Connexxion jaagt op OV Chipkaart Faker-app

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Connexxion jaagt op OV Chipkaart Faker-app

Bericht door Geert »

Connexxion jaagt op OV Chipkaart Faker-app
Geplaatst op: zaterdag 2 april 2011 17:17
Laatst bijgewerkt: zaterdag 2 april 2011 17:20


Connexxion wil de app OV Chipkaart Faker, die incheckgeluidjes laat horen, uit de Android Market laten verwijderen. Maar in plaats van Google, stuurt de jurist een dreigbrief aan het blog Android Planet.

Vervoersbedrijf Connexxion heeft een juridische dreigbrief gestuurd naar Textopus, de uitgever van de populaire blogs Android Planet en iPhoneclub. In de brief dreigt het concern met aangifte wegens het “uitlokken van een strafbaar feit” omdat via de site de Android app OV Chipkaart Faker zou zijn te downloaden.

Deze app is echter alleen beschikbaar in de Android Market. Hij produceert het OV-Chip incheckgeluid van vervoerders als Connexxion, GVB en NS. Volgens Connexxion is de app illegaal want zet het aan tot een strafbaar feit, namelijk zwartreizen.
Lees verder
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Connexxion jaagt op OV Chipkaart Faker-app

Bericht door hauptbahnhof »

Een hoop blablabla... Mensen die echt willen zwartrijden hebben dat geluid allang opgenomen op hun mobiel dus daar is geen app voor nodig! :roll:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Connexxion jaagt op OV Chipkaart Faker-app

Bericht door Geert »

Voor de trein heb je er niks aan en er zijn idd wel betere manieren te bedenken om zwart te rijden...
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Connexxion jaagt op OV Chipkaart Faker-app

Bericht door Ennes »

Geert schreef:Voor de trein heb je er niks aan en er zijn idd wel betere manieren te bedenken om zwart te rijden...
Vertel eens? die manieren ken ik nog niet :P
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Connexxion jaagt op OV Chipkaart Faker-app

Bericht door Caspar »

Ik zag in de bus een keer een man die zelf zo´n piep maakte met zijn mond, terwijl ie met zijn potomonnaie langs de chipkaart lezer ging :lol:
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Connexxion jaagt op OV Chipkaart Faker-app

Bericht door webguy »

Uitlokken tot zwartrijden is inderdaad een beetje een belachelijke conclusie... Gaan we nou ook al apps verbieden waarmee je "bier drinkt", voor jongeren onder de 16 omdat dat "alcohol drinken" uitlokt. Iemand die zo vals reist, zal bij controles gepakt worden. Laat overigens ook zien dat er een probleem is met de OVC en het gesloten instapregime, want gesloten is het niet meer omdat de chauffeur alleen met een stom geluidje kan controlleren of er in gecheckt is. Als het echt zo'n belangrijk signaal is: bouw dan een lampje op het dashboard in, of een melding op het routescherm (al zou dat best een uitdaging zijn).
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Connexxion jaagt op OV Chipkaart Faker-app

Bericht door Vinny »

De grap is: door de invoering van de chipkaart is veel makkelijker waarneembaar of iemand zwart rijdt. Aangezien een buschauffeur geen BOA bevoegdheid heeft kan hij niet veel meer doen dan een gemiddelde reiziger, niets dus. :roll:

Dus wat dat betreft een beetje storm in een glas water. Neemt niet weg dat ik vind dat de controles best geintensiveerd moeten worden, en dat doelbewust zwartrijden (het spreekwoordelijke over de hekjes klimmen) gewoon keihard moet worden aangepakt. :!:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Connexxion jaagt op OV Chipkaart Faker-app

Bericht door find_your_spot »

Vinny schreef:De grap is: door de invoering van de chipkaart is veel makkelijker waarneembaar of iemand zwart rijdt.
Oh? Vertel mij maar hoe dat veel makkelijker waarneembaar is geworden dat iemand zwart rijdt...


Overigens heeft de maker de app allang uit de Android Market gemaakt, het plaatsen van dit nieuwsbericht op het forum komt dan ook een beetje laat.
For Your Railroad Adventures
Oud forumgebruiker

Re: Connexxion jaagt op OV Chipkaart Faker-app

Bericht door Oud forumgebruiker »

webguy schreef:Laat overigens ook zien dat er een probleem is met de OVC en het gesloten instapregime, want gesloten is het niet meer omdat de chauffeur alleen met een stom geluidje kan controlleren of er in gecheckt is.
Bij het GVB in ieder geval niet, aangezien bovenop de validators de lampjes 'groen' en 'rood' zijn ingebouwd. Dus voor de chauffeur/bestuurder is dat ook een controlepunt, en dat wordt een beetje moeilijk inbouwen in een blackberry... Connexxion gebruikt andere validators geloof ik.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Connexxion jaagt op OV Chipkaart Faker-app

Bericht door STF »

Volgens mij kan de chauffeur bij sommige materieeltypes van GVB onmogelijk het lampje zien?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Connexxion jaagt op OV Chipkaart Faker-app

Bericht door Vinny »

Oh? Vertel mij maar hoe dat veel makkelijker waarneembaar is geworden dat iemand zwart rijdt...
Weekendje met de bus en metro geweest. In elk vervoermiddel wel een wijsneus gespot die vond dat inchecken niet hoefde, of dat de poortjes niet voor hem/haar bedoeld zijn :shock:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Connexxion jaagt op OV Chipkaart Faker-app

Bericht door find_your_spot »

Vinny schreef:Weekendje met de bus en metro geweest. In elk vervoermiddel wel een wijsneus gespot die vond dat inchecken niet hoefde, of dat de poortjes niet voor hem/haar bedoeld zijn :shock:
Wat als ik nu op het jaar abonnement van m'n moeder, de studenten OV van m'n broertje, een gestolen kaart van mevrouw Jansen of een gekraakte ov-chipkaart reis met 150 euro saldo. Kan jij dat zien?
For Your Railroad Adventures
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Connexxion jaagt op OV Chipkaart Faker-app

Bericht door Caspar »

Nee maar Vinny doelt op wat anders, die stelt dat hij meer mensen ziet zwartreizen dan voorheen, mensen die zonder in te checken langs een paal lopen, over een hekje heen springen etc.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Connexxion jaagt op OV Chipkaart Faker-app

Bericht door find_your_spot »

Caspar schreef:Nee maar Vinny doelt op wat anders, die stelt dat hij meer mensen ziet zwartreizen dan voorheen, mensen die zonder in te checken langs een paal lopen, over een hekje heen springen etc.
Ben ik het niet mee eens, dat soort zwartrijders zag je vroeger ook al moeilijk doen bij de controle bovenop de roltrappen van alle ondergrondse metrostations.

Verder zag je deze lui op ieder metrostations voortdurend naar buiten turen en kijken of er een controleploeg stond.
Op alle andere stations kon je prima inschatten dat als iemand geen strippenkaart stempelde, het een zwartrijder was.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Connexxion jaagt op OV Chipkaart Faker-app

Bericht door Suus »

Dat is niet waar natuurlijk, want mensen met een OV-jaarkaart of een abonnement hoefden niet te stempelen. Nu moet gewoon iedereen inchecken en als je dat niet hebt gedaan reis je zwart, ongeacht of je een geldig reisproduct op je kaart hebt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Connexxion jaagt op OV Chipkaart Faker-app

Bericht door midnet »

las pas dat in FR de RATP en andere bedrijven op jacht zijn naar andere APP of hoe dat ook heet of wat het ook is-zo op de hoogte daarvan ben ik niet) die elkaar waarschuwen waar de ticketcontroles zijn. heet iets als ''un ticket?''. In Paris-is hier dacht ik al erder gemeld, bestaat een soort zwartrijdersclub, die boetes betaalt uit een soort solidariteitspot. In het algemeen is dit fenomeen in FR nogal aktief. maar in de praktijk blijkt het in IT nog veel wijdverbreider te zijn.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Connexxion jaagt op OV Chipkaart Faker-app

Bericht door find_your_spot »

midnet schreef:las pas dat in FR de RATP en andere bedrijven op jacht zijn naar andere APP of hoe dat ook heet of wat het ook is-zo op de hoogte daarvan ben ik niet) die elkaar waarschuwen waar de ticketcontroles zijn.
Gaaaap http://search.twitter.com/search?q=%23gvbalert
For Your Railroad Adventures
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Connexxion jaagt op OV Chipkaart Faker-app

Bericht door midnet »

nog eens meer gapen?
WO 6/4 stond in het AD een stukje over hetzelfde in Oslo-verzekering tegen boets bij zwartrijden- maandkrt kost 73 €, boete is 95€, bijdrage aan het fonds is 32€/mnd. Dat heet daar 'planka''. Zou nageaapt zijn van Stockholm, waar het al langer funktioneert (lijkt me moeilijk, omdat de metro en de S-bahn treinen geheel zijn afgesloten).
AD meldde daarbij een NL site zwartrijdenov, maar die blijkt al weer opgeheven-en staat te koop.
Dat in Paris zou twitteren zijn, meen ik.
Het Parool van ZA 2/1 had een fotopagina van de camera's van het GVB hoe de metropoortjes worden gemold of omzeild-dat was wel aardig om te zien. (incl. eronder door schuiven).
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Connexxion jaagt op OV Chipkaart Faker-app

Bericht door Vinny »

De boetes voor zwartrijden zijn nog altijd betreurenswaardig laag in Nederland. Als je dus bij bewustzijn de boel besodemieterd krijg je een lagere straf dan voor het niet kunnen tonen van een ID bewijs wanneer de politie er om vraagt. Dat zijn verkeerde priorteiten stellen... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Connexxion jaagt op OV Chipkaart Faker-app

Bericht door Ennes »

Vinny schreef:De boetes voor zwartrijden zijn nog altijd betreurenswaardig laag in Nederland. Als je dus bij bewustzijn de boel besodemieterd krijg je een lagere straf dan voor het niet kunnen tonen van een ID bewijs wanneer de politie er om vraagt. Dat zijn verkeerde priorteiten stellen... :roll:
Zo zou ik heel erg voor een sysyteem zijn waar bij herhaling de bedragen flink omhoog gaan. zo blijft iemand die een keer een fout maakt / over de schreef gaat, nog redelijk gespaard, maar de berekenende en de veelplegers zullen dan veel hogere straffen krijgen.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Connexxion jaagt op OV Chipkaart Faker-app

Bericht door Klaasje »

Vinny schreef:De boetes voor zwartrijden zijn nog altijd betreurenswaardig laag in Nederland. Als je dus bij bewustzijn de boel besodemieterd krijg je een lagere straf dan voor het niet kunnen tonen van een ID bewijs wanneer de politie er om vraagt. Dat zijn verkeerde priorteiten stellen... :roll:
De boete is tegenwoordig 42 euro plus administratiekosten. De boete voor het niet kunnen tonen van een ID-bewijs is 35 euro.
Omdat iedereen een foutje kan maken, zowel de reiziger als de controleur, ben ik er geen voorstander van om de boete voor iedereen duurder te maken. Toch zou het nemen van het risico minder aantrekkelijk moeten worden. Mijn voorstel zou zijn om mensen die voor de derde keer een boete krijgen in het ov te voorzien van een erg dure boete of een taakstraf. Zo wordt je niet meteen afgerekend op een foutje, maar wordt het notoir zwart/grijsrijden onaantrekkelijk.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Connexxion jaagt op OV Chipkaart Faker-app

Bericht door Ennes »

Klaasje schreef:
Vinny schreef:De boetes voor zwartrijden zijn nog altijd betreurenswaardig laag in Nederland. Als je dus bij bewustzijn de boel besodemieterd krijg je een lagere straf dan voor het niet kunnen tonen van een ID bewijs wanneer de politie er om vraagt. Dat zijn verkeerde priorteiten stellen... :roll:
De boete is tegenwoordig 42 euro plus administratiekosten. De boete voor het niet kunnen tonen van een ID-bewijs is 35 euro.
Omdat iedereen een foutje kan maken, zowel de reiziger als de controleur, ben ik er geen voorstander van om de boete voor iedereen duurder te maken. Toch zou het nemen van het risico minder aantrekkelijk moeten worden. Mijn voorstel zou zijn om mensen die voor de derde keer een boete krijgen in het ov te voorzien van een erg dure boete of een taakstraf. Zo wordt je niet meteen afgerekend op een foutje, maar wordt het notoir zwart/grijsrijden onaantrekkelijk.
Dat zeg ik :lol:

Alleen ik ben niet voor taakstraffen, mensen pak je nog altijd het hardste als je in hun portemonnee zit. Dus bij herhaling hogere boetes, en wat mij betreft ook nog eens inkomens gerelateerd. (dus een X percentage van het inkomen met een minimum van..)

Overigens, het niet tonen van een geldig ID is € 70,00 (dacht ik zo uit mijn hoofd gezegd)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Connexxion jaagt op OV Chipkaart Faker-app

Bericht door Suus »

Nee, die boete is 50 euro. Er kunnen wellicht wel administratiekosten in rekening worden gebracht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten