Utrecht krijgt primeur met hybride bus

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13546
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Utrecht krijgt primeur met hybride bus

Bericht door Wubbo »

Utrecht krijgt primeur met hybride bus

Op dinsdagmiddag 17 juni kreeg de stad Utrecht de primeur op het gebied van openbaar vervoer: Connexxion-dochter GVU introduceerde de dubbelgelede hybridebus. Een bijzonder innovatief voertuig dat zorgt voor minder geluidsoverlast voor reizigers en de directe omgeving.

Dit bijzondere voertuig ‘bewaart’ energie die bij het remmen vrijkomt. De bewaarde energie ondersteunt vervolgens de energietoevoer tijdens het rijden. Dat geeft een lager energiegebruik, beduidend minder uitlaatgassen en minder geluidsoverlast voor reizigers en de directe omgeving. De bus gaat op tournee langs verschillende opdrachtgevers van Connexxion.

Utrecht heeft de primeur van de inzet van de dubbelgelede hybridebus in Nederland. Connexxion-dochter GVU zet de bus enkele dagen in op de lijnen 11 en 12 naar De Uithof.

GVU haalde in de jaren negentig de eerste dubbelgelede bus naar Utrecht en had in 2002 de wereldprimeur met de eerste dubbelgelede lagevloerbus. GVU beschikt over de grootste LPG vloot van Nederland, 1/3 van de bussen rijdt op LPG en de nieuwste bussen rijden op EURO V.

Nieuwe ontwikkelingen worden door Connexxion nauwgezet gevolgd. Ook de ontwikkelingen op het gebied van milieu. Connexxion noemt in haar milieubeleidsplan de ambitie om de milieubelasting van haar activiteiten zoveel mogelijk te beperken. Zo investeert Connexxion in een schoner en zuiniger wagenpark en experimenteert zij met alternatieve brandstoffen.

Bron: GVU
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13546
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Bus staat model voor Twentse plannen

Bericht door Wubbo »

Bus staat model voor Twentse plannen
geplaatst: 26-6-2008, 01:09 door Nico Verkerk

Afgelopen woensdag 25 juni 2008 kreeg Roombeek in Enschede geruisloos maar bijzonder bezoek: een unieke hybride autobus uit Zwitserland. De bus bezocht Enschede en enkele andere steden in Nederland om te bekijken of de techniek –stil, schoon, duurzaam en klimaatvriendelijk - ook hier goed werkt.

De LighTram is de ‘zus' van de bus die vanaf 2010 in Enschede getest moet gaan worden… als het plan van gemeente Enschede, Regio Twente en Connexxion door het Rijk wordt goedgekeurd. De gemeente, de Regio en het vervoerbedrijf willen samen met andere partners (waaronder de Universiteit Twente) een nieuw type hybride bus ontwikkelen, dat speciaal geschikt is voor de Nederlandse omstandigheden.
Zulke bussen moeten comfortabeler zijn, schoner en duurzamer; precies de zaken waar de partijen voor willen staan. Dat project wacht nog op een subsidieaanvraag en moet dan in 2010 twee rijklare bussen opleveren. Het is de bedoeling dat die stille bussen twee jaar lang op de Enschedese lijn 2 gaan rijden (Helmerhoek – Deppenbroek). Als de test goed verloopt kunnen er meer exemplaren van dit type bus in Twente worden ingezet.
De techniek van het nieuwe ontwerp zal worden gebaseerd op de Zwitserse LighTram. Juist daarom is het leuk voor geïnteresseerden om er kennis mee te maken. Hoe comfortabel rijdt zo'n bus, hoe ervaar je de stilte (binnen en buiten!), hoe soepel trekt-ie op, wat zit er onder de motorkap?
De LighTram is een voor Nederlandse begrippen erg lange bus (24.75) 2.55 breed,
3.40 hoog, weegt 39 ton en kan 200 mensen vervoeren. Daar zit een groot verschil met de hybride bus die de Twentse partijen laten ontwikkelen, dat wordt een "gewone" 12m bus. De hybride bus wordt aangedreven door een milieuvriendelijke dieselmotor en slaat energie op in zogenaamde supercaps. Ook de energie die vrijkomt bij het remmen wordt opgeslagen. Zo'n bus is enigszins te vergelijken met de welbekende Toyota Prius. Het hybride systeem leidt tot een brandstofvoordeel van ongeveer 20% en flink minder uitstoot van schadelijke stoffen. Uit de reacties die ik inmiddels gelezen heb kan ik alleen maar vermelden dat ik het met velen eens ben. Er zitten vele haken en ogen aan In Urecht echter waar de bus al een begrip is is men zeer tevreden, maar wij leven in Enschede. Ik zou zo zeggen neem eens contact op met Wethouder J.v.d Zee en de heer Henk Janssen die de genodigden alles vertelden over hun feiten wat de voordelen zijn. De aanvraag aan de regering om enkele miljoenen ter subsidie zijn de deur al uit.

Bron: Twentsche Courant Tubantia
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Utrecht krijgt primeur met hybride bus

Bericht door Justin »

Ik heb hem in ieder geval nog niet gezien. Die fel roze dirty dancing zuurstok zie ik echter nog wel steeds.
Nu ik vakantie heb, zal ik hem denk ik niet vaak zien, tot september in ieder geval niet.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Utrecht krijgt primeur met hybride bus

Bericht door Geert »

Haha, die roze bus zie ik ook altijd :D Gisteren nog...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 60 gasten