Alstom levert eerste nieuwe Citadis II aan RET Rotterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
jesse-cruzu
Berichten: 430
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alstom levert eerste nieuwe Citadis II aan RET Rotterdam

Bericht door jesse-cruzu »

Jep, vandaag zag ik de 2108 bij de halte Weena als "Lesrijtuig". Waarschijnlijk ook als zogenaamd lijn 25.
krispinl
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 29 nov 2010, 13:07
Locatie: Rotterdam

Re: Alstom levert eerste nieuwe Citadis II aan RET Rotterdam

Bericht door krispinl »

Het is zover. Gisteren een nieuwe citadis in lijndienst op lijn 23 (gezien op Laan Op Zuid),
schrijf ik iets niet helamaal correct? don't hate, laat me weten, zo kan ik steeds beter nl spreken
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Alstom levert eerste nieuwe Citadis II aan RET Rotterdam

Bericht door mb90 »

Ik zag er vandaag ook 2 rijden in dienst en wel de 2102 en 2104 op lijn 25. Daarnaast reed de 2108 nog instructieritten en heb ik de 2109 ook al de regelmatig rond zien rijden.

Hier een foto van de 2104 als lijn 25 naar Carnisselande op het Wilhelminaplein (waar nu overigens een tijdelijke snelheidsbeperking van 5 km/h geldt):
Afbeelding

Onderweg naar de metro zag ik de 2102 nog langskomen als lijn 25 naar Schiebroek, dus met wat rekenwerk kon ik deze later alsnog treffen voor een ritje en een foto. Dit lukte bij het nu nog bestaande Maasstad Ziekenhuis locatie Zuider en wel opweg naar Carnisselande:
Afbeelding

Dan de rit naar Carnisselande. Vrijwel direct merkte ik dat het stel een stuk stiller (zelfs in de bochten) is dan de eerste Citadissen. Wat daarbij vooral opvalt is het optrekken en afremmen. Daar hoor je het door- of terugschakelen niet meer, maar nu een eentonig geluid die ook bij de Haagse RegioCitadissen te horen is. Op de stoelen zit een soort leer wat ook op de stoelen van de Citaro's zit en dat zit best goed. :)
Ook hangen er nu infoschermen in de trams. Daarop is bovenin het lijnnummer, de bestemming, de datum en tijd te zien. Onderaan is de volgende halte te zien en in het midden een diavoorstelling over het opladen van de chipkaart afgewisseld door wat live camerabeelden van binnenin het voertuig. Ook zal er in een later stadium (ik dacht vanaf de zomer) nog wat informatie van de gemeente Rotterdam op de schermen te zien zijn, wat overigens ook in de SG3-metro's te zien zal zijn.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Alstom levert eerste nieuwe Citadis II aan RET Rotterdam

Bericht door Busfoto.nl »

Foto's van de 2108 in lijndienst en met interieurplaatjes: hier
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alstom levert eerste nieuwe Citadis II aan RET Rotterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Uhm, ik zie niks? :@
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Alstom levert eerste nieuwe Citadis II aan RET Rotterdam

Bericht door hidihi »

Een goede lichtbak maken blijft moeilijk :wink:
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alstom levert eerste nieuwe Citadis II aan RET Rotterdam

Bericht door hauptbahnhof »

leg uit?
arjan1978
Berichten: 18
Lid geworden op: di 22 mar 2011, 11:33

Re: Alstom levert eerste nieuwe Citadis II aan RET Rotterdam

Bericht door arjan1978 »

Ik zag vandaag bij de nieuwe remise in beverwaard de eerste tram rijden. En de eer gaat naar de tram 2109 die zijn rondjes mag maken over het terrein. Ik denk dat het proef rondjes zijn of alles wel werkt. De wissels en de bovenleiding.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alstom levert eerste nieuwe Citadis II aan RET Rotterdam

Bericht door Geert »

Ik zag een paar weken terug al een Citadis II de Mathenesserbrug over rijden, ze rijden dus zeker niet alleen over het remiseterrein.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alstom levert eerste nieuwe Citadis II aan RET Rotterdam

Bericht door Suus »

Ja, maar het remiseterrein in de Beverwaard is gloednieuw en nog niet in gebruik :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alstom levert eerste nieuwe Citadis II aan RET Rotterdam

Bericht door Geert »

Oh wacht, dat is die nieuwe remise. Ik dacht dat het nieuwe hier de tram was :mrgreen:
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Alstom levert eerste nieuwe Citadis II aan RET Rotterdam

Bericht door Daantje »

Zie ze de laatste tijd ook veel rijden op lijn 25.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten