Vraagje: de grens over in combinatie met een Go-Pass

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Vraagje: de grens over in combinatie met een Go-Pass

Bericht door VIRM »

Ik heb even een vraagje over een treinreis naar het buitenland.

Als je bijvoorbeeld naar Brussel wil en je wil voor het Belgisch stuk een Go-Pass gebrukken:
1. Vanaf waar is de Go-Pass geldig? De grens? Of het eerste station na de grens?
2. Wat voor kaartjes moet je naast de Go-Pass kopen/ Sowieso moet je voor het stuk in Nederland een kaartje hebben, maar hoe zit het als je de grens overschrijdt?
En hoe zit het met het soort kaartjes als je Week of Weekend-OV hebt?
Beul van de blindegeleidelijn
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Vraagje: de grens over in combinatie met een Go-Pass

Bericht door Aking »

Bij mijn weten is een Go-pass geldig vanaf Belgische Stations. Dus komende vanuit Nederland vanaf Essen of Vise

Je hebt dus een kaartje Station in nederland - Essen of Station in nederland - Vise nodig

Op het moment dat je een week of weekend OV hebt heb je naast je OV en je Go-pass dus ook nog een kaartje Roosendaal grens - Essen of Vise grens - Vise nodig.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Vraagje: de grens over in combinatie met een Go-Pass

Bericht door Reiziger Delft »

En je kan een kaartje naar Essen of Visé in de kaartautomaat of aan het binnenlandse loket (laatste wel met toeslag) kopen, met eventueel 40% korting en/of jongerenkorting (t/m 25 jaar).
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Vraagje: de grens over in combinatie met een Go-Pass

Bericht door VIRM »

Geldt dat kaartje grens-Essen of Vise ook in de Benelux? Die stopt daar immers niet.
Beul van de blindegeleidelijn
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Vraagje: de grens over in combinatie met een Go-Pass

Bericht door Caspar »

Ja dat is geen enkel probleem. Met een enkele reis Zaandam-Wormerveer en Wormerveer- Alkmaar kan je ook in de IC Zaandam- Alkmaar reizen.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Vraagje: de grens over in combinatie met een Go-Pass

Bericht door Daantje »

Een aantal jaar geleden was de Go Pass niet geldig van/naar grensstations en in mijn ogen is Essen dat ook. Ik weet alleen niet of dat nog steeds zo is. Er zijn namelijk wel wat dingetjes verandert rondom de Go Pass zo is er nu ook de Go Pass 1 voor een dag (overigens heel makkelijk online te boeken ook vanuit Nederland met creditcard). Ik zou het even goed nazoeken als ik jou was. De laatste keer dat ik naar België (Brugge) ging heb ik het met een kaartje Rotterdam - Antwerpen en een Go Pass 1 Antwerpen - Brugge gedaan.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Vraagje: de grens over in combinatie met een Go-Pass

Bericht door Fles »

Daantje schreef:Een aantal jaar geleden was de Go Pass niet geldig van/naar grensstations en in mijn ogen is Essen dat ook.
Dat is niet waar, en nooit waar geweest ook. Er wordt onderscheid gemaakt tussen grensPUNTEN en grensSTATIONS.

U raadt het al: De Go Pass en Rail Pass zijn niet geldig van of naar grensPUNTEN. Over grensSTATIONS wordt eigenlijk in het geheel nooit gesproken, maar die horen gewoon bij het NMBS-net. Het is niet zo dat ze niet voor vol aangezien worden omdat ze de laatste voor de grens zijn of zo :lol: ZELFS niet in België :idea:

Wat Caspar zegt dus eigenlijk.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Vraagje: de grens over in combinatie met een Go-Pass

Bericht door Daantje »

Okee, dan heb ik dat destijds gewoon altijd verkeerd begrepen ofzo.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Vraagje: de grens over in combinatie met een Go-Pass

Bericht door Vinny »

Volgens mij is het zo dat de trein er ook moet stoppen. Op een Beneuxtrein kun je niet de Go Pass gebruiken voor Essen, omdat de trein er niet stopt. Ik heb al eens eerder geforumd: als je goedkoop in Belgie wilt treinen kun je beter de auto of de fiets naar Essen nemen en daar de IR pakken. Of naar Brecht, dat station ligt prima bereikbaar langs de E 19.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Vraagje: de grens over in combinatie met een Go-Pass

Bericht door Ronald »

Vinny schreef:als je goedkoop in Belgie wilt treinen kun je beter de auto of de fiets naar Essen nemen en daar de IR pakken. Of naar Brecht, dat station ligt prima bereikbaar langs de E 19.
Ja, en helemaal naar Brugge fietsen is nog goedkoper :? . Het ging hier over de treinrit naar België, en ik had ook altijd begrepen dat in het geval van de Go-/Railpass een grensstation mocht zonder dat de trein er stopt (alleen nog nooit uitgeprobeerd). Anders gewoon de stoptrein Roosendaal-Antwerpen nemen die wel in Essen stopt (duurt alleen wel een half uurtje langer :wink: ).
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Vraagje: de grens over in combinatie met een Go-Pass

Bericht door Vinny »

Tja, het is me ooit zo verteld door een Belg. Je mocht alleen een station gebruiken waar de trein ook daadwerkelijk stopt. ;)
Maar goed, wellicht had hij het fout, of zijn de voorwaarden intussen veranderd. Zo is "Maastricht" een soort van binnenlands station geworden voor de NMBS, alleen heb ik nooit begrepen of dat ook geldt voor de Go Pass (dat is nergens uit de nieuwsberichten op te maken).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Vraagje: de grens over in combinatie met een Go-Pass

Bericht door Ronald »

Op de NMBS-site wordt Maastricht trouwens niet herkend bij het berekenen van binnenlandse tarieven. Bij de info over de Go-/Railpass staat inderdaad dat grenspunten niet geldig zijn, zo ook "Visé-Frontière". Dus dan zal Maastricht ook wel niet mogen. Maar echt duidelijk is het niet.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Vraagje: de grens over in combinatie met een Go-Pass

Bericht door Fles »

Vinny schreef:Volgens mij is het zo dat de trein er ook moet stoppen.
Nee.
Of naar Brecht, dat station ligt prima bereikbaar langs de E 19.
Je zal je daar toch een partijtje de rieftief zoeken naar een station "Brecht" :')
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten