Einde nachttrein Enschede - Schiphol

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Einde nachttrein Enschede - Schiphol

Bericht door Ruben »

Einde nachttrein Enschede - Schiphol
Geplaatst op: woensdag 13 april 2011 17:20
Laatst bijgewerkt: woensdag 13 april 2011 17:21


Samenwerkingsverband Regio Twente betreurt het besluit van de Nederlandse Spoorwegen om te stoppen met de nachttrein tussen Enschede en Schiphol. Sinds 2009 konden reizigers bij wijze van proef in de zomermaanden ’s nachts met een speciale trein van en naar Schiphol.
Lees verder
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Einde nachttrein Enschede - Schiphol

Bericht door Mark »

Zonde! :neg:
Ik ken trouwens genoeg treinen waar doorgaans minder dan 150 reizigers in zitten maar die worden dan weer niet opgeheven. :N
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Einde nachttrein Enschede - Schiphol

Bericht door Reiziger Delft »

Voor deze ene specifieke nachttrein worden diensten van conducteurs en machinisten langer; bovendien neem ik aan dat deze duurder zijn omdat het 's nachts is? Stations moeten langer open blijven, er is extra beveiliging nodig etc.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Einde nachttrein Enschede - Schiphol

Bericht door Wubbo »

Het was ook een dramatrein die elke nacht anders reed (keus uit Amf-Ut-Shl, Amf-Dmnz-Shl en Amf-Asd-Shl) en waarvoor veel onderhoud herpland moest worden. Dat zijn ook allemaal kosten, al zijn ze indirect.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Einde nachttrein Enschede - Schiphol

Bericht door MdJ »

Hij reed vorig jaar juist altijd via Ut vanwege dat onderhoud...
Bij twijfel: gebruik beton.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Einde nachttrein Enschede - Schiphol

Bericht door Wubbo »

Volgens plan wel ja. Maar dat ging in zeker 20% van de gevallen ook weer niet...
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Einde nachttrein Enschede - Schiphol

Bericht door Thijs »

Wubbo schreef:Het was ook een dramatrein die elke nacht anders reed (keus uit Amf-Ut-Shl, Amf-Dmnz-Shl en Amf-Asd-Shl) en waarvoor veel onderhoud herpland moest worden. Dat zijn ook allemaal kosten, al zijn ze indirect.
Wat ik me afvroeg: je hebt juist bij deze trein tussen Amf en Shl genoeg alternatieven bij werkzaamheden, dus dat is het probleem toch niet? Ik vermoed daarom dat het om werkzaamheden op het traject Es - Amf gaat (waar je geen alternatieven hebt) en ik meen dat de woordvoerder van NSR hier ook op doelde.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Einde nachttrein Enschede - Schiphol

Bericht door Mark »

Wat ik me dan weer afvraag: rijdt het normale nachtnet tussen Ut - Asd - Gv - Rtd - Ehv v.v. dan ook zo vaak via andere routes of zijn daar geen werkzaamheden die verschoven moeten worden?
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Einde nachttrein Enschede - Schiphol

Bericht door Ruben »

Als ik naar mijn persoonlijke steekproef kijk (weinig met het nachtnet reizen, maar toch geregeld met werkzaamheden te maken gehad), heeft het normale nachtnet daar ook last van.
Ik noem:
Omleiding nachtnet via Haarlem, en busvervoer tussen Leiden - Schiphol en Schiphol - Amsterdam.
Pendeldienst Den Haag C - Ln van NOI met een overstap daar op het nachtnet.
Nachtnet via Gouda tussen Rotterdam en Den Haag, waarbij er busvervoer van en naar Delft was.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Einde nachttrein Enschede - Schiphol

Bericht door Ardan »

Zonde! Zelf vind ik die trein heerlijk bij het uitgaan bijvoorbeeld. Ook van veel vrienden en kennissen hoor ik dat ze die trein ideaal vinden, jammer dat hij niet het hele jaar rijdt. Kun je bijvoorbeeld makkelijk stappen in Apeldoorn vanuit Deventer, of zelfs Amsterdam..
Ik doe ook maar wat
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Einde nachttrein Enschede - Schiphol

Bericht door Caspar »

Mark schreef:Wat ik me dan weer afvraag: rijdt het normale nachtnet tussen Ut - Asd - Gv - Rtd - Ehv v.v. dan ook zo vaak via andere routes of zijn daar geen werkzaamheden die verschoven moeten worden?
Op Schiphol-Hoofddorp zijn er bijna dagelijks werkzaamheden. Dan wordt bv een van de tunnelbuizen afgesloten. Nachtnet kan dan toch blijven rijden. Op een dubbelsporing baanvak is dat natuurlijk lastiger te realiseren. Ook gaat het vaak via Weesp ipv Breukelen.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Einde nachttrein Enschede - Schiphol

Bericht door Reiziger Delft »

En tussen Leiden en Delft aansluiting en tussen Schiedam centrum en Rotterdam. heb je natuurlijk ook 4 sporen. Toen het nachtnet nog Den Haag Centraal bediende werden daar soms de meest creatieve routes gereden. Een van de keren toen ik hem nam van Amsterdam naar Delft, reden we Leiden --> HS --> Centraal --> Laan van NOI --> HS --> Delft. :lol:
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Einde nachttrein Enschede - Schiphol

Bericht door find_your_spot »

Mark schreef:Wat ik me dan weer afvraag: rijdt het normale nachtnet tussen Ut - Asd - Gv - Rtd - Ehv v.v. dan ook zo vaak via andere routes of zijn daar geen werkzaamheden die verschoven moeten worden?
Die nachttrein heb ik zo vaak mee gemaakt dat we via Hilversum gingen.
For Your Railroad Adventures
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Einde nachttrein Enschede - Schiphol

Bericht door Fles »

Wubbo schreef:Het was ook een dramatrein die elke nacht anders reed (keus uit Amf-Ut-Shl, Amf-Dmnz-Shl en Amf-Asd-Shl) en waarvoor veel onderhoud herpland moest worden. Dat zijn ook allemaal kosten, al zijn ze indirect.
Was het ook niet zo dat NS deze trein uit eigen zak betaalde en dat andere treinen (in elk geval ten dele) door opdrachtgevers / overheid betaald worden? :?:
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Einde nachttrein Enschede - Schiphol

Bericht door Ruben »

Twente heeft geld opgehoest, maar dat kon alleen voor de test. Mocht het rendabel blijken dan zou het voortgezet worden zonder subsidie.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Einde nachttrein Enschede - Schiphol

Bericht door Meltrain »

Maar (enigszins off-topic) er zou dit jaar toch juist wel een nachttrein Schiphol - Groningen komen?
Niet dat dat nut heeft voor mensen uit Twente, maar reizigers uit Amersfoort kunnen dan nog wel op Schiphol komen 's nachts (en Ardan kan nog steeds stappen in Amsterdam als hij daarna bij zijn vriend blijft slapen :mrgreen: ).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Einde nachttrein Enschede - Schiphol

Bericht door reisthijs »

Die nachttrein naar Groningen had NS 'per ongeluk' in de reisplanner gestopt, terwijl ze nog helemaal niet zeker wisten of die wel zou gaan rijden. Het lijkt me nu wel duidelijk dat die er niet komt gezien het "succes" van die andere nieuwe nachttreinen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Einde nachttrein Enschede - Schiphol

Bericht door VIRM »

Zou de trein niet kunnen worden vervangen door een snelle busdienst?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Einde nachttrein Enschede - Schiphol

Bericht door fogeltje »

Mark schreef:Zonde! :neg:
Ik ken trouwens genoeg treinen waar doorgaans minder dan 150 reizigers in zitten maar die worden dan weer niet opgeheven. :N
Maar zijn dat treinen die ook 's nachts rijden? Zoals opgemerkt zal het exploiteren van een trein in de nachtelijke uren vele malen duurder zijn dan overdag, ten eerste al omdat personeelskosten omhoog schieten.
"Een touringcar is geen bus"
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Onvrede schrappen nachttrein Enschede - Schiphol

Bericht door Mark »

UPDATE. Deze zomer wil NS stoppen met de nachttrein Enschede - Schiphol. Twee jaar geleden werd de trein bij wijze van proef gestart. Dagelijks maakte 150 reizigers van de nachttrein gebruik. Volgens Regio Twente is het besluit éénzijdig genomen. In Hengelo heeft het CDA schriftelijke vragen gesteld over het verdwijnen van de nachttrein.

Lees verder
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Einde nachttrein Enschede - Schiphol

Bericht door Klaasje »

Nou mag je mij alleen wel uitleggen waarom de NS dat niet zelf mag beslissen?. Zeker als het "proefgeld" op is.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Einde nachttrein Enschede - Schiphol

Bericht door Fles »

Meltrain schreef:Maar (enigszins off-topic) er zou dit jaar toch juist wel een nachttrein Schiphol - Groningen komen?
Niet dat dat nut heeft voor mensen uit Twente, maar reizigers uit Amersfoort kunnen dan nog wel op Schiphol komen 's nachts (en Ardan kan nog steeds stappen in Amsterdam als hij daarna bij zijn vriend blijft slapen :mrgreen: ).
EN IK DAN?? :x
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Einde nachttrein Enschede - Schiphol

Bericht door Ardan »

In Zwolle wonen ook leuke meiden hoor Fles :mrgreen:
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Einde nachttrein Enschede - Schiphol

Bericht door Vinny »

Nachttrein Zürich/Basel-Amsterdam (A) :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 21 gasten