Geruisloos vertrek vanaf derde perron Deventer

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
dvdhoven
Berichten: 134
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 07:09
Contacteer:

Geruisloos vertrek vanaf derde perron Deventer

Bericht door dvdhoven »

Geruisloos vertrek vanaf derde perron

DEVENTER - Geen burgemeester die met pet en fluit feestelijk de eerste trein op het nieuwe perron verwelkomt. Geen andere functionarissen, geen feest. Helemaal niets. Gisteren om 18.08 uur precies klonk het sobere fluitsignaal van de conducteur van dienst en vertrok de eerste trein, geruisloos.

Behalve de reizigers in de intercity richting Amsterdam was enkel een handvol treinliefhebbers getuige van het heugelijke feit. Zij legden het vertrek en even later de aankomst van de eerste treinen vast met hun camera's. "Voor ons als liefhebbers is dit prachtig, maar ook voor Deventer is het belangrijk dat het extra perron er ligt. De mogelijkheden op het station zijn veel groter geworden en daar zal de reiziger van profiteren" , legt treinliefhebber Paul Bandel uit.

Door het nieuwe perron, dat de afgelopen weken aan de stadszijde van het station is gerealiseerd, kunnen er meer treinen tegelijk terecht in Deventer. Vooral de reizigers die in de spits van Amsterdam naar Deventer reizen profiteren. De extra treinen die dagelijks op de drukste uren worden ingezet, moesten wachten in Apeldoorn tot de achteropkomende intercity ze inhaalde. Nu kunnen de spitstreinen wél direct doorrijden omdat ze allebei tegelijk terecht kunnen in Deventer. Het levert de reiziger een tijdwinst op van ruim tien minuten. Bovendien willen de Nederlandse Spoorwegen dat er in de nabije toekomst ieder kwartier een trein gaat rijden tussen Deventer en de Randstad. Het extra perron maakt dit mogelijk.

Al met al toch reden voor een klein feestje, zoals ook is aangekondigd. Maar om vier uur 's middag, het tijdstip waarop de eerste trein feestelijk moet worden onthaald, blijft het stil. Ook de fotograaf die voor Prorail dit tafereel moet vastleggen, kan onverrichter zake weer vertrekken.

Ruim twee uur verschijnt dan toch de eerste trein. Stopt en vertrekt een paar minuten later weer, slechts gadegeslagen door de verslaggever, de fotograaf en de liefhebbers die lange tijd de regen trotseerden om deze mijlpaal mee te maken. Mooier is de aankomst van de eerste trein en dan vooral het moment waarop de reizigers uitstappen. Verbaasd bekijken zij de vreemde omgeving. "Is dit echt goed?", vraagt Berrie Elsschot. Deze student, en niet de burgemeester of NS-directeur, kan later vertellen dat hij als eerste voet heeft gezet op het nieuwe perron op het Deventer station.

Bron: De Stentor
Dick van den Hoven
dvdhoven
Berichten: 134
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 07:09
Contacteer:

Re: Geruisloos vertrek vanaf derde perron Deventer

Bericht door dvdhoven »

Spits-Intercity verspeelt elf minuten winst

dinsdag 17 juni 2008 | 03:03 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 17 juni 2008 | 09:08

DEVENTER - Hoewel het derde perron zondag al was ingeroosterd, stopte daar pas gisteren officieel de eerste trein. Voor ProRail en NS reden een koddig driemans hoempapa-orkestje te laten opdraven en de 'eerste reizigers' te verblijden met schepijs en een informatiefolder. Iedereen die zondag al kwam kijken, was een etmaal te vroeg.

Bij het openbaar vervoer draait het om punctualiteit:treinen moeten in (bijna) negen van de tien gevallen gewoon op tijd rijden. Volgens het onvolprezen 'spoorboekje' moest de Spits-Intercity uit Amsterdam (via Hilversum, Amersfoort en Apeldoorn) gisteren om 16.12 uur binnenrijden op het derde Deventer perron, dat in de boeken staat als perron 2 en gebouwd is óp spoor 1. De trein zou 11 minuten winst boeken ten opzichte van de oude situatie, waarin door capaciteitsgebrek in Deventer - te weinig perrons - lang in Apeldoorn moest worden gewacht. Zo kon het gebeuren dat de trein naar Deventer in Apeldoorn gepasseerd werd door een andere intercity. Nu was materiaalpech debet aan het te late verschijnen van de 'extra' spitstrein, die alleen in ochtend- en avondspits tussen Amsterdam en Deventer heen-en-weer pendelt. Een incidentele vertraging, verzekerde een woordvoerster van Prorail. Aan de totstandkoming van het perron aan de centrumzijde is maanden hard gewerkt door ProRail. Het tijdelijke perron (het definitieve moet in 2011 klaar zijn) is zowel met een ijzeren trap als een hellingbaan te bereiken, zonder het stationsgebouw te hoeven betreden. Dat het perron nummer 2 heeft meegekregen, heeft te maken met het feit dat het aan spoor 2 ligt. Het klassieke eilandperron van Deventer ligt tussen de sporen 3 en 4, vandaar.

Bron: De Stentor
Dick van den Hoven
dvdhoven
Berichten: 134
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 07:09
Contacteer:

Re: Geruisloos vertrek vanaf derde perron Deventer

Bericht door dvdhoven »

Omdat dit topic over het 3e perron gaat, dit bericht maar even hier. :)

Stationsbewoner niet blij met derde perron

woensdag 25 juni 2008 | 03:33 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 25 juni 2008 | 20:28

DEVENTER - Een bewoner van het stationsgebouw is ongelukkig met het tijdelijke derde perron. De commissie beroep en bezwaar boog zich gisteren over het bezwaar tegen de verleende bouwvergunning.

Die zitting verliep niet alledaags. Normaliter vormt een betoog van de bezwaarmaker de aftrap, reageert de gemeente en stelt ter afronding de commissie vragen.

Al snel bleek dat er inhoudelijk weinig te behandelen viel. Grootste klacht is meer 'herrie' als gevolg van extra treinverkeer door het derde perron. Met het derde perron, vorig weekeinde geopend, is de frequentie van het (personen)treinverkeer opgevoerd. Geluidsoverlast zou niet alleen komen door dat verkeer, aldus de man, maar ook door publiek op het perron, dat pal tegen het stationsgebouw aanligt. Door de gekozen tijdelijke constructie zou geluid flink doorklinken. Geluid komt er ook van installaties van winkels in de stationshal die nu anders zouden zijn gesitueerd om het perron in te kunnen passen.

Een ambtenaar meldde al snel na de eerste woorden van de bezwaarmaker dat geluid geen toetsingsgrond is voor de bouwvergunning. Het bestemmingsplan staat een extra perron toe; (qua functie wijzigt het gebruik van het gebied niet zodat geen nieuw besluit in het kader van de wet geluidshinder nodig is). De commissie raadde de man aan op andere gronden het geluid aan de kaak te stellen en met de gemeente te overleggen.

Er is geen voorlopige voorziening aangevraagd, zodat het derde perron gewoon is gebouwd.

Een geheel verloren middag voor de aanwezigen was het niet. Zo werd duidelijk dat appartementen in het markante stationsgebouw nog steeds bewoond worden. En dat zelfs voor wie kiest voor wonen op het station het geluid daar kennelijk te gortig kan zijn. De gemeente zei nog dat ProRail het permanente derde perron binnen drie à vier jaar klaar wil hebben. Wie het tijdelijke bouwsel niet vindt passen werd gerustgesteld. ,,Voor een tijdelijk bouwsel is geen welstandstoets nodig", aldus de ambtenaar. ,,Voor het permanente perron wél. Dit bouwsel komt er dan zeker niet onveranderd door." ProRail werkt aan een ontwerp voor het permanente perron dat beter bij de stationsomgeving past.

Bron: De Stentor

Hier kon je op wachten. Ik vroeg me al af waar hij bleef met een bezwaar. Deze man heeft al verschillende bezwaarprocedures achter de rug, oa tegen de afbraak van het urinoir op het Stationsplein en het plaatsen van het plaskruis.
Maar goed het perron ligt ook pal tegen zijn ramen aan. Erg vrolijk zou ik er ook niet van worden.

Overigens ook idioot, in het artikel wordt gesuggereerd dat men niet wist dat het station nog bewoond wordt. Dat is toch zo duidelijk als wat en één telefoontje naar NS Poort had - denk ik - ook opheldering verschaft.
Dick van den Hoven
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Geruisloos vertrek vanaf derde perron Deventer

Bericht door Wubbo »

Nooit geweten dat de frequentie van het treinverkeer verhoogd is - op een trein op woensdag en donderdag na dan... ;-)
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Geruisloos vertrek vanaf derde perron Deventer

Bericht door Thijs »

Inderdaad, een beetje jammer waarom men denkt dat er nu opeens al veel extra treinen rijden door zo'n extra perronetje.

En ik wist nooit dat er iemand woonde in het stationsgebouw! Ik zal eens opletten, ik wil er wel wonen :D :D
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Geruisloos vertrek vanaf derde perron Deventer

Bericht door Justin »

Zul je dan niet klagen over de herrie ;)?
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
dvdhoven
Berichten: 134
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 07:09
Contacteer:

Re: Geruisloos vertrek vanaf derde perron Deventer

Bericht door dvdhoven »

Thijs schreef:En ik wist nooit dat er iemand woonde in het stationsgebouw! Ik zal eens opletten, ik wil er wel wonen :D :D
Het gebouw heeft 3 bovenwoningen. Degene aan de kant van de voormalige fietsenstalling en de Leeuwenbrug wordt nog bewoond. Die middenin is lang een regiokantoor van Oostnet en later Syntus geweest. Daar heeft lang nog de laatste stationschef van Deventer gewoond. De woning aan de kant van de AKO is al decennialang het Sport en Ontspanningslokaal. Eigenlijk lokalen. :) Het zijn overigens forse woningen, erg groot.
En bedenk wel dat het wonen daar misschien wel leuk lijkt, maar je veel ongemak hebt. Tot laat in de nacht allerlei nachtbrakerige types, regelmatig kun je door de pies en de kots waden of vindt je allerlei ander ongerief op de stoep. Juist de trapopgangen naar de woningen zijn geliefd als urinoir. :)
Ik kom elke dag zo rond 5:20 op het station en kan me dan regelmatig voorstellen wat voor taferelen er zich 's nachts hebben afgespeeld en ben dan blij dat ik in zo'n suffe nieuwbouwwijk woon. :P
Dick van den Hoven
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Geruisloos vertrek vanaf derde perron Deventer

Bericht door Jurjen »

dvdhoven schreef: En bedenk wel dat het wonen daar misschien wel leuk lijkt, maar je veel ongemak hebt. Tot laat in de nacht allerlei nachtbrakerige types, regelmatig kun je door de pies en de kots waden of vindt je allerlei ander ongerief op de stoep. Juist de trapopgangen naar de woningen zijn geliefd als urinoir. :)
Ik kom elke dag zo rond 5:20 op het station en kan me dan regelmatig voorstellen wat voor taferelen er zich 's nachts hebben afgespeeld en ben dan blij dat ik in zo'n suffe nieuwbouwwijk woon. :P
Ach, die problemen heb ik hier in het stadscentrum ook. De enige manier om daar aan te ontkomen is in een of andere Vinex wijk gaan wonen. Dan heb je alleen last van de hangjongeren uit je eigen wijk.... Je mist alleen wel de levendigheid van het centrum. ;-)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten