Vakbonden willen landelijk Cashless busvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vakbonden willen landelijk Cashless busvervoer

Bericht door Geert »

Meltrain schreef:Mijn bezwaar tegen automatisch opladen isdat het al gebeurt bij een saldo van €5,-. Zo maak ik die laatste €5,- natuurlijk nooit op en heb ik €5,- meer betaald dan ik ooit zal kunnen reizen.
Als het automatisch opladen gewoon bij €5,- is, zou dat veel schelen.
Bij elk systeem waar je vooruit betaalt (chipkaart, chipknip, prepaid telefoon) heb je meer geld uitstaan dan dat je daadwerkelijk gebruikt, dat is inherent aan het systeem. Ik heb geen automatisch opladen maar meestal schommelt mijn saldo tussen de vijf en de tien euro, als het daaronder komt laad ik zelf mijn chipkaart ook op.

@Ennes: In Zweden is alles beter ;)
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Vakbonden willen landelijk Cashless busvervoer

Bericht door huibf »

Meltrain schreef: Over de Chipknip: in Zeeland kun je tegen voorverkooptarief een kaartje op de bus kopen als je met de Chipknip betaalt. In mijn ogen is dat een prima systeem en dat mag zo in meer regio's ingevoerd worden, al moet de prijs dan ongeveer 10% hoger liggen dan wat je met de OVC zou moeten betalen.
Dat systeem heeft Hermes Limburg en Brabant ook gehad. Het systeem is verdwenen toen Veolia in Limburg kwam. Hermes Brabant heeft het afgeschafd bij haar nieuwe concessie.
het is een goed systeem op rustige lijnen. Maar absoluut onbruikbaar vervanger als alternatief voor 'no cash' systeem, laat staan de chipkaart. Het systeem is hiervoor veeeel te traag.
Ik heb er overigens wel gebruik van gemaakt.
De Chipknip is een systeem wat nog enkele jaren zal standhouden....
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Vakbonden willen landelijk Cashless busvervoer

Bericht door Vinny »

Geert schreef:
Meltrain schreef:Mijn bezwaar tegen automatisch opladen isdat het al gebeurt bij een saldo van €5,-. Zo maak ik die laatste €5,- natuurlijk nooit op en heb ik €5,- meer betaald dan ik ooit zal kunnen reizen.
Als het automatisch opladen gewoon bij €5,- is, zou dat veel schelen.
Bij elk systeem waar je vooruit betaalt (chipkaart, chipknip, prepaid telefoon) heb je meer geld uitstaan dan dat je daadwerkelijk gebruikt, dat is inherent aan het systeem. Ik heb geen automatisch opladen maar meestal schommelt mijn saldo tussen de vijf en de tien euro, als het daaronder komt laad ik zelf mijn chipkaart ook op.

@Ennes: In Zweden is alles beter ;)
Met de OV chipkaart kun je tenminste nog in de min staan. Bij de chipknip en de prepaid telefoon kan dat niet.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Vakbonden willen landelijk Cashless busvervoer

Bericht door Ennes »

Vinny schreef:
Geert schreef:
Meltrain schreef:Mijn bezwaar tegen automatisch opladen isdat het al gebeurt bij een saldo van €5,-. Zo maak ik die laatste €5,- natuurlijk nooit op en heb ik €5,- meer betaald dan ik ooit zal kunnen reizen.
Als het automatisch opladen gewoon bij €5,- is, zou dat veel schelen.
Bij elk systeem waar je vooruit betaalt (chipkaart, chipknip, prepaid telefoon) heb je meer geld uitstaan dan dat je daadwerkelijk gebruikt, dat is inherent aan het systeem. Ik heb geen automatisch opladen maar meestal schommelt mijn saldo tussen de vijf en de tien euro, als het daaronder komt laad ik zelf mijn chipkaart ook op.

@Ennes: In Zweden is alles beter ;)
Met de OV chipkaart kun je tenminste nog in de min staan. Bij de chipknip en de prepaid telefoon kan dat niet.
En wat is het voordeel van in de min staan? Is het niet gewoon heel simpel dat als je iets wilt, je dat ook zou moeten kunnen betalen, en of dat nou om een reis gaat, om een halfje brood of weet ik wat.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vakbonden willen landelijk Cashless busvervoer

Bericht door Suus »

Het voordeel van negatief staan is dat je ook met 50 cent nog op het station kan komen als dat 1 euro kost. Als je vroeger geen contant geld bij je had of nog maar 1 strip op je strippenkaart, dan kon je gaan lopen :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Vakbonden willen landelijk Cashless busvervoer

Bericht door AppleMoose »

Nou, dan kom je op een station, maar dan nog zul je die 50ct moeten betalen...
Wat hebben mensen toch tegen "direct betalen"?

Als ik naar de bakker ga om een brood te kopen, zeg ik toch ook niet "Bakker, ik betaal je nu de helft, over 2 jaar de volgende helft"? :roll:

Sommige mensen hebben nog altijd niet door waardoor de huidige crisis is ontstaan he...
We wilden alles, we "kochten"alles en betalen? och, dat doen we later wel...
En toen deed het luchtbelletje *knap* en zitten we in de grootste problemen... -o-
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vakbonden willen landelijk Cashless busvervoer

Bericht door Suus »

Dat was in Boskoop en waarschijnlijk nog vele andere kleine dorpjes nog redelijk normaal hoor: Ik haal het net niet, ik kom straks wel even de rest betalen. En dan ging je later die dag of de volgende dag even de rest betalen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Vakbonden willen landelijk Cashless busvervoer

Bericht door find_your_spot »

Ronaldussen schreef: Als ik naar de bakker ga om een brood te kopen, zeg ik toch ook niet "Bakker, ik betaal je nu de helft, over 2 jaar de volgende helft"? :roll:
Tot nu toe heb ik hier al 17 kaarten liggen, allemaal met -15,86 euro. Dat is omgerekend -269,62 euro negatief saldo.

Minus de investering van 17 kaarten a 3 euro = 51 euro.

Hou ik een totaal winst over van 218,62 euro wat ik mij heb bespaard door slim en legaal gebruik te maken van de OV-chipkaart *O*

Denk je dat ik de rest schuld nog terug ga betalen?
For Your Railroad Adventures
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Vakbonden willen landelijk Cashless busvervoer

Bericht door Caspar »

O bij mij houdt ie er veel eerder mee op, geloof na -0,50€ of hooguit -1€.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Vakbonden willen landelijk Cashless busvervoer

Bericht door Daantje »

Bee schreef:Dat was in Boskoop en waarschijnlijk nog vele andere kleine dorpjes nog redelijk normaal hoor: Ik haal het net niet, ik kom straks wel even de rest betalen. En dan ging je later die dag of de volgende dag even de rest betalen.
Niet alleen in kleine dorpjes hoor. Ik stond gisteren achter iemand in de rij bij de Bruna in Rotterdam Hillegersberg die ook 50 cent extra wilde betalen wat ze de vorige keer te kort kwam.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Vakbonden willen landelijk Cashless busvervoer

Bericht door Ennes »

find_your_spot schreef:
Ronaldussen schreef: Als ik naar de bakker ga om een brood te kopen, zeg ik toch ook niet "Bakker, ik betaal je nu de helft, over 2 jaar de volgende helft"? :roll:
Tot nu toe heb ik hier al 17 kaarten liggen, allemaal met -15,86 euro. Dat is omgerekend -269,62 euro negatief saldo.

Minus de investering van 17 kaarten a 3 euro = 51 euro.

Hou ik een totaal winst over van 218,62 euro wat ik mij heb bespaard door slim en legaal gebruik te maken van de OV-chipkaart *O*

Denk je dat ik de rest schuld nog terug ga betalen?
Vergeet vooral ook niet te klagen als de OV tarieven omhoog gaan :wink:
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Vakbonden willen landelijk Cashless busvervoer

Bericht door Ennes »

Bee schreef:Het voordeel van negatief staan is dat je ook met 50 cent nog op het station kan komen als dat 1 euro kost. Als je vroeger geen contant geld bij je had of nog maar 1 strip op je strippenkaart, dan kon je gaan lopen :Y
Tja voor mij is het heel normaal dat als je geen geld hebt dat je ook niet gaat reizen. Maar misschien dat dat komt dat ik uit een periode kom waarbij de uitdrukking " Beter krap zitten als rood staan" heel normaal was.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vakbonden willen landelijk Cashless busvervoer

Bericht door Suus »

Ik ben ook tegen het maken van schulden, daar niet van, maar het systeem verbied dat je nog meer schulden kan maken als je die al eenmaal hebt (vaak ook maar een schuldje van hooguit een paar euro's) terwijl het ook de gebruikersvriendelijkheid verhoogt. Bovendien kan je bij het huidige systeem eigenlijk niet eens zonder die negatief-mogelijkheid, want de computer weet van te voren niet wat de reis gaat kosten, dat kan meer zijn dan 4 euro.

Kortom, in dit geval denk ik niet dat dit een slechte eigenschap is van het systeem omdat het zodra het negatief staan verder inchecken onmogelijk maakt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
greyhound
Berichten: 94
Lid geworden op: do 11 sep 2008, 21:23

Re: Vakbonden willen landelijk Cashless busvervoer

Bericht door greyhound »

In amerika is dit probleem al lang opgelost. Alleen met gepast betalen is daar mogelijk. Het geld verdijnt direct in een kluis. Met een simpele tarief structuur werkt dit eenk ik prima, ook in nederland (t/m 3 zones 3 euro en vanaf 4 zones 5 euro zonder overstaprecht)" In Boston kreeg je zelfs wisselgeld terug via een toegoedbon met een magneetstrip.
Ook kon je daar je chipkaart opladen bij de chauffeur. Het enige probleem was dat de betaal apparaten bij de chauffeur maar moeilijk overweg konden met verfrommelde dollar biljetten.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Vakbonden willen landelijk Cashless busvervoer

Bericht door Vinny »

Ik snap gewoon niet waarom ze geen kaartautomaten neerzetten bij de belangrijkste bushaltes. Voor die ene verdwaalde toerist die in Nergenshuizen aan de Vecht / Provinciale weg 338a opstapt kun je best cash accepteren, dat ene tientje zal niet erg aanlokkelijk zijn voor criminelen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Vakbonden willen landelijk Cashless busvervoer

Bericht door find_your_spot »

Vinny schreef:Ik snap gewoon niet waarom ze geen kaartautomaten neerzetten bij de belangrijkste bushaltes.
Dat wordt net zo'n succes met alle verkoopautomaten van NS, RET en GVB... Bereid je voor op kapotte LCD schermen en rond vliegend glas.


Overigens ben ik volledig tegen cashless busvervoer. Die overvallers komen toch wel binnen, maar ipv van je geldlade willen ze dan je portomonnee.
Verder begrijp ik niet waar de vakbonden zich druk over maken. Het is geld van de baas...
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vakbonden willen landelijk Cashless busvervoer

Bericht door Suus »

In Zweden was het zelfs in de supermarkt, maar ook in Duitsland viel mij bij een busritje met de OVPS (Oberelbische Verkehrsgesellschaft Pirna-Sebnitz mbH) op dat je het geld in een spaarpotje moest doen en daarna kwam er in een bakje onderaan de juiste hoeveelheid wisselgeld uit. Dat zijn ook oplossingen alleen moet dan de kassa op een speciale manier geleegd worden in de stalling.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vakbonden willen landelijk Cashless busvervoer

Bericht door Geert »

find_your_spot schreef:Verder begrijp ik niet waar de vakbonden zich druk over maken. Het is geld van de baas...
Hoor ik daar een vrijwilliger die zich graag laat overvallen? Ik kan me best voorstellen dat chauffeurs niet graag met veel geld over straat gaan zonder veel bescherming, ook al is het niet hun eigen geld. Een overval is niet bepaald een prettige ervaring en ook niet elke overval loopt zonder schade af.

Wat mij betreft mag met cash betalen in de bus best worden ontmoedigd door de kaartjes wat duurder te maken (met als alternatief goedkope losse kaartjes in de verkoop, en uiteraard moet de chipkaart ook voordeliger zijn), maar het helemaal afschaffen draait de toegankelijkheid van het OV de nek om en jaagt individuele reizigers volgens mij meteen weg.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Vakbonden willen landelijk Cashless busvervoer

Bericht door find_your_spot »

Geert schreef: Hoor ik daar een vrijwilliger die zich graag laat overvallen?
Nee, alles behalve dat en ik vind het ook heel misselijk als je denkt dat ik vrijwilliger wil spelen.

Ik heb het 1x mee moeten maken op de Spaklerweg om overvallen te worden van je mobieltje...

Waar het mij om gaat:

- Als je de geldlade (waar ze voor komen) van de vervoersmaatschappij weg haalt en je voert ECHT een cashless bus in.

- Dan mag je bij een overval je eigen portemonnee mee geven, dat vind ik velen malen erger!

Voordat je weer je pinpas, creditcard, rijbewijs, ID, paspoort, bibliotheekpas, ov-chipkaart, muntgeld, briefgeld, parkeerpas, kortingspas, bonuskaart, airmiles, museumjaarkaart, verzekeringspas, ov fietspas compleet terug hebt in je nieuwe portemonnee...

Dat is velen malen kloter dan een geldlade met +-50 euro van de baas cadeau te geven.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vakbonden willen landelijk Cashless busvervoer

Bericht door Geert »

Nou ja, als chauffeur kun je je eigen portemonnee wel thuis laten als je moet werken, je hebt alleen je rijbewijs nodig en misschien wat kleingeld voor de koffie/lunch?
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Vakbonden willen landelijk Cashless busvervoer

Bericht door Chauf21 »

find_your_spot schreef:Dat wordt net zo'n succes met alle verkoopautomaten van NS, RET en GVB... Bereid je voor op kapotte LCD schermen en rond vliegend glas.
Volgens mij overdrijf je hier een beetje. Ik zie amper automaten die gevandaliseerd zijn. Oké, natuurlijk zullen er een aantal zijn en uiteraard zal jij automaten kunnen opnoemen die 'constant' kapot zijn, maar je moet niet gaan overdrijven. De meeste automaten werken gewoon zoals het zou moeten.
find_your_spot schreef:Verder begrijp ik niet waar de vakbonden zich druk over maken. Het is geld van de baas...
Ja, en nee. Een chauffeur mag het weliswaar niet zelf houden, maar je tekent wel voor een x bedrag aan vervoerbewijzen. Je bent dus wel degelijk zelf verantwoordelijk voor een correcte kasinhoud. Bij controle moet je eventuele tekorten (door eigen handelen) dus ook gewoon aanvullen. Maar goed, bij een overval zal niemand zich druk maken over het geld, het gaat veel meer om het menselijk leed, zoals hierboven al aangehaald.
find_your_spot schreef:Overigens ben ik volledig tegen cashless busvervoer. Die overvallers komen toch wel binnen, maar ipv van je geldlade willen ze dan je portomonnee.
Dat ben ik niet met je eens. Als je geen vervoerbewijzen meer kan kopen op de bus (en een chauffeur dus geen of in ieder geval beduidend minder geld bij zich heeft), ben je met de huidige verbeteringen en afspraken m.b.t. tot geweld en overvallen wel een enorm debiele overvaller als je een buschauffeur gaat overvallen.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Vakbonden willen landelijk Cashless busvervoer

Bericht door Reiziger Delft »

Dan kan je net zo goed iemand op straat overvallen inderdaad.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Vakbonden willen landelijk Cashless busvervoer

Bericht door Vinny »

Volgens mij overdrijf je hier een beetje. Ik zie amper automaten die gevandaliseerd zijn. Oké, natuurlijk zullen er een aantal zijn en uiteraard zal jij automaten kunnen opnoemen die 'constant' kapot zijn, maar je moet niet gaan overdrijven. De meeste automaten werken gewoon zoals het zou moeten.
In die zin heeft FyS wel een punt, want in de wijken waar veel overvallen op buschauffeurs plaatsvinden zal het percentage gevandaliseerde automaten ook wel hoger liggen (klein voordeeltje: de meeste toeristen zullen niet naar Tuigdorp e.o. willen gaan). Naar mijn mening weegt de lichamelijke integriteit van buschauffeurs zwaarder dan een gesloopte kaartautomaat. Maar goed, wellicht moet je op sommige buslijnen het Franse systeem invoeren: naast de buschauffeur een persoon met het uiterlijk "kleerkast" met een vals grommende hond aan de lijn. :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Vakbonden willen landelijk Cashless busvervoer

Bericht door Ennes »

Geert schreef:Nou ja, als chauffeur kun je je eigen portemonnee wel thuis laten als je moet werken, je hebt alleen je rijbewijs nodig en misschien wat kleingeld voor de koffie/lunch?
zoals dus zoveel OV personeel doet!
De meeste HC's zijn in dat opzicht ook wel blij met die boete van 35 euro, voor de meeste reizigers zonder VVB, wordt er nu een UVB uitgeschreven omdat men niet zoveel geld bij zich heeft. voordeel voor ons is dus dat we vrijwel nooit meer contante verkoop hebben.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vakbonden willen landelijk Cashless busvervoer

Bericht door Suus »

Buitenlanders zonder treinkaartje moeten nog wel contant betalen en dat is soms een flinke klus heb ik gemerkt :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten