Aantal passagiers Fyra-trein gestegen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Aantal passagiers Fyra-trein gestegen

Bericht door Chauf21 »

Aantal passagiers Fyra-trein gestegen
Geplaatst op: donderdag 31 maart 2011 16:46
Laatst bijgewerkt: donderdag 31 maart 2011 16:48


Hogesnelheidsdienst Fyra lijkt eindelijk op stoom te komen. Dankzij het winterweer en lagere prijzen maakten meer dan een half miljoen mensen in de eerste drie maanden van het jaar gebruik van de treinverbinding tussen Amsterdam en Rotterdam. Het kwartaal ervoor waren dat er iets meer dan 200.000. Dit maakte NS Hispeed, exploitant van de dienst, donderdag bekend.
Lees verder
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Aantal passagiers Fyra-trein gestegen

Bericht door Caspar »

Dat betekent dat er vorig najaar gemiddeld 29 reizigers per Fyra waren, en nu iets van 65. Komt op stoom vind ik dan wat overdreven uitgedrukt.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Aantal passagiers Fyra-trein gestegen

Bericht door Ennes »

Dat dat mag een Fyra op stoom door die HSL tunnels :lol: :lol: :lol:
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Aantal passagiers Fyra-trein gestegen

Bericht door Fles »

De tarieven zijn tot eind juni op een normaal niveau. Let maar op als er na 1 juli weer die bizarre tarieven van eerst gaan gelden, dan gaat iedereen weer net zo hard weg :Y

Als dan NOG niet duidelijk is hoe het zit met het draagvlak, dan weet ik het ook niet meer :N
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aantal passagiers Fyra-trein gestegen

Bericht door Suus »

Ik zat toevallig vandaag in een spits-Fyra en die is toch aardig gevuld. Het is nog niet zo vol als een normale intercity tussen Rotterdam en Amsterdam, maar het is niet meer dat je op elke moment van de dag een kanon kan afschieten in de trein.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Aantal passagiers Fyra-trein gestegen

Bericht door Bart »

Fles schreef:Als dan NOG niet duidelijk is hoe het zit met het draagvlak, dan weet ik het ook niet meer :N
Welke andere keuze hebben ze volgens jou?

Het viel me vanmiddag ook op Shl op dat de trein uit Rtd redelijk vol was (maar alleen in de tweede klas). Misschien gaat de trein aan zijn succes ten onder, want wie wil nu toeslag betalen en dan alsnog zijn vierzitter moeten delen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Aantal passagiers Fyra-trein gestegen

Bericht door Geert »

Ik heb toevallig al een paar keer wat van die spits-Fyra's gezien (vooral die van 17.53 uur, maar ook andere) en die zaten allemaal lekker gevuld.

Als je wat rekent zie je ook dat Hispeed nog niet bepaald meer winst maakt (vergelijking tussen oude en nieuwe toeslagen voor Asd - Rtd):
200.000 * € 7,40 = € 1.480.000 (voor tariefverlaging)
500.000 * € 2,10 = € 1.050.000 (nu)

Zie hier het fenomeen prijselasticiteit in werking: de prijs is lager en het aantal reizigers is toegenomen, dus Fyrareizigers blijken gevoelig voor de prijs. Maar Hispeed maakt niet meer winst maakt (verlies van ca. 400.000 euro per kwartaal), en dan is in die berekening niet eens meegenomen dat de operationele kosten hoger kunnen zijn.

Als je ervan uitgaat dat de vraagcurve lineair is zou je bij een prijs van 4,75 euro (het gemiddelde van 200.000 en 500.000) 350.000 reizigers mogen verwachten en dan zou Hispeed € 1.662.500 kunnen beuren. Maar ja, IS de vraagcurve lineair en wellicht zit er nog groei in de reizigersaantallen voor de huidige toeslag? :)
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Aantal passagiers Fyra-trein gestegen

Bericht door Caspar »

Ja of daalt het aantal reizigers volgend kwartaal weer fors omdat er dan geen toeslagvrije maand tussen zit?
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Aantal passagiers Fyra-trein gestegen

Bericht door Chauf21 »

Geert schreef:Als je wat rekent zie je ook dat Hispeed nog niet bepaald meer winst maakt (vergelijking tussen oude en nieuwe toeslagen voor Asd - Rtd):
200.000 * € 7,40 = € 1.480.000 (voor tariefverlaging)
500.000 * € 2,10 = € 1.050.000 (nu)
De toeslag voor Amsterdam - Rotterdam is €2,70 (€2,10 is voor van/naar Schiphol). Je komt dus uit op 500.00 * €2,70 = €1.350.000 als je ervan uitgaat dat iedereen het volledige traject reist. Maakt voor je verhaal verder niet zo veel uit ;)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Aantal passagiers Fyra-trein gestegen

Bericht door Geert »

Ah, excuus. Ik vond het al zo'n groot verschil, maarja met NS Hispeed weet je het nooit he ;)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Aantal passagiers Fyra-trein gestegen

Bericht door Vinny »

Zie hier het fenomeen prijselasticiteit in werking: de prijs is lager en het aantal reizigers is toegenomen, dus Fyrareizigers blijken gevoelig voor de prijs
Nou daar zijn nog wel wat kanttekeningen bij te plaatsen:
1. Frequentie
2. Winterweer
3. Toeslagloze periode
Daarnaast, de belangrijkste vraag: de meeste forenzen reizen met een abonnement. Wat is er met de prijs van het toeslag-abonnement gebeurd? :!:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Aantal passagiers Fyra-trein gestegen

Bericht door reisthijs »

Ook dat is veel goedkoper geworden.

Ik heb even de oude tarieven voor maandtoeslagabonnementen erbij gezocht voor Asd - Rtd
http://www.nshispeed.nl/nl/fyra-voor-de ... stregeling

oorspronkelijk: 192,40
vanaf 1 april 2010: toeslagvrij (voor abonnementshouders)
vanaf 1 september 2010: 148,-
vanaf het winterweer: toeslagvrij
vanaf 1 februari 2011: 70,20
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6466
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Aantal passagiers Fyra-trein gestegen

Bericht door Daantje »

Bee schreef:Ik zat toevallig vandaag in een spits-Fyra en die is toch aardig gevuld. Het is nog niet zo vol als een normale intercity tussen Rotterdam en Amsterdam, maar het is niet meer dat je op elke moment van de dag een kanon kan afschieten in de trein.
Bedenk wel dat in een normale trein tussen Rotterdam en Amsterdam ook niet iedereen tussen die stations reist he, daar zitten ook reizigers voor Den Haag en Leiden tussen.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Aantal passagiers Fyra-trein gestegen

Bericht door willy84 »

De laatste keer dat ik die lijn had kampte de loc met een software storing. (A)
immer kwaliteits posts
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 72 gasten