nieuwe busborden voor Brabant

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: nieuwe busborden voor Brabant

Bericht door Daniel »

Heb volgens mij geen foto van een los haltebord uit die tijd, maar op deze foto is er wel eentje te zien.
Overigens stond op die halteborden dan weer geen informatie over de route, die was alleen op de vertrekstaat te vinden.

Arriva begon in Dordrecht overigens heel netjes met allemaal nieuwe borden met de lijnen op volgorde van nummer en keurig recht geplakt, maar dat hebben ze ook niet lang volgehouden... plus dat ze nu ineens van beige naar witte letters zijn overgestapt en stickers schots en scheef over elkaar heen geplakt worden. Ben benieuwd hoelang ze het in Brabant volhouden... zie wat er in Den Haag van de bedrukte halteborden geworden is. Zitten inmiddels ook stickers overheen omdat dat toch eenvoudiger bleek...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: nieuwe busborden voor Brabant

Bericht door Fles »

Ik vraag me af hoe het zit met de juridische status van deze nieuwe borden. Als dat niet in orde is is de hele discussie overbodig.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: nieuwe busborden voor Brabant

Bericht door Geert »

Dat bussymbooltje moet er op staan om het rechtsgeldig te maken, en die staat er op...
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: nieuwe busborden voor Brabant

Bericht door Dexter »

Fles schreef:Ik vraag me af hoe het zit met de juridische status van deze nieuwe borden. Als dat niet in orde is is de hele discussie overbodig.
"Een ezel stoot zich in het algemeen niet tweemaal aan dezelfde steen." Vraag maar na bij Veolia Limburg. :mrgreen:
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: nieuwe busborden voor Brabant

Bericht door fogeltje »

Geert schreef:Dat bussymbooltje moet er op staan om het rechtsgeldig te maken, en die staat er op...
Klopt, ik had dezelfde vraag op het busfreaks forum al gesteld en hetzelfde antwoord gehad.
"Een touringcar is geen bus"
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: nieuwe busborden voor Brabant

Bericht door Fles »

Oh okee :pos:
Michael
Berichten: 11759
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: nieuwe busborden voor Brabant

Bericht door Michael »

Ook bij mij in het dorp staan ze nu. Zijn deze week geplaatst. Alleen bij de halte Oude Baan in Breda valt me 1 ding op. In de richting van het Station hebben zehet bord vervangen en in de richting stad uit staat het oude bord er nog
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: nieuwe busborden voor Brabant

Bericht door fogeltje »

Wellicht komt die nog. In Uden is het hele busstation gedaan behalve de 91 (en de 121 van Hermes, maar die wordt ook niet vervangen). Het zijn wel veel borden, dus misschien gewoon per ongeluk vergeten.
"Een touringcar is geen bus"
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: nieuwe busborden voor Brabant

Bericht door huibf »

fogeltje schreef:Wellicht komt die nog. In Uden is het hele busstation gedaan behalve de 91 (en de 121 van Hermes, maar die wordt ook niet vervangen). Het zijn wel veel borden, dus misschien gewoon per ongeluk vergeten.
In Son en Breugel zijn zo ook vervangen en ook niet in een keer. eerst t/m Tempellaan in Eindhoven, twee dagen daarna was ook de retourrit gebeurd, muv halte Ekkersrijt. Maar inmiddels is die ook gedaan.

Ze hebben volgensmij wel wat gehad een mijn nota, waarin ik het advies gaf om de 'grenzen' goed te bekijken, want de vergissingen die zijn gemaakt tijdens het wisselen van de borden in SRE was niet om over een huis te schrijven. Hermes zette gewoon een tweede paal erbij over verschillende lokaties waar ook Veolia reed. (oa Best)
Zo moet het dus niet.
In Son heeft Veolia/Arriva het dus netjes gedaan. Alleen de borden vervangen aan de halte waar ze ALLEEN rijden en dat buiten het concessiegebied.
Kom je vreemde zaken tegen, met name op de grenzen dan hoor ik het graag. Bijvoorbeeld in Hoge en Lage Mierden, maar ook aan de Zeelandzijde of Zuidholland.
Bedenk wel... ze zijn nog bezig....
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: nieuwe busborden voor Brabant

Bericht door fogeltje »

Dus wat lijn 25 betreft zouden het van Helmond t/m Boekel, Nia Domo gele Hermes borden moeten blijven en het laatste stuk blauwe borden?
"Een touringcar is geen bus"
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: nieuwe busborden voor Brabant

Bericht door huibf »

Ik zou het volgende het meeste logisch vinden:
vervoerder A rijd in gebied X
vervoerder B rijd in gebied Y

* Halteborden in concessie X worden door vervoerder A geplaatst
* Halteborden van vervoerder A worden in gebied Y geplaatst, alleen daar waar ze ALLEEN een halte hebben, dus geen vervoeder B aan de halte en andersom:
* Halteborden van vervoerder B worden in gebied X geplaatst, alleen daar waar ze ALLEEN een halte hebben, dus geen vervoeder B aan de halte.

Maar Hermes heeft destijds alle halten van lijn 121 vervangen in Uden (niet SRE), ook al kwamen door lijnen van Arriva aan.
Op zich niets mis mee, omdat het netjes gebeurde en ook de vreemde lijnen werden genoteerd.
Om dan nu die halteborden weer te vervangen door Brabant halten is weggegooid geld. Echter als volgend jaar Arriva besluit een ander lijnnummer te gebruiken moeten ze wel worden aangepast door Brabant.

Voor lijn 25 kan hetzelfde gelden.....
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: nieuwe busborden voor Brabant

Bericht door Vinny »

De halteborden dienen naar mijn mening geplaatst te worden door de concessieverlener, danwel door de wegbeheerder.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: nieuwe busborden voor Brabant

Bericht door huibf »

Vinny schreef:De halteborden dienen naar mijn mening geplaatst te worden door de concessieverlener, danwel door de wegbeheerder.
Weet de wegbeheerder welke lijn waar rijdt? En er zijn jaarlijks talloze wijzigingen. Dat lijkt me erg onhandig. De vervoerder komt er toch langs om de tabellen te vervangen, dus kan dan gelijk het bord wijzigen.
DAT is pas efficiënt !
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: nieuwe busborden voor Brabant

Bericht door fogeltje »

huibf schreef:Ik zou het volgende het meeste logisch vinden:
vervoerder A rijd in gebied X
vervoerder B rijd in gebied Y

* Halteborden in concessie X worden door vervoerder A geplaatst
* Halteborden van vervoerder A worden in gebied Y geplaatst, alleen daar waar ze ALLEEN een halte hebben, dus geen vervoeder B aan de halte en andersom:
* Halteborden van vervoerder B worden in gebied X geplaatst, alleen daar waar ze ALLEEN een halte hebben, dus geen vervoeder B aan de halte.

Maar Hermes heeft destijds alle halten van lijn 121 vervangen in Uden (niet SRE), ook al kwamen door lijnen van Arriva aan.
Op zich niets mis mee, omdat het netjes gebeurde en ook de vreemde lijnen werden genoteerd.
Om dan nu die halteborden weer te vervangen door Brabant halten is weggegooid geld. Echter als volgend jaar Arriva besluit een ander lijnnummer te gebruiken moeten ze wel worden aangepast door Brabant.

Voor lijn 25 kan hetzelfde gelden.....
Lijn 99 werd er nog wel bijgeplakt. Enkele ritten van lijn 99 rijden tussen busstation en Melle op tijden dat er geen 121 (meer) rijdt; 's ochtends richting Nijmegen en 's avonds vanaf Nijmegen. Lijn 91 hadden ze op de gedeelde halte netjes gedaan.

Ik weet niet in hoeverre Hermes borden voor lijn 25 geplaatst heeft, in ieder geval t/m Boekel, daar heb ik ze gezien. Ik kan me voorstellen dat ze na Nia Domo gestopt zijn omdat Hermes niet verder rijdt. Dus ik verwacht dat daar nu of spoedig blauwe borden zullen staan. Voor lijn 23 zal wel het 121 verhaal gelden, vraag me alleen af wat er in Boxmeer op het station zal hangen.
"Een touringcar is geen bus"
TomSteyl
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: nieuwe busborden voor Brabant

Bericht door TomSteyl »

Tegenwoordig is er een trend om alles te veranderen. Wat was er nu mis met het oude blauw-gele bord ?

Ik heb wel eens gehoord dat zo'n traditioneel bord ongeveer € 45,- kost.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: nieuwe busborden voor Brabant

Bericht door Joshua »

Pff, ik wil me stage bijna vervloeken. Ik heb het daardoor zo druk dat ik al een paar weken niet bij me ouders in Brabant ben geweest.
Nou maakte ik afgelopen zaterdag een ritje naar Uden en tot mijn grote verbazing waren alle halte borden blauw.
Ik vind het een verbetering, al had ik stiekem op rood gehoopt omdat dit de kleur van Brabant is en die ook op de bussen worden gehanteerd.
Wat ik dan wel vreemd was dat op Uden Busstation alle halteborden vervangen waren. Met 2 uitzonderingen. Het perron waar de Hermes Bus 121 stopt, hier hangt een Hermes bord.
En het perron waar Lijn 91 naar Cuijk stopt, hier hing nog een oud bord.
Ik ben wel laatst (denk ongeveer 2 weken terug in Mill) in Mill geweest, toen wel met de auto. Maar het heeft me toen niet mogen opvallen dat er halteborden waren vervangen.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: nieuwe busborden voor Brabant

Bericht door find_your_spot »

Joshua schreef: Ik vind het een verbetering,
Nou ik absoluut niet.

Vroeger was dat Zone nummer 's nachts zeer goed reflecterend te zien. Die nieuwe borden reflecteren 0,0!
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: nieuwe busborden voor Brabant

Bericht door Vinny »

Het zonenummer is dan ook helemaal niet meer belangrijk... :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: nieuwe busborden voor Brabant

Bericht door Joshua »

Vinny schreef:Het zonenummer is dan ook helemaal niet meer belangrijk... :wink:
Zolang sterabonementen en strippenkaarten gewoon verkocht blijven worden is het weldegelijk belangrijk.
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: nieuwe busborden voor Brabant

Bericht door huibf »

Joshua schreef: Wat ik dan wel vreemd was dat op Uden Busstation alle halteborden vervangen waren. Met 2 uitzonderingen. Het perron waar de Hermes Bus 121 stopt, hier hangt een Hermes bord.
En het perron waar Lijn 91 naar Cuijk stopt, hier hing nog een oud bord.
Ik ben wel laatst (denk ongeveer 2 weken terug in Mill) in Mill geweest, toen wel met de auto. Maar het heeft me toen niet mogen opvallen dat er halteborden waren vervangen.
Lijn 121 is van SRE en deze zijn 2 jaar geleden vervangen. Aangezien Hermes alleen dit perron heeft wordt het bord ook niet vervangen. zoals ook op de rest van de route. Hermes is zo braaf geweest om de borden op de route van 121 te vervangen, ook op de gedeelde halten de brabantse concessie.... vervangen lijkt me zinloos.

Lijn 91 zal nog wel moeten gebeuren.... is toch arriva ?
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: nieuwe busborden voor Brabant

Bericht door fogeltje »

huibf schreef:
Joshua schreef: Wat ik dan wel vreemd was dat op Uden Busstation alle halteborden vervangen waren. Met 2 uitzonderingen. Het perron waar de Hermes Bus 121 stopt, hier hangt een Hermes bord.
En het perron waar Lijn 91 naar Cuijk stopt, hier hing nog een oud bord.
Ik ben wel laatst (denk ongeveer 2 weken terug in Mill) in Mill geweest, toen wel met de auto. Maar het heeft me toen niet mogen opvallen dat er halteborden waren vervangen.
Lijn 121 is van SRE en deze zijn 2 jaar geleden vervangen. Aangezien Hermes alleen dit perron heeft wordt het bord ook niet vervangen. zoals ook op de rest van de route. Hermes is zo braaf geweest om de borden op de route van 121 te vervangen, ook op de gedeelde halten de brabantse concessie.... vervangen lijkt me zinloos.

Lijn 91 zal nog wel moeten gebeuren.... is toch arriva ?
Dat van lijn 91 had ik ook al opgemerkt, weet alleen niet meer of dat hier was op het andere forum. Maar dat viel me gelijk op, dat het hele busstation gedaan was behalve lijn 91. Hoe het met de andere haltes van lijn 91 zit, weet ik niet. De gedeelde halte met lijn 121 in ieder geval niet vanwege de door huib aangegeven reden.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: nieuwe busborden voor Brabant

Bericht door Vinny »

Joshua schreef:
Vinny schreef:Het zonenummer is dan ook helemaal niet meer belangrijk... :wink:
Zolang sterabonementen en strippenkaarten gewoon verkocht blijven worden is het weldegelijk belangrijk.
Nee :')
Als je een sterabonnement koopt dan wordt de verkoper geacht te weten hoeveel zones die gevraagde reis is. Hetzelfde geldt voor strippenkaarten. De kans dat je bij nacht en ontij het zonenummer moet lezen was in het strippenkaarttijdperk al afgerond nul, en in het chipkaartentijdperk waar we nu in leven kan het geld beter besteed worden dan aan reflecterende zonenummers...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: nieuwe busborden voor Brabant

Bericht door Stefan »

Gelukkig zijn er ook nog steeds zat gebieden waar de dalkaartjes gestempeld moeten worden met een zonenummer. :X Overigens is het wel handig als er überhaupt iets reflecteert aan die haltepalen, zeker voor chauffeurs die niet erg bekend zijn is het telkens weer schrikken als er 2 meter (goed, dat is iet wat overdreven, voordat er reacties komen..) voor de bus een halte opdoemt.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: nieuwe busborden voor Brabant

Bericht door fogeltje »

Maar voor de reiziger is dat niet zo van belang en de chauffeur kan het zonenummer meestal op zijn boordcomputer zien. Bovendien hebben zowel de SRE borden als de nieuwe Brabant borden hebben reflecterende strepen (net boven en net onder het vak met de lijnnummers) dus een chauffeur kan de halte nog steeds zien.
"Een touringcar is geen bus"
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: nieuwe busborden voor Brabant

Bericht door Joshua »

huibf schreef:Lijn 91 zal nog wel moeten gebeuren.... is toch arriva ?
Lijn 91 is inderdaad ook Arriva. Maar het is wel net een lijntje dat aan alle kanten met andere concessies grenst.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten