Wishful thinking: Bus/trein Zuid-Flevoland/Gooi Vechtstr.

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Wishful thinking: Bus/trein Zuid-Flevoland/Gooi Vechtstr.

Bericht door Klaasje »

Milco1995 schreef:Is het niet een idee, om ook zo'n topic te openen over bus- en / of overig vervoer?
Qua busverbindingen weet ik ook nog wel het één en ander wat er kan veranderen, en jullie misschien ook wel!
Naar aanleiding van het vorige "Wishful' topic en de reactie van Milco lijkt het me best een leuk idee om een nieuw Wishful-topic te starten op ovgebied. Het idee is om dit vanuit een bepaalde thuisbasis te doen. (Bedankt voor de tip Vinny!) Dat betekend dat we onze gedachten over een bepaald gebied incl. de uitlopers uit dit gebied hier kunnen bespreken. Mijn idee was om dit te doen vanuit de combinatie van Zuidelijk Flevoland (Almere, Zeewolde) en de Gooi- en Vechtstreek. Dit omdat deze gebieden best wat invloed op elkaar hebben en in elkaar verweven zijn. Wilde tramplannen zijn natuurlijk ook welkom.
De regeltjes:
  • Het gaat over dit gebied én de nuttige uitlopers
  • Omdat de trein erg belangrijk is in het ov mag die ook meedoen in deze plannen. (Mits het over de regio gaat natuurlijk.)
  • Hou het een beetje realistisch, kijk eerst of een lijn wel potentie heeft.
Verbaas me! *O*
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Wishful thinking: Bus/trein Zuid-Flevoland/Gooi Vechtstr

Bericht door Milco »

De stads- en streekdienst van Almere hoort hier toch ook bij (ook de lijnen naar Amsterdam)? Dan heb ik wel wat plannetjes:
* In plaats van lijn 2, lijn 10 naar Poort verlengen, zo eheft ook Buiten een verbinding met Poort.
* Evt. lijn 10 elke 10 min. in de spits, als dit nodig is.
* Lijn 153 op alle haltes laten stoppen in Almere.
* Lijn 153 en 155 ook op Maxisweg laten stoppen.
* Lijn 151 opheffen over het traject 't Oor - Haven, en in de daluren niet via de Gooisekant laten rijden, maar vanaf 't Oor direct naar Naarden, eventueel de laatste rit(ten) ook.
* Lijn 158 verleggen, niet meer naar Haven, maar naar Almere Centrum.
* Lijn N15 in Poort de ronde laten rijden die lijn 4 ook rijdt, welke richting maakt niets uit; en meer ritten geven: richting Poort zijn er nu 3 ritten, richting Almere Centrum slechts 1.
* Lijn N57 ook verleggen, net als bij lijn 158.
* Lijn 157 richting Amsterdam via de Marken - Haven Centrum - de Gouwen.
* Evt. lijn 6 verlengen naar Almere Buiten station, of alleen in de spits / drukke tijden. (Drukte lijn 5.)
* Lijn 160 elk uur laten rijden.
* Lijn N13 / N14 niet meer via Muziekwijk station / Componistenpad.
* Evt. een nachtlijn N58: Station Centrum - 't Oor - A6 - A1 - A9 - Laarderhoogtweg (Asd-ZO) - Bijlmer ArenA, welke niet in Muiden stopt, enkel in Almere en in Asd-ZO bij Bijlmer aRenA, overige haltes worden dus voorbijgereden; aansluiting op lijn N30 naar Schiphol. Evt alleen vrijdagnacht en / of zaterdagnacht.
* Een nieuwe buslijn: Almere Centrum - Molenbuurt - De Vaart - Oostvaardersdijk - Lelystad Bataviastad. Evt. koppelen met lijn 160.
* Lijn 152 vanaf Gooisekant-West via de route van lijn 4 naar Toekomstig Station laten rijden, lijn 153 ook, maar deze dan niet meer via Gooisekant-West. Deze lijnen óók bij de haltes Hogekant, Middenkant, Europakwartier-Oost, Topsporthal laten stoppen.
* Evt. lijn 152 's avonds (en zondag) niet via Poort, lijkt me niet echt nodig: Asterdam - Poort v.v.
* In Amsterdam-ZO de halte Foppingadreef weer in gebruik nemen, dit was naast Bijlmer ArenA één van de drukste haltes van Asd-ZO.
* Lijnen 215 / 216 (horen niet tot Almere, maar komen wel in Almere) spreiden: een rit lijn 215, half uur later lijn 216, half uur later 215, half uur later 216; nu worden de twee ritten van zowel lijn 215 als 216 zowat tegelijk gereden.
* Evt. lijn 158 's avonds en evt. ook (zaterdag en) zondag het traject Bijlmer ArenA - Holendrecht opheffen, ik denk niet dat er 's avonds en 's weekends veel mensen gebruikmaken van dit traject.
* Evt. lijn 156 in de daluren alleen 't Oor - Blaricum Carpool, volgens mij is het in de daluren op de overige trajecten niet echt druk.

Hebben jullie nog plannetjes? Gooi ze maar in dit topic!
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Thomas
Berichten: 223
Lid geworden op: do 26 jun 2008, 16:52
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wishful thinking: Bus/trein Zuid-Flevoland/Gooi Vechtstr

Bericht door Thomas »

Milco1995 schreef: * Evt. lijn 152 's avonds (en zondag) niet via Poort, lijkt me niet echt nodig: Amsterdam - Poort v.v.
Waarom is dat minder nodig dan bijvoorbeeld Amsterdam - Parkwijk v.v.? Als je wil dat mensen die in Poort (gaan) wonen van de bus gebruik gaan maken, moet je er ook voor zorgen dat ze bijvoorbeeld een avondje uit kunnen in Amsterdam en dan rechtstreeks met het OV terug kunnen, dus zolang de trein daar niet stopt zou ik vooral bus 152 op dat soort tijdstippen langs Poort laten rijden.
* Lijnen 215 / 216 (horen niet tot Almere, maar komen wel in Almere) spreiden: een rit lijn 215, half uur later lijn 216, half uur later 215, half uur later 216; nu worden de twee ritten van zowel lijn 215 als 216 zowat tegelijk gereden.
Ik zou me kunnen voorstellen dat dat is omdat veel mensen uit gewoonte rond 'het hele uur' klaar zijn met werken, dus dat daarom die bussen kort na het hele uur van Schiphol Oost vertrekken. Zou ook nog met vaste werktijden aldaar te maken kunnen hebben.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Wishful thinking: Bus/trein Zuid-Flevoland/Gooi Vechtstr

Bericht door Klaasje »

Milco1995 schreef:De stads- en streekdienst van Almere hoort hier toch ook bij (ook de lijnen naar Amsterdam)? Dan heb ik wel wat plannetjes:
* In plaats van lijn 2, lijn 10 naar Poort verlengen, zo eheft ook Buiten een verbinding met Poort.
* Evt. lijn 10 elke 10 min. in de spits, als dit nodig is.
Ik heb een tijd terug hetzelfde idee gehad. Toch ben ik van gedachten veranderd:
Lijn 2 biedt de snelste route op Almere Poort - Centrum (op de 152 na.) terwijl lijn 4 helemaal via station Muziekwijk rijdt. Als station Poort straks open is kan je beter de 4 uit Poort schrappen dan de 2 lijkt me. De grote vervoersvraag naar Muziekwijk vervalt dan terwijl de grote vraag op het stuk Centrum-Poort een snellere verbinding krijgt die dan ook in frequentie omhoog kan.
Milco1995 schreef: * Lijn 153 en 155 ook op Maxisweg laten stoppen.
't is dat er redelijk veel mensen naar de Maxisweg reizen maar anders rijden wat mij betreft ook alle andere lijnen over de snelweg. Als er geen/weinig file staat is de snelweg meer comfortabel en ook nog sneller. Over 4 a 5 jaar is de halte Maxisweg sowieso Exit doordat de bussen dan betere voorzieningen op de nieuwe A1 krijgen.
Milco1995 schreef: * Lijn 151 opheffen over het traject 't Oor - Haven, en in de daluren niet via de Gooisekant laten rijden, maar vanaf 't Oor direct naar Naarden, eventueel de laatste rit(ten) ook.
* Lijn 158 verleggen, niet meer naar Haven, maar naar Almere Centrum.
Hiermee haal je juist de kracht uit het product. Thuis ophalen en snel afzetten op de bestemming zonder te hoeven overstappen is die kracht. Dat verdwijnt uit de 151 door Almere Haven niet in te rijden. In de tegenspitsrichting vervoert de 151 redelijk veel mensen uit Naarden/Bussum van/naar de Gooisekant.
De 158 verliest ook zijn kracht doordat één van de weinige snelle verbindingen van Almere Haven vervalt als je dit zou invoeren. Voor de reizigers uit Almere Stad zijn de 153, 155, 152-158 en de s3700 goede alternatieven.
Milco1995 schreef: * Lijn 157 richting Amsterdam via de Marken - Haven Centrum - de Gouwen.
Waarom hetzelfde ritje als de 1? Nu wordt de ronde 's avonds tenminste nog 2 richtingen opgereden voor de liefhebber.
Milco1995 schreef: * Evt. lijn 6 verlengen naar Almere Buiten station, of alleen in de spits / drukke tijden. (Drukte lijn 5.)
Hoewel ik zelf nog nooit overvolle bussen op de 5 heb gezien vraag ik me af of dit niet beter opgelost kan worden door de 7 en de 5 beter over het uur te spreiden. Als dit niet helpt is een verhoging van de frequentie in de spits toch nog levensvatbaarder denk ik. Daarbij gaat lijn 6 bij het doortrekken ook nog eens concurreren met de toch al niet erg volle 10 op sommige deeltrajecten.
Milco1995 schreef: * Lijn N57 ook verleggen, net als bij lijn 158.
* Lijn N15 in Poort de ronde laten rijden die lijn 4 ook rijdt, welke richting maakt niets uit; en meer ritten geven: richting Poort zijn er nu 3 ritten, richting Almere Centrum slechts 1.
* Lijn N13 / N14 niet meer via Muziekwijk station / Componistenpad.
* Evt. een nachtlijn N58: Station Centrum - 't Oor - A6 - A1 - A9 - Laarderhoogtweg (Asd-ZO) - Bijlmer ArenA, welke niet in Muiden stopt, enkel in Almere en in Asd-ZO bij Bijlmer aRenA, overige haltes worden dus voorbijgereden; aansluiting op lijn N30 naar Schiphol. Evt alleen vrijdagnacht en / of zaterdagnacht.
Wat dacht je van een combinatie van de volgende lijnen..:
N52 Leidseplein-Muiden-Alm Poort - Stad (Centrum NS) - Station Parkwijk v.v.
N58 Bijlmer Arena-Holendrecht(AMC-personeel!)-Muiden-Almere Haven v.v.
N13 Gooisekant West - Muziekwijk - Noorderplassen - Kruidenwijk - Station Centrum v.v.(sluit aan op N52 op Gooisekant)
N11/12 in huidige opzet. (sluit aan op N52 op station Centrum
N14 Station Centrum- Lus Haven - Station Centrum.
(lijn N15 vervalt en is vervangen door N52)

Milco1995 schreef:* Een nieuwe buslijn: Almere Centrum - Molenbuurt - De Vaart - Oostvaardersdijk - Lelystad Bataviastad. Evt. koppelen met lijn 160.
Klinkt spannend.. echt out of the box!
Milco1995 schreef: * Lijn 152 vanaf Gooisekant-West via de route van lijn 4 naar Toekomstig Station laten rijden, lijn 153 ook, maar deze dan niet meer via Gooisekant-West. Deze lijnen óók bij de haltes Hogekant, Middenkant, Europakwartier-Oost, Topsporthal laten stoppen.
Deze lijnen zie ik liever niet teveel stoppen in Poort. Hierdoor trek je veel lokale reizigers aan voor de Hogekant en Middenkant. Daarnaast komen er zo naast de scholieren voor het Baken-Trinitas, -Poort, Het Delta College ook nog eens reizigers voor het Groenhorst op de drukste tijdstippen in deze bussen. Dubbelgeleed en half leeg naar Amsterdam over de snelweg dan maar? *O*
Milco1995 schreef: * Lijnen 215 / 216 (horen niet tot Almere, maar komen wel in Almere) spreiden: een rit lijn 215, half uur later lijn 216, half uur later 215, half uur later 216; nu worden de twee ritten van zowel lijn 215 als 216 zowat tegelijk gereden.
Deze lijnen zou ik juist liever wat strekken. Waarom gaan die bussen allerlei lusjes rijden als er ook reizigers voor Almere Buiten in de bus zitten? Die lusjes zorgen ervoor dat een aantal reizigers eerder uitstappen en overstappen terwijl de bus langs hun huis rijdt. Een beetje vreemd lijkt me. Dan kan je meteen ook mooi iets mooiere spitslijnen maken. Minimaal een halfuursdienst ofzoiets.
* Evt. lijn 158 's avonds en evt. ook (zaterdag en) zondag het traject Bijlmer ArenA - Holendrecht opheffen, ik denk niet dat er 's avonds en 's weekends veel mensen gebruikmaken van dit traject.
* Evt. lijn 156 in de daluren alleen 't Oor - Blaricum Carpool, volgens mij is het in de daluren op de overige trajecten niet echt druk.
Voor de 158: Reizigers van/naar het AMC dan?
Voor de 156: Volgens mij reist de helft van de reizigers inderdaad niet verder dan 't Oor. Zolang er geen goede overstap op een snelle route door de Filmwijk mogelijk is lijkt het me niet echt slim om de 156 op 't Oor te knippen om lange reistijden te voorkomen bij de overige reizigers. Toch heb ik wel een leuk proefballonnetje...

Waarom komt er in de plaats van de Carpoolplaats niet een halte langs de A27 bij Eemnes? Dan kunnen mensen uit Eemnes/Blaricum (scholieren/studenten) met de fiets daarheen en kunnen mensen tussen de 156 en de 100 daar overstappen in een 152/158-constructie. Hierdoor kan de 156 naar Utrecht, de Uithof snel op de Uithof komen zonder dat reizigers helemaal via het station in Utrecht hoeven. Door de snelle overstap krijg je een aantrekkelijke verbinding op 4 relaties tussen Huizen/Almere, en Hilversum/Utrecht.
Ik ga nog even kijken voor andere plannetjes voor o.a. het Gooi m.b.t. Muiderberg, Naarden en Bussum.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Wishful thinking: Bus/trein Zuid-Flevoland/Gooi Vechtstr

Bericht door Milco »

Ik heb alweer wat plannetjes voor de concessie Almere.
Zo dacht ik eraan om (enkele) stads- en streeklijnen aan elkaar te koppelen en dan nieuwe lijnen te 'maken'.

ëën lijn die ik in gedachte had was lijn Amsterdam Amstelstation - Gooisekant-West en vanaf daar via de route van lijn 10 naar station Almere Buiten. Dan kunnen mensen van Almere Buiten naar Amsterdam v.v. ook sneller met de bus, en lijn 152 heeft als eindpunt Parkwijk station, en ik vind dat een nutteloos eindpunt, omdat lijn 152 nog omrijdt via Danswijk alvorens naar Muiden / Amsterdam te gaan, daardoor stappen volgens mij de meeste mensen bij Greta Garboplantsoen op, een rit van Parkwijk naar Greta Garboplantsoen duurt met lijn 5 of 7 ongeveer 4 minuten en met lijn 6 of 152 ongeveer 12 minuten.
Eventueel kan deze lijn nog verder worden verlengd naar Oostvaarders, eventueel richting Oostvaarders via de Regenboobuurt en terug via de Seizoenenbuurt, dit niet t.v.v. van de lijnen 1 en 5, maar ter 'extra' omdat de lijnen 1 en 5 soms vol behoorlijk vol zitten op het traject Buiten - Oostvaardwrs.

Eventueel zou de huidige lijn 151 vanaf Gooisekant via de route van de huidige lijn 152 kunnen rijden, en dan eventueel via Sallandsekant en Tussen de Vaarten naar Parkwijk station. Of komende vanaf Sallandsekant deze lijn laten starten / eindigen bij Tussen de Vaarten-Noord; daar ligt toch een keerlus.

Eventueel dacht ik er ook nog aan, maar ik weet niet of dat mogelijk is, om lijn 156 te verlengen naar Noorderplassen t.v.v. lijn 6, eventueel in de spits met extra ritten Noorderplassen - Centrum - 't Oor.

Verder zou ik de nachtlijnen N13 en N14 niet meer via station Muziekwijk laten rijden en de N15 vaker laten rijden, eventueel een ronde in Poort zoals lijn 4 dat ook doet.

Wat vinden jullie van dit plan?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Wishful thinking: Bus/trein Zuid-Flevoland/Gooi Vechtstr

Bericht door Klaasje »

Milco1995 schreef:Één lijn die ik in gedachte had was lijn Amsterdam Amstelstation - Gooisekant-West en vanaf daar via de route van lijn 10 naar station Almere Buiten. Dan kunnen mensen van Almere Buiten naar Amsterdam v.v. ook sneller met de bus, en lijn 152 heeft als eindpunt Parkwijk station, en ik vind dat een nutteloos eindpunt, omdat lijn 152 nog omrijdt via Danswijk alvorens naar Muiden / Amsterdam te gaan, daardoor stappen volgens mij de meeste mensen bij Greta Garboplantsoen op, een rit van Parkwijk naar Greta Garboplantsoen duurt met lijn 5 of 7 ongeveer 4 minuten en met lijn 6 of 152 ongeveer 12 minuten.
Wist je dat in de spitsen de bus al meer dan halfvol is (qua zitplaatsen) voor deze het G. Garboplnts is? *bus*
Milco1995 schreef:Eventueel zou de huidige lijn 151 vanaf Gooisekant via de route van de huidige lijn 152 kunnen rijden, en dan eventueel via Sallandsekant en Tussen de Vaarten naar Parkwijk station. Of komende vanaf Sallandsekant deze lijn laten starten / eindigen bij Tussen de Vaarten-Noord; daar ligt toch een keerlus.
Lijn 151 is een beetje hét zielige lijntje van de concessie naar mijn mening. Alles wat je er aan kan doen om er meer mensen in de krijgen is al meteen dikke winst. Alleen in de spitsen is die redelijk gevuld (met vooral scholieren -o- )
Milco1995 schreef:Eventueel dacht ik er ook nog aan, maar ik weet niet of dat mogelijk is, om lijn 156 te verlengen naar Noorderplassen t.v.v. lijn 6, eventueel in de spits met extra ritten Noorderplassen - Centrum - 't Oor.
t.v.v. als in: ter vervanging van? Het mooie van de huidige doorkoppeling is dat er vanuit de Kruidenwijk een rechtstreekse verbinding is naar zowel Filmwijk-zuid (Baken-park) als met Parkwijk-west (Helen Parkhurst.) Gezien de frequentie richting 't Oor sowieso al hoog is, is overstappen daarheen minder bezwaarlijk lijkt me. Of heb je een hele diepgaande argumentering voor deze keuze? *O*
Milco1995 schreef:Verder zou ik de nachtlijnen N13 en N14 niet meer via station Muziekwijk laten rijden en de N15 vaker laten rijden, eventueel een ronde in Poort zoals lijn 4 dat ook doet.
Meteen doen! Scheelt ca. 4 minuten rijtijd voor deze bussen. Met de aanwezigheid van N15 is het niet echt meer noodzakelijk langs station Muziekwijk te rijden. Maar: waarom zou de N15 wel vaker moeten rijden en de andere lijnen niet?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Wishful thinking: Bus/trein Zuid-Flevoland/Gooi Vechtstr

Bericht door Milco »

Met het vaker laten rijden van de N15 bedoel ik in een nette uursdienst; richting Poort rijden er nu drie ritten, richting Centrum slechts één rit. Dit kan wel in beide richtingen 4x/nacht volgens mij.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Wishful thinking: Bus/trein Zuid-Flevoland/Gooi Vechtstr

Bericht door Milco »

*Even stof afblazen*

Ik heb wat nieuwe plannetjes voor het busvervoer in Almere. Of het realistisch is, denk ik niet altijd, maar toch de plannetjes:

Lijn 1: de rijtijd tussen Stripheldenbuurt en Oostvaarders ruimer maken (7 minuten) i.p.v. de huidige 5 minuten van nu; lijn 1 is bijna altijd één of twee minuten te laat op Oostvaarders, wat meestal nauwelijks wordt ingehaald. Daarnaast is lijn 1 erg druk, ook in de dal- en weekenduren. Ik dacht eraan om dubbelgeledes op lijn 1 in te zetten (afgezien van het feit waar je ze vandaan zou moeten halen).
Lijn 2: in de spits 4x/uur en in de daluren 2x/uur verlengen naar de Vaart ter vervanging van lijn 3. Eventueel kleiner materieel inzetten (Procity's bijvoorbeeld, ik weet niet hoe druk lijn 2 is).
Lijn 3: deze buslijn verleggen naar station Buiten om lijn 1 te versterken, in het geval dat dubbelgeledes geen optie zijn. In de daluren en op zaterdag een 15-minutendienst over het hele traject, in de spits iedere 7,5 minuut.
Lijn 4: vaker naar de Poort laten rijden, het liefste iedere rit. Een tijd geleden was ik in Poort en moest ik een bus laten gaan omdat 'ie zo vol was dat iedereen tegen elkaar aan zat geplakt (bijna Japanse toestanden zeg maar) en moest ik een kwartier wachten op de volgende die ook al flink gevuld was.

Lijn 153: op iedere halte laten stoppen en verleggen: tussen Waterwijk en Muiden via station Centrum, Stedenwijk en Gooisekant (route lijn 2). Een nieuwe spitslijn inleggen (150 ofzo) die station Centrum - Kruidenwijk - Literatuurwijk - Poort - Muiden - Amsterdam-ZO rijdt. De via Stedenwijk verlegde 153 kan dan ook extra capaciteit bieden voor lijn 155, die volgens mij erg druk is. Heel eventueel zou je lijn 2 op kunnen heffen (of alleen tussen station Centrum en de Vaart, zie hierboven).

Lijn 322 òf 327: via station Diemen laten rijden zodat er een overstap/aansluiting geboden kan worden op treinen naar Amsterdam Centraal, is vanuit Muiden/Almere flink sneller dan overstappen op tram 9. Voor de rest alle haltes overslaan (dus tussen Muiden Maxisweg en Amsterdam Brinkstraat alleen op station Diemen stoppen).
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Wishful thinking: Bus/trein Zuid-Flevoland/Gooi Vechtstr

Bericht door Klaasje »

Voor dat laatste plan zou ik wel eerst de gemeente Diemen een busbaan aan laten leggen. :twisted:
Als je moet kiezen zou ik overigens voor de 327 gaan omdat de reizigers van de 322 ook al op station Poort de kans hebben om in de trein te stappen.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Wishful thinking: Bus/trein Zuid-Flevoland/Gooi Vechtstr

Bericht door Milco »

Da's waar, 327 zou inderdaad beter zijn. En bij Diemen station zou ik een aansluiting willen van 5 min vanuit Almere > Amsterdam en terug.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wishful thinking: Bus/trein Zuid-Flevoland/Gooi Vechtstr

Bericht door Suus »

Klaasje schreef:Voor dat laatste plan zou ik wel eerst de gemeente Diemen een busbaan aan laten leggen. :twisted:
Als je moet kiezen zou ik overigens voor de 327 gaan omdat de reizigers van de 322 ook al op station Poort de kans hebben om in de trein te stappen.
Amehoela, de verkeerscirculatie wordt al veel beter als de rotonde Ouddiemerlaan/Rode Kruislaan wordt aangelegd, de voorrangssituatie is dat de zijwegen voorrang hebben op de doorgaande weg maar de zijwegen zijn net te druk om het verkeer op de Ouddiemerlaan niet te storen. Nu De Kiezel al een tijdje plat ligt zou de rotonde in principe gebouwd kunnen worden maar dat duurt nog even, eerst wordt de Ouddiemerlaan ter hoogte van het Diemerplein aangepakt omdat de parkeergarage onder het nieuwe deel van het winkelcentrum in april wordt opgeleverd.

Bovendien wordt ook de gevaarlijke kruising voor het voormalige postkantoor van de Ouddiemerlaan met de Prinses Beatrixlaan aangepakt.

En een halte van de 327 bij de halte Burgemeester Bickerstraat zou toch ook niet zo veel kwaad kunnen? Het nieuwe winkelcentrum wordt een bezoekersmagneet door de enorme Albert Heijn XL die in de kelder wordt gevestigd :idea:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Wishful thinking: Bus/trein Zuid-Flevoland/Gooi Vechtstr

Bericht door Klaasje »

Ik wist dat je zou reageren.. *O*
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Wishful thinking: Bus/trein Zuid-Flevoland/Gooi Vechtstr

Bericht door Milco »

Bee: Dat is een goed idee, maar het moeten ook niet tè veel haltes worden. Het is R-NET hé
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Wishful thinking: Bus/trein Zuid-Flevoland/Gooi Vechtstr

Bericht door Klaasje »

Twee haltes maximaal. Zolang is dat stukje nou ook weer niet. Overigens is zo'n aansluitende busverbinding bij de trein natuurlijk ook een uitkomst voor mensen die vanuit de trein naar Amstel moeten.

In tegenstelling tot Milco zou ik overigens niet kiezen voor lijn 2 om naar de Vaart te rijden maar ervoor kiezen om lijn 10 door te trekken naar de Vaart.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Wishful thinking: Bus/trein Zuid-Flevoland/Gooi Vechtstr

Bericht door Milco »

Waarom lijn 10 eigenlijk? Ik dacht aan lijn 2 omdat deze nu tussen Gooisekant en station Centrum al vrij weinig rijdt in tegenstelling tot de andere lijnen en ook station Centrum en een ander bedrijventerrein (Gooisekant) bedient. Maar lijn 10 kan natuurlijk ook, heeft ook lage frequenties.

En de aansluiting bij Diemen kan een groot voordeel zijn voor reizigers naar Amsterdam Centraal die in Haven wonen. Maar als je ook vanuit Weesp wilt aansluiten, moet lijn 327 zo'n 5 minuten wachten: aansluiten op de trein èn wachten op de trein.En of dat nou zo handig is?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wishful thinking: Bus/trein Zuid-Flevoland/Gooi Vechtstr

Bericht door Suus »

Met een halte in het station en een halte op de Burgemeester Bickerstraat (eigenlijk zou die halte gewoon Diemen Centrum moeten heten) heb je wat mij betreft alle haltes al gehad. De haltes De Diem en Wilhelminaplantsoen zien te weinig reizigers voor een betere verbinding, de halte Arent Krijtsstraat zou nog wel kunnen, dat is gewoon een gevalletje Brinkstraat en je moet daar sowieso de busbaan op- of af. Dat is net zo'n halte als de halte Kruislaan...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Wishful thinking: Bus/trein Zuid-Flevoland/Gooi Vechtstr

Bericht door Klaasje »

Milco1995 schreef:Waarom lijn 10 eigenlijk? Ik dacht aan lijn 2 omdat deze nu tussen Gooisekant en station Centrum al vrij weinig rijdt in tegenstelling tot de andere lijnen en ook station Centrum en een ander bedrijventerrein (Gooisekant) bedient. Maar lijn 10 kan natuurlijk ook, heeft ook lage frequenties.
Voor de frequenties hoef je het niet te doen. Voor de Vaart is een kwartierdienst in de spits ruim voldoende terwijl er door de doorkoppeling aan lijn 10 ook een snelle verbinding van de Molenbuurt naar de Gooisekant en eventueel zelfs Almere Poort ontstaat.

Bij Almere Poort vraag ik me trouwens af wat de toekomstplannen van de 327 en 328 zijn. Juist omdat de busbaan langs de A6 in de toekomst bij station Poort eindigt. Qua reistijd per bus naar Amsterdam is de huidige oplossing van de 327 en 328 over de A6 de snelste maar een goede overstap op de trein bij station Poort kan natuurlijk best interessant zijn.
Milco1995 schreef:En de aansluiting bij Diemen kan een groot voordeel zijn voor reizigers naar Amsterdam Centraal die in Haven wonen. Maar als je ook vanuit Weesp wilt aansluiten, moet lijn 327 zo'n 5 minuten wachten: aansluiten op de trein èn wachten op de trein. En of dat nou zo handig is?
Je kunt hem er ook prachtig tussenin leggen. Al denk ik dat het toch niet zo'n goed voorstel was; de metro vanaf Duivendrecht is vast sneller.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Wishful thinking: Bus/trein Zuid-Flevoland/Gooi Vechtstr

Bericht door Milco »

Maar over die busbaan in Poort: Wanneer moet deze er komen dan? Dat duurt toch nog een aantal jaar?
En over een x-aantal jaar gaat er toch vanaf de Sallandsekant ook een bus naar Hout rijden (eventuele verlenging lijn 7)?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Wishful thinking: Bus/trein Zuid-Flevoland/Gooi Vechtstr

Bericht door Klaasje »

Ik weet niet precies wanneer die busbaan er komt. Het zal waarschijnlijk ergens tussen 2014 en 2020 zijn. Hij wordt namelijk meegenomen in het wegenproject SAA. Al ligt de busbaan grotendeels buiten de rest van het werkgebied en daarom zou het me niet verbazen als die eerder dan 2020 af is. (Handig voor de nieuwe concessie vanaf 2018 als de huidige niet verlengt wordt.)

En ja, lijn 7 wordt doorgetrokken naar Almere Hout.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Wishful thinking: Bus/trein Zuid-Flevoland/Gooi Vechtstr

Bericht door Milco »

Ik zat even te denken. Ik vind persoonlijk dat buslijnen van nu erg korte routes hebben. Meestal duurt het vanaf het begin- naar eindpunt een uur tot anderhalf. En ik zat te denken (het zijn dromen hoor, het zou waarschijnlijk niet realistisch zijn/worden): is het geen idee om langere buslijnen in te leggen door bestaande buslijnen te koppelen:
Bijvoorbeeld:
* Lijn 121 (Uithoorn - Hilversum) koppelen met lijn 156 (Hilversum - Almere), waardoor er dus één buslijn Uithoorn - Mijdrecht - Vinkeveen - Loenen - Hilversum - Blaricum - Almere ontstaat. En eventueel zelfs met lijn 140 naar Hoofddorp/Haarlem koppelen.
* Lijn 159 (Almere - Harderwijk) te koppelen met lijn 105/205 (Harderwijk - Barneveld - Arnhem), waardoor er bus één buslijn Almere - Zeewolde - Harderwijk - Barneveld - weet ik veel hoe de route precies loopt - Arnhem ontstaat. Of niet met lijn 159, maar lijn 148 koppelen, zoals vroeger ook al was volgens mij.
* Lijn 328 (Almere - Amsterdam-ZO) koppelen met lijn 120 (Amsterdam-ZO - Utrecht) en die misschien weer met lijn 50 (Utrecht - Wageningen) te koppelen, om die misschien weer met lijn 51 (Wageningen - Arnhem) te koppelen.,
* Lijn 401 (Utrecht - Breda) met lijn 19 (Breda - Antwerpen - Hulst) te koppelen.
* Lijn 70 (Hilversum - Amersfoort) met lijn 80 (Amersfoort - Wageningen) te koppelen.
En zo zijn er meer plannetjes.

Nogmaals: het zijn maar dromen, in werkelijkheid zal dit nooit (kunnen) doordat er ook verschillende vervoerders en concessies gekoppeld moeten worden etc.
Verwacht niet veel van mijn planntjes, het zijn maar net bedachte ideetjes... *O*
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Wishful thinking: Bus/trein Zuid-Flevoland/Gooi Vechtstr

Bericht door Stefan »

Koppelen van lijnen kan prachtig zijn, maar deze combinaties zullen echt niet gaan werken. Lijnen worden te lang en dus onbetrouwbaar. ;)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Wishful thinking: Bus/trein Zuid-Flevoland/Gooi Vechtstr

Bericht door Milco »

Ik weet het. Het zijn maar dromen hé... :wink: Spontaan bedachte plannetjes die in gedachten leuk zijn, maar in werkelijkheid nooit zullen kunnen worden uitgevoerd.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Wishful thinking: Bus/trein Zuid-Flevoland/Gooi Vechtstr

Bericht door Milco »

Even wat stof wegblazen! Ik heb weer wat nieuwe plannetjes voor het busvervoer van Almere *O*
Kijk maar of het iets is. Ik heb per lijn een opsomming van wat ik wil veranderen t.o.v. de huidige dienstregeling.

Stadsdienst
Lijn 1: Maandag t/m zaterdag overdag 12x/uur i.p.v. 8x/uur en 's avonds en op zondag 6x/uur in plaats van 4x/uur. Alleen 's avonds laat wordt er 4x/uur gereden, i.p.v. 2x/uur. Als er iedere 12x/uur wordt gereden, rijdt er 6x/uur een bus van/naar Stripheldenbuurt.
Lijn 2: Geen wijzigingen t.o.v. nu.
Lijn 3: De spitsfrequentie verlagen van 8x/uur naar 4x/uur. Dit heeft te maken met de frequentieverhoging van lijn 1, hierdoor blijft het aantal bussen op lijn 1 en 3 in de spits gelijk aan de huidige dienstregeling (16 bussen per uur).
Lijn 4: Geen wijzigingen t.o.v. nu.
Lijn 5: Net als vroeger weer in de spits- en daluren 4x/uur van/naar 't Oor verlengen. Reizigers vanaf de Kruidenwijk en Muziekwijk kunnen dan met één overstap via 't Oor naar Amsterdam i.p.v. via Flevoziekenhuis te reizen (overstap 322).
Lijn 6: In de spitsuren 8x/uur van/naar Noorderplassen, ook in de middagspits. In de daluren en op zaterdag 4x/uur van/naar Noorderplassen.
Lijn 7: Geen wijzigingen t.o.v. nu.
Lijn 10: In De Vaart altijd langs Hefbrugweg en Draaibrugweg. Er komt anders helemaal geen bus, en de rijtijd neemt hooguit toe met twee minuten.
Lijn 14: Geen wijzigingen t.o.v. nu.

Streekdienst
Lijn 150: Verlengen naar station Almere Buiten, stopt ook te Bouwmeesterbuurt Oost, stopt niet te Baltimoreplein. FBK Sportpark en Kasteel. In de daluren 2x/uur.
Lijn 151: Ook in de ochtendspits vanaf Bussum de ronde door Almere Haven rijden. In de daluren 2x/uur rijden, ik vind 1x/uur wat aan de magere kant.
Lijn 155: Frequentie verhogen van 3x/uur naar 4x/uur. Ook te Maxisweg en Foppingadreef stoppen.
Lijn 156: Tussen 7.00 en 8.00 uur richting Hilversum 5x/uur in een strakke 12-minutendienst. In de daluren 2x/uur, ik vind 1x/uur wat mager. In Hilversum richting Almere ook bij Surinamelaan en Stad Gods stoppen, de bus komt er toch langs.

Randstadnet
Lijn 322: Spitsrichting 6x/uur, niet-spitsrichting, dal en zaterdag 4x/uur, overig 2x/uur.
Lijn 323: Neemt lijn 153 over. Spitsrichting 6x/uur, niet-spitsrichting, dal en zaterdag 4x/uur, overig 2x/uur. ’s Avonds en in het weekend van/tot Muiden met aansluiting op 322/328. Stopt ook op de Maxisweg en Foppingadreef, stopt in Almere niet te Baltimoreplein, FBK Sportpark, Beatrixpark, Hoge Kant, Midden Kant, Europakw. Oost en Topsporthal.
Lijn 327: Spitsrichting 6x/uur, niet-spitsrichting, dal en zaterdag 4x/uur, overig 2x/uur. Via Diemen rijden en stoppen bij Station en Winkelcentrum.
Lijn 328: Spitsrichting 6x/uur, niet-spitsrichting, dal en zaterdag 4x/uur, overig 2x/uur. Stopt ook op de Foppingadreef. ’s Avonds een extra late rit, met bij Amsterdam Bijlmer ArenA aansluiting op de 1e nachttrein die daar wel stopt (ongeveer 1.30 uur).

Nachtdienst - wordt volledig omgegooid.
Lijn N11: Rijdt van Almere Centrum naar Oostvaarders via de route van lijn 1, echter van Oostvaarders naar Centrum via Seizoenenbuurt naar station Buiten.
Lijn N13: Rijdt van Almere Centrum naar Almere Haven via de route van lijn 1.
Lijn N15: Rijdt de route van de lijnen N11/N12 (via Flevoziekenhuis), tot station Buiten.
Lijn N22: Rijdt vanaf Amsterdam Leidseplein via dezelfde route als N27 naar Muiden, dan via station Poort, Poort-Noord, Midden Kant, Gooisekant, Literatuurwijk, Componistenpad, Noorderplassen en Kruidenwijk naar Almere Centrum. Rijdt het traject tussen station Poort en station Centrum in beide richtingen.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Wishful thinking: Bus/trein Zuid-Flevoland/Gooi Vechtstr

Bericht door julsteren »

Vraagje, zou er een helemaal apart, Wishful thinking: Hoe zou jij het doen met de buslijnen?, kunnen komen?
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Wishful thinking: Bus/trein Zuid-Flevoland/Gooi Vechtstr

Bericht door Thom91 »

Open een topic zou ik zeggen ;)
Komt wel goed schatje.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten