Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Bericht door Daniel »

Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer
Geplaatst op: vrijdag 8 april 2011 20:27
Laatst bijgewerkt: vrijdag 8 april 2011 20:28


De RET, Connexxion en Q-buzz moeten komend jaar gezamenlijk 12 miljoen euro bezuinigen op het openbaar vervoer. Dat wil de stadsregio Rotterdam.
De bezuiniging is nodig omdat het Rijk dit jaar al begint met het dichtdraaien van de kraan, met geld dat bedoeld is voor het openbaar vervoer in de grote steden.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Bericht door Klaasje »

Even voor de beeldvorming: Deze bezuiniging is net zo groot als 3/5 van het totale ov-budget van heel de provincie Flevoland. Veel geld dus.
Reiziger Delft
Berichten: 1199
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Bericht door Reiziger Delft »

Dat is natuurlijk appels met peren vergelijken; ik ga ook niet het stadsnet van Delft vergelijken met dat van Den Haag. :P
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Bericht door Vinny »

Nou ja op zich niet, maar het blijft een fors bedrag. Dat had je natuurlijk van verre kunnen zien aankomen, omdat het openbaar vervoer een steeds grotere aanslag op belastinggeld ging plegen, als gevolg van stijgende dieselprijzen, hogere personeelskosten (loonsverhoging + instandhouding vrij luxe secundaire arbeidsvoorwaarden), het niet openbaar aanbesteden van het vervoer in de grote steden zodat een efficiencywinst uitblijft en tarieven die niet gelijk met de kosten meestijgen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Bericht door Suus »

Ik zie weer een aantal eerder teruggedraaide bezuinigingen opnieuw geintroduceerd worden, zoals het inkorten van metrolijn C in de avonduren tot Hoogvliet en dubbele lijnen zullen waarschijnlijk vervangen worden door verbindingen met een overstap. Het zou mij ook niets verbazen als de frequenties van de tramlijnen weer omlaag geschroefd gaan worden...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3922
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Bericht door hauptbahnhof »

Nog lager? Een trampluslijn om de 20 min in de avond vind ik dramatisch armoedig!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Bericht door Suus »

Maar tramlijn 25 rijdt bijvoorbeeld 9x per uur overdag. Dat is voor Rotterdamse gebruiken een bijzonder hoge frequentie, dus ik verwacht dat dat naar beneden wordt gehaald.

En andere tramlijnen wellicht naar elke 15 minuten. Ook herintroductie van de kwartierdienst op lijn A, B en C op zaterdag zou mij niet verbazen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21337
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Bericht door Meltrain »

In vergelijking met Amsterdam en Den Haag heeft Rotterdam al zulke karige frequenties bij de trams.
Wellicht dat lijn 25 omlaag gaat naar 8x per uur (elke 7,5 minuut), maar bij de andere lijnen moet er toch minstens een 10-minuten dienst blijven hoor.
Lijn C 's avonds inkorten tot Hoogvliet zou nog best een optie kunnen zijn.

Persoonlijk denk ik echter dat er meer gesneden zal worden in het busnet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Bericht door Bart »

Waar kun je nu eigenlijk de grootste slagen maken in je bezuinigingen? Moet je kijken naar het personeel, of naar de infrastructuur, of naar het materieel?

Ik heb sowieso nog wel wat voorstellen:
- Bij de tram zijn er nog gedeeltes waar trams over hetzelfde traject rijden. Van het CS tot Woudhoek rijden de 21 en 23 dezelfde route. Je zou één van beide kunnen schrappen, bijvoorbeeld de 21 inkorten tot CS-De Esch.
- Tram 7 is op dit moment omgeleid door Crooswijk. Als je dat permanent maakt, kun je het noordelijke deel van lijn 8 opheffen.
- Het zuidelijke deel van lijn 8 kan worden overgenomen door lijn 7 en worden ingekort tot Schiemond.
- Bus 35 rijdt tussen Molenlaan en Station Noord door een wijk die al wordt bediend door de 25 en 171, dus die zou je kunnen inkorten tot Molenlaan-Alexander.
- Er zijn nog wel meer lijnen waarbij ik denk dat ze van nergens naar nergens rijden (zoals de 32 en 46), ik vraag me af wat die toevoegen.
- De frequentie op lijn E kan 's avonds en in het weekend naar een halfuursdienst.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Bericht door Suus »

Lijn 21 en 23 hebben een aanzienlijk gezamelijk traject (van Beurs tot Bachplein in Woudhoek, maar beide verschillende eindpunten. Je kan dus niet zomaar lijn 21 inkorten zonder dat je een tramloos traject in Schiedam Kethel krijgt.

Het (on)nut van lijn 46 was mij ook opgevallen vorige week, niet buitengewoon druk terwijl lijn 44 weer met een volle bak langs komt rijden. Bovendien is het een onhandige lijn omdat hij ernstige congestieproblemen kent door de Maastunnel (echt op tijd reed het niet, dat probleem heeft lijn 44 ook zeer duidelijk).
Laatst gewijzigd door Suus op za 09 apr 2011, 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Bericht door Bart »

Lijn 23 om en om naar Holy en Woudhoek laten rijden?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Bericht door Suus »

Is dat handig? Kan je dan dan niet net zo goed de frequentie van beide lijnen verlagen zodat het stamtraject nog wel steeds frequent bedient wordt maar de uiteindes minder?

Verdere investeringen in het tramnet kunnen we voorlopig ook wel even vergeten (nieuwe snellere route voor lijn 23 over de Willemsbrug en eventuele uitbreiding naar Ridderkerk)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Bericht door Bart »

Bee schreef:Is dat handig? Kan je dan dan niet net zo goed de frequentie van beide lijnen verlagen zodat het stamtraject nog wel steeds frequent bedient wordt maar de uiteindes minder?
Ik denk het niet, want de uiteindes aan de oostzijde zijn nogal lang. Daar heb je dus veel meer last van een lagere frequentie; ik heb ook het idee dat zowel de 21 als de 23 aan de oostkant het drukst zijn.

De tak naar Woudhoek is maar twee haltes. Dat brengt me bij een tweede oplossing: er ligt een driehoek bij het Bachplein, dus je kunt de 23 Bachplein-Harreweg-Schubertplein laten rijden.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Bericht door Bart »

Ik heb het even gevisualiseerd op de kaart van Sporenplan, dit lijkt me een redelijke sanering zonder dat er al te veel verdwijnt.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Bericht door Geert »

Die driehoek via de Woudhoek vind ik persoonlijk een rare constructie. Dan kun je denk ik beter gewoon om-en-om rijden, zeker voor lijn 21 is dat laatste stukje ook niet erg druk (die naar Holy is ietsje drukker volgens mij).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Bericht door Daniel »

Is het niet praktischer heel lijn 21 te laten vervallen vanaf het centraal station richting Schiedam (daar eventueel gekoppeld aan wat versterking op 23 om de verminderde frequentie op het samenloopdeel deels op te vangen).
Het takje in Woudhoek kan je dan opvangen door lijn 51 door te trekken en om te vormen tot een stukje ringlijn door Kethel - Spaland - Woudhoek. Die lijn rijdt al een stukje parallel aan de tram waar je dus een mooie overstapmogelijkheid hebt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Bericht door Daantje »

Bart schreef:Waar kun je nu eigenlijk de grootste slagen maken in je bezuinigingen? Moet je kijken naar het personeel, of naar de infrastructuur, of naar het materieel?

Ik heb sowieso nog wel wat voorstellen:
- Tram 7 is op dit moment omgeleid door Crooswijk. Als je dat permanent maakt, kun je het noordelijke deel van lijn 8 opheffen.
Uh, pardon? Dan mis je nog altijd een tram door de zaagmolenstraat/benthuizerstraat wat toch aardig drukke haltes zijn. Ook is tram 7 destijds juist bewust een andere route gaan rijden omdat er anders geen tram op de goudsesingel komt. Ook heb je geen tramlijn meer op de Kleiweg als je tram 8 daar niet meer laat rijden en nadat tram 4 weer naar de molenlaan is gaan rijden ipv naar de kleiweg (vanwege werkzaamheden op de bergse dorpstraat) is juist bewust gekozen om het eindpunt van tram 8 te verleggen van oostplein naar de kleiweg.
- De frequentie op lijn E kan 's avonds en in het weekend naar een halfuursdienst.
Toen de buslijnen vanuit Lansingerland ingekort zijn tot station Berkel Westpolder is afgesproken dat de metro's op metrolijn E op de bussen zouden aansluiten in een kwartiersdienst dus dat kan ook niet zomaar. Overigens moet je 's avonds wel met twee stellen gaan rijden als je dat wil want nu zitten de stellen met een kwartiersdienst al aardig vol.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Bericht door Bart »

Daantje schreef:Uh, pardon? Dan mis je nog altijd een tram door de zaagmolenstraat/benthuizerstraat wat toch aardig drukke haltes zijn. Ook is tram 7 destijds juist bewust een andere route gaan rijden omdat er anders geen tram op de goudsesingel komt. Ook heb je geen tramlijn meer op de Kleiweg als je tram 8 daar niet meer laat rijden en nadat tram 4 weer naar de molenlaan is gaan rijden ipv naar de kleiweg (vanwege werkzaamheden op de bergse dorpstraat) is juist bewust gekozen om het eindpunt van tram 8 te verleggen van oostplein naar de kleiweg.
In dat geval is dit misschien een fraaiere oplossing?
Afbeelding
Toen de buslijnen vanuit Lansingerland ingekort zijn tot station Berkel Westpolder is afgesproken dat de metro's op metrolijn E op de bussen zouden aansluiten in een kwartiersdienst dus dat kan ook niet zomaar. Overigens moet je 's avonds wel met twee stellen gaan rijden als je dat wil want nu zitten de stellen met een kwartiersdienst al aardig vol.
Maar als je met twee stellen rijdt, heb je maar één bestuurder nodig. Dus het blijft een bezuiniging. Aangezien de bussen in Langsingerland ook niet in een kwartiersdienst rijden, is voor de aansluiting ook vast wel een oplossing te vinden.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Bericht door mb90 »

Ik denk dat je op de tram niet al te veel kunt bezuinigen. De hierboven genoemde opties zorgen ervoor dat er allerlei drukke haltes niet meer bediend worden en waar ook niet zo snel een alternatief kan komen (zoals bijvoorbeeld de Zaagmolenstraat). Enige lijn die wegkan is dan lijn 20 en eventueel kan lijn 8 ingekort worden tot Schiemond.

Bij de bussen wordt hier ergens lijn 32 genoemd. Die lijn is goed bezet en heeft ook niet voor niets in december een frequentieverhoging gekregen van 4x naar 6x per uur in de middagspits. Daar zou ik dus weinig aan veranderen.
Wel kunnen bij de Frequentbussen de frequenties op zaterdagochtend aangepast worden door de kwartiersdiensten pas om 11 uur i.p.v. om 9 uur te laten beginnen. In de avonduren kan dit aangepast worden door de kwartiersdiensten in te korten tot 19:00 uur (met uitzondering van de vrijdagavond/koopavond) i.p.v. 21:00 uur.
Verder kan lijn 48 in de avonduren en op zondag opgeheven worden op de route Station Zuid - Keizerswaard (dan is het winkelcentrum immers toch dicht en het Maasstad Ziekenhuis Clara is dan toch al verdwenen langs de route).
Ook kan lijn 63 een nieuwe route krijgen via Zuidplein - Schulpplein - Zorghotel - Pendrecht - Zuidwijk - Station Lombardijen / Maasstad Ziekenhuis v.v. Omdat het niet zo'n druk bezette lijn is, zou een taxibusje van de RMC dan ook best kunnen. Lijn 64 kan dan in de spitsuren bedrijvenpark Charloisse Poort bedienen.
Lijn 67 kan tussen de spitsuren een frequentiedaling krijgen van 6x naar 4x per uur.
Lijn 71 kan ingekort worden tot Zuidplein - Station Lombardijen / Maasstad Ziekenhuis v.v.) door de verhuizing van het Maasstad Ziekenhuis Clara, al zou het mij niets verbazen als dit al per 17 mei (de opening van het ziekenhuis op de nieuwe locatie) gebeurt.

Bij de metro kan lijn C net zoals voorheen in de avonduren en op zondag ingekort worden tot de route De Terp - Hoogvliet v.v.
Ook kunnen lijn A, B en C op zaterdagochtend 4x i.pv. 6x per uur rijden.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Bericht door Bart »

mb90 schreef:Ik denk dat je op de tram niet al te veel kunt bezuinigen. De hierboven genoemde opties zorgen ervoor dat er allerlei drukke haltes niet meer bediend worden en waar ook niet zo snel een alternatief kan komen (zoals bijvoorbeeld de Zaagmolenstraat). Enige lijn die wegkan is dan lijn 20 en eventueel kan lijn 8 ingekort worden tot Schiemond.
Over welke drukke haltes heb je het dan bijvoorbeeld in mijn laatste kaartje? De Zaagmolenstraat wordt daarin bediend.

Het zou bij het snijden in de lijnen ook schelen als
a) de RET eens zijn hersens zou gebruiken bij het maken van de dienstregeling, in plaats van trams lukraak op het hele uur van het beginpunt te laten vertrekken. Dan kun je nog eens een verbinding met een overstap aanbieden.
b) de bestuurders niet te vroeg zouden vertrekken. Echt, als ze mensen moeten ontslaan, mogen ze van mij het eerst selecteren op de bestuurders die consequent een paar minuten te vroeg rijden.
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Bericht door Abracadabram »

Bart schreef:In dat geval is dit misschien een fraaiere oplossing?
Afbeelding
Mwoh, ik vraag me af of lijn 7 zo wel veel mensen gaat trekken. Een belangrijke groep reizigers van lijn 7 zijn de mensen die van CentraalStation naar de Erasmuscampes moeten en die geef je nu twee extra overstappen.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Bericht door Bart »

Abracadabram schreef:
Bart schreef:In dat geval is dit misschien een fraaiere oplossing?
Afbeelding
Mwoh, ik vraag me af of lijn 7 zo wel veel mensen gaat trekken. Een belangrijke groep reizigers van lijn 7 zijn de mensen die van CentraalStation naar de Erasmuscampes moeten en die geef je nu twee extra overstappen.
Nummer 1 rijdt direct van CS naar Woudestein.
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Bericht door Abracadabram »

Maar dat doet die nu ook en nog steeds wordt Tram 7 veel door studenten gebruikt.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Bericht door Bart »

Als die studenten gebruik kunnen maken van lijn 1, hoef je toch niet ook nog een lijn 7 te faciliteren? Nu wordt misschien lijn 7 ook door studenten gebruikt, maar lijn 1 is daar een mooi alternatief voor en waarschijnlijk nog sneller ook. Ik denk dat RET eerder moet denken aan zijn vaste klanten dan aan studenten.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Bericht door mb90 »

Bart schreef:
mb90 schreef:Ik denk dat je op de tram niet al te veel kunt bezuinigen. De hierboven genoemde opties zorgen ervoor dat er allerlei drukke haltes niet meer bediend worden en waar ook niet zo snel een alternatief kan komen (zoals bijvoorbeeld de Zaagmolenstraat). Enige lijn die wegkan is dan lijn 20 en eventueel kan lijn 8 ingekort worden tot Schiemond.
Over welke drukke haltes heb je het dan bijvoorbeeld in mijn laatste kaartje? De Zaagmolenstraat wordt daarin bediend.
De haltes Bredenoord en Kerstendijk van lijn 2 zijn nu ook niet de rustigste haltes, de halte Kipstraat voor lijn 7 (waardoor ook meteen de verbinding tussen Kralingen en CS wegvalt), Noordsingel en V/d Hoonaardstraat langs lijn 4 zijn ook niet echt rustig en de loopafstanden naar andere haltes zijn bij de genoemde plekken ook meteen een stuk langer. Daarom denk ik dat er op het huidige tramnet qua lijnen weinig verandert kan worden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten