Amsterdamse metro ligt in zomer zes weken stil

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Amsterdamse metro ligt in zomer zes weken stil

Bericht door Wubbo »

Amsterdamse metro ligt in zomer zes weken stil
Geplaatst op: dinsdag 19 april 2011 19:38
Laatst bijgewerkt: dinsdag 19 april 2011 19:40


Vanaf 23 juli staat de metro tussen Centraal Station en Amstel zes weken stil. Reizigers worden dan vervoerd met pendelbussen. De werkzaamheden zouden eigenlijk vorig jaar zomer al worden uitgevoerd, maar door onenigheid tussen de Dienst Infrastructuur, Verkeer en Vervoer en aannemerscombinatie Croon, Spie en Wolter & Dros werd het werk uitgesteld.
Lees verder
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Amsterdamse metro ligt in zomer zes weken stil

Bericht door Fles »

Ja, en niet alleen werden de werkzaamheden uitgesteld :')
Omdat het gemeentevervoerbedrijf GVB de metrobestuurders toen al op vakantie had gestuurd en inmiddels bussen had geregeld voor het vervangend vervoer, werd de metrotunnel toch vier weken gesloten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdamse metro ligt in zomer zes weken stil

Bericht door Suus »

Note to self: Dit jaar de dienstregeling van buslijn 259 wel overnemen in de wiki.

Ik had gehoopt dat lijn 57 ook nog een keer zou terugkomen binnenkort, maar het nieuwe Kraaiennest is ook al open zonder die buslijn weer gezien te hebben :(
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Amsterdamse metro ligt in zomer zes weken stil

Bericht door Geert »

Dit is nu toch al het derde achtereenvolgende jaar dat die metrotunnel ruim een maand dicht is? :')
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Amsterdamse metro ligt in zomer zes weken stil

Bericht door willy84 »

Ik wordt hier echt ziek van. Ze waren ook bezig met de bovenste roltrappen te vervangen van de stations Waterlooplein en Weesperplein ook, hoord ik. Gewoon klote iedere keer. Plan me vakantie er wel in maar dan hou je nog 2 weken over.

Overigens niet onbelangrijk: de Wibautstraat ligt ook op de schap. Slechts 1 rijstrook per richting. :neg:
Die pendelbus wordt dus droeve ellende :')
GVB, gemeente Amsterdam (Dienst Metro) fail :')
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdamse metro ligt in zomer zes weken stil

Bericht door Suus »

Ik verwacht weinig problemen van de Wibautstraat eerlijk gezegd. Sinds de hindernisbaan ter hoogte van de Tweede Oosterparkstraat weg is nu de ventilatieschacht van de metrotunnel verplaatst is, is de doorstroming over het algemeen goed te noemen. Dat komt mede doordat de verkeerslichten bijzonder autovriendelijk zijn afgestemd (cycli van minstens 60 seconden groen).

De roltrappen vervangen loopt al een tijdje, maar ze kunnen nu eenmaal niet alle roltrappen tegelijkertijd doen. Ze hebben enige weken geleden de roltrap van de uitgang Grensstraat van metrostation Wibautstraat vervangen. Eerst moet dat ding met drilboren bevrijd worden uit het beton, vervolgens moest dat hele ding stukje bij beetje eruit gesloopt worden, de nieuwe moest erin geschoven en in elkaar gemonteerd worden en daarna moest er weer het een en ander aan beton gestort worden. Daar zijn ze dan ook twee weken mee bezig geweest.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdamse metro ligt in zomer zes weken stil

Bericht door hauptbahnhof »

GVB, gemeente Amsterdam (Dienst Metro) fail
Wat had GVB anders moeten doen dan?

En wat heb je liever? Van de overgebleven metrobestuurders een dienst opzetten met frequenties van om het half uur of gewoon bussen die om de 3 minuten reden?
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Amsterdamse metro ligt in zomer zes weken stil

Bericht door tsov »

willy84 schreef:gemeente Amsterdam (Dienst Metro) fail :')
Uhm, nee, want die bestaat nog niet :wink:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Amsterdamse metro ligt in zomer zes weken stil

Bericht door willy84 »

Wat dacht je van het in 1 keer goed organisteren :D ipv de metro voor niks aflsluiten.

Viel me trouwens op wat voor mega ruimte er nog onder die roltrap zat. Gewoon nog een complete andere trap.
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdamse metro ligt in zomer zes weken stil

Bericht door Suus »

De oudere ondergrondse metrostations in Nederland (ook in Rotterdam op de Noord-Zuidlijn) zijn behoorlijk luxe in voorzieningen, ruimtes e.d. Vergis je daar niet in. Ben in beide steden op diverse metrostations in personeelsruimtes geweest maar je valt soms van de ene verbazing in de andere.

(Op CS zit achter de kaartautomaten een werkelijk immense opslagruimte die alleen wordt gebruikt voor vuilnisbakken. En er zit een kapsalon, maar daar kan je niet bijkomen.

Bij Waterlooplein is een groot deel van ingang Noord afgesloten (er zat vroeger boven het perron ook nog een rond gat in het plafond. Die volledige ruimte, inclusief een trappenhuis en een lift worden allemaal nog gebruikt, maar door MacBike op het Waterlooplein (tegenover de tramhalte). Gerepareerde fietsen worden in die ruimte geplaatst (die echt niet normaal groot is). Je mag hem er zelf pakken nadat je afgerekend hebt, je gaat via de trap naar beneden en met de versierde lift kom je dan weer boven :D
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdamse metro ligt in zomer zes weken stil

Bericht door Ruben »

Geert schreef:Dit is nu toch al het derde achtereenvolgende jaar dat die metrotunnel ruim een maand dicht is? :')
In 2008 was er de ontsporing bij CS waardoor er tijdelijk geen metro's in reden, afgezien daarvan:

2008: geen metroverkeer Amstel - CS (renovatie spoor / beveiliging en aanleg evacuatiestroken, liep week uit)
2009: metro 51 reed niet en metro 50 niet tussen Zuid en Gein (werkzaamheden Noord/Zuidlijn station Zuid)
2010: geen metroverkeer Amstel - CS (niks gedaan)
2011: geen metroverkeer Amstel - CS (verbetering brandveiligheid en vluchtwegen)

Gepland is dit dus inderdaad de derde zomer dat het centrumtraject eruit ligt, echter niet achtereenvolgend.
Kan ik deze zomer weer net als vorig jaar op elk moment dat ik mijn straat uitkijk, wel een bus zien rijden. :mrgreen:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Amsterdamse metro ligt in zomer zes weken stil

Bericht door Dexter »

Bee schreef:De oudere ondergrondse metrostations in Nederland (ook in Rotterdam op de Noord-Zuidlijn) zijn behoorlijk luxe in voorzieningen, ruimtes e.d.
De ondergrondse metrostations op de Noord-Zuidlijn in Rotterdam zijn gebouwd met de oorlog nog in het achterhoofd (behalve Wilhelminaplein, want dat is een relatief nieuw station) en voorzien van crisisopvangruimtes en kunnen in oorlogssituaties dienst doen als bunkers. Verder beschikt metrostation Stadhuis over een directe gang naar het stadhuis.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdamse metro ligt in zomer zes weken stil

Bericht door Suus »

Wilhelminaplein heeft in de stationshal aan de noordzijde een kleine balie zitten, maar daarnaast zit ook een hele grote ruimte, en die ruimte heeft zelfs nog een soort van zolder met een keuken en eettafel. En natuurlijk een koffieautomaat zo groot als een cola-automaat *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: Amsterdamse metro ligt in zomer zes weken stil

Bericht door Alargule »

willy84 schreef:Wat dacht je van het in 1 keer goed organisteren :D ipv de metro voor niks aflsluiten.
Daarvoor zul je je kritiek toch echt op de DIVV moeten richten ipv niet-bestaande instanties ("Dienst Metro"?). Daar kreeg men ten tijde van de sluiting ruzie met de aannemer. Druppel die de emmer deed overlopen was - naar mijn herinnering - de extra eis achteraf dat de metro toch wel open moest ten tijde van de huldiging van het Nederlands elftal. Dat slikte de aannemer niet.

GVB werd zodoende voor een voldongen feit geplaatst. Al je personeel om vijf over twaalf nog eens terugroepen en je hele planning omgooien is dan niet meer te doen.

Overigens is de metro toen niet 'voor niks' afgesloten, want er zijn wel degelijk andere werkzaamheden verricht. Alleen hadden die binnen kortere tijd gerealiseerd kunnen worden.

Laten we wel hopen dat de verantwoordelijke partijen van dit gevalletje slecht organiseren hebben geleerd, en we dit jaar niet weer door een ruzie tussen DIVV en de aannemer verrast worden. Gelet op eerdere ervaringen in het Amsterdamse, houd ik voorlopig nog even een slag om de arm...
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Amsterdamse metro ligt in zomer zes weken stil

Bericht door Ardan »

Vorige zomer zijn inderdaad alle roltrappen naar de perrons vervangen. En met succes, het vreselijke piepen en kraken en het typische koedoekekoedoeke-geluid is een heeeeel stuk minder geworden. En ja, die rode en groene lampjes in de koppen zijn ook gewoon erg leuk :mrgreen:
Maar.. roltrappen én brandveiligheid én anti-ontsporingsrailtje aanleggen kan met een beetje doorbuffelen toch ook in één zomer?
Geen wonder dat ze dat machinistenperron bij de tunnelingang gewoon hebben laten liggen, je hebt hem toch elk jaar weer nodig..

En over bunkers en 'geheime' dingen in stations gesproken: Weesperplein kennen jullie denk ik wel heh ;) Ook twee andere stations hebben bunkers, ik dacht Nieuwmarkt en Wibautstraat. Nieuwmarkt heeft ook nog de uitgang Snoekjessteeg die vanwege overlast is gesloten; in de winkel op de hoek van de Antoniesbree-Nieuwe Hoogstraat is daar nog wat van te zien.
CS heeft sponningen aan het einde van het perron waar een waterkering in gebouwd had kunnen worden. En die tunnel niet te vergeten, waar je binnenkort in de Chocoladefabriek doorheen kunt..
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdamse metro ligt in zomer zes weken stil

Bericht door Suus »

Snoekjessteeg is ook nog altijd niet van de bordjes verdwenen.

Nog vreemder is trouwens de lift bij de uitgang aan die kant. Die gaat van de straat naar -1, maar er is daarna geen lift naar het perron :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Amsterdamse metro ligt in zomer zes weken stil

Bericht door willy84 »

Alargule schreef:
willy84 schreef:Wat dacht je van het in 1 keer goed organisteren :D ipv de metro voor niks aflsluiten.
Daarvoor zul je je kritiek toch echt op de DIVV moeten richten ipv niet-bestaande instanties ("Dienst Metro"?).
http://www.parool.nl/parool/nl/1084/DOS ... etro.dhtml
Even de stad uit geweest ofzo..?? :mrgreen:
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Amsterdamse metro ligt in zomer zes weken stil

Bericht door Vinny »

Het sleutelwoord is hier: "Er komt". Bij mijn weten is dat dus nog niet gerealiseerd ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Amsterdamse metro ligt in zomer zes weken stil

Bericht door willy84 »

woordspelletjes :wink:
immer kwaliteits posts
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Amsterdamse metro ligt in zomer zes weken stil

Bericht door find_your_spot »

Volgens mij begrijpen jullie niet dat het naar huis sturen van 50% van de metrobestuurders een veel goedkopere oplossing is.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Amsterdamse metro ligt in zomer zes weken stil

Bericht door Vinny »

willy84 schreef:woordspelletjes :wink:
Je kunt geen kritiek hebben op een organisatie dat nog niet bestaat. Of zou je willen dat ik bijvoorbaat al aangifte tegen je zoon ga indienen wegens geluidsoverlast, nog voor dat die geboren wordt? :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdamse metro ligt in zomer zes weken stil

Bericht door Suus »

Zeg, ga eens ergens anders met elkaar slakken zoeken om zout op te leggen :P

Ik las vandaag een betoog in de brievenrubriek van het Parool van iemand die het absoluut oneens was met deze werkzaamheden, omdat zo het idee zou kunnen ontstaan bij het GVB dat in de zomer de capaciteit van een buslijn ook groot genoeg is voor het verkeer. Daardoor zou de metrotunnel voortaan de hele zomervakantie dicht kunnen om zo veel geld te besparen en voor deze vaste gebruiker van de metro leverde dit idee hem nachtmerries op.

Ik heb echter nog nooit van een stad gehoord die tijdelijk haar metro sluit omdat het goedkoper is met bussen te rijden, behalve Charleroi dan :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Amsterdamse metro ligt in zomer zes weken stil

Bericht door Dexter »

Volgens mij is er geen enkel stamtraject van een metronet waarvan je het vervoer uitsluitend met bussen kunt verwerken. Tenzij je Utrechtse taferelen wilt. :')
Vallend blad maakt rails glad.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Amsterdamse metro ligt in zomer zes weken stil

Bericht door willy84 »

Vinny schreef:
willy84 schreef:woordspelletjes :wink:
Je kunt geen kritiek hebben op een organisatie dat nog niet bestaat. Of zou je willen dat ik bijvoorbaat al aangifte tegen je zoon ga indienen wegens geluidsoverlast, nog voor dat die geboren wordt? :twisted:
Oke, neem nog maar een biertje vinny :6
immer kwaliteits posts
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 34 gasten