Mat'64 vindt Waterloo in Groningen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Mat'64 vindt Waterloo in Groningen

Bericht door Daan »

Hondekoppen vinden hun Waterloo in Groningen
Geplaatst op: woensdag 6 april 2011 07:00
Laatst bijgewerkt: woensdag 6 april 2011 08:12


GRONINGEN - Een belangrijke episode uit de geschiedenis van de Nederlandse Spoorwegen wordt de komende twee jaar in Groningen luidruchtig afgesloten. Op het terrein van het in demontage en sloop gespecialiseerde bedrijf Simmeren scheuren machines zeshonderd 'bakken' van het treintype Hondekop uit elkaar.

De eerste exemplaren zijn eind vorige week aangekomen aan de Winschoterweg. De sloop is deze week begonnen. Per dag moeten twee bakken die samen een treinstel vormen gedemonteerd. Diepladers brengen elke dag nieuwe voorraad die nu nog op tal van plaatsen in het land staat geparkeerd.
Lees verder
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Hondekoppen vinden hun Waterloo in Groningen

Bericht door Daan »

Helaas maakt men wel een flinke blunder in dit artikel. Men heeft het namelijk over Hondekoppen... Het gaat echter om Plan V, Mat '64. In de papieren editie van het Dagblad van het Noorden gaat men zelfs nog verder, daar vermeldt men namelijk ook dat dit Mat '54 zou zijn, en dat de laatste trein in 1996 reed... :roll: :neg:
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Hondekoppen vinden hun Waterloo in Groningen

Bericht door VIRM »

Dus dit is definitief het einde van Plan V? Ondanks dat ze nog gewoon lekker rondtuffen in de dienstregeling?

Overigens: er blijft toch wel minimaal één treinstel behouden voor in het Spoorwegmuseum neem ik aan?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5862
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hondekoppen vinden hun Waterloo in Groningen

Bericht door reisthijs »

Nee dus, dit is nog lang niet het einde van Plan V, dat wordt over een jaar of 2 pas verwacht. Niet erg diepgravende journalistiek dus hier, er klopt vrij weinig van dit artikel...

Het gaat hier alleen maar om de sloop van de stellen die al aan de kant stonden. (Het genoemde getal van 600 bakken is dan ook onzin, dat is zo ongeveer het totaal van alle ooit gebouwde stellen Mat '64 bij elkaar)

(En inderdaad zal er minstens één stel bewaard, die is vorig jaar alvast overgedragen aan het Spoorwegmuseum)
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Mat'64 vindt Waterloo in Groningen

Bericht door Caspar »

Het gaat hier alleen maar om de sloop van de stellen die al aan de kant stonden. (Het genoemde getal van 600 bakken is dan ook onzin, dat is zo ongeveer het totaal van alle ooit gebouwde stellen Mat '64 bij elkaar)
Maar dan klopt dat toch wel in het stukje? Er gaan toch weer meer stellen aan de kant de komende maanden? Die gaan dan ook weer naar die sloop. Uiteindelijk zullen ze dan dus 600 bakken slopen zoals vermeld.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Mat'64 vindt Waterloo in Groningen

Bericht door webguy »

Er zijn al veel gesloopt uit de vroege series. Dus dat aantal van 600 klopt niet echt.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Hondekoppen vinden hun Waterloo in Groningen

Bericht door Daan »

reisthijs schreef:Nee dus, dit is nog lang niet het einde van Plan V, dat wordt over een jaar of 2 pas verwacht. Niet erg diepgravende journalistiek dus hier, er klopt vrij weinig van dit artikel...
Moet je het stuk in de papieren editie eens lezen, dat is pas om te huilen... :(

Verder viel me vorige week op dat er ook een paar stellen V in Onnen staan. Geen idee hoe lang al, was er al een hele tijd niet meer geweest.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Mat'64 vindt Waterloo in Groningen

Bericht door Ennes »

zo zie je maar weer wat een hoop onzin er via de pers verspreid wordt.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Mat'64 vindt Waterloo in Groningen

Bericht door Cookie »

Dagblad van het Noorden leest blijkbaar mee :P : http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/art ... ondekoppen
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Mat'64 vindt Waterloo in Groningen

Bericht door Dexter »

Deze treinstellen lijken wel erg op de hondekop, omdat ze net als 'Mat 54' een bolle neus hebben om de machinist te beschermen.
Hahaha leuk gevalletje "Hoe red ik mijn gezicht?" :lol: En van die bolle neus hadden we nou niet echt veel bescherming, er zijn talloze voorbeelden van botsingen waarna er niets van de neus en de cabine overbleef.
Vallend blad maakt rails glad.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Mat'64 vindt Waterloo in Groningen

Bericht door VIRM »

Even een vraagje: kunnen we er dan vanuit gaan dat de SLT's inmiddels winterproof zijn? Want als die uitvallen en er zijn geen backup Plan V'tjes...
Beul van de blindegeleidelijn
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Mat'64 vindt Waterloo in Groningen

Bericht door Klaasje »

De SLT's stonden allemaal met hetzelfde probleem aan de kant: Kortsluiting door smeltwater. Dat schijnt (binnen de garantieperiode!) opgelost te zijn door een klepje aan te brengen. We gaan het komende winter merken. *O*
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mat'64 vindt Waterloo in Groningen

Bericht door Geert »

Is er inmiddels ook al niet een SLT in de klimaatkamer in Wenen geweest? Als-ie daar zonder problemen vandaan gekomen is lijkt me dat je je niet zo'n zorgen hoeft te maken.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Mat'64 vindt Waterloo in Groningen

Bericht door Caspar »

Tsja maar die ICE's zijn daar volgens mij ook al eens geweest, en daar werd het ook boven de 50 graden aan boord afgelopen zomer in Duitsland. Die klimaatkamer is dus geen garantie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mat'64 vindt Waterloo in Groningen

Bericht door Daniel »

ICMm is er ook geweest en had problemen met uitvallende compressoren in de winter... omstandigheden zijn toch net anders. 'tis er wel koud, maar je hebt niet iets als opstuivende sneeuw door de wind die de trein veroorzaakt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5862
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mat'64 vindt Waterloo in Groningen

Bericht door reisthijs »

Het was daarom ook de bedoeling dat er eind vorig jaar een SLT over de testbaan in Vélim zou gaan rijden om te zien hoe die zich zou gedragen in de sneeuw. Helaas was dat (achteraf gezien) niet zo goed getimed: op 29 november vertrok die SLT richting Tsjechië, op 4 december ging het in Nederland sneeuwen...
Caspar schreef:Tsja maar die ICE's zijn daar volgens mij ook al eens geweest, en daar werd het ook boven de 50 graden aan boord afgelopen zomer in Duitsland. Die klimaatkamer is dus geen garantie.
De vraag is, tot hoe ver wil je gaan bij zo'n test? Die ICE's waren gegarandeerd tot een buitentemperatuur van 32 graden. Tja, dan kunnen die treinen dus jarenlang zonder problemen rondrijden tot die ene zomer dat het een keer 36 graden wordt.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Mat'64 vindt Waterloo in Groningen

Bericht door Ennes »

Is het overigens niet veel handiger dat je bij de aanschaf van nieuw materieel eerst een test exemplaar afneemt, en die vervolgens grondig laat testen, voordat je een hele serie gaat afnemen? Dan kunnen alle gebreken tijdens de bouw van de serie voorkomen worden i.p.v. achteraf gelapt.

Of zou dan de bonus voor de onderhandelaars te laag zijn uitgevallen?
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Hondekoppen vinden hun Waterloo in Groningen

Bericht door Meltrain »

reisthijs schreef:Nee dus, dit is nog lang niet het einde van Plan V, dat wordt over een jaar of 2 pas verwacht.
Misschien zelfs nog later. De serie 441 - 483 kan tot uiterlijk 2015 mee en zeker nu de laatste optie op meer SLT is gecancelled, zou het best eens kunnen dat die V'tjes 2015 nog echt gaan halen ook.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Mat'64 vindt Waterloo in Groningen

Bericht door VIRM »

Ennes schreef:Is het overigens niet veel handiger dat je bij de aanschaf van nieuw materieel eerst een test exemplaar afneemt, en die vervolgens grondig laat testen, voordat je een hele serie gaat afnemen? Dan kunnen alle gebreken tijdens de bouw van de serie voorkomen worden i.p.v. achteraf gelapt.
Als de mensen in de hogere managementlagen of de afdeling inkoop nou ook zo dachten...
Beul van de blindegeleidelijn
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Mat'64 vindt Waterloo in Groningen

Bericht door Ennes »

VIRM schreef:
Ennes schreef:Is het overigens niet veel handiger dat je bij de aanschaf van nieuw materieel eerst een test exemplaar afneemt, en die vervolgens grondig laat testen, voordat je een hele serie gaat afnemen? Dan kunnen alle gebreken tijdens de bouw van de serie voorkomen worden i.p.v. achteraf gelapt.
Als de mensen in de hogere managementlagen of de afdeling inkoop nou ook zo dachten...
Tja... "ALS" we lopen dagelijks tegen zulke dingen aan.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Mat'64 vindt Waterloo in Groningen

Bericht door Caspar »

reisthijs schreef:
Caspar schreef:Tsja maar die ICE's zijn daar volgens mij ook al eens geweest, en daar werd het ook boven de 50 graden aan boord afgelopen zomer in Duitsland. Die klimaatkamer is dus geen garantie.
De vraag is, tot hoe ver wil je gaan bij zo'n test? Die ICE's waren gegarandeerd tot een buitentemperatuur van 32 graden. Tja, dan kunnen die treinen dus jarenlang zonder problemen rondrijden tot die ene zomer dat het een keer 36 graden wordt.
Nou ik vind dat je wel verder moet gaan dan 32 graden, als blijkt in die klimaatkamer dat bij 36 graden, wat ook in NL geregeld voorkomt, de boel uitvalt dan moeten de eisen worden bijgesteld. Zo ook met vorst. Ik denk dat als die trein even een uurtje wordt blootgesteld aan -20 die er heel anders op reageert dan dat ze hem een paar weken lang aan een stuk blootstellen aan temperaturen tussen de -10 en -20. En als ze daarna een plotselinge temperatuurstijging krijgen te verduren waarbij er bv vanaf het dak een grote hoeveelheid water op de trein wordt gespoten, of ze het dan nog steeds doen. Dan heb je al een wat realistischer beeld.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Mat'64 vindt Waterloo in Groningen

Bericht door Wubbo »

Ennes schreef:Is het overigens niet veel handiger dat je bij de aanschaf van nieuw materieel eerst een test exemplaar afneemt, en die vervolgens grondig laat testen, voordat je een hele serie gaat afnemen? Dan kunnen alle gebreken tijdens de bouw van de serie voorkomen worden i.p.v. achteraf gelapt.
De vraag is dan vooral hoeveel je bespaart, en of je dan niet achter de ontwikkelingen aan blijft lopen. In feite was SM90 zo'n serie (9 stellen, hebben als prototypes voor techniek die uiteindelijk ook in VIRM is gebruikt gediend). Het risico is dat je een trein bestelt, laat bouwen, gaat testen en dan de vervolgbestelling doet. Tussen bestellen van het prototype en de serielevering zit dan makkelijk 10 jaar, 10 jaar waarin de techniek ook weer vooruit is gegaan en je dus achteraf misschien wat beters had kunnen kopen (goedkoper in gebruik, etc).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten