Parijs en Orleans

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Parijs en Orleans

Bericht door Caspar »

Aangezien ik weer eens zit had om eens buiten de grenzen te komen, had ik een retourtje Brussel- Parijs geboekt met de Thalys, om in Parijs wel verder te zien wat het reisdoel was. Ik was hiervoor al een paar jaar niet meer met Thalys geweest, het enige wat ik me nog bijstond van de laatste keer was de krappe opstelling van de stoelen.
Aan die mening is helaas dit keer nog niets veranderd.

In Brussel Zuid aangekomen met de Benelux was het tijd om de Thalys in te stappen. Dit ging niet zonder enige moeite, aangezien men het blijkbaar normaal vond om 2 stellen te splitsen tijdens het instappen, en de trein dus ineens, zei het stapvoets, begon te rijden. Mensen met zware koffers struikelden bijna over elkaar heen op het perron bij het intstappen, laten we het maar de Belgische slag noemen 8-)

In Parijs Est wat plaatjes gemaakt:

Afbeelding
Paris Est.

Afbeelding

Afbeelding
De machinist had deze trein zojuist klaar gemaakt om te vertrekken naar Mulhouse. Voordat de trein vertrok heb ik de machinist iets zien doen wat ik nog nooit in Nederland heb gezien. De beste man stapte uit, en ging voor zijn loc in het spoor staan om vervolgens zijn behoefte te doen... En dat op Paris Est :roll:

Afbeelding
Prototype van nieuw Transilien (voorstads) treinstel op het stationsplein van Paris Est.
Het interieur was ook te bewonderen, en schaarsgekleede dames van rond de 21 jaar gaven flyers en info aan de belangstellenden :lol:
Deze kopbak was zo ver ik kon zien gewoon helemaal echt, behalve dat hij geen koppeling had.

Afbeelding
Een Transilien stel in bedrijf op Paris Est. Zal me niets verbazen als de ontwerpers van de Benelux-kleurtjes in Parijs op excursie zijn geweest.

Vervolgens was ik naar Gare d'Austerlitz afgereisd met een omweggetje. Ik kwam in Metro 14 terecht.
http://en.wikipedia.org/wiki/Paris_M%C3%A9tro_Line_14
Deze metro heeft geen bestuurder aan boord, heel apart. Ik vond het wel een vreemd gevoel om voorin het stel voor een grote glazen wand te staan (de voorruit) en de tunnellampen op je af te zien komen! Wel zag ik gewoon groene seinen, iets waar ik het nut niet van inzie als er geen personeel op de trein zit.
Grappig detail; er hangen stickers in de metro dat het personeel van lijn 14 u een fijne rit wenst. Welk personeel? :lol:

Afbeelding
Zelfde type trein als de foto hierboven, alleen dan in de uitmonstering van de regio Centre, op Gare d'Austerlitz.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gare d'Austerlitz, trein EN 475 uit Barcelona. Op de rijtuigen stond Elypsos vermeld als treinnaam (Talgo's?.
Het viel me op hoe laag die rijuigen zijn in verhouding tot de loc.

Op de Franse stations zijn de gele kaart automaten ook met paddestoelen de grond uit geschoten. Een retourtje Alkmaar- Orleans viel gewoon uit de automaat te halen met Nederlandse pin pas. Dat was nu niet nodig, maar wel een retourtje Paris- Orleans. Erg fijn dat mijn pinpas het deed, scheelt hoop geklooi en wachten aan het loket.

Na een ritje van iets meer dan een uur kwam ik hier aan:

Afbeelding

Waar dit trammetje reed:
Afbeelding

Nog wat andere plaatjes uit Orleans:

Afbeelding
Aqualys naar Blois en Tours. (Aqualys zijn gewoon Corail rijtuigen in ander kleurtje bestickerd) de loc is gebouwd in 1974 volgens het metalen plakkaatje erop.

Afbeelding

Afbeelding
Als een vervoerder in NL besluit om met Corail rijtuigen te willen gaan rijden, zou dat dan zo mogen als ik hier naar kijk?

Afbeelding

Tot slot:
Afbeelding
Inox treinstel. In Parijs zag ik deze stellen ook nog veelvuldig staan, maar dan ook weer met andere kleurtjes en nieuwe stoelen erin, de Hispeed achtige look dus; oud en traag in hippe jonge kleuren.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Parijs en Orleans

Bericht door Chauf21 »

Caspar schreef:[...]
Ik vond het wel een vreemd gevoel om voorin het stel voor een grote glazen wand te staan (de voorruit) en de tunnellampen op je af te zien komen! Wel zag ik gewoon groene seinen, iets waar ik het nut niet van inzie als er geen personeel op de trein zit.
Dat van die seintjes viel mij ook al op. Wellicht dat het een vorm van schijnveiligheid betreft? Voertuigen zonder bestuurders worden door sommige mensen immers als onveilig beschouwd. De seintjes kunnen dan een gevoel doen opwekken dat alles in orde is. Ofzo :)

En die Corail-rijtuigen mogen gerust Nederland binnenstromen, wat mij betreft :lol:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13550
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Parijs en Orleans

Bericht door Wubbo »

Is dat niet om ervoor te zorgen dat als het automatische systeem niet meer werkt, het geheel toch gewoon met een bestuurder te rijden is?
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Parijs en Orleans

Bericht door Caspar »

Nee want voorin is niets om mee te besturen, tenzij de bestuurder een afstansbediening oid zou gebruiken.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13550
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Parijs en Orleans

Bericht door Wubbo »

Zit er niets in de kasten onder die banken? Die vond ik er wel zo uitzien dat er een noodpaneel onder zou kunnen zitten (net als bij de Docklands Light Railway)
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Parijs en Orleans

Bericht door Daan »

Caspar schreef:Als een vervoerder in NL besluit om met Corail rijtuigen te willen gaan rijden, zou dat dan zo mogen als ik hier naar kijk?
Ja, dat mag. Nog sterker, ze hebben in Nederland gereden ;)
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Parijs en Orleans

Bericht door M57 »

Caspar schreef:De machinist had deze trein zojuist klaar gemaakt om te vertrekken naar Mulhouse. Voordat de trein vertrok heb ik de machinist iets zien doen wat ik nog nooit in Nederland heb gezien. De beste man stapte uit, en ging voor zijn loc in het spoor staan om vervolgens zijn behoefte te doen... En dat op Paris Est :roll:
Dat is ook in Nederland aan de orde van de dag.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Parijs en Orleans

Bericht door Geert »

Volgens die Wikipedia-pagina gebruikt lijn 14 geen vaste blokken, dus dan zijn vaste seinen ook niet nodig. Wellicht dus toch als backup? Of is de lijn op sommige plekken geïntegreerd met andere lijnen (die wel met seinen werken)?
Ik kan me ook geen lichtseinen herinneren op de DLR in Londen :)

En die plassende machinist... Ik zie het af en toe, niet al te vaak gelukkig :P Gelukkig zijn de meeste treinen in Nederland geel ;)
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6471
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Parijs en Orleans

Bericht door Daantje »

Misschien kunnen ze bij een verstoring ook met andere metrostellen op lijn 14 rijden waarbij je die seinen wel nodig hebt? Ik vond het ook erg apart die metrolijn :) Wel leuk om een keertje gedaan te hebben.

Verder erg leuk verslag met stukjes van Frankrijk waar wij net niet geweest zijn maar wel herkenbare plaatjes (zelfde soort treintjes, stations, etc).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten