Onduidelijkheid mbt data

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Plaats reactie
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Onduidelijkheid mbt data

Bericht door Frank »

Omdat ik me er de laatste tijd een beetje aan in het verdiepen ben, leek het me wel leuk als er ook wat informatie over een aantal inmiddels gesloten stations op de wiki komt te staan. Daarbij probeer ik uiteraard ook de datum van het openen en het sluiten van de stations te achterhalen. Met veel stations kom ik met drie verschillende bronnen op drie verschillende data uit. Soms scheelt het 12 dagen (zou een administratief iets kunnen zijn); de andere keer drie jaar (lijkt me niet...). Ik heb nu dus maar even geen data toegevoegd, maar hoe hiermee om te gaan? Het lijkt me toch wel zinvol om in ieder geval een indicatie van het sluiten van stations te geven.

Een dergelijk iets kom ik tegen met het toevoegen van oude buslijnen. Halverwege de jaren '90 stonden in de busboekjes uit de regio Arnhem geen wijzigingen vermeld; alleen de dienstregeling werd weergegeven. Dat betekent dat elke wijziging die je tegenkomt in vergelijking met het jaar daarvoor ook tussentijds plaats heeft kunnen vinden. Ook hier lijkt het me nuttig om toch iets van een indicatie weer te geven. Helaas kom je dan vaak op zinnen als: "ergens tussen 3 mei 1994 en 1 mei 1996 is lijn 4 een andere route gaan rijden", wat ook niet erg mooi staat. Hoe zal ik dit voortaan omschrijven? Er hebben in het verleden ook wijzigingen plaatsgevonden met ingang van een nieuw busboekje die niet vermeld stonden, terwijl dit bij andere wijzigingen wel gebeurde.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Onduidelijkheid mbt data

Bericht door fogeltje »

als "ergens tussen 3 mei 1994 en 1 mei 1996" het meest precieze is wat je hebt, dan is daar niet veel aan te doen. Wat betreft infoboxen houd ik het dan op "onbekend", daar zet ik alleen een datum in als ik dat zeker weet. In de tekst moet ik het helaas met "tussen 3 mei 1994 en 1 mei 1996" doen. Het is niet mooi, maar meer is er helaas niet.
"Een touringcar is geen bus"
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Onduidelijkheid mbt data

Bericht door Chauf21 »

Ik ga volledig met fogeltje mee :) Als er niet meer informatie beschikbaar is, kan je weinig anders. Wellicht kan je kleine verschillen nog opvangen door aanduidingen als 'in het voorjaar van...'. Daarnaast vraag ik me af of sommige wijzigingen nog wel terug te vinden zijn. Het zal me niets verbazen als wijzigingen van twintig, dertig jaar geleden gewoon met een papiertje in de bus werden aangekondigd. Mogelijk dat dat soort wijzigingen ook nog wel in een krant werden gepubliceerd.

In bibliotheken en archieven zou je het een en ander dan misschien nog wel kunnen terugvinden. Je moet je alleen afvragen of je het leuk vindt om daar je tijd en energie in te steken :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten