In 2010 20% meer reizigers tussen Gouda en Alphen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

In 2010 20% meer reizigers tussen Gouda en Alphen

Bericht door Suus »

Meer reizigers tussen Alphen en Gouda
In 2010 reisden 20% meer reizigers met de trein tussen Gouda en Alphen aan den Rijn. Gedeputeerde Van Dijk: 'De sterke groei van het aantal reizigers is een positief signaal dat het belang van deze verbinding onderstreept. Reden voor de reizigerstoename is de optelsom van uitbreiding van de frequentie van een uurdienst naar een halfuurdienst 's avonds en op zondag, meer doorgaande treinen naar Leiden en andersom en de kortere reistijd voor doorgaande reizigers.'

Bron: De Postiljon Boskoop e.o.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: In 2010 20% meer reizigers tussen Gouda en Alphen

Bericht door Dexter »

Toch maar goed dat ik een tijdje geleden met twee stellen ben blijven doorrijden, je kunt het maar voor zijn. :mrgreen:
Vallend blad maakt rails glad.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: In 2010 20% meer reizigers tussen Gouda en Alphen

Bericht door WSM »

Heeft het niks te maken met de vervanging van die rammeltrams door echte treinen?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: In 2010 20% meer reizigers tussen Gouda en Alphen

Bericht door Suus »

Vraag het mij af of het effect daarvan (als dat al bestaat) zo groot is.

De betere overstap in Alphen speelt waarschijnlijk wel mee en ik merk dat het op zondag nu eigenlijk net zo druk in de trein als toen er met de lightrail nog 1x per uur werd gereden. Alleen in de late avonduren is de trein nog steeds minder dan halfvol.

Wel erg duidelijk vind ik wat het bijna zes jaar ontbreken van de eerste klas in bijna alle treinen (en op een gegeven moment alle treinen) heeft gedaan met de bereidheid een kaartje voor de eerste klas te kopen: Die is volstrekt afwezig en daardoor, zelfs in de spitsuren, helemaal leeg.

Overigens: In de spitsuren zijn de treinen bijna automatisch drukker geworden omdat de tussentreinen zijn afgeschaft met de dienstregeling van 2010 (daardoor bestond er anderhalf uur een kwartierdienst 's ochtends richting Alphen en 's avonds richting Gouda).

20% groei zal waarschijnlijk ook betekenen dat station Boskoop voor het eerst in zijn 75-jarige bestaan boven de 1000 reizigers per dag zou zijn uitgekomen. (in 2006 nog 980 p.d.). Dat vind ik nog best knap voor een dorp van 15.000 inwoners met een station waar vandaan weinig spectaculaire bestemmingen bereikbaar zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: In 2010 20% meer reizigers tussen Gouda en Alphen

Bericht door Caspar »

Het is natuurlijk ook niet verwonderlijk dat mensen niet meteen warmlopen voor de 1e klas in een SGMm.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: In 2010 20% meer reizigers tussen Gouda en Alphen

Bericht door Chauf21 »

Vooral het doorrijden naar Leiden zal de toename verklaren, denk ik. Zo heel betrouwbaar is/was die overstap op Alphen nou ook weer niet (of althans, ik heb die toch echt een aantal keer mogen missen). Nu heb je tenminste een doorgaande verbinding en bespaar je de overstap op een reisje van 2x10 minuten.

De toegevoegde waarde van de eerste klas is natuurlijk ook vrijwel nihil op dat stukje. Die paar minuten kan zelfs een verstokte eersteklasreiziger doorbrengen op het balkon. Het comfort verschilt niets :') Hobbel-hobbel-slinger-slinger.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5862
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: In 2010 20% meer reizigers tussen Gouda en Alphen

Bericht door reisthijs »

Bee schreef:20% groei zal waarschijnlijk ook betekenen dat station Boskoop voor het eerst in zijn 75-jarige bestaan boven de 1000 reizigers per dag zou zijn uitgekomen.
Nee, dat hoeft het helemaal niet te betekenen.
Ik denk eerder dat er nu gewoon meer doorgaande reizigers (o.a. uit Leiden of Gouda dus) van die trein gebruikmaken (in plaats van via Den Haag te reizen), omdat Leiden-Alphen-Gouda nu sneller is dan met de tram.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: In 2010 20% meer reizigers tussen Gouda en Alphen

Bericht door ODRAIL »

De verbinding tussen Gouda en Leiden is via Alphen structureel beter geworden en dus maken er meer mensen er gebruik van. Het knelpunt Alphen is zegmaar veranderd in een knooppunt.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: In 2010 20% meer reizigers tussen Gouda en Alphen

Bericht door ODRAIL »

Bee schreef:Meer reizigers tussen Alphen en Gouda
In 2010 reisden 20% meer reizigers met de trein tussen Gouda en Alphen aan den Rijn. Gedeputeerde Van Dijk: 'De sterke groei van het aantal reizigers is een positief signaal dat het belang van deze verbinding onderstreept. Reden voor de reizigerstoename is de optelsom van uitbreiding van de frequentie van een uurdienst naar een halfuurdienst 's avonds en op zondag, meer doorgaande treinen naar Leiden en andersom en de kortere reistijd voor doorgaande reizigers.'

Bron: De Postiljon Boskoop e.o.
Weet je toevallig of dit bericht ook digitaal beschibaar is?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: In 2010 20% meer reizigers tussen Gouda en Alphen

Bericht door Suus »

Nee, is ook maar een suf vodjekrantje van 8 pagina's. Misschien dat de provincie Zuid-Holland of het projectbureau RGL ergens een persbericht de deur uit hebben gedaan? Zou mij overigens niets verbazen als dit ergens letterlijk uit een persbericht vandaan komt, zoveel citaat in zo'n klein stukje :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten