mb90 on Tour #57: Met de Fyra even naar Breda
mb90 on Tour #57: Met de Fyra even naar Breda
Vanavond vond het tijd om maar meteen een ritje met de Fyra te maken naar Breda. Er ontbraken immers sinds zaterdag weer 2 spoortjes van het door mij gereden net in Nederland.
Ik ging eerst met de metro naar Rotterdam Centraal en daar stond de Fyra al aangekondigd op spoor 3:
Keurig op tijd kwam de trein binnen en daarna stapen de meeste reizigers uit. Een mannetje of 30 stapten daarna weer in en dat zorgde ervoor dat mijn rijtuig (de 2e achter de loc) voor een kwart gevuld was voor de rit naar Breda. Er werd op tijd vertrokken en daarna ging meteen de vaart erin. Bij Rotterdam Lombardijen ging de tractie eraf en deze kwam er na de Barendrechtse tunnel weer op. Toen kon de Fyra verder naar de 160 km/h en ging de trein al snel door de Hoeksche Waard en over de mooie hoge Moerdijkbrug. Na het passeren van station Lage Zwaluwe ging de tractie er opnieuw af en werd de oversteek gemaakt naar het 'gewone' net. Na het passeren van de Mark kwam deze er weer op en ging het met een lekker gangetje verder naar Breda. Daar kwam de trein na 23 minuten om 19:01 uur aan. Iets eerder dan gepland dus. :)
Om de tijd tot de trein terug te doden ging ik even naar het busstation. Daar stond namelijk de enige opvallende stadsbus van Breda klaar, de ex-Roosendaalse Veolia 255 op lijn 6:
Snel ging het weer terug naar de treinen, want de eerst afgerangeerde loc 186 122 (een van de weinige locs zonder logo's) stond nu voor de Fyra-stam om zodadelijk aan de terugreis te beginnen:
En dit is de CTA van deze trein:
Aan de andere kant is de 186 116 van de trein afgehaald en rangeert deze na vertrek van de stam naar de westkant van het station om daarna weer voorop bij de volgende Fyra (de t959) te komen:
En dezelfde loc met een stationsnaambordje van Breda:
Daarna begon de terugreis. Na het passeren van de Mark ging weer de tractie eraf en kwam deze er bij Lage Zwaluwe er weer op. Dit keer ging het naar de HSL via een mooie fly-over die ook een leuk uitzicht geeft over West-Brabant. Na Lage Zwaluwe gaat het weer met 160 het Hollands Diep over, onder de Dordtse KIl door, door de Hoeksche Waard en onder de Oude Maas door. Daarna gebeurt weer hetzelfde als op de heenreis en ook nu kwam de trein met -2 aan, alleen was dat nu dus weer in Rotterdam Centraal.
Daar stond de t1973 nog steeds (die nu met ICM rijdt), terwijl deze net weg zou moeten zijn. Hierdoor was deze foto naast de VIRM 8666 van de t2275 mogelijk:
Uiteindelijk mocht deze sneltrein en de Benelux van 19:55 uur hiervoor weg en vertrok de t1973 met +12. :? Mijn reis ging daarna verder met de metro naar het Zuidplein en daarna was ik thuis.
Ik ging eerst met de metro naar Rotterdam Centraal en daar stond de Fyra al aangekondigd op spoor 3:
Keurig op tijd kwam de trein binnen en daarna stapen de meeste reizigers uit. Een mannetje of 30 stapten daarna weer in en dat zorgde ervoor dat mijn rijtuig (de 2e achter de loc) voor een kwart gevuld was voor de rit naar Breda. Er werd op tijd vertrokken en daarna ging meteen de vaart erin. Bij Rotterdam Lombardijen ging de tractie eraf en deze kwam er na de Barendrechtse tunnel weer op. Toen kon de Fyra verder naar de 160 km/h en ging de trein al snel door de Hoeksche Waard en over de mooie hoge Moerdijkbrug. Na het passeren van station Lage Zwaluwe ging de tractie er opnieuw af en werd de oversteek gemaakt naar het 'gewone' net. Na het passeren van de Mark kwam deze er weer op en ging het met een lekker gangetje verder naar Breda. Daar kwam de trein na 23 minuten om 19:01 uur aan. Iets eerder dan gepland dus. :)
Om de tijd tot de trein terug te doden ging ik even naar het busstation. Daar stond namelijk de enige opvallende stadsbus van Breda klaar, de ex-Roosendaalse Veolia 255 op lijn 6:
Snel ging het weer terug naar de treinen, want de eerst afgerangeerde loc 186 122 (een van de weinige locs zonder logo's) stond nu voor de Fyra-stam om zodadelijk aan de terugreis te beginnen:
En dit is de CTA van deze trein:
Aan de andere kant is de 186 116 van de trein afgehaald en rangeert deze na vertrek van de stam naar de westkant van het station om daarna weer voorop bij de volgende Fyra (de t959) te komen:
En dezelfde loc met een stationsnaambordje van Breda:
Daarna begon de terugreis. Na het passeren van de Mark ging weer de tractie eraf en kwam deze er bij Lage Zwaluwe er weer op. Dit keer ging het naar de HSL via een mooie fly-over die ook een leuk uitzicht geeft over West-Brabant. Na Lage Zwaluwe gaat het weer met 160 het Hollands Diep over, onder de Dordtse KIl door, door de Hoeksche Waard en onder de Oude Maas door. Daarna gebeurt weer hetzelfde als op de heenreis en ook nu kwam de trein met -2 aan, alleen was dat nu dus weer in Rotterdam Centraal.
Daar stond de t1973 nog steeds (die nu met ICM rijdt), terwijl deze net weg zou moeten zijn. Hierdoor was deze foto naast de VIRM 8666 van de t2275 mogelijk:
Uiteindelijk mocht deze sneltrein en de Benelux van 19:55 uur hiervoor weg en vertrok de t1973 met +12. :? Mijn reis ging daarna verder met de metro naar het Zuidplein en daarna was ik thuis.
Re: mb90 on Tour #57: Met de Fyra even naar Breda
Uh, stomme vraag misschien, maar wat is bij jou het tweede ontbrekende spoortje? Of reken je zowel de ene kant, als de andere kant op apart?
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ach, zak er toch allemaal in
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: mb90 on Tour #57: Met de Fyra even naar Breda
Het linkerspoor en het rechterspoor?
Leuk verslagje :)
Leuk verslagje :)
Re: mb90 on Tour #57: Met de Fyra even naar Breda
Ik weet natuurlijk niet hoe de prestaties van de V250-treinen zijn, maar ik vraag me eigenlijk af of ze straks wel de 250 km/h gaan halen met die twee ongelukkige fase-scheidingen in de bovenleiding op het stuk Rtd - Bd.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: mb90 on Tour #57: Met de Fyra even naar Breda
Wat bedoel je precies met 'tractie erop' en 'tractie eraf'? :?
En hoe zit het nu eigenlijk met de Thalys? Die reed toch al 300 km/h ten zuiden van Rlb? Is dat nu weer verlaagd naar 160 km/h of blijft het 300 km/h?
En hoe zit het nu eigenlijk met de Thalys? Die reed toch al 300 km/h ten zuiden van Rlb? Is dat nu weer verlaagd naar 160 km/h of blijft het 300 km/h?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: mb90 on Tour #57: Met de Fyra even naar Breda
@Meltrain: Er zitten zogenaamde fase-scheidingen in de bovenleiding, waardoor de treinen bij het passeren daarvan de tractie moeten uitschakelen, zoals bij het passeren van een stroomloze brug.
Vallend blad maakt rails glad.
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Re: mb90 on Tour #57: Met de Fyra even naar Breda
De Traxx locs kunnen nu onder level 2 rijden, waardoor Thalys gewoon 300 km/h kan blijven rijden.
Re: mb90 on Tour #57: Met de Fyra even naar Breda
Wat houd level 2 in?
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: mb90 on Tour #57: Met de Fyra even naar Breda
Zie hier http://nl.wikipedia.org/wiki/European_T ... de_niveaus
Komt er op neer dat de trein informatie krijgt via de GSM-R (mobiele data netwerk) over waar er gestopt moet worden.
Komt er op neer dat de trein informatie krijgt via de GSM-R (mobiele data netwerk) over waar er gestopt moet worden.
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Re: mb90 on Tour #57: Met de Fyra even naar Breda
En de maximumsnelheid in Nederland onder level 1 is 160 km/h. Nu level 2 operationeel is kan er 300 km/h gereden worden door de Thalys. (En op termijn 250 km/h door de Albatros treinstellen van Hispeed)
Re: mb90 on Tour #57: Met de Fyra even naar Breda
Er is geen vaste maximumsnelheid voor level 1, maar men heeft in Nederland de beperking opgelegd dat de treinen onder level 1 niet harder mogen dan de maximale snelheid van de langzaamste trein.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: mb90 on Tour #57: Met de Fyra even naar Breda
Maar waarom rijdt Thalys op de HSL tussen Rotterdam en Amsterdam dan nog geen 300km/u als de combi Fyra/Thalys tussen Breda en Rotterdam dat wel toelaat?
Re: mb90 on Tour #57: Met de Fyra even naar Breda
Blijkbaar rijdt men daar nog steeds op level 1 dan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: mb90 on Tour #57: Met de Fyra even naar Breda
Zoals Geert al zei bedoel ik inderdaad de twee verschillende sporen. Dus het stuk spoor van de HSL naar het normale spoor richting Breda en het spoor met de fly-over van Breda naar de HSL richting Rotterdam.Justin schreef:Uh, stomme vraag misschien, maar wat is bij jou het tweede ontbrekende spoortje? Of reken je zowel de ene kant, als de andere kant op apart?
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: mb90 on Tour #57: Met de Fyra even naar Breda
Zou dat überhaupt nut hebben binnen de huidige dienstregeling? Vooral tussen Schiphol en Amsterdam kan je niet zomaar even op andere tijden gaan rijden.Caspar schreef:Maar waarom rijdt Thalys op de HSL tussen Rotterdam en Amsterdam dan nog geen 300km/u als de combi Fyra/Thalys tussen Breda en Rotterdam dat wel toelaat?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: mb90 on Tour #57: Met de Fyra even naar Breda
In het weekend wilde de Thalys wel eens 10 minuten te vroeg aankomen. Kennelijk kon het dus wel vroeger
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: mb90 on Tour #57: Met de Fyra even naar Breda
Het heeft zeker nut omdaar wat harder te kunnen rijden. Thalys is vaak te laat met al die koffers inladen op Schiphol, en dan kan 3 of 4 minuten tijdwinst goed uitpakken om toch optijd in Rotterdam weer te kunnen vertrekken.
Re: mb90 on Tour #57: Met de Fyra even naar Breda
Er is ruimte om Thalys te versnellen op het noordelijke deel van de HSL (zou ongeveer 3 minuten opleveren).
Re: mb90 on Tour #57: Met de Fyra even naar Breda
Ik heb dit gisteren ook gedaan *O*
Ging alleen niet zo gladjes als wat jij beschrijft :')
Ging alleen niet zo gladjes als wat jij beschrijft :')
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten