'Honderden gedwongen ontslagen bij HTM'

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

'Honderden gedwongen ontslagen bij HTM'

Bericht door Geert »

'Honderden gedwongen ontslagen bij HTM'
Geplaatst op: maandag 18 april 2011 18:30
Laatst bijgewerkt: maandag 18 april 2011 18:33


De bezuinigingen die het Haagse openbaarvervoerbedrijf HTM boven het hoofd hangen, gaan in het ergste geval vijfhonderd personeelsleden hun baan kosten. Hiervan zullen naar schatting tussen de twee- en driehonderd ontslagen gedwongen zijn.

Een woordvoerder van de HTM heeft maandag een bericht daarover van Omroep West en het AD bevestigd. In totaal moet de HTM 20 miljoen euro bezuinigen. Het grote aantal ontslagen zou onder meer het gevolg zijn van het schrappen van sommige tramlijnen en het schrappen van een aantal diensten in de avonduren. Daarnaast vreest de HTM, net als collega-vervoerders GVB en RET in Amsterdam en Rotterdam, de aanbestedingsplannen van het kabinet-Rutte.

Personeel van de GVB en de RET voerden de afgelopen weken al actie tegen deze plannen. Woensdag is het de beurt aan de HTM. Bussen, trams en Randstadrailtrams zullen een groot deel van de dag niet rijden in de hofstad. Ook is er een protestbijeenkomst op het Spuiplein in Den Haag.
Lees verder
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: 'Honderden gedwongen ontslagen bij HTM'

Bericht door iljitsch »

20 miljoen / 500 = 40 duizend per werknemer. Dat kan alleen kloppen als dat veel deeltijders zijn, en zelfs dan vind ik het moeilijk te geloven.

Weet iemand overigens wat een bedrijf als HTM voor stroomrekening heeft?
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: 'Honderden gedwongen ontslagen bij HTM'

Bericht door htm_tram »

iljitsch schreef:20 miljoen / 500 = 40 duizend per werknemer. Dat kan alleen kloppen als dat veel deeltijders zijn, en zelfs dan vind ik het moeilijk te geloven.

Weet iemand overigens wat een bedrijf als HTM voor stroomrekening heeft?
Ik kan het een keertje vragen aan de persoon die er over heb gehoord.

Hoorde zelfs dat HTM alles opruimt als de aan besteding doorgaat... Denk hierbij ook aan HTM infra ;) (rails)
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: 'Honderden gedwongen ontslagen bij HTM'

Bericht door willy84 »

De infrastructuur is in Amsterdam van de gemeente. Zelfs de stukken in Amstelveen.

Bijna al het materieel is ook eigendom van de gemeente. Ik ga er vanuit dat dat in Den Haag evenzo het geval is.

Wat het probleem van een nieuw kleurte op de trams/bussen is, ontgaat mij in deze.
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'Honderden gedwongen ontslagen bij HTM'

Bericht door Daniel »

D'r is een essentieel verschil he... HTM is nooit een gemeentelijke dienst geweest maar is al jaren een NV met de gemeente slechts als aandeelhouder.
De aardgasbussen die nu instromen zijn geloof ik wel van Haaglanden, maar de trams en de infra zullen in handen zijn van HTM zelf.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: 'Honderden gedwongen ontslagen bij HTM'

Bericht door htm_tram »

aardgasbussen zijn helaas van stadsgewest... Volgens mij de Regio Citadis ook van Stadsgewest maar dat weet ik niet zeker...
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Honderden gedwongen ontslagen bij HTM'

Bericht door Geert »

Hoezo is dat 'helaas'? :?:
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: 'Honderden gedwongen ontslagen bij HTM'

Bericht door willy84 »

Wie is de aandeelhouder van de HTM? Dat zal de gemeente wel zijn. Die is dan ook eigenaar van de infrastructuur en middelen.
immer kwaliteits posts
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: 'Honderden gedwongen ontslagen bij HTM'

Bericht door htm_tram »

Hoe meer de "overheid" bezit hoe groter de kans is dat de aanbestedingen door gaan. Teminste dat denk ik en dat is jammer.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: 'Honderden gedwongen ontslagen bij HTM'

Bericht door robert55 »

HTM jaarverslag 2009
Opbrengsten 260M (resultaat - 13,6M)
Medewerkers:
gemiddelde personeelsbezetting 2174, gemiddelde leeftijd 46,5. In 2008 was de gemiddelde NL werknemer 40,8, dus vrij veel oudere medewerkers
nieuw in dienst 271, uit dienst 182, oftewel 8,4% vertrok in dat verslagjaar [ik geloof dat dat onder het NL gemiddelde is, kennelijk een goede werkgever].
Zelfs als vanaf nu iedereen zou blijven zitten heb je bij een gelijkmatige leeftijsopbouw een verloop van zo'n 2.5 door pensionering.

Nou is die 20M bezuiniging denk ik alleen de 'gewone' bezuiniging, dus nog exclusief de door de minister verwachte 'aanbestedingsbonus', maar dan nog zie ik geen honderden gedwongen ontslagen. Zou niet de eerst keer zijn dat bonden de actiebereidheid vergroten door angst te zaaien [en vervolgens als succes te claimen dat ze ontslagen hebben weten tegen te houden].

(Overigens: 45000 als loonkosten werkgever betekent een brutosalaris inclusief vakantiegeld en zo van 34500 uitgaande van de vuistregel dat de werkgever door premies e.d. 30% boven het brutolsalris aan kosten heeft)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Honderden gedwongen ontslagen bij HTM'

Bericht door Geert »

htm_tram schreef:Hoe meer de "overheid" bezit hoe groter de kans is dat de aanbestedingen door gaan. Teminste dat denk ik en dat is jammer.
Maar de overheid (gemeente Den Haag in casu) is ook 100% aandeelhouder van HTM, dus of die bussen nou van HTM of van de stadsregio zijn is meer een papieren formaliteit dan dat het echt iets uitmaakt. Los van dat is de beslissing om aan te besteden niet aan de gemeente maar aan het kabinet, en het kabinet wil aanbesteden.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: 'Honderden gedwongen ontslagen bij HTM'

Bericht door VIRM »

Eerst krijg je te horen dat ze nauwelijks personeel kunnen vinden (topic van eerder dit maand) en nu wordt er gedreigd met ontslagen. Ik ben benieuwd in hoeverre dit bangmakerij is of dat het cijfer ook echt gefundeerd is. Als je weet dat je in de nabije toekomst mensen moet gaan ontslaan, dan ga je toch geen sollicitatieprocedures starten?
Beul van de blindegeleidelijn
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: 'Honderden gedwongen ontslagen bij HTM'

Bericht door Caspar »

Die mensen kan je natuurlijk met een contract voor lager aantal uren in dienst nemen op oproepbasis bijvoorbeeld, of met tijdelijke contracten, al dan niet via een uitzendbureau. De dure oude generatie kan je op deze manier eruit werken en die dan vervangen voor tijdelijke goedkopere krachten.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: 'Honderden gedwongen ontslagen bij HTM'

Bericht door htm_tram »

+ HTM heeft redelijk veel gepensioneerde chauffeurs of tram bestuurders in dienst die eigenlijk al lang met de vut zijn. Er moet toch echt "nieuwe" en "jongere" bestuurders en chauffeurs bij.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: 'Honderden gedwongen ontslagen bij HTM'

Bericht door iljitsch »

htm_tram schreef:+ HTM heeft redelijk veel gepensioneerde chauffeurs of tram bestuurders in dienst die eigenlijk al lang met de vut zijn. Er moet toch echt "nieuwe" en "jongere" bestuurders en chauffeurs bij.
Iemand zou zomaar kunnen denken dat ze de huidige situatie hebben zien aankomen en dus mooi een voorraad van werknemers waar ze gemakkelijk vanaf kunnen hebben opgebouwd.

Toch wel typisch dat een bezuiniging van 8% zou leiden tot het inkrimpen van het personeelsbestand met bijna een kwart.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Honderden gedwongen ontslagen bij HTM'

Bericht door Suus »

De HTM heeft natuurlijk wel hogere lasten vergeleken met normale busvervoerders, er zit een aanzienlijke grotere kostenpost bij de infrastructuur dan bij een gemiddelde busboer, die qua infrastructuur niet veel verder komt dan garages. Bovendien kom je niet bijzonder snel van die lasten af, tenzij je rails gaat opbreken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: 'Honderden gedwongen ontslagen bij HTM'

Bericht door iljitsch »

Ik wil wel eens zien hoe ze de drukste tramlijnen door bussen willenvervangen...

Misschien een studiereis naar Utrecht om te zien hoe je een grote stad zonder rail bedient?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Honderden gedwongen ontslagen bij HTM'

Bericht door Vinny »

Ik vind het overigens wel tekenend dat ze bij de HTM kennelijk het spoor willen gaan opbreken als ze hun concessie kwijt zijn. Heel erg kinderachtig :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: 'Honderden gedwongen ontslagen bij HTM'

Bericht door willy84 »

Wanneer heeft de HTM dat gezegd?
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Honderden gedwongen ontslagen bij HTM'

Bericht door Suus »

Ik geloof niet dat ook maar iemand dat van plan is. Den Haag heeft van alle tramsteden nu de beste dekking door tramlijnen van allemaal. Alleen Benoordenhout moet het echt zonder tram stellen. Ik denk eerder dat de HTM bij aanbesteding (en daarna verlies van de concessie) van plan is het bedrijf te liquideren en de onderhoudstaken direct aan de gemeente/stadsregio over te dragen. Dat zou wel zonde zijn, want het adviesbureau van de HTM staat internationaal erg goed aangeschreven zover ik weet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: 'Honderden gedwongen ontslagen bij HTM'

Bericht door iljitsch »

Ze zouden ook in kunnen schrijven op de concessies van Amsterdam en/of Rotterdam. Of samengaan met de RET. Of zelfs een monsterverbond van RET, HTM en GVB. Die hebben dan zo'n beetje alle tram/metrokennis van Nederland in huis dus dan moeten de bustypes wel van goede huize komen om die drie concessies op te rollen.

Sowieso zal er vast wel iemand die een concessie wint een groot deel van de overblijvende werknemers die niet met de concessie meegaan willen overnemen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Honderden gedwongen ontslagen bij HTM'

Bericht door Geert »

iljitsch schreef:Ik wil wel eens zien hoe ze de drukste tramlijnen door bussen willenvervangen...

Misschien een studiereis naar Utrecht om te zien hoe je een grote stad zonder rail bedient?
In Utrecht wil men al jaren een tram naar de Uithof aanleggen en er ligt al een stalen monster tussen CS - Kanaleneiland - Nieuwegein en IJsselstein. (A)
Vinny schreef:Ik vind het overigens wel tekenend dat ze bij de HTM kennelijk het spoor willen gaan opbreken als ze hun concessie kwijt zijn. Heel erg kinderachtig :roll:
Eerlijk gezegd geloof ik daar niks van, nog los van de juridische onmogelijkheden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Honderden gedwongen ontslagen bij HTM'

Bericht door Suus »

Er is in het verleden, ergens in de jaren 90 volgens mij, wel een fusiepoging van de HTM met Westnederland geweest. Die is afgeketst omdat men tegenstrijdige belangen had (ja, toen al).

Overigens heeft overheid in de jaren 70 en 80 al geprobeerd de stadsvervoersbedrijven op een lijn te krijgen, maar zoals we nu weten is dat toen niet bijzonder succesvol geweest.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: 'Honderden gedwongen ontslagen bij HTM'

Bericht door robert55 »

Bee schreef: Dat zou wel zonde zijn, want het adviesbureau van de HTM staat internationaal erg goed aangeschreven zover ik weet.

als je Waterland internationaal noemt
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: 'Honderden gedwongen ontslagen bij HTM'

Bericht door robert55 »

Daniel schreef:D'r is een essentieel verschil he... HTM is nooit een gemeentelijke dienst geweest maar is al jaren een NV met de gemeente slechts als aandeelhouder.
De aardgasbussen die nu instromen zijn geloof ik wel van Haaglanden, maar de trams en de infra zullen in handen zijn van HTM zelf.
Infra is van de gemeente. De trams worden gefinancierd door de gemeente [die heeft in februari nog het krediet voor aanschaf nieuwe trams goedgekeurd]. Bussen weet ik niet, maar een gemeente leent goedkoper dan een leasemaatschappij.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten