Splits trein Maastricht-Brussel in tweeën

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Splits trein Maastricht-Brussel in tweeën

Bericht door Marc »

Splits trein Maastricht-Brussel in tweeën

De trein van Maastricht via Luik naar Brussel moet volgens de Belgische spoorwegen NMBS in twee stukken gesplitst worden. Dat zegt de Waalse krant La Meuse.

Lees hier verder

Bron: http://www.l1.nl
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Splits trein Maastricht-Brussel in tweeën

Bericht door Reiziger Delft »

Tja, als je zulke argumentatie gebruikt kunnen we beter de HSL ook weer gaan afbreken, alle SLT's gaan slopen en Arnhem-Winterswijk opdoeken. Technische problemen zijn er toch om opgelost te worden?
Etienne
Donateur
Berichten: 7911
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Splits trein Maastricht-Brussel in tweeën

Bericht door Etienne »

Te vaak vertraging?

Volgens mij gaat het de laatste tijd best redelijk met die trein. :) Vandaag heb ik in elk geval geen minuutje vertraging gehad op die trein. :D
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Splits trein Maastricht-Brussel in tweeën

Bericht door Vinny »

En het ligt toch voornamelijk aan de wanprestatie die de NMBS zelf neerlegt. Maar goed, als ze reizigers de trein uit willen jagen, prima hoor, maar ze moeten dan natuurlijk niet komen zeuren of er nog eens wat overheidsgeld aan investeringen uitgegeven moet worden... :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Splits trein Maastricht-Brussel in tweeën

Bericht door Fles »

Wat een geneuzel zeg. Hoezo "andere lijnen beïnvloed"? Welke andere lijnen? Is er bij Luik niet genoeg capaciteit? Ik dacht het toch wel. Bij Brussel dan? Waar gaat dit over?

Totaal onnodig.

Aan de andere kant moeten we ook niet doen alsof het ook maar IETS boeit dat die 5 man uit Visé in Luik moeten overstappen. Van overstappen ga je niet dood of zo.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Splits trein Maastricht-Brussel in tweeën

Bericht door Caspar »

Dan zitten we weer tot 2035 met oude klassiekjes opgezadeled in Maastricht... :(
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Splits trein Maastricht-Brussel in tweeën

Bericht door Reiziger Delft »

Ik kan je zeggen dat dat zeer leuke treintjes zijn om mee te reizen. :D
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Splits trein Maastricht-Brussel in tweeën

Bericht door Caspar »

Ja dat zijn wel aardige dingen voor een treinliefhebber. De gemiddelde reiziger, en zeker iemand die vanuit Maastricht met een hoop koffers naar Brussel en verder reist zit toch liever in een rijtuig met comfortabele stoelen ipv een rammelend klassiekje met een 2+3 opstelling. Daarbij hebben die stellen zo veel compartimenten dat ik me best kan voorstellen dat mensen zich daar niet in veilig voelen, te meer ook omdat er best een hoop vage lui tussen Maastricht en België met de trein mee reizen.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Splits trein Maastricht-Brussel in tweeën

Bericht door Fles »

Caspar schreef:Ja dat zijn wel aardige dingen voor een treinliefhebber. De gemiddelde reiziger, en zeker iemand die vanuit Maastricht met een hoop koffers naar Brussel en verder reist zit toch liever in een rijtuig met comfortabele stoelen ipv een rammelend klassiekje met een 2+3 opstelling. Daarbij hebben die stellen zo veel compartimenten dat ik me best kan voorstellen dat mensen zich daar niet in veilig voelen, te meer ook omdat er best een hoop vage lui tussen Maastricht en België met de trein mee reizen.
Krijgen we dat gezeik weer :X

Als je met een hoop koffers onderweg bent, dan is dat je eigen keuze. Dan draag je daar ook de gevolgen van.

Daarbij wordt er alleen in de weekends met klassiekjes gereden, en dan soms ook nog met zogenaamde Sabena-stellen, die gekenmerkt worden door gigantisch veel been / kofferruimte.

EN vage lui hou je toch, daarvoor maakt het niet uit met wat voor materieel je rijdt. Ook dat is één van de gevolgen van je keuze voor de trein op dat traject.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Splits trein Maastricht-Brussel in tweeën

Bericht door Caspar »

Daarbij wordt er alleen in de weekends met klassiekjes gereden, en dan soms ook nog met zogenaamde Sabena-stellen, die gekenmerkt worden door gigantisch veel been / kofferruimte.
Als de trein opgedeeld wordt zal er neem ik aan niet meer met rijtuigen plus loc worden gereden op het stukje Maastricht/ Luik?
En je moet zelf ook toegeven dat de gemiddelde reiziger in Nederland waarschijnlijk 10x liever in een ICMm zit dan in een SGM 2-tje als ie in een IC stapt...
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Splits trein Maastricht-Brussel in tweeën

Bericht door reisthijs »

Caspar schreef:Dan zitten we weer tot 2035 met oude klassiekjes opgezadeled in Maastricht... :(
Zolang zal dat heus niet meer duren. Die oude klassiekjes worden tussen 2011 en 2016 vervangen door nieuwe treinen.
Caspar schreef:Als de trein opgedeeld wordt zal er neem ik aan niet meer met rijtuigen plus loc worden gereden op het stukje Maastricht/ Luik?
Dat spreekt vanzelf, want er is dan geen reden meer om met zo'n lange trein naar Maastricht te rijden. Er wordt nu ook op de tijden dat die IC Brussel-Luik niet rijdt ('s avonds, in het weekend en in de zomervakantie) met treinstellen gereden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Splits trein Maastricht-Brussel in tweeën

Bericht door Caspar »

Ik denk dat die nieuwe Desiro's van de NMBS geen toelating krijgen voor Nederland? dan zal er vast wel een Break of zo'n ander oud stel komen AM76?
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Splits trein Maastricht-Brussel in tweeën

Bericht door Dexter »

Is het in dat geval geen idee om de verbinding Mt - Luik als vleugeltrein op te nemen in een Belgische binnenlandse IC-trein? Dat was vroeger al het geval, toen reed die trein als deel van de IC Mt / Genk - Leuven - Brussel - X-aantal kustplaatsen-waarvan-ik-even-niet-meer-weet-welke-precies.
Vallend blad maakt rails glad.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Splits trein Maastricht-Brussel in tweeën

Bericht door Caspar »

Ja dat weet ik nog wel, toen werd er gecombineerd en gesplitst in Landen als ik me niet vergis. Ik zie trouwens een IC Lille Flandres- Tournai- Charleroi- Namur- Liège Guillemins- Maastricht wel zitten. Kan je in Lille mooi overstappen op het Franse TGV netwerk. :pos:
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Splits trein Maastricht-Brussel in tweeën

Bericht door MdJ »

Caspar schreef:Ik denk dat die nieuwe Desiro's van de NMBS geen toelating krijgen voor Nederland? dan zal er vast wel een Break of zo'n ander oud stel komen AM76?
De stellen zijn gebouwd voor 3000V= en 3000V= / 25kV~50Hz. En ze krijgen ECTS, TBL en TBL 1+ als beveiligingssysteem. Ik neem aan dat ze dan niet in Nederland komen, nee.

Het zullen wel Breaks of Klassiekertjes worden.
Bij twijfel: gebruik beton.
Mark Knoester
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 05 apr 2009, 15:20
Locatie: Roodeschool

Re: Splits trein Maastricht-Brussel in tweeën

Bericht door Mark Knoester »

Op het traject van België naar Maastricht zit toch nergens ATB, maar Belgische beveiliging?
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Splits trein Maastricht-Brussel in tweeën

Bericht door Caspar »

Allicht Maastricht Randwyck? En Maastricht zelf?
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Splits trein Maastricht-Brussel in tweeën

Bericht door Dexter »

MdJ schreef:De stellen zijn gebouwd voor 3000V= en 3000V= / 25kV~50Hz. En ze krijgen ECTS, TBL en TBL 1+ als beveiligingssysteem. Ik neem aan dat ze dan niet in Nederland komen, nee.
Het oudere materieel was ook niet uitgerust voor de Nederlandse spanning, maar die konden gewoon onder beperkt vermogen de grens over. Hoe dat met nieuw en high-computerized materieel zit als de Desirio ML zit, weet ik niet maar als het net zulk materieel als SLT is, zal het wel een moeilijk verhaal worden.
Vallend blad maakt rails glad.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Splits trein Maastricht-Brussel in tweeën

Bericht door MdJ »

Bouwer is Siemens en Bombardier... Dus verwacht er maar niet te veel van :lol:

En moeten al het nieuwe meuque niet aan wat botsnormen voldoen? Zie het gemeuque met die FLIRT's bij Venlo...
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Splits trein Maastricht-Brussel in tweeën

Bericht door Vinny »

Dexter schreef:Is het in dat geval geen idee om de verbinding Mt - Luik als vleugeltrein op te nemen in een Belgische binnenlandse IC-trein? Dat was vroeger al het geval, toen reed die trein als deel van de IC Mt / Genk - Leuven - Brussel - X-aantal kustplaatsen-waarvan-ik-even-niet-meer-weet-welke-precies.
Vanaf 2015 wordt Luik een station met verplichte bediening vanaf het Hoofnet in Nederland. Ik zou mijn kaarten dus zetten op een intercity vanuit Nederland. Wat ik persoonlijk het meest kansrijk acht is de s3500 eens in de twee uur door te trekken en te laten rijden met ICRm + TRAXX locs.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Splits trein Maastricht-Brussel in tweeën

Bericht door MdJ »

Huh, dat eerste (Luik wordt Nederlands hoofdnet).. Waar heb je dat vandaan?
Bij twijfel: gebruik beton.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Splits trein Maastricht-Brussel in tweeën

Bericht door Fles »

Caspar schreef:
Daarbij wordt er alleen in de weekends met klassiekjes gereden, en dan soms ook nog met zogenaamde Sabena-stellen, die gekenmerkt worden door gigantisch veel been / kofferruimte.
Als de trein opgedeeld wordt zal er neem ik aan niet meer met rijtuigen plus loc worden gereden op het stukje Maastricht/ Luik?
En je moet zelf ook toegeven dat de gemiddelde reiziger in Nederland waarschijnlijk 10x liever in een ICMm zit dan in een SGM 2-tje als ie in een IC stapt...
Nou, daar kunnen we het nogeens over hebben.

IK neem in ieder geval aan dat de capaciteit op peil gehouden zal worden. Natuurlijk is het extra overstappen een minpunt, maar als ik kijk hoeveel volk er doordeweeks van die verbinding gebruik maakt, dan is het inzetten van een klassiekje niet echt realistisch.

Tenzij je natuurlijk die verbinding de nek om wilt draaien, dan is het een uitstekend idee natuurlijk :mrgreen:

Daar doe ik nou wel grappig over, maar zoiets zou niet voor het eerst zijn :|
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Splits trein Maastricht-Brussel in tweeën

Bericht door reisthijs »

Caspar schreef:dan zal er vast wel een Break of zo'n ander oud stel komen AM76?
Die zijn of worden wel allemaal gerenoveerd - dus ook dan komt er toch wat moderner Belgisch mat in in Maastricht.
Dexter schreef:Is het in dat geval geen idee om de verbinding Mt - Luik als vleugeltrein op te nemen in een Belgische binnenlandse IC-trein?
Dat zou kunnen, maar dan heb je alleen geen hele snelle verbinding Maastricht-Brussel meer, nu gaat dat nog met 200km/h over de HSL; met een andere IC zou je over de reguliere lijn gaan (wat 25 minuten langer duurt).
Mark Knoester schreef:Op het traject van België naar Maastricht zit toch nergens ATB, maar Belgische beveiliging?
Op het deel waar Nederlandse treinen rijden zit natuurlijk wel ATB. Tussen Randwyck en de grens zit geen beveiliging (er was vorig jaar sprake van dat het toch wel Belgische beveiliging zou krijgen, ik weet niet of dat nu al gebeurd is). Maar geen enkele Belgische trein die naar Maastricht rijdt heeft nu ATB, dus waarom zou dit dan nu ineens een probleem als een nieuwe trein dat ook niet heeft?
MdJ schreef:Bouwer is Siemens en Bombardier... Dus verwacht er maar niet te veel van :lol:

En moeten al het nieuwe meuque niet aan wat botsnormen voldoen? Zie het gemeuque met die FLIRT's bij Venlo...
Ik al eens eerder in zo'n Desiro ML gezeten (rijden ook in Duitsland langs de Rijn), daar is niks mis mee hoor :wink: . Die botsnorm zal ook geen probleem moeten zij bij zo'n nieuw ontwerp. Er zitten ook van die moderne geribbelde botsbuffers op (die dingen heeft de Flirt die naar Venlo rijdt dus niet).
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Splits trein Maastricht-Brussel in tweeën

Bericht door Vinny »

MdJ schreef:Huh, dat eerste (Luik wordt Nederlands hoofdnet).. Waar heb je dat vandaan?
Het is iets zwakker gesteld als ik net in mijn post liet blijken maar goed:
'Ik (Melanie Schultz van Haegen-Maas Geesteranus) kom op het amendement van de leden Slob en De Rouwe dat betrekking heeft op het traject aanwijzing concessieplicht grensoverschrijdend treinvervoer, met daarin een kan-bepaling over de grensoverschrijdende trajecten in de hoofdrailconcessie.

Dit amendement maakt het mogelijk om die grensoverschrijdende trajecten in de nieuwe concessie op te nemen. Dit neemt ook de eerder door mijn voorganger geuite juridische bezwaren weg. Niets staat dus opname van buitenlandse stations nog in de weg. Ik kan dan ook met dit amendement goed leven. Het is een ondersteuning van het beleid om het grensoverschrijdend treinvervoer ook voor de langere trajecten te stimuleren. Ik zal een inspanningsverplichting opnemen in de nieuwe vervoersconcessie voor het hoofdrailnet per 1 januari 2015 om ook hier aandacht aan te besteden.'
http://www.rock-project.eu/news/news-si ... -rail-law/
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Splits trein Maastricht-Brussel in tweeën

Bericht door Dexter »

reisthijs schreef:Er zitten ook van die moderne geribbelde botsbuffers op (die dingen heeft de Flirt die naar Venlo rijdt dus niet).
Zeker weten? Die kunnen ook achter de frontbeplating zitten en dus niet zichtbaar zijn, dat is althans bij SLT wel het geval. Die heeft die buffers, maar die zitten dus aan het zicht onttrokken achter de wulpse rondingen van de beplating. :Y
Vallend blad maakt rails glad.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten