NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door robert55 »

Fles schreef:Ik denk dat het allemaal zo'n vaart niet loopt. Ten eerste zijn het nog maar voornemens en heeft de minister het nog niet goedgekeurd (en dat gaat ook echt niet zomaar zonder slag of stoot gebeuren). Ten tweede slagen ze er nu al niet eens in om een retourtje te implementeren, maar bij die nieuwe kaarten zitten me toch een paar staaltjes... :shock: En dat kan dan ineens WEL geïmplementeerd worden? Ja joh, tuurlijk :')
Dit kan probleemloos geïmplementeerd worden, je hoeft alleen een tweede tijdsblok te activeren. Gezien het feit dat het met test-abo's gewerkt heeft is dat geen probleem.
Over retourtjes hoeven we het niet meer te hebben, die zijn passé.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door Fles »

en wat als je nou bijvoorbeeld EN reizen op saldo geactiveerd hebt EN een keuzedag op je kaart geladen hebt? Wat betekent "Bliep" dan precies?
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door Chauf21 »

Op het moment dat beide producten geldig zouden kunnen zijn, gaat een van de twee producten voor. Hoogstwaarschijnlijk zal dat dan de keuzedag zijn. Dat is vergelijkbaar met OV-chipkaartproducten als 'twee metroreizen' of een dagkaart. Dergelijke producten zullen altijd als eerste worden aangesproken wanneer deze geldig (zouden kunnen) zijn. Ik weet niet hoe een en ander geïmplementeerd gaat worden, maar het zou ook kunnen dat je de keuzedag kan 'activeren' bij de automaat. In dat geval wordt standaard het ROS aangesproken tenzij je eerder hebt aangegeven dat de eerstvolgende reis een keuzedag zal zijn. Het zal de komende tijd wel duidelijk worden.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door fogeltje »

Geert schreef: Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat deze nieuwe abonnementen alléén bij NS geldig zijn. :neg:
Dat denk ik ook, want bij de testen stond vermeldt dat de abonnementen ook alleen bij NS geldig waren.
Chauf21 schreef:Ik vermoed dat er eenzelfde methode wordt gebruikt als nu bij de voordeelkaarten: het moment van inchecken bepaalt of je met korting of voor de volle pond reist.
Dat was bij de test wel zo. Als je om 15:55 incheckte reisde je nog met korting/gratis. Daarna de volle mep. Het tarief bleef gelden tot de eerste uitcheck. Dus als je om 15:55 incheckt en pas om 18:00 uitcheckt, dan is alles met korting verrekend.
"Een touringcar is geen bus"
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door Caspar »

Maar als ik het goed begrijp is het dus in augustus 2012 helemaal afgelopen met het VDU abbo, want op 31 juli 2012 loopt het laatste huidige abbonement af?
Als je dan van Gorinchem naar Valkenburg wil reizen heb je dus 3 verschillende kortingskaarten nodig? :roll:
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door robert55 »

Dat is closereading de NS tekst. Er staat
Uw huidige abonnement
Heeft u een Voordeelurenabonnement?
Het Voordeelurenabonnement blijft voor onze huidige klanten bestaan naast de nieuwe abonnementen. U kunt natuurlijk ook overstappen op één van onze nieuwe abonnementen.

Heeft u een NS-Jaartrajectabonnement of NS-Jaarabonnement?
Voor klanten die een NS Jaartrajectabonnement hebben of een NS jaarabonnement wordt in een volgende fase gekeken naar een passende oplossing. Mocht er iets veranderen dan wordt u hierover persoonlijk geïnformeerd.
Tussen die teksten zit verschil, maar het lijkt er op dat je een VDU voorlopig kunt blijven verlengen, terwijl NS er bij jaarkaarten wat harder aan gaat trekken om klanten te laten overstappen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door Daniel »

Bij dat laatste zal het meer gaan om de combinatie van zo'n abonnement met een van de nieuwe producten. Weekendvrij en Dalvrij overlappen immers deels daarmee, omdat de jaartrajectkaart en ns-jaarkaart al recht op 40% korting in de daluren geven.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Kritiek op NS plan voor nieuwe abonnementen

Bericht door Daniel »

Kritiek op NS plan voor nieuwe abonnementen
Geplaatst op: vrijdag 8 april 2011 20:51
Laatst bijgewerkt: vrijdag 8 april 2011 20:52


Amper zes uur nadat HP/Tijd meldde dat NS wil gaan stoppen met korting tijdens de avondspits, is er een petitiewebsite in de lucht tegen het NS plan. Eerder uitte GroenLinks kamerlid Ineke van Gent al kritiek op het plan. Rover is over een aantal elementen te spreken, maar is niet over alles tevreden.
Vooral het plan om vanaf 1 augustus in de avondspits geen korting meer te geven aan nieuwe vaste klanten ligt gevoelig.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door Vinny »

Wat ik heel merkwaardig vind is dat (de opvolger van) het maandnetabonnement goedkoper wordt. Dat betekent dat het eerder loont om zo'n abonnement aan te schaffen, waarmee je alsnog niet de spits ontlast...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door Reiziger Delft »

Tenzij je met andere vervoerders reist, zie hier op treinreiziger.nl
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door Vinny »

Hmm als je in Amsterdam woont moet je heel erg je best doen om een exotische werkgever te vinden waarbij je met een andere vervoerder moet reizen... :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door Ruben »

webguy schreef:Probleem is dat dat bijzonder ingewikkeld wordt met kaartjes. Moet je 3 kaartjes kopen als je een dag retour wil. Dat is toch belachelijk? En met de OVC wordt dat helemaal niet opgelost want je checkt toch in met korting of niet? Als je de 9 uur grens overschrijdt wordt dat toch niet mee berekend?
Dit speelt sinds kort allemaal niet meer, want een retour heeft de prijs van 2 enkeltjes. Het is dus inmiddels in alle gevallen goedkoper om 1 enkeltje met korting en 1 enkeltje zonder korting te hebben, in vergelijking met 1 dagretour. Enkel het weekendretour kan nog gunstig uitpakken vanwege de geldigheidsduur.
Met de OV-Chipkaart wordt dit enerzijds wel allemaal automatisch berekend, maar wordt er anderzijds niets door veranderd. Als je met een papieren kaartje een reis voor 9 begint zul je voltarief betalen, en check je met een OVC voor 8:55 in, zul je ook voltarief betalen. Het begin van de reis telt altijd.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door Caspar »

Even voor mijn eigen duidelijkheid: Als je om 8.55 incheckt in Amsterdam centraal, en om 12.10u in Maastricht weer uitcheckt, en je hebt op je chipkaart een VDU abbo. Wat gebeurt er dan in de huidige situatie? Hele rit volle prijs?

Als je met die nieuwe abbonementen geen losse kaartjes kan kopen, zou je dus in een dergelijk geval ergens halverwege snel de trein uit moeten springen net na 9u om uit- en daarna weer tegen 40% korting in- te chekcen?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door Klaasje »

8:55 is met korting, 8:50 zonder korting.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door Daniel »

Vinny schreef:Wat ik heel merkwaardig vind is dat (de opvolger van) het maandnetabonnement goedkoper wordt. Dat betekent dat het eerder loont om zo'n abonnement aan te schaffen, waarmee je alsnog niet de spits ontlast...
'tis overigens duurder dan een ns-jaarkaart met jaarbetaling, maar dat terzijde.

Net maar eens 'n mail gestuurd naar NS betreffende de combinatie met trajectkaarten (dan betaal je dubbel voor de periode met korting in geval van een ***Vrij abonnement) en het waarom deze stap eerst en niet het mogelijk maken van reizen op saldo voor jaartrajectkaarthouders wat een logischer stap geweest zou zijn.
Ook gevraagd om wat meer integratie trouwens. Want tja, combineer een trajectkaart met zonesupplement met ROS, iets als WeekendVrij en willen reizen met korting in heel het land en je hebt al een stuk of acht :shock: reisproducten nodig.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door Ruben »

Caspar schreef:Als je met die nieuwe abbonementen geen losse kaartjes kan kopen, zou je dus in een dergelijk geval ergens halverwege snel de trein uit moeten springen net na 9u om uit- en daarna weer tegen 40% korting in- te chekcen?
Ja, en systeemtechnisch moet daar helaas een X aantal minuten tussenzitten. Met papieren kaartjes kon je bijvoorbeeld nog tot Utrecht C een voltarief kopen, en vanaf daar een kortingskaartje, zonder de trein te verlaten? Of dat helemaal officieel zo bedoeld was weet ik niet, maar denk dat het in de praktijk wel toegestaan wordt.
Maar dat is eigenlijk net zo krom voor de vrijwillige via-reizen, waarbij je het station eigenlijk moet gaan verlaten om legaal via een bepaald station te rijden. Je moet immers die via in het Reizen Op Saldo zien te verwerken.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door Caspar »

Dan zou je dus eigenlijk 2 losse ov kaarten moeten hebben. Een anonieme voor het vol tarief, waar je dan net na 9u op een station mee kan uitchecken, zodat je met je Dal/VDU direct er na weer kan inchecken op dat station en de trein terug in kan springen.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door Ruben »

Nog steeds problematisch gezien de apparatuur zich bij de grote stations althans niet op de perrons bevindt. Neem Amsterdam Centraal waar je naar het begin van de stationshal moet rennen om een CICO te vinden.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door reisthijs »

Caspar schreef:Maar als ik het goed begrijp is het dus in augustus 2012 helemaal afgelopen met het VDU abbo, want op 31 juli 2012 loopt het laatste huidige abbonement af?
Als je dan van Gorinchem naar Valkenburg wil reizen heb je dus 3 verschillende kortingskaarten nodig? :roll:
Ook als de VDU wel blijft bestaan heb je straks 3 verschillende kortingskaarten nodig... (NS-VDU geeft bij andere vervoerders geen korting als je op saldo reist)

Ik kreeg overigens vanavond een mail van NS over dit onderwerp, en daarin werd ook nog wat gezegd over trajectkaarten:
NS schreef:In een volgende fase wordt gekeken naar een passende oplossing voor klanten die op een trajectkaart reizen.
Trajectkaarten worden over een tijdje dus ook afgeschaft?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door fogeltje »

Je zult dan drie verschillende PRODUCTEN nodig hebben. Het is een verschil maar nog steeds van de zotte, dat geef ik toe. Ook al omdat er is aangetoond dat er schijnbaar maar 10 producten op je kaart kunnen staan (en VDU met reizen op saldo zijn DRIE producten). Dan is de kaart wel snel vol als je ook nog wat buskortingen erop duwt.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door Daantje »

Geldt dit dan ook voor de 40% korting die je krijgt bij een jaartrajectabonnement als je buiten je traject reist?

In dit kader kreeg ik vanavond overigens een mail van NS dat er abonnementen komen waarbij reizen buiten de spits (6.30 - 9.00 uur en 16.00 - 18.30 uur) 'zeer aantrekkelijk'. Als ik dit allemaal lees, denk ik niet dat dat aantrekkelijker wordt maar vooral dat reizen tijdens de spits onaantrekkelijker wordt. Ook komt er een nieuw abonnement voor parttimers dat past bij 'flexibel reisgedrag'.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door fogeltje »

Geen idee, volgens mij blijven die vooralsnog onaangepast en "gelijk" aan VDU. Maar het zou me niet verbazen als dat straks ook nog op de schop gaat.
"Een touringcar is geen bus"
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door Caspar »

Die parttimers moeten dan wel een heel bekrompen rooster hebben. Bv van 13.00 tot 19.00 of van 10.30 tot 15.00u. Maar wie heeft er nou zoiets? Volgens mij kom je altijd wel in 1 kortingloze periode terecht van of naar je werk. Zelfs met nachtdiensten. Al zit je dan vanuit Amsterdam verder naar het Noorden van NH in een totaal lege trein maargoed, daar krijg je geen korting bij. Als men nou echt het flexibele werken wil bevorderen bij NS, dan zou men dat soort dingen ook moeten bekijken. Net als de IC's naar Amsterdam uit Alkmaar/Hoorn rond 16.30, die kunnen ook wel wat extra reizigers gebruiken, ipv de spaarzame reizigers daar nog extra weg te pesten.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door huibf »

Daantje schreef:Geldt dit dan ook voor de 40% korting die je krijgt bij een jaartrajectabonnement als je buiten je traject reist?

In dit kader kreeg ik vanavond overigens een mail van NS dat er abonnementen komen waarbij reizen buiten de spits (6.30 - 9.00 uur en 16.00 - 18.30 uur) 'zeer aantrekkelijk'. Als ik dit allemaal lees, denk ik niet dat dat aantrekkelijker wordt maar vooral dat reizen tijdens de spits onaantrekkelijker wordt. Ook komt er een nieuw abonnement voor parttimers dat past bij 'flexibel reisgedrag'.
ja als je het zo leest, zou je verwachten dat je BUITEN de spits 60% korting krijgt. Dat ZEER aantrekkelijk wekt de suggestie dat het goedkoper wordt....
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door deadlock »

robert55 schreef:
Fles schreef:Ik denk dat het allemaal zo'n vaart niet loopt. Ten eerste zijn het nog maar voornemens en heeft de minister het nog niet goedgekeurd (en dat gaat ook echt niet zomaar zonder slag of stoot gebeuren). Ten tweede slagen ze er nu al niet eens in om een retourtje te implementeren, maar bij die nieuwe kaarten zitten me toch een paar staaltjes... :shock: En dat kan dan ineens WEL geïmplementeerd worden? Ja joh, tuurlijk :')
Dit kan probleemloos geïmplementeerd worden, je hoeft alleen een tweede tijdsblok te activeren. Gezien het feit dat het met test-abo's gewerkt heeft is dat geen probleem.
Over retourtjes hoeven we het niet meer te hebben, die zijn passé.
Nou zo probleemloos gaat dat niet want met een DalVrij abonnement kon ik niet meer met korting op saldo reizen maar moest ik papieren kaartjes kopen.

Wat wel een voordeel was is dat ik gewoon tussen de middag even ging inchecken op het station en zo alsnog gratis mocht reizen in de spits omdat het moment van inchecken geldt.

Deze producten zijn leuk bedacht maar het is wel nodeloos gecompliceerd.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten