NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door Ronald »

iljitsch schreef: Maar een beter systeem zou wellicht zijn naar rato van tijd de korting gedeeltelijk toepassen. Dus bijvoorbeeld als je van 18.15 tot 19.15 u reist je 30% korting krijgt. (Een kwart geen korting en driekwart 40% korting.)
Pfff, zolang er nog geen "best-price"-principe mogelijk is en het technisch niet mogelijk is een NS-product op een niet-NS chipkaart te zetten, zal dit toch zeker wel een technische hersenkraker worden :lol: .

Ik vraag me trouwens af hoelang ze van plan zijn de bestaande voordeelurenabonnementen te laten bestaan. Ik heb het idee dat het gezien moet worden als een overgangsregeling.
Blijft de vraag of het wel verstandig is om zo'n populair product de nek om te draaien. Van het "dal-voordeel abonnement" zijn de voorwaarden gewoon veel slechter, en met het "weekend-vrij"-abonnement moet je elk weekend een flinke rit maken om het eruit te halen.
Ik heb het vermoeden dat de nieuwe abonnementsvormen flink wat klanten gaat kosten, vooral die slechts af en toe met een voordeelurenabonnement reizen. Maar daar zal "marketing-technisch" natuurlijk best wel over nagedacht zijn :wink:
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door Caspar »

Ja dat verlies zal wel meer dan goed worden gemaakt door de hogere inkomsten tijdens de middagspits.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door Geert »

Ronald schreef:Pfff, zolang er nog geen "best-price"-principe mogelijk is en het technisch niet mogelijk is een NS-product op een niet-NS chipkaart te zetten, zal dit toch zeker wel een technische hersenkraker worden :lol: .
Dat je geen NS-producten op een niet-NS-chipkaart kan zetten is juist een administratief probleem, niet iets technisch! Voor de chipkaartapparatuur maakt het vrij weinig uit of de kaart nou door NS of door TLS is aangemaakt, het is gewoon onwil van NS die op deze manier wat meer controle over de eigen kaarten lijkt te willen hebben.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door iljitsch »

Het is vreemd dat die voordeelkaarten zo duur zijn. Dat betekent immers dat mensen die niet zeer regelmatig reizen geen reden hebben om de spits te ontwijken. (Behalve als ze de veetransport-ambiance niet kunnen waarderen, natuurlijk.)
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door Ronald »

geert schreef:Dat je geen NS-producten op een niet-NS-chipkaart kan zetten is juist een administratief probleem, niet iets technisch!
Dat "technisch" bedoel ik inderdaad een beetje met een knipoog. Ook in de media wordt vermeld dat "NS een speciaal hoekje op de chipkaart gebruikt waar andere vervoerders niet bijkunnen". De feiten dat jij noemt zullen inderdaad de reden zijn, en maken het des te lachwekkender cq. sneu cq. bespottelijker.
Laatst gewijzigd door Ronald op ma 11 apr 2011, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door Geert »

Oh sorry, over de smiley heengelezen :). Maar ja, blijkbaar in hetzelfde straatje als uitchecken->inchecken bij overstappen tussen twee treinvervoerders en dubbele instaptarieven. Dat zou allemaal best op te lossen kunnen zijn maar de wil ontbreekt duidelijk.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door Joshua »

Mijn Studenten OV-chipkaart verloopt aan het eind van dit schooljaar. Lijkt me verstandig op tijd een voordeelabonement af te sluiten lijkt me zo. Zodat ik in ieder geval 's avonds ook korting heb.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door midnet »

iljitsch schreef:Het is vreemd dat die voordeelkaarten zo duur zijn. Dat betekent immers dat mensen die niet zeer regelmatig reizen geen reden hebben om de spits te ontwijken.
Ik vermoed dat het een aanzet is tot wat over die bussen met OVchip steeds wordt gefluisterd-en waar dat kortingsgedoe in Geldrld en Limbg al op lijkt-dat gewoon alle maand-etc kaarten worden afgeschaft en je-want dat willen ze eigenlijk- elk ritje moet betalen. dan is het gewoon rekenen-of je met 20%-als je totaal binnen de spits moet reizen- boven de 100€ aan maandkaart uitkomt-dan een paar euries voordeel gaat krijgen. Dat zal wel de dieperliggende NS-gedachte zijn bij ''de steeds grotere groep parttimers'' etc. Bij de bus denkt men meer aan een soort KMbundels voor een beperkte tijd-want die hele technologie met die plaatsen etc. komt in feite van de mobuy fonen vandaan [en ik vraag me af-kamervragen nodig?] hoeveel van dat dure geld naar Telfort&Tmobile&Co is gegaan.
het systeem is in feite ook geheel toegesneden op metro-achtige geheel afgesloten staties.
Lijkt me verder een goede winstbron voor ondernemende allochtone krantenbezorgers die wel wat willen bijverdienen-ze zijn toch vroeg op, dus je checken je kaart alvast voor 6.00 in-zodat jij zonder een minuut te verslapen met korting kan reizen in de OS. Ze hangen een verzegelde bus op de statie (precieze lokatie wordt enkel de klanten verraden die hiervoor wel wat euries betalen willen en hun kaart erin gooien voor de volgende dag) en smorgens krijg je hem al ingesjekt thuis bij je krantje..........
Overigens is verder dat abo van 95€ NIET per losse maand te koop-dat zal enkel gelden voor die 20€/altijd korting en gratis voor slechts 295€ (wat gratis? is dat geen echt geld?).
Blijft verder de vraag hoeveel van Kruidvat &Co er achter blijft als veel mensen die weekend-vrije kaarten afnemen.
Nog zo'n leuke komplicatie met die chip en poortjes was afgelopen weekend toen er geen treinen reden tussen Bijlmer en Ams-C-maar je met de metro mocht. Was heel leuk als je in Eindhoven was ingecheckt en dacht alles met dat ene NS-saldo te kunnen doen...............
(en heel toevallig was ik paar maanden terug in Madrid en had zo'n dagkaart van de CTM-grote zone, en bezocht een estacion waarvan ik de naam al weer kwijt ben, maar waar ze -gewoon overdag, gewoon de poorten voor het gemak maar openlieten. (ri. Segovia-ging zelf met een snelbus terug). leuk was wel, dat ze daar met magnetkaartjes zelfs verschillende bliebs laten horen-voor de senioras en de estudiantes-om smokkelen tegen te gaan. Zelfs dat kan chip&CO hier niet voor elkaar spelen.
Nog een ander geval is de abonnementenkwestie-vanwege die nieuwe wet die zegt dat je minstens 1 jaar moet afnemen (is vooral op bladen en telefonen gericht geweest) en daarna per maand kan opzeggen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door fogeltje »

Joshua schreef:Mijn Studenten OV-chipkaart verloopt aan het eind van dit schooljaar. Lijkt me verstandig op tijd een voordeelabonement af te sluiten lijkt me zo. Zodat ik in ieder geval 's avonds ook korting heb.
Het is eventueel een overweging om dan zelf zo een ding aan te schaffen.

Wat gaat de NS eigenlijk studenten aanbieden die hun OV moeten inleveren? Tenminste toen ik mijn SOV (was nog de plastic kaart) kreeg ik een bon met een aanbod voor gratis VDU met twee dagkaarten (en het jaar erop kreeg ik tien euro korting, over een paar weken zal ik wel 55 euro moeten neerleggen). Doen ze dat eigenlijk nog?

Voor de hand liggend zou die "nieuwe VDU" zijn.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door fogeltje »

midnet schreef: Lijkt me verder een goede winstbron voor ondernemende allochtone krantenbezorgers die wel wat willen bijverdienen-ze zijn toch vroeg op, dus je checken je kaart alvast voor 6.00 in-zodat jij zonder een minuut te verslapen met korting kan reizen in de OS. Ze hangen een verzegelde bus op de statie (precieze lokatie wordt enkel de klanten verraden die hiervoor wel wat euries betalen willen en hun kaart erin gooien voor de volgende dag) en smorgens krijg je hem al ingesjekt thuis bij je krantje..........
:lol: Ik zie het al voor me, personen die 's ochtends op het station komen met tientallen kaarten en die even allemaal inchecken :mrgreen: Ik denk dat de NS dan vrij snel een knokploeg paraat heeft staan.
"Een touringcar is geen bus"
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door Thijs »

fogeltje schreef:Doen ze dat eigenlijk nog?
Er is nog steeds een actie voor afgestudeerde studenten: een jaar lang gratis Voordeelurenkaart en 2 dagkaarten.
Reiziger Delft
Berichten: 1199
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door Reiziger Delft »

Hier de adviesaanvraag aan het LOCOV, met wat meer informatie. (2e bestand)
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door midnet »

fogeltje schreef:[
:lol: Ik zie het al voor me, personen die 's ochtends op het station komen met tientallen kaarten en die even allemaal inchecken :mrgreen: Ik denk dat de NS dan vrij snel een knokploeg paraat heeft staan.
En een dag later was ik rond lunchtijd op/rond Bijlmer-in dat winkelcentrum, waar dan 100en, zo niet 1000en van die kantoorlui daar broodjes kauwend rondlopen (de LIDL werd heropend-maar niks geen echte leuke reklame). Die kunnen dus hun lucnhpauze opeens nuttig besteden door alvast in te checken voor de thuisrit naar Almere/Purmerend, dat kan dan zelf, zonder tussenpersoon.
Met die nieuwe ABO's biedt NS weer samenreiskorting aan-en dat KAN dus alleen met papieren kaartjes-dus die poortjes kunnen voorlopig nog lang niet toegedaan worden! Hebben ze daar geen snuggerik die dat vooruit kan bedenken?
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door Ruben »

Samenreizen kan nog wel, je mag straks met zoveel mensen als door het poortje achter je aan kunnen rennen samen reizen; degene in wiens gezicht het poortje dichtslaat heeft pech!
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door reisthijs »

Even een paar opvallende dingen (na het lezen van die adviesaanvraag):

De nieuwe abonnementen zijn alléén geldig bij NS. Maar NS belooft wel te gaan praten met de andere vervoerders over de invoering van landelijk geldige chip-abonnementen. Waarom overlegt NS gewoon met die andere vervoerders vóór ze die nieuwe abonnementen invoeren?

Er zijn allerlei 'bijabonnementen' mogelijk. Je kan bijvoorbeeld tot 3 'kidsvrij' abonnementen op je pas laden (dus 3 kids mogen dan gratis meereizen). Leuke ideeen allemaal, maar heeft NS er wel rekening mee gehouden dat je chipkaart waar maar 10 producten op passen (en waar je ook nog alle kortingsproducten andere vervoerders op kwijt moet) wel héél snel vol is?

Een kromme regeling met samenreiskorting. Met zo'n nieuw abonnement moet je altijd inchecken en krijg je geen korting in de avondspits. Degenen die met je mee reizen moeten een papieren kaartje kopen en krijgen na 9.00 altijd 40% korting? Dus dan kan je beter met iemand 'meereizen' dan dat je zelf een kortingsabonnement aanschaft. :roll:

De bestaande net-abonnementen worden afgeschaft. De vervanger "AltijdVrij" is alleen geldig bij NS dus is er vanaf eind dit jaar geen maand- of jaarkaart meer te koop waarmee je door heel Nederland kan reizen!!! Voor trajectkaarten wordt een 'passende oplossing' gezocht (die zullen dus niet in de huidige vorm 'verchipt' worden).

De huidige regeling dat je in juli/augustus en tussen kerst en nieuwjaar de hele dag met korting mag reizen vervalt (behalve dan voor die klanten die het geluk hebben, nu al over een VDU te beschikken) Volgens NS zorgt dit "Voor eenvoud voor de klant". :neg: De klant heeft toch al eenvoud doordat het systeem automatisch bepaalt of je met korting reist - dus je hebt sowieso nooit meer het probleem dat je het 'verkeerde' kaartje koopt, zorgt dat niet al voor genoeg eenvoud?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door Daniel »

reisthijs schreef:Er zijn allerlei 'bijabonnementen' mogelijk. Je kan bijvoorbeeld tot 3 'kidsvrij' abonnementen op je pas laden (dus 3 kids mogen dan gratis meereizen). Leuke ideeen allemaal, maar heeft NS er wel rekening mee gehouden dat je chipkaart waar maar 10 producten op passen (en waar je ook nog alle kortingsproducten andere vervoerders op kwijt moet) wel héél snel vol is?
Die bijabonnementen moet je natuurlijk niet op je eigen kaart laden maar op die van het familielid dat het gaat gebruiken :wink: Zelfde geldt neem ik aan voor KidsVrij.
De vervanger "AltijdVrij" is alleen geldig bij NS dus is er vanaf eind dit jaar geen maand- of jaarkaart meer te koop waarmee je door heel Nederland kan reizen!!!
Jawel, de OV Jaarkaart blijft voorlopig bestaan staat er ook in de adviesaanvraag. En er wordt gewerkt aan een nieuwe variant staat er, al vraag ik af waar dan aan gewerkt moet worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door Freek »

Overleg met andere vervoerders betekent dus dat de NS wel een landelijke Ov-chipkaart product wil, maar dat de andere vervoerders nog niet hebben ingestemd. De andere vervoerders roepen echter altijd dat zij wel willen, maar dat NS (nog) niet wil omdat het past binnen het invoeringsproces.
Wie is hier nu de schuldige en waar zit de oplossing? :N
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door Ronald »

reisthijs schreef:Leuke ideeen allemaal, maar heeft NS er wel rekening mee gehouden dat je chipkaart waar maar 10 producten op passen (en waar je ook nog alle kortingsproducten andere vervoerders op kwijt moet) wel héél snel vol is?
Serieus, dat weten ze daar volgens mij écht niet hoor.
Freek schreef:Overleg met andere vervoerders betekent dus dat de NS wel een landelijke Ov-chipkaart product wil, maar dat de andere vervoerders nog niet hebben ingestemd. De andere vervoerders roepen echter altijd dat zij wel willen, maar dat NS (nog) niet wil omdat het past binnen het invoeringsproces.
Wie is hier nu de schuldige en waar zit de oplossing?
Oplossing: NS moet lappen voor die handel! De "andere" vervoerders moeten ook gewoon hun geld verdienen, voor dat systeem is gewoonweg jaren geleden gekozen. Het is gewoon de vraag hoe ver NS wil gaan om de andere vervoerders voor de ritten op de NS-abonnementen te compenseren.

In de documenten wordt het hele systeem als eenvoudig en voordelig voor de klant neergezet, terwijl ik eigenlijk alleen maar nadelen zie (beperking van voordeeluren en trajecten). Het systeem wordt flexibel genoemd, maar probeer maar eens met flexibel reisgedrag (soms in de spits, soms in het dal) het beste abonnement te kiezen. Ik wens je erg veel succes.

Ja, het weekend-vrij was een succes tijdens de proef, maar toen kostte het maar €25 per maand i.p.v. €40. Voor €25 wil ik 'm ook wel, voor €40 niet.
Het feit dat het moment van inchecken wel of geen korting bepaalt, is trouwens gewoon oneerlijk en erg vatbaar voor discussies en manipulaties.

Oh ja, en over die trajectabonnementen, die zijn gewoon overbodig omdat je bij reizen op saldo gewoon na zoveel enkele reizen de rest van de maand niets meer zou hoeven te betalen (oh nee, dit "best-price"-systeem kan niet bij de OV-chipkaart :N , maar daar heb ik het geloof ik al eens eerder over gehad :wink: )
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door iljitsch »

Ik zou er niks tegen hebben als die trajektabonnementen verdwenen. Laat mensen die het meest een zitplaats bezet houden maar lekker het volle pond betalen. Benzine wordt ook niet goedkoper naarmate je er meer van gebruikt.
Reiziger Delft
Berichten: 1199
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door Reiziger Delft »

Als je echt zoveel mogelijk reizigers de trein uit wil moet je dat vooral doen. :neg:

Kosten verrekenen met overige vervoerders wordt overigens nu juist makkelijker met de OV-Chipkaart, vanwege het in- en uitchecken. Ik snap dus totaal niet waarom er nu opeens een probleem ontstaat. :?
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door Ruben »

iljitsch schreef:Ik zou er niks tegen hebben als die trajektabonnementen verdwenen. Laat mensen die het meest een zitplaats bezet houden maar lekker het volle pond betalen. Benzine wordt ook niet goedkoper naarmate je er meer van gebruikt.
Wat als we de abonnementsprijs als het volle pond beschouwen, en het voltarief kaartje voor de incidentele reiziger nu als een plustarief gaan zien? NS prijst haar producten dusdanig, zodat er genoeg reizigers gebruik maken van haar diensten, en zodat er kostentechnisch het meest uit de markt gehaald wordt. Iedereen voltarief kaartjes laten kopen hoeft dus helemaal niet.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door fogeltje »

Ruben schreef:
iljitsch schreef:Ik zou er niks tegen hebben als die trajektabonnementen verdwenen. Laat mensen die het meest een zitplaats bezet houden maar lekker het volle pond betalen. Benzine wordt ook niet goedkoper naarmate je er meer van gebruikt.
Wat als we de abonnementsprijs als het volle pond beschouwen, en het voltarief kaartje voor de incidentele reiziger nu als een plustarief gaan zien? NS prijst haar producten dusdanig, zodat er genoeg reizigers gebruik maken van haar diensten, en zodat er kostentechnisch het meest uit de markt gehaald wordt. Iedereen voltarief kaartjes laten kopen hoeft dus helemaal niet.
Dat was ook mijn gedachte, het wordt er bijna zo neergezet alsof trajectabonnementen gratis worden weggeven bij een tijdschriftabonnement.
"Een touringcar is geen bus"
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door Ennes »

Het enige echte voordeel wat ik tot nu toe heb gezien van de nieuwe abonnementsvormen is dat de vrije reisdagen (60+) straks ook niet in de middagspits geldig zijn.

En voor de rest is het vooral rekenen voor de gebruikers van de huidige kaarten die komen te vervallen, wat het goedkoopste en slimste alternatief gaat worden.

Overigens de eerste boze reizigers al gehad... Alsof ik het allemaal verzin :shock:
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door hauptbahnhof »

Het probleem is dat er geen goede mogelijke manier is om het probleem van voor 9:00 en 16:00 inchecken te veranderen.

En dan kan iedereen wel zeggen dat je aan de hand van de uitcheck kan worden gekeken naar welke trein de passagier "waarschijnlijk" heeft genomen. Dit zou al helemaal niet werken op stations waar je geen poortjes hebt.

Uiteindelijk zul je een wellus/nietes-verhaal met passagiers en dat is het laatste wat je wilt.

Zolang er geen mogelijkheid is om je reizen van te voren op je chipkaart te laden, is de huidige manier de meest duidelijke!
Overigens de eerste boze reizigers al gehad... Alsof ik het allemaal verzin :shock:
Wat hadden ze te klagen?
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS: geen korting meer tussen 17 en 19 uur

Bericht door Ennes »

tja verzin alle mogelijke opties en je hebt een redelijk beeld
Laatst gewijzigd door Wubbo op vr 15 apr 2011, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten