Fyra doet voortaan ook Breda aan

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Fyra doet voortaan ook Breda aan

Bericht door Wubbo »

Fyra doet voortaan ook Breda aan
Geplaatst op: zondag 3 april 2011 12:11
Laatst bijgewerkt: zondag 3 april 2011 12:12


De hogesnelheidstrein Fyra is voor het eerst aangekomen op station Breda. De trein werd vanochtend verwelkomd door burgemeester Van der Velden.

Vanaf morgen rijdt de Fyra twee keer per uur van Breda naar Amsterdam. De reis duurt dan een uur en tien minuten, een tijdwinst van ruim een half uur. Bovendien hoeft er niet meer te worden overgestapt.
Lees verder
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Fyra doet voortaan ook Breda aan

Bericht door Daniel »

Hmm, ze zullen de opening wel niet meer hebben kunnen verschuiven... gisteren kon je als reiziger ook al met Fyra naar Breda :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Fyra doet voortaan ook Breda aan

Bericht door VIRM »

Niet meer overstappen? Als de NOS eerder dan de NS weet dat de s2200 is geschrapt, dan is er wat aan de hand...
Beul van de blindegeleidelijn
Reiziger Delft
Berichten: 1200
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Fyra doet voortaan ook Breda aan

Bericht door Reiziger Delft »

Naar Amsterdam was het altijd sneller om in 's Hertogenbosch over te stappen. Naar Schiphol bestond sowieso geen rechtstreekse verbinding.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Fyra doet voortaan ook Breda aan

Bericht door Suus »

Voor de liefhebbers: Tot 1 mei hoeft er geen toeslag betaald te worden tussen Rotterdam en Breda als kennismakingsactie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Fyra doet voortaan ook Breda aan

Bericht door microshit »

Staat vermeld op http://www.nshispeed.nl/nl/fyra/tarieven-op-fyra - morgen maar eens uitproberen :D
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Fyra doet voortaan ook Breda aan

Bericht door Caspar »

Ik was vanmiddag dus eventjes naar Breda gegaan om het uit te testen, en ik dacht eerst dat we over conventioneel spoor gingen rijden richting Rotterdam uit Breda. Maar, de aansluiting op de HSL ligt gewoon erg ver van Breda af, bijna in Lage Zwaluwe al. De trein begon ook pas met optrekken richting de 160 bij het oprijden van de spoorbrug over de Moerdijk. Echt Hispeed was het dus allemaal niet. Desondanks was het stationnement in Rotterdam 8 minuten. Als dat nog wat kan worden afgeroomd zou Fyra nog minstens 5 minuten sneller zijn. Maar dat kan dan volgens mij niet omdat de s2200 4 minuten voor Fyra uit vertrekt in Breda? De koffiemeid kwam er pas in Rotterdam bij.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Fyra doet voortaan ook Breda aan

Bericht door Michael »

Hij gaat dan zeker de HSL op net nadat je de snelweg A59 onderdoorgaat?
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Fyra doet voortaan ook Breda aan

Bericht door Caspar »

Klopt idd, en dan nog stuk traktie-loos, gaf pas weer traktie op de HSL brug over Hollands diep.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Fyra doet voortaan ook Breda aan

Bericht door Dexter »

Caspar schreef:Echt Hispeed was het dus allemaal niet. Desondanks was het stationnement in Rotterdam 8 minuten. Als dat nog wat kan worden afgeroomd zou Fyra nog minstens 5 minuten sneller zijn. Maar dat kan dan volgens mij niet omdat de s2200 4 minuten voor Fyra uit vertrekt in Breda? De koffiemeid kwam er pas in Rotterdam bij.
Dat kan je wel zeggen ja, ik stond al lang en breed op Zlw toen de Fyra richting Asd pas langskwam en niet echt met een waanzinnige snelheid ook.

Overigens is de aansluiting vanuit Bd -> Rtd bijzonder: Het spoor takt af van het rechterspoor van de oude lijn, kruist alle vier de sporen van de oude lijn en de HSL en sluit aan op het linkerspoor van de HSL, omdat er ten zuiden van Rtd links wordt gereden op de HSL, zoals ook in Belgie en Frankrijk. Daarom kruist ook bij Rlb de HSL zichzelf.
Vallend blad maakt rails glad.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Fyra doet voortaan ook Breda aan

Bericht door Stefan »

En om dan nog een beetje in de sferen te blijven, bijgevoegd een plaatje van vanmiddag net buiten Schenkeldijk in de Hoeksche Waard. Dit was de t941 overigens. :)

Afbeelding
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Fyra doet voortaan ook Breda aan

Bericht door Caspar »

Daar zat ik in *O*
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Fyra doet voortaan ook Breda aan

Bericht door Ennes »

Caspar schreef:Daar zat ik in *O*
:roll: en dan niet eens ff lachen op de foto :wink:
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Reiziger Delft
Berichten: 1200
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Fyra doet voortaan ook Breda aan

Bericht door Reiziger Delft »

Hoort er niet eigenlijk nog een rijtuig tussen? De kleuren tussen het 5e en laatste rijtuig sluiten niet mooi op elkaar aan.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Fyra doet voortaan ook Breda aan

Bericht door Daniel »

Caspar schreef:Klopt idd, en dan nog stuk traktie-loos, gaf pas weer traktie op de HSL brug over Hollands diep.
Hmm, dus uitrollend de hobbel over bij het kruisen van de lijn van/naar Roosendaal? Dat zal inderdaad wel niet echt snel gaan...

Binnenkort ook maar eens 'n ritje mee maken... heb sinds gisteren niet meer alle binnenlandse spoorlijntjes gehad :P

@Reiziger Delft: was er niet vanwege de magere bezetting een rijtuig van Fyra afgehaald? Dat kan nooit de laatste zijn want voor 't groene lamp circuit moeten de eindrijtuigen erin zitten, dus dan mis je er inderdaad eentje voor een kloppende kleurstelling.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Fyra doet voortaan ook Breda aan

Bericht door Ennes »

Reiziger Delft schreef:Hoort er niet eigenlijk nog een rijtuig tussen? De kleuren tussen het 5e en laatste rijtuig sluiten niet mooi op elkaar aan.
ach maakt het uit, ik vraag me ook nog steeds af wat het nut is van die onleesbare stukken van het woord FYRA in het midden.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Fyra doet voortaan ook Breda aan

Bericht door Dexter »

Ennes schreef:ach maakt het uit, ik vraag me ook nog steeds af wat het nut is van die onleesbare stukken van het woord FYRA in het midden.
Ik zal je eerlijk zeggen dat ik me de eerste maanden dat die rijtuigen in de Prio-kleuren op de baan kwamen, echt het hoofd heb zitten breken over wat die rode kledders nou moesten voorstellen. Pas toen ik een trein heel in de verte zag rijden, zag ik er eindelijk het FYRA-logo in. Door die donkere raamband is er inderdaad niet direct iets van te maken.
Vallend blad maakt rails glad.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Fyra doet voortaan ook Breda aan

Bericht door VIRM »

Joehoe, jongens! Nu nog even op de voorpagina van ns.nl zetten dat hij een stukje verder gaat!

Overigens, wanneer is het plan dat de V250'jes gaan rijden?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Fyra doet voortaan ook Breda aan

Bericht door Cookie »

Ook ik heb vandaag eens de Fyra uitgetest tussen Asd en Bd. Wat een bocht zit er trouwens ergens tussen Schiphol en Rotterdam, het rijtuig stond behoorlijk schuin :o .
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Fyra doet voortaan ook Breda aan

Bericht door Suus »

De schuinste is volgens mij de boog bij Schiebroek, maar op die hele lijn merk je dat de treinen veel harder kunnen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Fyra doet voortaan ook Breda aan

Bericht door Dexter »

Dat klopt, de verkanting van de bogen is geoptimaliseerd voor treinen die daar met een snelheid van 300 km/h doorheen rijden. Als je dan met de helft van de toegestane snelheid rijdt, schuiven al je spullen van het tafeltje af. :lol:
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fyra doet voortaan ook Breda aan

Bericht door reisthijs »

VIRM schreef:Joehoe, jongens! Nu nog even op de voorpagina van ns.nl zetten dat hij een stukje verder gaat!
Dat zal wel niet omdat het geen trein van NS Reizigers is...
VIRM schreef:Overigens, wanneer is het plan dat de V250'jes gaan rijden?
In 2007.

Volgens de laatste (voor de tiende keer uitgestelde) plannen van NS Hispeed ergens in 2011. Maar NS Reizigers heeft er in de plannen voor dienstregeling 2012 alvast rekening mee gehouden dat de kans groot is dat ze dan nog niet rijden...
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Fyra doet voortaan ook Breda aan

Bericht door Ennes »

reisthijs schreef:
VIRM schreef:Joehoe, jongens! Nu nog even op de voorpagina van ns.nl zetten dat hij een stukje verder gaat!
Dat zal wel niet omdat het geen trein van NS Reizigers is...
VIRM schreef:Overigens, wanneer is het plan dat de V250'jes gaan rijden?
In 2007.

Volgens de laatste (voor de tiende keer uitgestelde) plannen van NS Hispeed ergens in 2011. Maar NS Reizigers heeft er in de plannen voor dienstregeling 2012 alvast rekening mee gehouden dat de kans groot is dat ze dan nog niet rijden...
Ze laten dit nog even zo doorkabbelen, en maken er straks gelijk een museum lijntje van als die V250's op de baan komen.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Fyra doet voortaan ook Breda aan

Bericht door VIRM »

reisthijs schreef:
VIRM schreef:Joehoe, jongens! Nu nog even op de voorpagina van ns.nl zetten dat hij een stukje verder gaat!
Dat zal wel niet omdat het geen trein van NS Reizigers is...
Ja, maar er staan op ns.nl wel vaker advertenties/aanbiedingen/promo's die bij NS Hispeed horen.
Juist om meer mensen de Fyra in te lokken zou het logisch zijn om het ook gewoon prominent op ns.nl te zetten.
Beul van de blindegeleidelijn
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Fyra doet voortaan ook Breda aan

Bericht door Michael »

Ik ga de Fyra tussenm Bd en Rtd morgen uitproberen. Ik ben benieuwd
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten