Buschauffeurs: 'GVB is gevaarlijk bezig'
Buschauffeurs: 'GVB is gevaarlijk bezig'
Buschauffeurs: 'GVB is gevaarlijk bezig'
Geplaatst op: maandag 11 april 2011 23:27
Laatst bijgewerkt: maandag 11 april 2011 23:29
Buschauffeurs van het GVB hebben de noodklok geluid over de werkomstandigheden bij het vervoersbedrijf. De chauffeurs zitten naar eigen zeggen veel te lang onafgebroken achter het stuur. Door de bezuinigingen en strakkere rijschema's van het GVB is de rustpauze die ze tussen ritten in mogen nemen steeds korter geworden. Als ze al pauze hebben.
Lees verder
Geplaatst op: maandag 11 april 2011 23:27
Laatst bijgewerkt: maandag 11 april 2011 23:29
Buschauffeurs van het GVB hebben de noodklok geluid over de werkomstandigheden bij het vervoersbedrijf. De chauffeurs zitten naar eigen zeggen veel te lang onafgebroken achter het stuur. Door de bezuinigingen en strakkere rijschema's van het GVB is de rustpauze die ze tussen ritten in mogen nemen steeds korter geworden. Als ze al pauze hebben.
Lees verder
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Buschauffeurs: 'GVB is gevaarlijk bezig'
pssst......dit is het Oost-nl forumdeel, niet West.
edit: al is het gewone forumlid nog zo snel...al verplaatst dus.
edit: al is het gewone forumlid nog zo snel...al verplaatst dus.
Re: Buschauffeurs: 'GVB is gevaarlijk bezig'
Gelukkig zijn er de rij- en rusttijden (arbeidstijden) waaraan alle diensten moeten voldoen. Het lijkt me stug dat die regels overtreden worden.
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Buschauffeurs: 'GVB is gevaarlijk bezig'
Als er 1 klokkenluider is betekent het nog niet dat het voltallige personeel hieronder lijdt.
For Your Railroad Adventures
Re: Buschauffeurs: 'GVB is gevaarlijk bezig'
Ja, die waren dan ook heel erg ruim.en en strakkere rijschema's van het GVB is de rustpauze die ze tussen ritten in mogen nemen steeds korter geworden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 3926
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Buschauffeurs: 'GVB is gevaarlijk bezig'
Vroeger kon je als een bus een 10 minuten dienst reed, altijd minimaal 1 bus op het eindpunt vinden. Nu is dat niet meer zo.
Het lullige is dan wel dat als de bus met vertraging op het eindpunt aankomt, hij wel vaak direct weg moet.
Het lullige is dan wel dat als de bus met vertraging op het eindpunt aankomt, hij wel vaak direct weg moet.
Re: Buschauffeurs: 'GVB is gevaarlijk bezig'
Ja en vroegah was alles beter he. Anno 2011 is het weggegooid geld als je een bus + chauff op een dood eindpunt laat wachten. Dus gewoon hup weer terug naar het centrum/centraal punt en m daar pauze geven. Kan de bus zelf weer verder. En scheelt je ook in het aantal pauzelocaties.
Re: Buschauffeurs: 'GVB is gevaarlijk bezig'
Alleen doet het GVB juist niet aan pauzes op het centrale punt maar gebeurt dat in de buitenwijken. Vrij logisch ook, want je hebt wel een enorm groot hok nodig op het Centraal Station om al dat personeel kwijt te kunnen met veel toiletten, flink wat koffieautomaten, reservepersoneel e.d. en je kan de tijd daar beter benutten door alvast reizigers in te laten stappen. Er is niet zoiets als 1 aansluitende trein zoals bij stations in kleinere plaatsen.
Dus zitten er op verschillende plekken kleinere eindpunthuisjes. Bij de tram en metro is dat meestal voor elke lijn zijn of haar eigen huisje (behalve 7 en 14 dan), bij de bus is het wat meer gecentraliseerd (Holendrecht AMC, Olaf Palmeplein, Molenwijk, Sloterdijk, Lelylaan, Amstelstation, KNSM-Eiland) maar er zijn daar ook lijnen die hun eigen huisje hebben, zoals 18, 21, 22 of 41. En dan heb je nog het Bijlmerstation, waar Connexxion, GVB en NS via dezelfde entree naast de GVB-balie het een en ander aan voorzieningen op de eerste verdieping hebben.
Dus zitten er op verschillende plekken kleinere eindpunthuisjes. Bij de tram en metro is dat meestal voor elke lijn zijn of haar eigen huisje (behalve 7 en 14 dan), bij de bus is het wat meer gecentraliseerd (Holendrecht AMC, Olaf Palmeplein, Molenwijk, Sloterdijk, Lelylaan, Amstelstation, KNSM-Eiland) maar er zijn daar ook lijnen die hun eigen huisje hebben, zoals 18, 21, 22 of 41. En dan heb je nog het Bijlmerstation, waar Connexxion, GVB en NS via dezelfde entree naast de GVB-balie het een en ander aan voorzieningen op de eerste verdieping hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Buschauffeurs: 'GVB is gevaarlijk bezig'
Ik neem aan dat de diensten gewoon aan de verplichtingen voldoen zoals gesteld in de wet en de CAO. Ook hier dus weer een signaal dat de grote steden zo snel mogelijk moeten worden aanbesteed.
Als de pauzes echt een probleem zijn, kan men natuurlijk ook een deel van de pauze in eigen tijd genieten. Zeg een half uur betaalde pauze per dag, op termijn af te schaffen uiteraard.
Als de pauzes echt een probleem zijn, kan men natuurlijk ook een deel van de pauze in eigen tijd genieten. Zeg een half uur betaalde pauze per dag, op termijn af te schaffen uiteraard.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Buschauffeurs: 'GVB is gevaarlijk bezig'
Als buitenstaande is het altijd gissen, als de zaak serieus is moet het gewoon onderzocht worden door de arbeidsinspectie en die moet een oordeel geven.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Buschauffeurs: 'GVB is gevaarlijk bezig'
Wie zegt dan ook dat dat hok op het centraal station moet staan. Je kunt ook meerdere pauzelocaties hebben aan drukke assen waar meerdere lijnen komen, ondervang je meteen eventuele problemen door lijnen die niet op 't station komen.Bee schreef:Alleen doet het GVB juist niet aan pauzes op het centrale punt maar gebeurt dat in de buitenwijken. Vrij logisch ook, want je hebt wel een enorm groot hok nodig op het Centraal Station om al dat personeel kwijt te kunnen met veel toiletten, flink wat koffieautomaten, reservepersoneel e.d.
Op die manier is het allemaal wat efficiënter dan dat de bus/tram/metro stilstaat wanneer de bestuurder aan het pauzeren is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 3926
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Buschauffeurs: 'GVB is gevaarlijk bezig'
Dat heeft als doel eventuele vertraging ingehaald kan worden...
Rijdt die bus constant door, dan zal geen enkele bus meer op tijd rijden!
Dus hoe dan ook, de bussen moeten een buffertijd hebben.
Rijdt die bus constant door, dan zal geen enkele bus meer op tijd rijden!
Dus hoe dan ook, de bussen moeten een buffertijd hebben.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Buschauffeurs: 'GVB is gevaarlijk bezig'
Uiteraard moeten de bussen enige buffertijd hebben, maar over het algemeen kan die korter zijn dan de pauze van de chauffeur is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 3926
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Buschauffeurs: 'GVB is gevaarlijk bezig'
Nou, zo te horen is het al kort genoeg. Bij de tram is het ook zelfde verhaal. Een tram zal over het algemeen niet vaak langer op 't eindpunt staan (volgens dienstregeling), dan zijn frequentie in minuten.
Met de huidige dienstregeling is dit namelijk behoorlijk aangescherpt. Echt winst valt er dus niet uit te halen.
Met de huidige dienstregeling is dit namelijk behoorlijk aangescherpt. Echt winst valt er dus niet uit te halen.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Buschauffeurs: 'GVB is gevaarlijk bezig'
Nou ja, blijkbaar vinden een paar chauffeurs dat het te veel is aangescherpt want die klagen nu. Ik neem maar even aan dat GVB zich gewoon aan de wet houdt, want anders is het voor de inspectie wel een erg gemakkelijke zaak.
Re: Buschauffeurs: 'GVB is gevaarlijk bezig'
Een aantal jaar geleden zag je wel eens zes mensen in het eindpunthuisje zitten. Erg efficient om reservespelers te hebben bij het klaverjassen, maar iets in mij zegt dat er ondoelmatig gebruik van buffertijden plaatsvindt...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Buschauffeurs: 'GVB is gevaarlijk bezig'
Er zijn eindpunthuisjes waar vaak wel meer dan 6 mensen zitten. Lijnmanagers, reservepersoneel, personeel dat pauze houdt. Ik vond het niet vreemd dat ik een paar jaar geleden op Gein een gezellig gevulde personeelsruimte aantrof in ieder geval :)
Waar ze wel eens mogen bezuinigen is op de schoonmaak van de ongebruikte werkruimtes op diverse metrostations. Wist je bijvoorbeeld dat op station Verrijn Stuartweg twee toiletten, een saferuimte en een kantoor meerdere keren per week worden schoongemaakt terwijl die ruimtes in 2009 voor het laatst tijdelijk gebruikt zijn? Op andere stations is dat niet veel minder...
Waar ze wel eens mogen bezuinigen is op de schoonmaak van de ongebruikte werkruimtes op diverse metrostations. Wist je bijvoorbeeld dat op station Verrijn Stuartweg twee toiletten, een saferuimte en een kantoor meerdere keren per week worden schoongemaakt terwijl die ruimtes in 2009 voor het laatst tijdelijk gebruikt zijn? Op andere stations is dat niet veel minder...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Buschauffeurs: 'GVB is gevaarlijk bezig'
Mmm, maar geld voor behoorlijk onderhoud aan roltrappen en liften die dag-in-dag-uit worden gebruikt is er niet?
Vallend blad maakt rails glad.
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: Buschauffeurs: 'GVB is gevaarlijk bezig'
Het toilet-huisje op de Zaanstraat (lijn 22) wordt ook een keer of twee per week schoongemaakt terwijl er nauwelijks een chauffeur van gebruik maakt (de lijn is niet dermate lang dus iedereen gaat gewoon naar het toilet bij het echte eindpuntshuisje aan de van Lohuizenlaan.
Re: Buschauffeurs: 'GVB is gevaarlijk bezig'
Ik weet niet hoe groot die huisjes zijn, maar als dat van het formaat 5x3 meter is, ben je daar natuurlijk zo klaar met schoonmaken. Ik mag hopen dat het GVB niet daar de miljoenen aan bezuinigingen vandaan moet halen :')
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Buschauffeurs: 'GVB is gevaarlijk bezig'
Toen ik een aantal jaar geleden als stewardje werkte op lijn 55 werdt het eindpunthuisje Westwijk 3 keer per dag schoon gemaakt.
Normaal gesproken zouden daar door de weeks zo'n 40 metrobestuurders hun blaas legen, maar omdat de metro eruit lag was ik de enige die uitgebreid gebruik maakte van de zeer schone toiletten. *O*
Normaal gesproken zouden daar door de weeks zo'n 40 metrobestuurders hun blaas legen, maar omdat de metro eruit lag was ik de enige die uitgebreid gebruik maakte van de zeer schone toiletten. *O*
For Your Railroad Adventures
Re: Buschauffeurs: 'GVB is gevaarlijk bezig'
Op Verrijn Stuartweg gaat het als volgt: Schoonmaker komt met een busje aanrijden, doet het hok open, gaat drie kwartier uitgebreid telefoneren, haalt een lapje over een paar dingetjes en rijdt weer weg :')Chauf21 schreef:Ik weet niet hoe groot die huisjes zijn, maar als dat van het formaat 5x3 meter is, ben je daar natuurlijk zo klaar met schoonmaken. Ik mag hopen dat het GVB niet daar de miljoenen aan bezuinigingen vandaan moet halen :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Buschauffeurs: 'GVB is gevaarlijk bezig'
Ik neem aan dat GVB het schoonmaakwerk gewoon aanbesteed, in dit geval aan ICS. Als ICS deze werkzaamheden voor een bepaald bedrag aanbiedt (de goedkoopste zal gekozen zijn) is het ten nadele van ICS als een schoonmaker 3-kwartier gaat telefoneren... Dus snap totaal niet wat dit te maken heeft met het onderwerp, maar goed
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Buschauffeurs: 'GVB is gevaarlijk bezig'
De gedachte erachter is natuurlijk dat je amper gebruikte eindpunthuisjes niet of minder hoeft schoon te maken, maar ik vraag me net als Chauf21 af of het GVB daar de miljoenen vandaan moet halen. Waarschijnlijk is wat lijnen opheffen en de dienstregeling uitdunnen dan effectiever.
Re: Buschauffeurs: 'GVB is gevaarlijk bezig'
Die chauffeurs moeten ook een keer gaan rijden voor hun geld. En dan gaan ze op at5 klagen
En dan zijn die verslaggevers te suf om te vragen waarvoor die buffertijd bedoeld is (het woord zegt het al) en de vraag stellen of er een wet is en of die overtreden wordt komt al helemaal niet op in die verslaggever.
En dan zijn die verslaggevers te suf om te vragen waarvoor die buffertijd bedoeld is (het woord zegt het al) en de vraag stellen of er een wet is en of die overtreden wordt komt al helemaal niet op in die verslaggever.
immer kwaliteits posts
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 gasten