Treinstations in New York

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
racingweirdo
Berichten: 165
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 14:32

Treinstations in New York

Bericht door racingweirdo »

ik ben weer een reis aan het plannen.

En daarom zou ik graag willen weten hoeveel stations new york heeft, google komt uit op 2 klopt dit?


gegroet
Laatst gewijzigd door Dubbele P op do 26 jun 2008, 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Topictitel verduidelijkt
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: new york

Bericht door Bastiaan »

Op Wikipedia is daar al genoeg over te vinden. Hier bijvoorbeeld ;)
racingweirdo
Berichten: 165
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 14:32

Re: new york

Bericht door racingweirdo »

Bastiaan schreef:Op Wikipedia is daar al genoeg over te vinden. Hier bijvoorbeeld ;)
hmm dat was op nl versie niet te vinden.

en het spoor in ny is dat vooral ondergronds of bovengronds?
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: new york

Bericht door Cookie »

De Engelse wiki bevat ook véél meer informatie ;) . Verder staan bij elk onderwerp in het linkerframe de talen waarin het artikel beschikbaar is. Het loont soms de moeite eens bij een andertalig artikel te kijken wat dus uitgebreider kan zijn.
racingweirdo
Berichten: 165
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 14:32

Re: Treinstations in New York

Bericht door racingweirdo »

bovenstaande vraag word niet beantwoord door wiki
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Treinstations in New York

Bericht door Karl »

racingweirdo schreef:bovenstaande vraag word niet beantwoord door wiki
Twee seconden Google Maps: http://maps.google.nl/maps?f=q&hl=nl&ge ... 5&t=h&z=13

Zoek een paar grote stations op en kijk in de buurt daar van of je wat railinfrastructuur ziet liggen. :idea:
Het is een spectrum.
racingweirdo
Berichten: 165
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 14:32

Re: Treinstations in New York

Bericht door racingweirdo »

Karl schreef:
racingweirdo schreef:bovenstaande vraag word niet beantwoord door wiki
Twee seconden Google Maps: http://maps.google.nl/maps?f=q&hl=nl&ge ... 5&t=h&z=13

Zoek een paar grote stations op en kijk in de buurt daar van of je wat railinfrastructuur ziet liggen. :idea:
hoe dom denk je dat ik ben?

de kaarten rondom central station zijn niet duidelijk genoeg om echt te kunnen beslissen
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Treinstations in New York

Bericht door webguy »

O.a uit dit plaatje is af te leiden dat het nogal een ondergronds geheel is: er licht een heel emplacement ondergronds dus :)
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Treinstations in New York

Bericht door Jurjen »

racingweirdo schreef: hoe dom denk je dat ik ben?

de kaarten rondom central station zijn niet duidelijk genoeg om echt te kunnen beslissen
Man, die kaarten daar zijn zo gedetailleerd dat je een modelspoorbaan zou zien liggen. :')
racingweirdo
Berichten: 165
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 14:32

Re: Treinstations in New York

Bericht door racingweirdo »

jurjen de kaarten van new york niet, die gaan maar tot een bepaald niveau(je kunt niet helemaal inzoomen) in verband met terrorisme.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Treinstations in New York

Bericht door tsov »

Uhm, niet om 't een of ander, maar ik kan hier letterlijk de bielzen tellen :? Daarnaast heb je in New York zelfs straatweergave, waardoor je vanuit het voetgangersstandpunt kunt kijken :idea:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
racingweirdo
Berichten: 165
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 14:32

Re: Treinstations in New York

Bericht door racingweirdo »

tsov schreef:Uhm, niet om 't een of ander, maar ik kan hier letterlijk de bielzen tellen :? Daarnaast heb je in New York zelfs straatweergave, waardoor je vanuit het voetgangersstandpunt kunt kijken :idea:
als je hem bekijkt via google maps en dan satelliet, dan central station heel onduidelijk
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Treinstations in New York

Bericht door tsov »

Nou, even dat gedaan:
Dit is Grand Central Station van 3 blokjes afstand
Afbeelding
Dit zijn de airco's op het dak, op max zoom
Afbeelding
Dit is de voorgevel via straatweergave, zo ontiegelijk gedetailleerd dat je niet eens de hele gevel in één keer kunt zien :wink:
Afbeelding
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
racingweirdo
Berichten: 165
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 14:32

Re: Treinstations in New York

Bericht door racingweirdo »

Afbeelding

heel veel plaatsen zijn een stuk duidelijker
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Treinstations in New York

Bericht door tsov »

http://maps.google.nl/maps?q=amsterdam& ... 5&t=h&z=20
Het verkeer langs Amsterdam CS (Prins Hendrikkade)
http://maps.google.nl/maps?ie=UTF8&ll=4 ... 5&t=h&z=20
Het verkeer langs NYC Grand Central Station (Park Avenue)

Lijkt me hetzelfde zoomniveau?
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Treinstations in New York

Bericht door Daan »

racingweirdo schreef:heel veel plaatsen zijn een stuk duidelijker
Wat is het probleem nou precies? Google Earth/Maps is hardstikke duidelijk, en ik denk niet dat je het ergens anders veel beter vind.
asd
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 27 jun 2008, 16:28

Re: Treinstations in New York

Bericht door asd »

New York heeft twee 'hoofdstations', namelijk Pennsylvania Station (Penn Station) en Grand Central Terminal (en dus niet Station zoals vaak wordt geschreven!). Het enige station dat doorgaande langeafstandstreinen (Amtrak) heeft is Penn Station. Grand Central Terminal had deze vroeger ook, totdat aan de westkant van Manhattan een verbinding werd aangelegd tussen Penn Station en de spoorlijn naar Albany, NY en verder. Op Grand Central Terminal (GCT) vertrekken nu alleen voorstadstreinen richting het noorden (tot zo'n 100 mijl of 160 km van GCT). Dit is het drukste station van New York!

Verder zijn er nog een hele rits aan voorstadsstations binnen de grenzen van New York City, voor een overzicht kan je kijken op www.mta.info. Ik zal er drie noemen. Ten eerste twee eindstations voor de Long Island Rail Road op, de naam zegt het al, Long Island. Ten eerste Long Island City, waar, tot de verbinding met Penn Station tot stand werd gebracht, alle treinen vanuit de LIRR keerde. Tegenwoordig vertrekken er nog maar een paar treinen per dag, en dan voornamelijk tijdens de spitsuren. Verder is er in Brooklyn Atlantic Terminal, zeg maar 'Brooklyn Centraal', waar dagelijks minstens 2x per uur treinen vandaan vertrekken. Daarnaast is een belangrijk station Jamaica, welke in Queens ligt. Dit is hèt overstappunt voor alle lijnen tussen Manhattan/Brooklyn en de dorpen en steden ten oosten van de stad op Long Island. Ook kan men hier overstappen op de AirTrain naar Kennedy Airport.

Qua infrastructuur ligt de verbinding [New Jersey] - Penn Station - [Long Island] in een tunnel, evenals de westelijke route van Amtrak richting het noorden, dat gedeeltelijk in tunnels ligt. Treinen naar GCT rijden in het noorden Manhattan binnen via een brug, om zo rond de 96e straat in een (4-sporige) tunnel te verdwijnen. Atlantic Terminal ligt ook ondergronds, Long Island City en Jamaica niet.

Dan nog ter volledigheid van het overzicht de bedrijven die treinen opereren van/naar/binnen New York en van welk station:

MTA Metro North (voorstadstreinen ten noorden van de stad) - Grand Central Terminal
MTA Long Island Rail Road (voorstadstreinen ten oosten van de stad) - Penn Station
New Jersey Transit (voorstadstreinen ten westen van de stad) - Penn Station
Amtrak (langeafstandstreinen) - Penn Station

Hoop dat het zo wat duidelijkheid heeft gegeven, zijn er nog vragen, dan hoor ik het wel.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Treinstations in New York

Bericht door Karl »

racingweirdo schreef:hoe dom denk je dat ik ben?

de kaarten rondom central station zijn niet duidelijk genoeg om echt te kunnen beslissen
Nu doe jij net of ik jou voor dom uitmaak en als of ik jou beledig! Helemaal fraai.

In ieder geval zijn de satellietbeelden in mijn optiek vrij duidelijk, ook van New York. Aangezien duidelijkheid een subjectief begrip is en je dus het voordeel van de twijfel kan krijgen, maar:
racingweirdo schreef:en het spoor in ny is dat vooral ondergronds of bovengronds?
Zelfs bij een 'onduidelijke' satellietfoto kan je zien of het spoor boven- of ondergronds ligt. Zie hiervoor ook:
tsov schreef:Uhm, niet om 't een of ander, maar ik kan hier letterlijk de bielzen tellen :? Daarnaast heb je in New York zelfs straatweergave, waardoor je vanuit het voetgangersstandpunt kunt kijken :idea:
Jurjen schreef:Man, die kaarten daar zijn zo gedetailleerd dat je een modelspoorbaan zou zien liggen. :')
Daan schreef:Wat is het probleem nou precies? Google Earth/Maps is hardstikke duidelijk, en ik denk niet dat je het ergens anders veel beter vind.
Kortom, ik weet niet of dom het goede woord is. In ieder geval, Google Maps kan je - aldus velen - zeker een eind op weg helpen.
Het is een spectrum.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten