OV-chippoortjes Station Bijlmer ArenA worden verplaatst

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

OV-chippoortjes Station Bijlmer ArenA worden verplaatst

Bericht door find_your_spot »

OV-chippoortjes Station Bijlmer ArenA worden verplaatst

Vanaf maandag 11 april verplaatsen GVB en NS de OV-chippoortjes op Station Bijlmer ArenA. Als eerste worden de GVB poortjes verplaatst. Deze staan vanaf maandag 11 april uit. U kunt alleen in- en uitchecken onderaan de (rol)trappen bij de mobiele in- en uitcheckpalen of bij de GVB-medewerkers. Het verplaatsen van de GVB poortjes duurt tot ca. half mei.

Lees verder http://www.gvb.nl/reizigers/actueleinfo ... ArenA.aspx

Afbeelding
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chippoortjes Station Bijlmer ArenA worden verplaatst

Bericht door reisthijs »

Begrijp ik nou goed dat je straks bij overstappen eerst het NS-gebied moet verlaten (door een poortje) en dan pas weer het GVB-gebied in mag (wéér door een poortje)? Want zo te zien komen die poortjes nu direct onderaan de roltrappen.
Dat kan ik nou niet echt een verbetering noemen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OV-chippoortjes Station Bijlmer ArenA worden verplaatst

Bericht door Daniel »

Wat is daar een verslechtering aan dan? Je moest immers zowiezo erdoor om uit- en weer in te checken bij een overstap.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: OV-chippoortjes Station Bijlmer ArenA worden verplaatst

Bericht door FLJ »

Goed dat ze de poortjes verplaatsen, zo voorkom je verwarring bij het overstappen tussen trein en metro en wordt voorkomen dat reizigers bij de verkeerde poortjes inchecken, iets wat helaas niet op te lossen valt op het Amstelstation en Station Duivendrecht.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OV-chippoortjes Station Bijlmer ArenA worden verplaatst

Bericht door find_your_spot »

reisthijs schreef:Begrijp ik nou goed dat je straks bij overstappen eerst het NS-gebied moet verlaten (door een poortje) en dan pas weer het GVB-gebied in mag (wéér door een poortje)? Want zo te zien komen die poortjes nu direct onderaan de roltrappen.
Dat kan ik nou niet echt een verbetering noemen.
Dat is nu toch op Station Zuid al 5 jaar het geval? Wat is daar een verslechtering aan?

Ik vind het een grote verbetering! Zo wordt goed voorkomen dat je bij een overstap je kaart voor de verkeerde cico houdt.
En bij het verlaten van het station perongeluk bij een metro poortje uitcheckt en omgekeerd.

Wat mij betreft meer gemak voor de reizigers!


Vergeet ook niet dat ALLE winkels weer bereikbaar worden inclusief de snelle doorgang naar de Amsterdamse poort als omgekeerd naar het busstation.
Anders zou je namelijk helemaal om Bijlmer ArenA heen moeten lopen om deze twee gebieden te kunnen bereiken.

Een win-win situatie voor iedereen.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV-chippoortjes Station Bijlmer ArenA worden verplaatst

Bericht door Suus »

Het OV-Chipkaartinformatieknutselteam kan nu echter niet meer naar hartelust experimenteren met rare bordjes, paalopstellingen e.d. in de stationshal. Ook een groot voordeel, want het was niet bepaald een groot succes :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chippoortjes Station Bijlmer ArenA worden verplaatst

Bericht door reisthijs »

Daniel schreef:Je moest immers zowiezo erdoor om uit- en weer in te checken bij een overstap.
Nee, dat hoeft nu dus juist niet. Tenminste, als je vanaf het NS-perron de juiste trap neemt. Er is er ook een die buiten de stationshal uitkomt (komen daar nu ook poortjes?).

Ik reageer ook zo omdat ik om te beginnen ook het hele idee dat je moet uit- en inchecken bij overstappen belachelijk vind, net als dat NS en GVB aparte poortjes moeten hebben. Al die extra handelingen, dat vind ik dus juist geen "gemak voor de reiziger". Maar dat zullen jullie die de ov-chipkaart blijkbaar een superfantastisch systeem vinden wel niet begrijpen...
find_your_spot schreef:Zo wordt goed voorkomen dat je bij een overstap je kaart voor de verkeerde cico houdt.
Dat zou niet voorkomen hoeven worden als er geen "verkeerde" bestond.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OV-chippoortjes Station Bijlmer ArenA worden verplaatst

Bericht door hauptbahnhof »

Je kunt hoog of laag springen maar dat je per vervoerder/modaliteit in- en uit moet checken is een feit.
Dus de poortjes per roltrap plaatsen is het beste wat ze kunnen doen want als je eens ziet hoeveel mensen klakkeloos hun chipkaart tegen een lezer aan houden....

Het is welliswaar een klotesysteem maar Nederland is niet klaar voor iets nieuws...
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: OV-chippoortjes Station Bijlmer ArenA worden verplaatst

Bericht door robert55 »

Bij NS zijn in beide richtingen 3 sporen aan 2 perrons, dus die poortjes moeten toch iets verder van de trappen worden geplaatst om een overstap mogelijk te maken?

Een voordeeltje is dat ik straks op basis van de CTA kan beslisen of ik de trein of de metro naar CS neem.
ovrunnertje
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 13 apr 2011, 20:38

Re: OV-chippoortjes Station Bijlmer ArenA worden verplaatst

Bericht door ovrunnertje »

De eerste vraag is natuurlijk waarom is ooit besloten om de poortjes juist niet voor de roltrap te plaatsen. Het is alleen maar gissen maar denk eens aan het volgende. Het Bijlmer Arena station is er voor gemaakt om om grote massa's goed en veilig aan te laten komen en weg te krijgen in geval van Arena evenementen. Zelfs zonder deze evenementen gaat het al moeizaam op de roltrap. Als in de spits zowel stoptrein als intercity tegelijkertijd aankomen is er al geen doorkomen meer aan, logisch: er is steeds maar één uitgang beschikbaar, ook al zo'n blunder. Regelmatig zijn de roltrappen kapot. Wie krijg het vervolgens in zijn hoofd om om aan het einde van de toch al hoge en gevaarlijke (rol-)trappen van deze enige gebruikte uitgang de poortjes te plaatsen. Als twee van de drie roltrappen in de stand naar beneden staan, komen er drie reizigersstromen (met de gewone trap erbij) tegelijkertijd aan bij de poortjes. Indien twee treinen tegelijkertijd aankomen is dit een constante stroom van passagiers. De poortjes vormen dan meteen een bottleneck en de passagiers zullen ophopen aan het einde van de roltrap met alle mogelijk ernstige gevolgen van dien. Dan nog maar te zwijgen van eventuele fietsen en kinderwagens op de roltrap. En wat in geval de poortjes vanwege een technisch probleem ineens blokkeren. Zet nooit iets onder aan een trap, is dat zo ingewikkeld?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV-chippoortjes Station Bijlmer ArenA worden verplaatst

Bericht door Suus »

Als de stroom uitvalt bij de poortjes, of er is een noodsituatie, gaan de poortjes automatisch open en blokkeert er niets.

Op het Centraal Station gaat het in het metrostation toch ook goed als er een volle metro aankomt?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chippoortjes Station Bijlmer ArenA worden verplaatst

Bericht door Geert »

Hoe zien die poortjes of er een noodsituatie is? Dan moet er toch eerst iemand op een knop drukken.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OV-chippoortjes Station Bijlmer ArenA worden verplaatst

Bericht door Chauf21 »

Bee schreef:Op het Centraal Station gaat het in het metrostation toch ook goed als er een volle metro aankomt?
Nee, dat gaat daar niet goed. In de spits wordt de middelste roltrap uitgezet en staat er beneden bij de roltrappen een mannetje dat voorkomt dat mensen gebruikmaken van de middelste roltrap. Hierdoor wordt de meute reizigers onderaan op het perron opgevangen en niet bij de poortjes.
Het zal me niets verbazen als iets dergelijks straks ook op Bijlmer gaat plaatsvinden.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: OV-chippoortjes Station Bijlmer ArenA worden verplaatst

Bericht door willy84 »

Ik heb al eerder tegen zo'n gvb mannetje gezegd dat de metro's eerder op het perron van het CS moeten stoppen. Op die manier is de achteruitgang voor meer passagiers de kortste uitgang en verminder je de druk op de voorste 'hoofduitgang'.

Ik vind de opmerkingen @ovrunnertje zeer terrecht.

Je moet voorkomen dat de opvangruimte ná de (rol)trappen onvoldoende is. Anders hopen de passagiersstromen zich op en krijg je verdrukking en alle ellende van dien. Te meer de mensen op de roltrappen niet stil kunnen staan.

Er moet dus voldoende ruimte ná de roltrappen zijn op het Arena station. Dit is des te belangrijker omdat de bemensting op dit station een stuk minder is als op CS. Het uit- en aanschakelen van roltrappen is dan ook lastiger.
immer kwaliteits posts
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OV-chippoortjes Station Bijlmer ArenA worden verplaatst

Bericht door hauptbahnhof »

Of de metro nou eerder halteert op CS betekent niks want de meeste mensen moeten naar de trein of de tram en dan moeten ze toch de uitgang naar het stationsplein gebruiken.

Zolang ze maar 1 roltrap naar beneden laten draaien zal het niet erger dan CS worden met de drukte na een aangekomen metro.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chippoortjes Station Bijlmer ArenA worden verplaatst

Bericht door Geert »

Maar juist op Bijlmer is er wel ruimte genoeg om de poortjes wat verder van de roltrap te zetten en juist op Bijlmer heb je soms te maken met grote groepen reizigers in korte tijd. Beetje vreemd om de poortjes dan zo dicht op de roltrap te zetten of niet? Terechte opmerkingen hierboven, dit is vragen om ellende bij drukte en gaat ook in tegen de normen van NS volgens mij (geen poortjes binnen x meter van de trap).

Maar als ik het nu goed begrijp moet je dus altijd uitchecken en weer inchecken als je overstapt tussen het ene NS-perron en het andere NS-perron? Op dit moment zijn er misschien geen nuttige (geplande) overstaps op Bijlmer, maar als een trein wordt gespoorwijzigd naar het buitenperron en je wilt overstappen vanaf het binnenperron mag je dus lekker dubbel instaptarief betalen. :neg:

Of kun je nog steeds overstappen tussen alle NS-perrons zonder de poortjes?
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OV-chippoortjes Station Bijlmer ArenA worden verplaatst

Bericht door hauptbahnhof »

Als ze slim zijn sluiten ze spoor 1/2/3 met 1 rij poortjes af, en spoor 6/7/8 ook met 1 rij poortjes.

Enige nadeel wat hieraan zit is dat er nog wel enige winkels aan de betaalde zijde zitten.
En jah, Amsterdam Bijlmer is niet echt zo'n een overstapstation waar je van de ene kant van het station naar de andere moet als ze het doen zoals ik hierboven heb beschreven zou het handigst zijn.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OV-chippoortjes Station Bijlmer ArenA worden verplaatst

Bericht door Chauf21 »

Je zou eventueel nog kunnen studeren op een oplossing die ook bij Beurs wordt toegepast; op de gebruikelijke en meestgebruikte route kom je poortjes tegen, maar als je zou willen kan je ook onderlangs lopen en dan hoef je niet extra uit- en in te checken.

Het blijft natuurlijk een rare situatie, dat wel :)
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OV-chippoortjes Station Bijlmer ArenA worden verplaatst

Bericht door find_your_spot »

Geert schreef:Hoe zien die poortjes of er een noodsituatie is? Dan moet er toch eerst iemand op een knop drukken.
Kwestie van 1 noodmelder of brandalarm in te slaan:

- Station wordt plat gelegd
- Alle schuifdeuren gaan permanent open
- Alle seinen gaan op rood
- Liften gaan naar beneden en worden geblokkeerd
- Alle OV-chipkaart poortjes gaan open en blokkeren
- Alle CiCo's worden op buiten dienst gezet
- Alle roltrappen gaan naar beneden
- Slow-whoop klinkt door het hele station
- Ontruimingstekst wordt iedere 30 sec afgespeeld in meerdere talen
- Servex ontruimingsplan treed in werking
- Waar zo nodig wordt alle verlichting aan gezet
- Nooduitgangen in de vorm van deuren kunnen worden gebruikt
- Nooduitgangen aan de Westzijdes van de trein gaan automatisch open
- Nooduitgangen aan de Oostzijdes van de metro gaan automatisch open

Iemand nog aanvullingen?
For Your Railroad Adventures
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: OV-chippoortjes Station Bijlmer ArenA worden verplaatst

Bericht door midnet »

vragen nav hierboven:
1.welke zinnige overstap kan je eigenlijk maken op Bijlmer? (Op ZUID- kan het wel, nl veelal vanaf DiemenZuid ri. Zuiden, Intercity, nu die niet meer op Duivendrecht stoppen). Maar op Zuid is die overstap no problem.
2.was het niet om dezelfde reden die de slimmerds al aanvoeren boven-crowd control- dat op Schiphol-met ook allerlei vaste en roltrappen naar beneden, daar geen poortjes mochten komen bovenaan de roltrappen? Zodat er nu wat verdwaald en vaak lastig te vinden wat CICO-palen her en der op de perrons staan?
3. en verder-als die poortjes ooit dicht gaan (lijkt me dat NS daar niet snel op rekent-als ze met die nieuwe ABO's weer samenreizen-dus met noodzaak papieren kaartjes voor de samenreizigers toestaan), dan is eveneens Ams-MUiderpoort een overstapgevoelig problem: vanaf Gooi/Diemen naar Amstel. Dan gaat bvb Diemen-Amstel je 2x1,20 kosten terwijl een enkeltje nu maar 1,20 kost (met VDU). Overigens is in de stad waar ze het beter kunnen regelen-London, dit geen enkel problem -het systeem verrekent dat automatisch. EN daar kunnen ze in sommige stations, die gedeeld worden door trein en Underground ook zonder problems met 1 set poortjes toe.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: OV-chippoortjes Station Bijlmer ArenA worden verplaatst

Bericht door Reiziger Delft »

midnet schreef:welke zinnige overstap kan je eigenlijk maken op Bijlmer?
Breukelen/Abcoude/Amsterdam Holendrecht --> Amsterdam Zuid/Schiphol (s4000 --> s3500)
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OV-chippoortjes Station Bijlmer ArenA worden verplaatst

Bericht door find_your_spot »

Reiziger Delft schreef:
midnet schreef:welke zinnige overstap kan je eigenlijk maken op Bijlmer?
Breukelen/Abcoude/Amsterdam Holendrecht --> Amsterdam Zuid/Schiphol (s4000 --> s3500)
Dan blijf je altijd nog op hetzelfde perron...
For Your Railroad Adventures
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: OV-chippoortjes Station Bijlmer ArenA worden verplaatst

Bericht door Reiziger Delft »

Ja, maar niet bij een spoorwijziging.

''Wegens een spoorwijziging is uw treinkaartje vandaag ietsje duurder dan normaal''. :?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chippoortjes Station Bijlmer ArenA worden verplaatst

Bericht door Geert »

Ja, precies. Omdat je dan uitcheckt en weer incheckt gaat het basistarief weer opnieuw lopen omdat NS daarbij niet op de tijd let.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV-chippoortjes Station Bijlmer ArenA worden verplaatst

Bericht door Vinny »

Vreemd. Het prijsverschil was toch juist afgeschaft? Een enkeltje en een retourtje zijn even duur en de NS doet niet aan basistarieven (ze hanteren een degressieve kilometerprijs)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten