NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door Wubbo »

NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur
Geplaatst op: vrijdag 8 april 2011 14:22
Laatst bijgewerkt: vrijdag 8 april 2011 14:23


De NS gaat het gebruik van het Voordeelurenabonnement verder aan banden leggen. Mogen treinreizigers nu voor 9 uur 's ochtends al geen gebruik maken van de kaart, binnenkort moeten ze ook de avondspits (tussen 17.00 en 19.00 uur) de volle 100% betalen voor hun kaartje, zo liet de NS vanmiddag weten aan HP/De Tijd.
Lees verder
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door iljitsch »

Als dit doorgaat denk ik dat een hoop mensen hun kortingskaart weg gaan doen als die 55 euro blijft kosten.

Maar 20% korting in de avondspits lijkt me een beter plan.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door webguy »

Probleem is dat dat bijzonder ingewikkeld wordt met kaartjes. Moet je 3 kaartjes kopen als je een dag retour wil. Dat is toch belachelijk? En met de OVC wordt dat helemaal niet opgelost want je checkt toch in met korting of niet? Als je de 9 uur grens overschrijdt wordt dat toch niet mee berekend?
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door Fles »

En als je vertraging hebt en je komt daardoor in het dure blok terecht waar je niks aan kon doen, rij je dan zwart?

Anyway:
Woordvoerder Eric Trinthamer van de NS wil tegenover NU.nl niets kwijt over de plannen. Het bedrijf zegt afspraken te hebben gemaakt om pas zaterdag via een ander medium nadere details te openbaren.


Waarschijnlijk komt er morgen een antwoord op al onze vragen *O*
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door Geert »

Komt een stuk in de GPD-kranten las ik.
Tja, op zich wel logisch dat NS de voordeeluren-klanten in de middagspits uit de trein wil houden, maar het lijkt me dat dan ook de prijs wel omlaag mag. Effectief heb je tenslotte minder aan je VDU.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door Reiziger Delft »

Intussen staat er al uitleg over de nieuwe abonnementen op de NS site.
Thomas
Berichten: 223
Lid geworden op: do 26 jun 2008, 16:52
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door Thomas »

En tegenwoordig ook een hele relevante vraag (helaas): Zijn deze abonnementen alleen geldig bij NS of ook bij de regionale vervoerders? Ik vrees het eerste, aangezien een maandabonnement 295 euro gaat kosten tegenover een maandnetkaart van ruim 360 euro nu. Dat verschil moet toch ergens vandaan komen...
In dat geval is die vijf euro die een voordeelurenkaart goedkoper gaat worden wel heel beperkt: daar wordt én het niet mogen reizen in de avondspits én het niet mogen reizen met andere vervoerders mee opgevangen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door Geert »

De oude VDU lijkt nu het Dal Voordeel abonnement:
• Voor € 50,- per jaar ontvangt u automatisch 40% korting op uw reis tijdens de daluren (tussen 9.00 –16.00 uur, na 18.30 uur en in het weekend)

Wil je ook in de spits korting krijgen (20%) dan neem je het Altijd Voordeel abonnement, vanaf (?) 20 euro per maand:
• Altijd korting wanneer u reist tussen 06.30 en 09.00 en 16.00-18.30
• Reist u tijdens de daluren ((tussen 09.00 en 16.00 en na 18.30 en het hele weekend) dan verdubbelt de korting naar 40%.

Reizen tijdens de spits is dus wel fors duurder voor semi-regelmatige reizigers. Of je krijgt geen 40% korting meer of je neemt een abonnement van 240 euro per jaar. Ik vind dat vrij fors eerlijk gezegd.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door Fles »

thomas schreef:En tegenwoordig ook een hele relevante vraag (helaas): Zijn deze abonnementen alleen geldig bij NS of ook bij de regionale vervoerders? Ik vrees het eerste, aangezien een maandabonnement 295 euro gaat kosten tegenover een maandnetkaart van ruim 360 euro nu. Dat verschil moet toch ergens vandaan komen...
In dat geval is die vijf euro die een voordeelurenkaart goedkoper gaat worden wel heel beperkt: daar wordt én het niet mogen reizen in de avondspits én het niet mogen reizen met andere vervoerders mee opgevangen.
Dat zal het inderdaad wel zijn denk ik ja: NS-only. Maar dan moet de VDU echt eerder 25 dan 5 euro omlaag.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door Geert »

Is het voordeelurenabonnement niet een van de beschermde kaartsoorten die niet weg mochten gaan bij het invoeren van de chipkaart?
|Pim|
Berichten: 430
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 16:53
Locatie: Breda

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door |Pim| »

En hoe gaat men dat doen met dagkaartjes?
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door fogeltje »

Op de site van de NS zie ik volgende tekst:

Het Voordeelurenabonnement blijft voor onze huidige klanten bestaan naast de nieuwe abonnementen. U kunt natuurlijk ook overstappen op één van onze nieuwe abonnementen.

Als ik dat zo lees blijft dus de 40% korting na 9 uur voor 55 euro per jaar bestaan. Tenminste als je die dus al een hebt.

Wat webguy betreft: ik denk dat het softwarematig niet zo moeilijk is om die lezers in te stellen dat ze op bepaalde tijden in de middag ook geen korting geven. De NS begon een half jaar geleden al met proefabonnementen. Binnen de spitsuren (voor 9 uur en tussen 16:00 en 18:30) altijd de volle mep en dan bijvoorbeeld in de daluren vrij reizen (of in het weekend vrij reizen en in de daluren 40% korting maar in de spitsuren nog steeds de volle mep). Dat ging ook via chipkaart.

En uit de vraag en antwoordfolder:
Op 1 augustus 2011 stopt de verkoop van het huidige Voordeelurenabonnement. En kunt u een keuze
maken uit één van onze nieuwe abonnementen.
Laatst gewijzigd door fogeltje op vr 08 apr 2011, 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door Daniel »

Het AltijdVrij abonnement is wel 'n aparte... 37 euro duurder dan een NS-Jaarkaart bij jaarlijkse betaling, maar bijna 840 euro goedkoper dan een NS-Jaarkaart bij maandelijkse betaling. De geldigheid is echter precies gelijk...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door webguy »

Dit gaat denk ik voor veel "casual" VDU houders 'm de nek omdraaien. Die hebben er eentje en halen het er net uit. Als je een dagje weg wil moet je na 9 uur, dus ben je er pas 10-11 uur en dan moet je voor 4 uur weer terug zijn, of na 18:30, en dat is weer veel te laat als je een dagje weg gaat met de kids en zijn alle attracties gesloten etc. Senioren zullen ook niet blij zijn...
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door fogeltje »

Ook relevant, de nieuwe Dalvrij abonnementen geven GEEN kortingsrecht op de spitsuren in de zomervakantie, zoals het VDU dat wel doet.
Wat is het verschil tussen een Voordeelurenabonnement en Dal Voordeel abonnement?
Het Dal Voordeel abonnement kost € 50,- in plaats van € 55,- voor een Voordeelurenabonnement en de
40% korting bij het Dal Voordeel abonnement geldt niet tussen 6:30-9:00 en 16:00-18:30. Bij de nieuwe
abonnementen gelden ook geen kortingen in spitsperiodes in de zomermaanden juli en augustus en tussen
Kerst en Oud en Nieuw. Bij het Voordeelurenabonnement gelden deze kortingen wel.
Ik vind die 50 euro dan toch behoorlijk veel geld. Een VDU gebruiker zal echt niet overstappen. Maar ik denk dat het ook meer gericht is op nieuwe klanten.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door Geert »

Ik denk dat het voor nieuwe klanten ook best wel veel geld is voor relatief weinig korting. In veel gevallen reis je denk ik niet meer terug zonder korting als je een dagje weggaat.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door fogeltje »

webguy schreef:Dit gaat denk ik voor veel "casual" VDU houders 'm de nek omdraaien. Die hebben er eentje en halen het er net uit. Als je een dagje weg wil moet je na 9 uur, dus ben je er pas 10-11 uur en dan moet je voor 4 uur weer terug zijn, of na 18:30, en dat is weer veel te laat als je een dagje weg gaat met de kids en zijn alle attracties gesloten etc. Senioren zullen ook niet blij zijn...
De casual gebruiker (daar reken ik me ook onder) kan kiezen om zijn VDU gewoon te laten verlengen. Dan veranderd er verder vrij weinig. Ik blijf voorlopig bij mijn VDU, voor vijf euro minder vind ik dat Dalvrij abonnement niet aantrekkelijk, waarschijnlijk ga ik dan zelfs duurder uit zijn...als ik met de trein ga is het vaak tussen 17:00 en 18:30. Bovendien moet je dan je reizen om de spits heen gaan plannen als je al gaat. Als ik al met de trein ga dan wil ik ook gewoon flexibel zijn (het pas 9 uur reizen is nog niet zo een probleem).
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door fogeltje »

Met de nieuwe abonnementen worden reizigers ook gedwongen de OVC te gaan gebruiken overigens. In tegenstelling tot VDU gebruikers zijn de nieuwe abonnementen die korting verlenen NIET geldig met een treinkaartje.
Zijn de nieuwe abonnementen ook geldig in combinatie met papieren kaartjes?
De nieuwe abonnementen zijn alleen geldig op de OV-chipkaart. Wel kan nog in combinatie met papier
worden gereisd voor bijv. een overgangsbewijs 2-1, een railrunner, hond/fiets toeslag of voor
Samenreiskorting. Als voor een kind een zelfstandig Kids Vrij abonnement is aangeschaft dan kan de
begeleider van het kind ook op papier reizen.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door Geert »

thomas schreef:En tegenwoordig ook een hele relevante vraag (helaas): Zijn deze abonnementen alleen geldig bij NS of ook bij de regionale vervoerders? Ik vrees het eerste, aangezien een maandabonnement 295 euro gaat kosten tegenover een maandnetkaart van ruim 360 euro nu. Dat verschil moet toch ergens vandaan komen...
In dat geval is die vijf euro die een voordeelurenkaart goedkoper gaat worden wel heel beperkt: daar wordt én het niet mogen reizen in de avondspits én het niet mogen reizen met andere vervoerders mee opgevangen.
Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat deze nieuwe abonnementen alléén bij NS geldig zijn. :neg:
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door Reiziger Delft »

Stel echter; ik doe een dagje Amsterdam vanuit Delft. Ik reis heen na 9 uur, dus met korting. Ik kom rond 10 uur aan op Amsterdam Centraal, check uit, en check na 3 minuten weer in. Ik duik de stad in en ga midden in de avondspits terug naar Delft. Inchecken hoeft niet, dat heb ik al gedaan. In Delft check ik netjes uit. Dan betaal ik toch gewoon 2 enkeltjes met korting? Dit kan overigens alleen zolang de poortjes open blijven staan.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door Geert »

Ik ben sowieso wel benieuwd hoe het systeem rekent als je voor 16.30 uur incheckt en na 19 uur weer uitcheckt. Ik denk dat dan toch de volle mep wordt afgerekend.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door Chauf21 »

Ik vermoed dat er eenzelfde methode wordt gebruikt als nu bij de voordeelkaarten: het moment van inchecken bepaalt of je met korting of voor de volle pond reist.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door robert55 »

Ik denk dat de tijd van inchecken bepalend is [uit de FAQ PDF]:
Wanneer geldt welke korting?
De abonnementen zijn geldig op verschillende tijdstippen (spits, dal, weekend). Afhankelijk van het
tijdstip en de dag waarop je incheckt bij een poortje of paaltje wordt bepaald welke korting geldig is

(indien van toepassing voor het betreffende abonnement).
Spitstijden Daluren
maandag t/m vrijdag
• Ochtendspits: 6.30 u - 9.00 uur
• Avondspits:16.00 u - 18.30 uur
maandag t/m vrijdag
• 4.00 uur - 6.30 uur
• 9.00 uur- 16.00 uur
• 18.30 uur - 4.00 uur
Zaterdag en zondag de hele dag
Als dat klopt kan je ook om 6.10 inchecken en met korting reizen.
Bij het proefabo Weekend Vrij dat afgelopen najaar werd getest was dat ook zo. Bij de speciale reisvoorwaarden zat toen een regel dat je binnen 6 uur na een incheck weer uit moest checken.
Overigens was de prijs die toen gerekend werd wel lager, nl. 25 [nu wordt dat 40] €/mnd. Dat was kennelijk te voordelig
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door Fles »

Daniel schreef:Het AltijdVrij abonnement is wel 'n aparte... 37 euro duurder dan een NS-Jaarkaart bij jaarlijkse betaling, maar bijna 840 euro goedkoper dan een NS-Jaarkaart bij maandelijkse betaling. De geldigheid is echter precies gelijk...
Nja, nee dus. ALtijdVrij is dus NS-Only. Streep alle lijntjes van andere vervoerders eens weg en de wereld ziet er een stuk minder bruikbaar uit.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door Fles »

Ik denk dat het allemaal zo'n vaart niet loopt. Ten eerste zijn het nog maar voornemens en heeft de minister het nog niet goedgekeurd (en dat gaat ook echt niet zomaar zonder slag of stoot gebeuren). Ten tweede slagen ze er nu al niet eens in om een retourtje te implementeren, maar bij die nieuwe kaarten zitten me toch een paar staaltjes... :shock: En dat kan dan ineens WEL geïmplementeerd worden? Ja joh, tuurlijk :')

Voorbeeld:
Ik ben 60-plusser en Keuzedagen. Hoe is dat geregeld?
Wanneer u 60 jaar of ouder bent kunt u met de abonnementen Altijd Voordeel en Dal Voordeel
Keuzedagen aanschaffen. De Keuzedagen zijn geldig op dinsdag, woensdag, donderdag buiten de
ochtendspits en in het weekend de hele dag. De avondspits is niet op Keuzedagen van toepassing.
Whut? :?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten