Naamgeving Concessies per jaar

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Naamgeving Concessies per jaar

Bericht door fogeltje »

De laatste tijd zijn er redelijk wat pagina's verschenen die de dienstregeling van een jaar weergeven, meestal per concessie. Nu zijn er echter verschillende schrijfwijzes. Soms staat het jaartal tussen haakjes, soms niet. Als een dienstregeling over twee jaar valt (zoals vroeger omdat ze toen in mei wisselden) staat er soms een - en soms een /.

Voorbeeld:
Hermes dienstregeling 1997/1998
Hermes Oost-Brabant (2000-2001)
Concessie Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (2011)
Concessie Arnhem Nijmegen 2011

Ik denk dat we hierin wat consistentie moeten brengen. Mijn voorkeur zou de eerste vorm hebben. Jaartallen NIET tussen haakjes en met een / als er meerdere jaren in zitten. Dat even los van het feit dat de pagina Hermes Oost-Brabant wellicht beter hernoemd kan worden naar Concessie Oost-Brabant 2000/2001 (toen was er volgens mij al sprake van een concessie Oost-Brabant).
"Een touringcar is geen bus"
Etienne
Donateur
Berichten: 7942
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Naamgeving Concessies per jaar

Bericht door Etienne »

Naar mijn mening gewoon 'Concessie xxxxx (2004)'. Waarbij het jaartal dus tussen haakjes staat.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Naamgeving Concessies per jaar

Bericht door Chauf21 »

Een - duidt op een langere periode (bv. 2000-2009), terwijl een / duidt op twee jaartallen (1997/1998). In principe zou je die laatste periode ook wel als 1997-1998 kunnen schrijven. De vraag blijft alleen hoeveel wijzigingen er per concessie worden gemaakt. Er zal vrijwel altijd wel iets veranderen, dus hoe betrouwbaar en volledig is de pagina wanneer je een concessiepagina van bv. 2000-2009 maakt?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Naamgeving Concessies per jaar

Bericht door Daniel »

Voor de voormalige concessie Stadsdienst Dordrecht heb ik de boel gewoon per jaar (soms kortere periodes bij snel opvolgende wijzigingen) onderverdeeld op één pagina. Da's natuurlijk ook een oplossing als je een concessiepagina voor een langere periode maakt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Naamgeving Concessies per jaar

Bericht door fogeltje »

Chauf21 schreef:Een - duidt op een langere periode (bv. 2000-2009), terwijl een / duidt op twee jaartallen (1997/1998). In principe zou je die laatste periode ook wel als 1997-1998 kunnen schrijven. De vraag blijft alleen hoeveel wijzigingen er per concessie worden gemaakt. Er zal vrijwel altijd wel iets veranderen, dus hoe betrouwbaar en volledig is de pagina wanneer je een concessiepagina van bv. 2000-2009 maakt?
Ik zelf heb geen concessies over meerdere jaren gemaakt, ik richt me altijd op de busboekjes die over 1 jaar gaan, vroeger was dat van mei/juni t/m mei/juni van het jaar daarop, vandaar dat ik wel eens 1997/1998 gebruik. Voor nieuwe concessies gebruik ik gewoon één jaartal (hoewel de eerste weken van de nieuwe dienstregeling nog in december liggen, maar het heet gewoon "dienstregeling 2009" etc).

Ik zou het jaartal ook niet tussen haakjes zetten. Wat de naamgeving betreft zet ik dingen alleen tussen haakjes als ik het wil differentiëren van iets anders met een gelijke naam, bijvoorbeeld twee buslijnen die dezelfde begin- en eindpunten hebben (bijvoorbeeld "Lijn 21 Beek en Donk Brug Donk - Eindhoven Station" en "Lijn 21 Beek en Donk Brug Donk - Eindhoven Station (2011)"). Bij de concessiepagina's gaat het eigenlijk om dienstregelingen van dat jaar (dus misschien is het zelfs een idee om de pagina's helemaal te vernoemen, naar bijvoorbeeld "Dienstregeling concessie Oost-Brabant 2010") waarbij het jaartal een integraal onderdeel is van de titel en het jaartal niet dient als differentiatie van een bestaande pagina.
"Een touringcar is geen bus"
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Naamgeving Concessies per jaar

Bericht door Wubbo »

Bij de trein hebben we het over Dienstregeling 1973/1974 en Treinserie 2100 (1999). Ik zou voorstellen om diezelfde naamgeving ook te gebruiken bij overig OV, dus Concessie Amsterdam 1973/1974 en Lijn 1 Den Haag, Centraal Station - Kijkduin (1973/1974).
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Naamgeving Concessies per jaar

Bericht door fogeltje »

Dat lijkt me een goede redenering.
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten