Ferientickets Duitsland

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Ferientickets Duitsland

Bericht door Cookie »

In Duitsland kent men in vele Bunderländer de zogenaamde Ferientickets, waarbij scholieren en soms studenten in de zomervakantie goedkoop kunnen reizen. Ik weet niet of dit ook voor Nederlanders geldt: weet iemand daar meer van?

Voor NRW geldt de aanbieding tussen 26/6 en 10/8: een abonnement zou dan 48 euro kosten voor die tijdsperiode. Meer info specifiek voor Nordrhein-Westfalen: http://www.nahverkehr.nrw.de/d/3280/ .

Overzicht van deelnemende Bunderländer: http://www.drehscheibe-online.de/aktuel ... ts2008.pdf .
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: Ferientickets Duitsland

Bericht door IC3 »

Nee, dat gaat niet. Het is alleen voor scholieren van het primair en secundair onderwijs bestemd. Met een Nederl. studentenkaart zul je zo'n kaart dan ook niet kunnen kopen.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Ferientickets Duitsland

Bericht door Cookie »

Bij sommige Bunderländer zag ik dat inderdaad ook staan. Bij NRW staat echter:

Ticket-Typ: Ferienticket, nicht übertragbar, Kinder und Jugendliche ab 6 bis einschließlich 15 Jahren, Schüler bis einschließlich 20 Jahren, Studierende bis einschließlich 26 Jahren
(Bron)

Is een 'Studierende' in Duitsland ook een student, of wordt er daar iets anders mee bedoeld?
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Ferientickets Duitsland

Bericht door Chauf21 »

Studierende is een student zoals wij die ook kennen. Ik vraag me alleen af of een inschrijving aan een Nederlandse hogeschool of universiteit door de DB erkend wordt. Het kan namelijk zo zijn dat je moet zijn ingeschreven aan een Duitse hogeschool of universiteit om gebruik te kunnen maken van dat aanbod.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Ferientickets Duitsland

Bericht door M57 »

Zo gauw de leeftijdsgrens van 26 in beeld komt, gaat het waarschijnlijk om Europese subsidie. Daarmee zouden ook inschrijvingen uit Nederland geldig kunnen zijn. Maar ik zou er niet op gokken.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Ferientickets Duitsland

Bericht door tsov »

Hmm, uit de verdere voorwaarden die hier staan word ik ook niet echt veel wijzer... Je moet je kunnen legitimeren en een geldige studentenkaart kunnen tonen, maarja, dat klinkt nogal logisch...

Als er mensen echt hierin geïnteresseerd zijn en niet zo goed Duits kunnen wil ik best een mailtje sturen overigens :idea:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
dvdhoven
Berichten: 134
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 07:09
Contacteer:

Re: Ferientickets Duitsland

Bericht door dvdhoven »

Trein-O-Fiel schreef:Is een 'Studierende' in Duitsland ook een student, of wordt er daar iets anders mee bedoeld?
Ja, een Studierende is een student aan een Universiteit of een Hoge School. Vergelijkbaar met Nederland dus.

Mijn advies is idd er een mail aan te wagen en te kijken wat daar bij uitkomt. Er wordt niet gezegd over buitenlanders, dus duidelijk is het niet.
Dick van den Hoven
Thomas
Berichten: 223
Lid geworden op: do 26 jun 2008, 16:52
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Ferientickets Duitsland

Bericht door Thomas »

Ik heb diverse keren met mijn Universiteit van Amsterdam-collegekaart met een SchöneFerienTicket door NRW gereisd, dat was bij het loket in Aachen geen enkel probleem (bij het loket krijg je het kaartje keurig met je naam en geboortedatum erop geprint) en in de trein is er geen enkele keer gevraagd naar mijn collegekaart, al moet je die er officieel iedere keer bij laten zien.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Ferientickets Duitsland

Bericht door Cookie »

*trap*

Vandaag een SchöneFerienTicket gekocht voor de Weihnachtsferien (Kerstvakantie) voor de regio NRW. In Gronau geeft de PEG automaat 'm voor 20 euro af trouwens (zou EUR 21,50 moeten zijn), in Enschede werkt het knopje met Ferienticket niet op de DB-automaat :roll: . Zelfs een SchönerTagTicket Single is nog duurder, bovendien is het SchöneFerienTicket geldig t/m 6 januari. Ook Enschede-Gronau valt onder het kaartje, dus je hoeft niet elke keer een kaartje tot Gronau te kopen.

Geen enkel probleem gehad bij de kaartcontrole, 1 controleur van eurobahn vroeg wel naar mijn ID-kaart. Daar staat duidelijk op dat ik Nederlander ben, en daar maakten ze geen probleem van.'

Meeste conducteurs keken trouwens wel enigszins verbaasd naar het kaartje, blijkbaar wordt het niet zo vaak gebruikt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten