes flink omhoog

Bericht door huibf »

Geert schreef:
Ah, zie het al: het tekort wordt voornamelijk veroorzaakt door bezuinigingen op de BDU... http://www.regioutrecht.nl/Bestuur_en_O ... egelen.pdf
Mak je borst maar nat, alle consessies gaan hier last van hebben !
Ik denk dat het vervoer de komnde jaren met 5% gat worden teruggeschroeft, ook op lijnen waar het niet kan.
Oud forumgebruiker

Re: Prijs Utrechtse buskaartjes flink omhoog

Bericht door Oud forumgebruiker »

Eerst waren het de vervoerders die liepen te klagen over verliezen.
Dit werd afgedaan als "had je maar niet zo laag in moeten schrijven".
Nu gaan ook de opdrachtgevers inzien, dat er niet genoeg geld is voor wat ze willen.
Zouden ze dan nu in gaan zien, dat ze in ieder geval eens op moeten houden met stomme eisen (zoals piepjong wagenpark, dure systemen (bijv. gas), informatieborden op plekken waar niemand komt, frequenties en tijden die niet reeel zijn).

Ik verwacht echter, dat ze inderdaad zullen schrappen in lijnen en aantal ritten, zonder na te denken over de gevolgen.
Zolang de meerderheid van de opdrachtgevers werken zonder voldoende kennis in huis te hebben, kan het alleen maar achteruit gaan.
Maar waar wordt nog wel naar de werkvloer geluisterd?
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Prijs Utrechtse buskaartjes flink omhoog

Bericht door robert55 »

Dat de subsidie die het rijk betaald verlaagd ging worden was al aangekondigd in het regeerakkoord. Daar is tot nu toe niet veel aandacht voor geweest omdat iedereen zich concentreerde op de aanbestedingsplicht en de daaraan gekoppelde bezuininging voor de drie grote steden.
Utrecht is nu de eerste die aangeeft hoe ze die bezuiniging gaan opvangen. Kennelijk geheel of grotendeels door een prijsverhoging, al is dat natuurlijk ook een politiek spel om de minister onder druk te zetten.
Ik ben benieuwd of ze in de nieuwe aanbesteding de tering naar de nering zetten en in franje durven te snijden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Prijs Utrechtse buskaartjes flink omhoog

Bericht door Vinny »

Maar waar wordt nog wel naar de werkvloer geluisterd?
De "werkvloer" heeft ook een aardige salarisverhoging weten af te dwingen in 2008. Die kosten moeten ook ergens gedekt worden.

Af en toe wordt ik er wel een beetje moedeloos van, er zijn nog steeds te veel mensen die denken dat er ergens een boom met gouden bladeren staat in de tuin van de inktpot waar de spoor- en de overige vervoerders (en ProRail) maar onbeperkt van kunnen plukken om de meest irrealistische wensen waar te maken...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Oud forumgebruiker

Re: Prijs Utrechtse buskaartjes flink omhoog

Bericht door Oud forumgebruiker »

Zoveel heeft de werkvloer in het streekvervoer er de afgelopen jaren niet bij gekregen hoor.
Er zit zelfs een jaar bij met 0 % erbij en de andere jaren was het ook niet veel.
Het meeste geld bij de laatste grote stakingen is naar de vervoerders gegaan.
Ik heb niet alles bijgehouden, omdat ik de afgelopen jaren in de CAO MultiModaal viel en die heeft wel elk jaar iets erbij gekregen, maar MuMo personeelsleden zijn nog steeds in de minderheid in het OV.

Deze vervoerders doen het ook echt alleen maar voor het geld.
Commerciele dienstverlening heet het, maar het commerciele deel heeft de overhand.
Dit is ook mede door ideeen vanuit de overheid.
Beide kanten willen voor een dubbeltje op de eerste rij zitten.

Tot nu toe was vooral het personeel de dube.
Nu komen daar dus ook de reizigers bij, omdat ze meer moeten gaan betalen.

Maar zolang overheid en bedrijven alleen met cijfertjes werken en die cijfertjes alleen maar naar de eigen hand zetten, zal het er nooit beter op worden.

Kijk ook maar naar Qbuzz.
Dit bedrijf zou zo sociaal zijn, maar inmiddels neemt dit bedrijf al geen mensen meer in vaste dienst.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Prijs Utrechtse buskaartjes flink omhoog

Bericht door Klaasje »

Volgens mij zijn de brandstofprijzen nogal gestegen en de Streekvervoer-CAO's qua kosten ook. (ook al zit jij daar dan wellicht niet in.) Dit is slechts gedeeltelijk geïndexeerd in het geld dat de overheid betaald en het geld dat de reizigers moeten betalen. De nieuwe regering heeft besloten te bezuinigen op de BDU (brede doel uitkering verkeer en vervoer). Van de BDU moet het regionale wegennet en het ov betaald worden. De bezuinigingen kunnen in sommige delen van het land tot meer dan 10% oplopen. Als je deze twee factoren met elkaar vergelijkt is 5% prijsverhoging best een schijntje en is het wat bij betreft voldoende beargumenteerd dat je ongelijk hebt.

@Vinny: Ja qua geld moet er gekozen worden. Al is de vergelijking met de boom met gouden bladeren natuurlijk een beetje overdreven :wink:
Oud forumgebruiker

Re: Prijs Utrechtse buskaartjes flink omhoog

Bericht door Oud forumgebruiker »

Ben ook niet tegen een verhoging van de prijzen, maar het moet redelijk blijven.
Het dubbele van de inflatie vind ik niet redelijk.
Nu moeten klanten betalen voor fouten uit het verleden van overheid en vervoerders.
Ze kunnen een groot deel van de besparingen ook halen uit efficienter werken.
Dus wat mij betreft moet het een combinatie zijn.
Prijzen omhoog (kan niet anders) en efficienter werken.

Misschien, dat er door de bedrijven ook eens naar het bonussysteem aan de top gekeken kan worden.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Prijs Utrechtse buskaartjes flink omhoog

Bericht door robert55 »

Boom met gouden bladeren is misschien overdreven, maar feit blijft dat het grootste deel van het OV niet kostendekkend is, oftewel er moet subsidie bij en het regime, pardon het kabinet, heeft besloten dat die subsidie moet verminderen. Dat is voor een deel om financiële redenen en voor een deel omdat het autofielen zijn.

Als een sector voor twee derde afhankelijk is van subsidie, wordt die vanzelf afhankelijk van de politiek, want: wie betaalt, bepaalt. Ik wil niet zeggen dat subsidie een verslaving is, maar een beetje minder afhankelijkheid mag wel. Want dat betekent dat de betalende reiziger belangrijker wordt.
Oud forumgebruiker

Re: Prijs Utrechtse buskaartjes flink omhoog

Bericht door Oud forumgebruiker »

Maar dan ga je misschien krijgen, dat er spits- en daltarieven in het stad-/streekvervoer komen of dat er alleen nog maar gereden wordt op momenten dat er voldoende reizigers zijn.

Ik zeg niet, dat het makkelijk zal zijn, maar volgens mij moet er nu toch echt eens naar een gulden middenweg gezocht worden en volgens mij begint dat met het stoppen van vervoerders om winst te willen maken en het starten van de overheid om met reeele eisen te komen en dan ook met zoveel geld, dat het vervoer ook normaal uitgevoerd kan worden (zonder dat er teveel geld aan de top blijft hangen).

Een discussie die volgens mij altijd wel gevoerd zal blijven worden, omdat er altijd voor- en tegenstanders zijn van zowel auto als ov.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Prijs Utrechtse buskaartjes flink omhoog

Bericht door Vinny »

Er zijn concessiegebieden in België die een kostendekkingsgraad van 16% kennen. Dat is een percentage waar je je goed voor moet gaan zitten schamen. Maar ja, het is wel "lekker sociaal". Er hoeft niet op de centen gelet te worden, want de Belgische overheid is toch al failliet (al weten ze het zelf nog niet), met een staatsschuld van om en nabij de 100% van het BNP.

Kijken we naar Groot-Brittanië dan zie je daar een andere ontwikkeling: het openbaar vervoer is nu tot 70% kostendekkend. En ja, ik weet het: er staan regelmatig mensen hier op het forum te brullen hoe naar en vervelend het daar wel niet geregeld is, maar dat valt allemaal best mee, met goed en punctueel treinvervoer en redelijke busverbindingen en ja: voor goedkope treinkaartjes moet je iets harder je best doen dan in Nederland.

Mijn constatering is gewoon dat het eeuwig afhankelijk blijven van subsidie niet goed is voor de sector, niet goed voor de samenleving en uiteindelijk dus ook niet goed voor het personeel en de reiziger en hoe langer er gewacht wordt met saneren, hoe groter de klap in de toekomst wordt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Prijs Utrechtse buskaartjes flink omhoog

Bericht door Geert »

lex1975 schreef:Maar dan ga je misschien krijgen, dat er spits- en daltarieven in het stad-/streekvervoer komen of dat er alleen nog maar gereden wordt op momenten dat er voldoende reizigers zijn.
Wat zou het probleem zijn van spitstarieven in het OV? Nu krijg je in sommige regio's korting als je in de daluren reist, dat is in feite hetzelfde.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Prijs Utrechtse buskaartjes flink omhoog

Bericht door Suus »

Precies, dat is de beste manier om dat soort dingen te verkopen.

Niet: Je betaalt extra in de spits, maar: Je krijgt korting buiten de spits!
Niet: Je betaalt extra aan de balie, maar: Je krijgt korting bij de automaat!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: Prijs Utrechtse buskaartjes flink omhoog

Bericht door Oud forumgebruiker »

Stond afgelopen week op RijnmondText.

Veel automobilisten geven baas schuld van files op de A13, omdat deze hen niet toelaat flexibel om te gaan met de werktijden.
Terwijl 10% minder auto's op deze weg de files zouden doen verdwijnen.

Veel mensen moeten dus wel in de spits reizen en dan zou het niet eerlijk zijn om deze mensen meer te laten betalen dan mensen die wel buiten de spits kunnen reizen.

Dit is natuurlijk nu al het geval met kortingskaartjes die alleen buiten de spits geldig zijn, maar volgens mij moeten we het niet erger maken dan nodig is...

Nogmaals wil ik benadrukken dat het probleem niet zo 1-2-3 op te lossen zal zijn.
Je zult het nooit iedereen naar de zin kunnen maken...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Prijs Utrechtse buskaartjes flink omhoog

Bericht door Suus »

Het is best mogelijk om 10% minder automobilisten om 8 uur op de A13 te hebben. Er zijn namelijk zat functies die niet vereisen dat je van 9 tot 17 aanwezig bent. Al zou je maar een uur later beginnen, van 10 tot 18 (voor mensen zonder gezin lijkt mij dat niet eens heel erg moeilijk) dan ben je toch al uit die file van 8 uur. En een deel van de mensen zou eens dichter bij hun werk moeten gaan wonen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Prijs Utrechtse buskaartjes flink omhoog

Bericht door robert55 »

Er bestaat wel eens het idee dat een commerciele vervoerder alleen zal rijden als er geld verdiend kan worden. Dat is niet helemaal waar.
Stel je hebt een [om het overzichtelijk te houden] kleine concessie, die bestaat uit slechts twee lijnen, die [niet toevallig] 25 [niet kostendekkend] en 26 [rendabel] heten. Er moet een bepaald aantal dienstregelingsuren worden gedraaid.
Op het eerste gezicht lijkt het aantrekkelijk voor de vervoerders om meer op lijn 26 te gaan rijden en minder op 25. Tot op zekere hoogte is dat ook zo: kortere wachttijden en meer comfort trekken wat meer reizigers. Maar de vraag is begrensd [je gaat maar een keer per dag naar je werk]. Meer diensten bij 25 weghalen ten gunste van 26 heeft dan geen zin meer, je verliest meer reizigers dan je wint.
Het welbegrepen eigenbelang van de vervoerder is dus om dat evenwichtspunt te zoeken
Oud forumgebruiker

Re: Prijs Utrechtse buskaartjes flink omhoog

Bericht door Oud forumgebruiker »

maar ik heb de laatste jaren een aantal PvE's gezien en daarin werd gesproken over een verplichting om normaal vervoer aan te bieden tot ongeveer 19 uur.
vanaf 19 uur mocht de vervoerder in die PvE's behoorlijk zelf kiezen wat er nog wel en niet gereden zou worden.
als dit soort PvE's zometeen standaard worden, dan kan het best wel eens zijn, dat er 's avonds niets meer rijdt, omdat in die uren de verdiensten niet genoeg zullen zijn en dat ook de beste uren zijn om op te kunnen besparen, zonder niet aan de eisen van de opdrachtgever te kunnen voldoen.

Maar vervoerders kunnen nu al goed besparen, door hun diensten niet volledig door een computerprogramma te laten plannen, maar meer door mensen die verstand van zaken hebben.

Arriva vertrouwd bijna volledig op hun computerprogramma en daarmee zijn behoorlijk wat leeg mat ritten aan de diensten toegevoegd (ook al hebben ze die een paar jaar geleden veel al ingepland als nieuwe sneldienstritten, waar dan weer bijna niemand in zit).
Als er iemand met verstand naar alle diensten gekeken had, zouden er minstens 2 bussen bespaard kunnen worden en dat kan voor een bedrijf op jaarbasis best wel interessant zijn (2 bussen is gemiddeld ook 4 chauffeurs per dag minder nodig te hebben).

Maar zoals velen die daadwerkelijk in de praktijk werken er naar kijken, zo wordt er niet naar gekeken vanaf een kantoorje op een hoofdkantoor.
Vervoerdeskundigen horen ook helemaal niet zo naar het produkt te kijken.
Hierdoor zullen er altijd verschillen blijven bestaan tussen werkvloer en kantoor.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Prijs Utrechtse buskaartjes flink omhoog

Bericht door willy84 »

Prijs Utrechtse buskaartjes flink omhoog
Men bedoelt te zeggen: minder wordt door een ander betaald.

En iedereen weet: andermans geld uitgeven is heel makkelijk.
immer kwaliteits posts
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Prijs Utrechtse buskaartjes flink omhoog

Bericht door midnet »

Vinny schreef: [1]Er zijn concessiegebieden in België die een kostendekkingsgraad van 16% kennen. Dat is een percentage waar je je goed voor moet gaan zitten schamen. Maar ja, het is wel "lekker sociaal". .
[2]Kijken we naar Groot-Brittanië dan zie je daar een andere ontwikkeling: het openbaar vervoer is nu tot 70% kostendekkend. En ja, ik weet het: er staan regelmatig mensen hier op het forum te brullen hoe naar en vervelend het daar wel niet geregeld is, maar dat valt allemaal best mee, met goed en punctueel treinvervoer en redelijke busverbindingen en ja: voor goedkope treinkaartjes moet je iets harder je best doen dan in Nederland.
.
Re [1]-het kan nog minder-en je zal wel nooit hebben gedacht waar dan-in de USA! het land van het onbegrensd kapitalisme. daar is in zeer vele steden de kostendeking rond de 10-20% (als vanouds: bedrag dat uit de ticketsale komt t.o.v. totale uitghaven). Inderdaad-in zeer veel van die steden kosten de tiketjes amper de helft van wat ze in NL kosten (wat met strippenkaarttarief ook niet echt duur is). Op de kosten bestaat vaak amper een rem. Overigens kan elke stad/regio gewoon zijn eigen beleid bepalen-en het is dan ook voorgekomen dat zomaar van dag 1 op 2 alle stadsbussen , of iets minder,alle zondags-of avondbussen in een miljoenenstad-geschrapt werden.
Re [2]-merkwaardig is dan wel, dat je juist in GB/UK nog heel vaak vrij goedkoop met daytickets of hoe ze ook heten kan rondreizen. Bovendien is die % sterk geinfleerd sinds de bejaarden daar gratis per bus mogen reizen en de busbedrijven daarvoor een bedrag krijgen uitgekeerd (wat er dan weer wel voor zorgt dat een soort basisdienst gehandhaafd blijft). In DE min of meer hetzelfde met de invaliden (schwerbeschaedigt).
In BE worden 65+ ook gratis vervoerd, maar de kosten daarvan worden iet meegerekend-dat maakt al snel enkele 10tallen% uit.
Mijn idee blijft overeind: dat de tariefstelling in NL vooral de mensen de bus uitjaagt die een keus hebben. En nog meer met dat idiote betalen per 100mtr. voor elk ritje met die sjipkaart.
030utrechtt
Berichten: 98
Lid geworden op: di 02 mar 2010, 21:53

Re: Prijs Utrechtse buskaartjes flink omhoog

Bericht door 030utrechtt »

ben trouwens benieuwd hoe het nou zit met de nieuwe dienstregeling die ingaat bij ingang van de nieuwe consessie.
volgens de laatste info die ik laats las gaat men er vooral in utrecht zuid op achteruit.
ben ook benieuwd of er nou eens eindelijk DBG's gaan rijden op lijn 28, in een document van het bru las ik dat men wel van plan is om DBG's in te zetten maar betwijfel of dit dan ook wel gebeurt aangezien er 7 extra gelede bussen bij komen. maar volgens mij zijn die om de groei op te vangen op de lijnen naar de uithof, een hogere frequentie op lijn 28 lijkt mij niet echt een oplossing aangezien de bussen nu al elke 7 minuten rijden tijdens de spits, misschien het inleggen van een korttrajectdienst tussen de meern oost en centraal.

wat betreft de kaartjes.. is er al bekend wat voor regionale kaartjes er komen die bijvoorbeeld het winkelkaartje vervangen e.d.?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Prijs Utrechtse buskaartjes flink omhoog

Bericht door Vinny »

dat de tariefstelling in NL vooral de mensen de bus uitjaagt die een keus hebben.
De reden dat ik sinds het behalen van mijn rijbewijs bijna nooit meer in de bus zit is niet omdat de bus nou zo duur is. Je kunt voor 7 euro heen en weer van Aalsmeer naar Amsterdam, dat staat gelijk aan zo'n 1,5 uur parkeren :roll:

De reden is vooral dat ik met de auto 2 tot 3 keer zo snel ben en bovendien meer flexibiliteit biedt. En ik ben niet de enige die er zo over denkt. 98% van de Nederlanders met een rijbewijs is niet meer dan eens per jaar of minder in een bus te vinden...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 43 gasten