Aanbesteding Lelystad

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
flipje
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Aanbesteding Lelystad

Bericht door flipje »

We zijn nu al een tijdje verder dus ik ben eens even gaan zoeken over een nieuwe aanbesteding etc. (vooral vanwege de stadsdienst Lelystad) Nou staat er op de site van gemeente Lelystad: ''verlenen van de concessie t.b.v. de ontsluiting van de gemeente Lelystad per openbaar (bus)vervoer.'' Per 24 september 2011 tot december 2021! Blijkbaar wordt het stadsvervoer dus niet meer geïntegreerd in Concessie IJsselmond. (wat logisch is na de verlenging van 7 maanden) Op 11 april start de inschrijving en 26 april wordt er gegund :idea:
Voor meer info:
http://www.lelystad.nl/nl/aanbestedinge ... _2011.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Bericht door Daniel »

Da's wel een heel snelle gunning dan in net twee weken...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Bericht door Suus »

Ik dacht eerst dat het een foutje was, maar het staat er dus ook gewoon echt :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Bericht door webguy »

Stelletje zeurpieten trouwens die vervoerders: over elke klein detail wordt vragen gesteld... (hoeveel kopieën, wat moet er op de doos staan?)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Bericht door Suus »

45 pagina's voor de Nota van Inlichting is best veel ja. Dat kan aangeven dat Lelystad de zaakjes wellicht niet helemaal op orde heeft of dat er nu bedrijven inschrijven die normaal niet op OV-concessies inschrijven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Bericht door Klaasje »

Als je er als winnende vervoerder Utrechtse praktijken mee kan voorkomen zou ik het ook wel weten..... Er zitten overigens ook een aantal terechte vragen tussen over de dienstregeling en b.v. Wegwerpchipkaarten.
Is het trouwens een idee om deze posts naar een "Aanbesteding Lelysatd" topic te verplaatsen?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Bericht door Daniel »

Klaasje schreef:Is het trouwens een idee om deze posts naar een "Aanbesteding Lelysatd" topic te verplaatsen?
Het afsplitsen wel, maar ik heb de letters in Lelystad toch maar even in de juiste volgorde gezet :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Slechts twee bieders concessie IJsselmond

Bericht door Freek »

Bee schreef:45 pagina's voor de Nota van Inlichting is best veel ja. Dat kan aangeven dat Lelystad de zaakjes wellicht niet helemaal op orde heeft of dat er nu bedrijven inschrijven die normaal niet op OV-concessies inschrijven.
Als ik het vergelijk met Nota's van inlichtingen van SAN/Breng is ongeveer even veel hoor. Hoorde van een kennis die vaak dergelijke projecten begeleidt dat 200 vragen in een eerste nota van inlichtingen normaal is. Daar zit Lelystad toch 100 onder.

Verder wel goed dat Lelystad alles zo open op de website heeft staan. Kunnen andere overheden nog wat van leren.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Aanbesteding Lelystad

Bericht door huibf »

flipje schreef:Op 11 april start de inschrijving en 26 april wordt er gegund :idea:
Da kan nie !
Das veel te kort. Je kan onmogelijk in een kort tijdsbestek zon rapport neerleggen?
Of was het PVE en Bestek al eerder beschikbaar ?
Een beetje PVE is een bladzijde of 50, met een bijlage of 30. Neem daarbij alle vervoerscijfers van de afgelopen jaren en je bent gauw een maand of 12 verder.

Maarja sommige concessies hebben niet de beste abtenaren
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Aanbesteding Lelystad

Bericht door BR628 »

11 april is inleverdatum.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Aanbesteding Lelystad

Bericht door huibf »

nu ik het lees... het is een inimini-mini-mini concessie. Wellicht leuk voor een lokale taxiboer !
Of voor degene die er nu rondomheen ook rondrijdt. dus makkelijk met integratie.
Dat hele huisstijl gedoe is dan niet meer makkelijk realiseerbaar. Maar een reiziger heeft liever een efficient busnetwerk een één herkenbare bus dan dat er verschillende busboeren rondrijden met verschillende km tarieven.
Ik snap niet dat er niet een grote concessie is.
Die versnippering snap ik niet.
flipje
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Aanbesteding Lelystad

Bericht door flipje »

Dat is ook een beetje mijn punt. Is het realistisch om voor 6 lijnen een concessie uit te gaan schrijven?? :| Ik snap wel al het gedoe met concessie IJsselmond en dat ze in Lelystad niet nog een keer de periode konden verlengen... maar om dan gelijk een concessie van 10 jaar uit te schrijven? :N
Laatst gewijzigd door Daniel op ma 04 apr 2011, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: overbodige quote verwijderd
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Aanbesteding Lelystad

Bericht door Klaasje »

Het is jammer dat er nogal stevige eisen worden gesteld aan de chipkaarttechniek van de bussen. Anders was dit de perfecte concessie geweest voor een taxibedrijf om het ov in te groeien. Het rijden van deze concessie zou kunnen zorgen voor het opdoen van ervaring in de OV-markt met relatief weinig financiële risico's.
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Re: Aanbesteding Lelystad

Bericht door robinzes »

Ik heb echt medelijden met chauffeurs die op de stadsdienst van Lelystadt moeten rijden. Dat zijn nog eens echt rondjes om de kerk ( station ). Zeker als het straks 2 verschillende bedrijven zijn dus streek en stad apart.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Aanbesteding Lelystad

Bericht door Raymond »

Wat ik wel erg opvallend vind is dat er als onderdeel van het pluspakket gevraagd wordt naar een uurdienst op Lelystad - Enkhuizen gedurende alle dagen van de week. Overigens vallen onder dat pluspakket ook een groot deel van alle kwartierdiensten die daar rijden. Er moeten tenslotte ook wat nieuwe lijnen komen en die moeten ergens van betaald worden ;) Ben benieuwd wat het gaat worden daar.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding Lelystad

Bericht door Daniel »

Wat betreft die lijn naar Enkhuizen vond ik 't ook opvallend dat die verder Noord-Holland in verlengd mag worden als Noord-Holland daarvoor betaald. Dat is toch helemaal niet aan de gemeente Lelystad om te zeggen, dat die lijn eventueel verlengd mag worden?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Aanbesteding Lelystad

Bericht door Geert »

Wellicht bedoelt men dat een eventuele lijn in Noord-Holland aan die lijn gekoppeld mag worden, voor zover het Flevoland betreft. Dat geeft een concessiehouder wat ruimte om te onderhandelen met Noord-Holland lijkt me.
Flevolander
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 15:05

Re: Aanbesteding Lelystad

Bericht door Flevolander »

Duidelijke informatie op de site van Lelystad.

Die nieuwe buslijn naar het vliegveld zou weleens een belangrijke groeier binnen deze concessie kunnen worden als Schiphol een deel van de activiteiten naar Lelystad verplaatst. En dat die lijn naar Noord-Holland kan gaan rijden, is helemaal slim.

Ik snap alleen niet waarom de lijnen naar Emmeloord, na afloop van de huidige korte concessie tot december 2012, Swifterbant en Harderwijk niet ook gewoon aan deze concessie toegevoegd zijn (de lijnen naar Dronten-Kampen-Zwolle zullen wel verdwijnen met de komst van de Hanzelijn). Dan had de concessie Lelystad wat groter geweest, en was alles logisch vanuit de stalling Lelystad te rijden.
De provincie Flevoland heeft de streeklijnen Almere toch ook samengevoegd met de stadslijnen Almere, en dat was een logische keuze.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Aanbesteding Lelystad

Bericht door Klaasje »

Wat betreft het samenvoegen van een aantal buslijnen uit IJsselmond met de concessie Lelystad:
  • In principe was er de mogelijkheid om opnieuw mee te doen aan een grote "IJsselmond-aanbesteding". Lelystad denkt alleen goedkoper uit te kunnen zijn door het alleen te doen omdat het volgens de gemeente Lelystad het schaalvoordeel van samen aanbesteden tegenviel bij de mislukte aanbesteding.
  • De vergelijking met Almere gaat een beetje mank. De lijnen uit de voormalige concessie "Almere streek" hebben vooral een functie voor Almere zelf en niet zozeer voor de rest van de provincie. In het geval van Lelystad gaat dat alleen maar op voor lijn 148 en niet voor de lijnen 143, 315, 330, 345. Als een lijn het gemeentelijk belang ruim overstijgt kan je het beter bij de provincie laten lijkt me.
Als we voor het deel Lelystad terugkijken op de mislukte aanbesteding dan kan het zijn dat er twee mogelijke dingen aan de hand waren. Of het eisenpakket van Lelystad zelf was gewoon te duur, of vervoerders dachten een deel van de regiotramkosten bij de gemeente Lelystad in de maag te kunnen splitsen.
(Voor degenen die het niet weten: Er moesten twee offertes ingediend worden voor de aanbesteding, één deel Lelystad en een deel IJsselmond.)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding Lelystad

Bericht door Daniel »

Klaasje schreef:In principe was er de mogelijkheid om opnieuw mee te doen aan een grote "IJsselmond-aanbesteding".
Die was er toch juist niet omdat de concessie stadsvervoer Lelystad niet meer verlengd kon worden?
De vergelijking met Almere gaat een beetje mank. De lijnen uit de voormalige concessie "Almere streek" hebben vooral een functie voor Almere zelf en niet zozeer voor de rest van de provincie. In het geval van Lelystad gaat dat alleen maar op voor lijn 148 en niet voor de lijnen 143, 315, 330, 345
315 en 345 vallen zowiezo voorlopig nog onder een aparte concessie. Desondanks valt een lijndeel Lelystad - Emmeloord (neem aan dat er niet heel veel reizigersvraag over Emmeloord heen is, verbinding naar Heerenveen en Groningen gaat immers via de Hanzelijn sneller worden) prima vanuit Lelystad te exploiteren.
Lijn 143 lijkt me niet bepaald een te handhaven verbinding gezien die dubbel is t.o.v. de Hanzelijn, net als lijn 330. De lokale functie van die lijn in Dronten is op te vangen door lijn 140 vanaf z'n huidige eindpunt via de Dronterweg en De Zuid te laten rijden, waarmee je een soort van ringlijn door Dronten krijgt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Aanbesteding Lelystad

Bericht door Klaasje »

Daniel schreef:
Klaasje schreef:In principe was er de mogelijkheid om opnieuw mee te doen aan een grote "IJsselmond-aanbesteding".
Die was er toch juist niet omdat de concessie stadsvervoer Lelystad niet meer verlengd kon worden?
Dat dacht ik ook. Toch hoorde ik het laatst van iemand in het ov-wereldje dat er toch een escape-mogelijkheid was.
Daniel schreef:
De vergelijking met Almere gaat een beetje mank. De lijnen uit de voormalige concessie "Almere streek" hebben vooral een functie voor Almere zelf en niet zozeer voor de rest van de provincie. In het geval van Lelystad gaat dat alleen maar op voor lijn 148 en niet voor de lijnen 143, 315, 330, 345
315 en 345 vallen zowiezo voorlopig nog onder een aparte concessie. Desondanks valt een lijndeel Lelystad - Emmeloord (neem aan dat er niet heel veel reizigersvraag over Emmeloord heen is, verbinding naar Heerenveen en Groningen gaat immers via de Hanzelijn sneller worden) prima vanuit Lelystad te exploiteren.
De 315 wordt bij opening van de Hanzelijn geknipt in Emmeloord. Het deel Emmeloord-Lelystad komt bij IJsselmond. Je kan die lijn prima vanuit Lelystad exploiteren maar mijn punt is dat je de verbinding bij de juiste bestuurslaag moet onderbrengen. Het grootste belang van deze lijnen zit in de Noordoostpolder. Vanuit Lelystad zelf is er niet tot nauwelijks belang bij die verbinding. Dat betekend dat zo'n verbinding per definitie niet de prioriteit krijgt die het verdient wanneer de gemeente Lelystad hier zeggenschap over heeft. Daarom zou of de provincie, of de gemeente Noordoostpolder verantwoordelijk moeten zijn voor de voortzetting van lijn 345.
Daniel schreef:Lijn 143 lijkt me niet bepaald een te handhaven verbinding gezien die dubbel is t.o.v. de Hanzelijn, net als lijn 330. De lokale functie van die lijn in Dronten is op te vangen door lijn 140 vanaf z'n huidige eindpunt via de Dronterweg en De Zuid te laten rijden, waarmee je een soort van ringlijn door Dronten krijgt.
De 143 heeft niet alleen een functie in Dronten zelf maar ook in het noord-oostelijke gedeelte van Lelystad met o.a. bedrijventerreinen. Daarnaast bediend deze lijn ook nog platteland tussen Lelystad en Dronten. Ik heb het even opgezocht en in het originele PVE van IJsselmond staat deze lijn als spitslijn na de opening van de Hanzelijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding Lelystad

Bericht door Daniel »

Klaasje schreef:De 143 heeft niet alleen een functie in Dronten zelf maar ook in het noord-oostelijke gedeelte van Lelystad met o.a. bedrijventerreinen. Daarnaast bediend deze lijn ook nog platteland tussen Lelystad en Dronten. Ik heb het even opgezocht en in het originele PVE van IJsselmond staat deze lijn als spitslijn na de opening van de Hanzelijn.
Welke functie heeft die lijn in Lelystad dan? Hij komt langs bedrijventerrein Gildenhof maar dat wordt ook al bediend door lijnen 154 en A. Alleen Oostervaart ligt niet binnen 't stadsnet, maar daar komt 143 niet (154 wel).
Verder zie ik alleen net buiten Lelystad een halte waarbij op de lijnennetkaart en Google Maps alleen nog een grasveld te zien is :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Aanbesteding Lelystad

Bericht door Klaasje »

Bij de Runderweg komt een bedrijventerrein. Als je toevallig vanuit de richting Zwolle komt is de bus vanaf Dronten toch een stukje makkelijker :wink: Deze bedrijventerreinen worden gedeeltelijk ook door stadslijn 5 aangedaan als straks alles goed gaat.
Flevolander
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 15:05

Re: Aanbesteding Lelystad

Bericht door Flevolander »

Lijn 143 heeft in Lelystad nauwelijks een lokale functie. Deze lijn rijdt niet via bedrijventerreinen. Hooguit dat iemand tussen Lelycentre en het station deze lijn gebruikt, maar daar rijden ook stadslijnen en andere streeklijnen. Die paar boerderijen tussen Lelystad en Dronten zijn geen reden deze lijn te behouden. Bij de andere boerderijen in Flevoland rijdt normaal gesproken ook geen bus. De concessie IJsselmond is mislukt omdat deze te duur was. De kans is groot dat lijn 143 uiteindelijk dus helemaal verdwijnt. Binnen Dronten zijn ook andere opties mogelijk voor de oost-west-route, zoals met lijn 140.

Lijn 154 wordt wel behoorlijk in Lelystad gebruikt, bijvoorbeeld voor bedrijventerrein Oostervaart en de begraafplaats. Het belang voor de paar reizigers uit Swifterbant kun je ook waarborgen door als provincie eisen te stellen aan de bediening van Swifterbant. Net als lijn 148 had deze prima bij de concessie Lelystad gekund.

Met betrekking tot lijn 315/345 geldt hetzelfde. Maar omdat dit een echte streeklijn is, past deze misschien toch inderdaad beter samen met de andere streeklijnen rond Emmeloord in de concessie IJsselmond. De concessie IJsselmond stelt na komst van de Hanzelijn en de tram Zwolle-Kampen toch al niet zo veel meer voor.
Volgens mij zou je deze concessie IJsselmond vanaf dec. 2012 kunnen beperken tot de lijnen:
140 (incl. 74) hoofdlijn Hasselt-Genemuiden-Ijsselmuiden-Kampen (ook lokaal)-asielcentrum-Dronten (ook lokaal),
141 hoofdlijn Emmeloord-Ens-Kampen,
145 hoofdlijn Lelystad-Emmeloord(-Lemmer), eventueel deel ritten langs Swifterbant,
147 hoofdlijn Harderwijk-Biddinghuizen-Dronten-Swifterbant-Urk-Tollebeek-Emmeloord,
71/171 hoofdlijn Emmeloord-Marknesse-(Kraggenburg-)Vollenhove-(Sint Jansklooster-)Zwartsluis-Hasselt-Zwolle,
70 Ontsluitend Steenwijkerland: Zwartsluis-Giethoorn-Steenwijk (rijdt alleen overdag),
75 Ontsluitend Steenwijkerland: Marknesse-Blokzijl-Steenwijk (rijdt alleen overdag; klein busje indien mogelijk),
76 Ontsluitend Steenwijkerland: Natuurgebied-Ossenzijl-Oldemarkt-Steenwijk (klein busje, rijdt alleen overdag),
en tot slot de lijnen 142, 144 en 158 rond Zeewolde (alhoewel die misschien beter vanuit Almere en Harderwijk gereden kunnen worden, dus vanuit andere concessies).
Afhankelijk van het budget kunnen er misschien nog wat buurtbussen, scholierenlijnen, spitslijnen (of verlengingen van lijnen in de spits), recreatielijnen 246 Harderwijk-Walibi-Elburg-'t Harde en/of 160 Eemhof bij (of hooort de 160 bij Almere?), maar dan heb je het ook wel gehad. Zeker met 10%-15% bezuinigingen van het rijk in het verschiet. Dorpen als Luttelgeest, Creil, Nagele of Wanneperveen hebben elders ook geen reguliere bus meer, vanwege gebrek aan reizigers. Dat is hier niet anders.

Ik ben benieuwd of die verlengingsmogelijkheid voor Lelystad inderdaad klopt. Maar zonder meer snap ik het niet helemaal, want de provincie Flevoland had toch ook nu samen met Lelystad op kunnen trekken? Alleen de grensoverschrijdende lijnen met Overijssel, voor zoverre deze vanaf december 2012 nog bestaan, hadden dan wat later samen met het vervoer rond Kampen aan besteed hoeven worden.
Laatst gewijzigd door Flevolander op di 05 apr 2011, 23:59, 9 keer totaal gewijzigd.
Flevolander
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 15:05

Re: Aanbesteding Lelystad

Bericht door Flevolander »

Langs de Runderweg komt geen bedrijventerrein, alleen een villawijk Buitenhof rondom een golfbaan. Daar moet je het qua bus niet van hebben. Bovendien wordt er al tijden niet meer gebouwd heb ik de indruk.
Ten oosten van de A6 ligt aan de Runderweg een proefboerderij, maar dat is ook geen drukke bus-locatie. Misschien kan een buurtbus Lelystad-Dronten langs de oude route van de 143 in het leven geroepen worden?

Ik denk dat Klaasje de nieuwe bedrijventerreinen langs de Edelhertweg bedoeld (naast de A6, en de onderzoeksbedrijven verderop langs de Edelhertweg). Maar daar hoopt Lelystad volgens de referentiedienstregeling een stadslijn 5 te krijgen, als dat al lukt. En ook de 154 loopt hier. Die 154 heeft wel een belangrijke lokale rol, maar zou ook prima op kunnen gaan in die lijn 5.

Ik denk dat het in Lelystad na 2012 erg rustig gaat worden met streeklijnen uit IJsselmond. Alleen naar Harderwijk, Swifterbant/Urk/Emmeloord en Enkhuizen zijn dan nog buslijnen logisch. Zeker de lijnen naar Harderwijk en Swifterbant hadden gezien de lokale functie en het grote aantal reizigers uit Lelystad beter bij de concessie Lelystad gevoegd kunnen worden. Voor Swifterbant is het ook nog denkbaar deze te ontsluiten met de lijn naar Emmeloord, mits deze verder tussen Lelystad en Swifterbant dan een snelle route volgt (dus bijvoorbeeld langs de Houtribweg en de Zuigerplasdreef). De lijn naar Enkhuizen is al wel bij de concessie Lelystad gevoegd, als die lijn tenminste doorgaat...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten